عملکرد چت جی پی تی به چه صورت است؟

عملکرد چت جی پی تی به چه صورت است؟
  • 1402/1/27
  • گویا آی تی
  • 0

همانطور که می‌دانید بشر در عصر تکنولوژی امروز با هزاران ربات سر و کار دارد که عملکردهای مختلفی ارائه داده و بخش قابل توجهی از نیازهای بشر را مرتفع می‌کنند. با توجه به اینکه افراد در عصر مدرن امروز به شدت به تکنولوژی و دستاوردهای آن وابسته هستند، می‌توان اهمیت و لزوم استفاده از این ربات‌های هوشمند را درک و توجیه کرد. Chat GPT نیز نوعی ربات هوشمند است که برای آشنایی با عملکرد آن باید ساز و کار این ربات را در حوزه هوش مصنوعی مورد بررسی قرار دهید. عملکردی که chat GPT ارائه می‌دهد، آنچنان مهم است که می‌توان آن را انقلابی در حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین دانست؛ پس بیراه نیست که این روزها جی پی تی با این اندازه ترند شده است.

Chat GPT چیست؟

احتمالا بارها راجع به چت جی بی تی شنیده‌اید؛ اما اگر برای درک بهتر عملکرد این فناوری با چیستی آن بیشتر آشنا شوید، خالی از لطف نخواهد بود. همان طور که در مقاله معرفی هوش مصنوعی چت جی پی تی گفته شد، چت جی بی تی که به نام چت بات نیز شناخته می‌شود، در واقع یک ربات هوش مصنوعی یا بهتر است بگوییم ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی است که به پردازش زبان طبیعی انسان می‌پردازد. جی پی تی را می‌توان جدیدترین دستاورد بشر در حوزه هوش مصنوعی دانست.

این فناوری با هدف درک بهتر زبان طبیعی انسان و ارائه پاسخ‌های دقیق و کارآمد برای پرسش‌های او ایجاد شده و در حال توسعه است. Chat GPT به عنوان پیشرفته‌ترین ربات هوش مصنوعی ساخته شده توسط شرکت تحقیقاتی OpenAI شناخته می‌شود. این ابزار ضمن بهبود تعامل کاربر با کامپیوتر، کاربردهای تخصصی بسیاری از جمله: کدنویسی، ترجمه، ارائه چکیده، نوشتن مقاله، مباحث فلسفی و … را ارائه می‌دهد.

Chat GPT چه تفاوتی با موتور جستجو دارد؟

ممکن است در حین بررسی عملکرد چت جی پی تی این سوال ذهن شما را درگیر کند که این ابزار چه تفاوتی با موتور جستجو دارد یا تا زمانی که موتور جستجو در دسترس است، چه نیازی به این فناوری داریم؟ همانطور که گفتیم چت بات به دنبال ارائه پاسخ صحیح به کاربر است. درست مانند آن که شما جهت مشورت از کسی سوال کنید و کمک بخواهید. در مورد موتور جستجو همانطور که می‌دانید این پلتفرم داده‌های روی شبکه اینترنت را جستجو و پردازش می‌کند و بهترین پاسخ را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

در واقع موتور جستجو از خود پاسخی ارائه نمی‌دهد و با دسترسی به شبکه اینترنت پاسخ درست را پیدا می‌کند‌. این در حالی است که chat GPT به شبکه اینترنت دسترسی ندارد و خروجی آن اطلاعاتی است که به ربات آموزش داده شده است. هرچند امکان خطا در ارائه پاسخ‌های چت بات وجود دارد؛ اما با این حال نمی‌توان قدرت این فناوری در حوزه هوش مصنوعی را نادیده گرفت. ناگفته نماند موتور جستجو و چت بات کاربردها و مزایای خاص خود را دارند و هدف از این مقایسه تنها شناخت بهتر چت جی پی تی است. حال می‌توانیم راجع به عملکرد آن صحبت کنیم.

عملکرد ربات chat GPT

ربات جی پی تی بر پایه مجموعه‌های بیگ دیتا برنامه‌ریزی شده تا بتواند بهترین پاسخ را به کاربران ارائه دهد. آنچه سبب شگفتی این ربات شده است، پاسخ‌های انسان مانند آن است. این ربات برای ارائه پاسخ به کاربر از داده‌های آموزش داده شده استفاده می‌کند. جالب‌تر آن است که جی پی تی می‌تواند پیام‌ها یا سوالات کاربران را ثبت کند و از آن‌ها برای ارائه پاسخ‌های بهتر به کاربران بعدی استفاده کند. آنچه در بررسی عملکرد جی پی تی مشخص است و قطعا شما نیز متوجه آن شده‌اید، رویکردی است که در استفاده از این ربات دنبال می‌شود. این رویکرد نوین همان پاسخ‌های خروجی چت بات بوده که بسیار شبیه به پاسخ‌های انسان است.



این پاسخ‌های آموزش داده شده در یک شبکه عصبی تعریف شده‌اند و عملکرد chat GPT را ممکن می‌کنند. در واقع تمامی کلمات، نشانه‌ها و کاراکترها وارد این شبکه عصبی می‌شوند تا پاسخ کاملی را شکل دهند. عملکرد این ربات آنچنان دقیق و پیشرفته است که گویی با یک انسان دانا در حال گفتگو هستید. چت جی پی تی می‌تواند ورودی‌های مختلف را به شکل متن یا تصویر دریافت کند و برای آن پاسخ درستی ارائه دهد. شما می‌توانید با هر زبانی با این ربات تعامل ایجاد کنید.

 

نحوه استفاده از chat GPT

برای اینکه بتوانید از این ربات استفاده کنید، باید یک حساب کاربری در وب‌سایت شرکت OpenAI ایجاد کنید. برای ایجاد حساب نیز باید دلیل خود برای استفاده از این ربات را شرح دهید. برای ایجاد حساب باید از آی پی غیر ایرانی و شماره مجازی استفاده کنید. پس از ایجاد حساب می‌توانید، سوال خود را به شکل متن در باکس گفتگوی چت بات وارد کنید و به سادگی با این ربات گفتگو کنید. چت بات پاسخ خود را زیر سوال شما ارائه می‌دهد.

با توجه به اینکه جی پی تی در حال توسعه است، این امکان برای شما وجود دارد که سوالات بیشماری را از چت بات بپرسید و پاسخ آن را به صورت رایگان دریافت کنید. جالب است بدانید امکان استفاده از این ربات در تلگرام نیز وجود دارد. برای استفاده از ربات chat GPT در تلگرام باید به آدرس GPT4Telegrambot @ مراجعه کنید. پس از آن می‌توانید بسته به نیاز و خلاقیت خود از عملکردی که این ربات ارائه می‌دهد، به بهترین شکل استفاده کنید.

 

آینده chat GPT

چت جی پی تی مزایای بسیاری دارد. مهم‌ترین مزیت آن ارائه پاسخ‌های ساده و روان به کاربران درباره فناوری بلاکچین است. هرچند مزایای بیشماری برای این ربات تعریف شده، اما به هرحال از معایبی نیز برخوردار است. مثلا گاهی ممکن است که در ارائه پاسخ دچار خطا شود. بسیاری از افراد نگران آن‌اند که این فناوری در آینده جایگزین مشاغل مختلف شود. با این حال این ربات برای رفع نیاز کاربران بهینه‌سازی شده و با وجود برخی معایب، به شدت در حال توسعه بوده و آینده روشنی دارد.

جمع‌بندی

در این مطلب راجع به فناوری chat GPT صحبت کردیم و ضمن معرفی آن عملکرد این ربات را به اختصار شرح دادیم. سپس به بررسی نحوه استفاده از آن پرداختیم. این ربات مبتنی بر هوش مصنوعی است و بر اساس داده‌های از پیش تعریف شده برای آن پاسخ‌های کامل و جالبی به کاربران ارائه می‌دهد. ربات جی پی تی مزایای بسیاری دارد و با وجود عملکرد نسبتا پیچیده از کاربری بسیار ساده‌ای برخوردار است. با وجود تمام مزایا، این ربات چند عیب جزئی دارد که در آینده مرتفع می‌شود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *