آیا هوش مصنوعی زنگ خطری برای صنعت سئو به صدا در آورده است؟

آیا هوش مصنوعی زنگ خطری برای صنعت سئو به صدا در آورده است؟
  • 1402/11/25
  • گویا آی تی
  • 3

اگر قصد دارید برای کسب و کار خود سایتی طراحی کنید و از آن دسته افراد با تجربه‌ای هستید که می‌دانید سایت بدون سئو فایده‌ای ندارد و به صورت جدی، پیگیر سئو شدن سایت خود خواهید بود، مطالعه این مقاله را، به شما توصیه می‌کنیم. در این مقاله قصد داریم مستدل و علمی توضیح دهیم که چطور، هوش مصنوعی، ضمن کمک بی‌سابقه‌ای که به سئوکاران کرده، اما در عین حال با عوض کردن قواعد بازی، به نوعی تهدید برای صنعت سئو هم تبدیل شده است. به عبارت بهتر، استفاده از هوش مصنوعی، خصوصا در زمینه تولید محتوا در واقع یک چالش جدی برای منطق سئو و مکانیزم رتبه‌بندی موتورهای جستجو مانند گوگل به شمار می‌رود. با ما همراه باشید.

تولید محتوای متنی فاخر و دست اول با توسط هوش مصنوعی

شما و هر ادمین دیگری، می‌توانید با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، نظیر ChatGPT یا Bard، بخواهید که مقاله‌ای در فلان موضوع برای شما تولید کنند. اگر تا کنون از این ابزارها، برای تولید محتوا استفاده نکرده باشید، در اولین باری که خواستید، ولو سخت‌ترین و غامض‌ترین موضوع را، دست‌آویز آزمودن توان این فناوری نوین کنید، از سرعت تولیدی خروجی و کیفیت نگارش آن، متعجب خواهید شد. به نحوی که مطلقا، قابل تشخیص نیست که این نوشتار فاخر، تولید یک بات هوشمند است و نه انسان!

گرچه در سئو، اهمیت دست اول بودن متن و کپی نبودن آن، بسیار مهم است و گوگل تنها وقتی محتوایی را، بار اول روی وب سایت شما مشاهده کند،‌ به آن بها می‌دهد، اما چنین نیست که تصور شود متون تولیدی هوش مصنوعی، حالت کپی داشته باشند. به عبارت دیگر، مدل پردازش زبانی هوش مصنوعی، مطالب را از سراسر وب خوانده و مضامین آن را فهمیده و در ابر مغز خود نگه داشته و اکنون در پاسخ به سوال شما، برداشت خود را، به رشته نگارش درآورده است. اگر از او بخواهید همین موضوع را، دوباره و این بار، با متنی متفاوت بدهد، می‌تواند این کار را انجام دهد و تا ده‌ها بار، همان مضمون را چنان بازنویسی کند که هیچکدام، کپی دیگری محسوب نشود!

در زبان انگلیسی که طبیعتا گوگل هوشمندتر از زبان فارسی است، نشانه‌هایی از تشخیص نسبی متون تولیدی هوش مصنوعی نسبت به محتوای آدم‌وار وجود دارد و تجربه نشان می‌دهد گوگل به لحاظ سئو، بهای کمتری به چنین محتوایی می‌دهد. اما گویا لااقل در زبان فارسی، گوگل هنوز به اندازه کافی، باهوش نشده است که بتواند تفاوت محتوای هوش مصنوعی را، با محتوای آدم‌وار تشخیص دهد! قطعا گوگل روز به روز هوشمندتر خواهد شد. اما خُب هوش مصنوعی هم متوقف نخواهد ماند!

مشکل گوگل با محتواهای تولیدی توسط هوش مصنوعی

مدت‌ها بود می‌دانستیم رشته هوش مصنوعی، با میلیاردها دلار بودجه در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیق و توسعه شرکت‌ها، در حال پیگیری و توسعه و تکامل است، اما ظهور چت‌جی‌پی‌تی و رشد بی‌سابقه آن در جذب کاربران، مثل یک بمب دنیا را تکان داد و به عنوان یک عوض‌کننده قاعده بازی، معادلات بسیاری از مشاغل و شرکت‌ها و نرم‌افزارها را، به هم ریخت. یکی از کسانی که معادلاتش به شدت به هم ریخت گوگل بود!

گوگل که خود سالهاست پرچمدار استفاده از هوش مصنوعی است و یکی از سردمداران توسعه این فناوری به شما می‌رود و خصوصا به علت ماهیت جستجوگر بودنش، متخصص طراز یک پردازش زبان طبیعی محسوب می‌شود، بعید بود از پیشکسوت عرصه فناوری اطلاعات، غول ردموند، مایکروسافت پیر، چنین رودستی بخورد! مایکروسافت شرکت اوپن‌ای‌آی را خرید و چت‌جی‌پی‌تی را، برای استفاده در دسترس عموم قرار داد که یکی از اولین بهره‌برداری‌های آن، استفاده از آن در تولید محتوا بود.

مشکل گوگل با محتواهای تولیدی توسط هوش مصنوعی

اما چرا و چطور گوگل دچار چالش شده است؟ با استفاده از هوش مصنوعی، تولید محتوا به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. این امر می‌تواند نرخ آپدیت معمول وب‌سایت‌ها را به شدت افزایش دهد و کار را برای گوگل، که قبل از این هم در رصد همه بروزرسانی‌های محتوایی، مشکل کمبود منابع داشت، بیش از پیش، دشوار کند. گوگل با تمام درآمد افسانه‌ای و منابع به نظر بی‌پایانی که دارد، در کَش کردن و پیگیری همه آپدیت‌های وب سایت ها، در عصر انفجار اطلاعات مشکل دارد.

اما غامض‌تر از حجم محتوا، معضل رتبه‌بندی محتوا است. برای درک بهتر عمق مشکل، مثالی می‌زنیم. نظام رتبه‌بندی کنکور، برای ارزش‌گذاری سطح سواد علمی و لیاقت یکی دو میلیون دانش‌آموز کشور، برای راهیابی به دانشگاه را، در نظر بگیرید. درست یا غلط، سالهاست تست‌ها و بارم‌بندی‌ها، با دقتی زیاد، رتبه‌های افراد را مشخص می‌کند. اما اگر مثلا تراشه‌های بیوالکترونیک شرکت نورالینک آقای ایلان ماسک، چنان فراگیر شود که در مغز ۵۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان کشور تعبیه شود، آن وقت باعث شود همه این نیم میلیون شرکت‌کننده در مسابقه سراسری کنکور، تست‌ها را صددرصد بزنند! ناگفته پیداست تحت چنین شرایطی نظام رتبه‌بندی کنکور، بی‌معنی و بلااستفاده خواهد شد!

حالِ گوگل نسبت به رتبه‌بندی محتوای ادمین وب سایت‌ها، وقتی به ابزار هوش مصنوعی مجهز شده‌اند، بی‌شباهت به مثال فوق نیست! گوگل، تا امروز طی فرایندی دقیق که چند دهه طول کشیده است، با تحقیقات علمی بسیار و آزمون و خطا و تحقیق و توسعه، اندک اندک، الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود را، بهبود دائم بخشیده است. رضایتمندی مردم جهان در استفاده بسیار زیاد از موتور جستجوی گوگل، موید صحه‌گذاری کاربران بر مسیر درست و موفقیت این کمپانی نامدار و دوست‌داشتنی بوده است. اما در تمام این سالها، فرض بر تولید محتوا توسط عامل انسانی بوده و پارامترهای یاد شده، بیشتر بر این اساس تنظیم شده‌اند!

امروز یک سایت به تازگی طراحی شده و یا تازه وارد، ممکن است با یک ادمین انسانی منفرد یا حتی بدون آن، به مدد بهره‌گیری هوشمندانه از هوش مصنوعی، بتواند چنان محتوای جامعی را، البته با نرخ آپدیت غیر مشکوک، تولید و عرضه کند که ظرف مدت کوتاه، بتواند در سئو، نسبت به بسیاری وب‌سایت‌های سنتی که هنوز انقلاب هوش مصنوعی را باور نکرده‌اند، پیشی بگیرد و گوی سبقت را، در رقابت کلمات کلیدی سخت، از رقبای قدیمی برباید!

گوگل پرچمدار استفاده از هوش مصنوعی

 

البته گوگل، بیدی نیست که از این بادها بلرزد و قطعا از ما و امثال ما، برای چنین رخدادی آماده‌تر بوده مخصوصا، وقتی پای اصل وجودش در میان باشد، راه‌حل‌های مهندسی زیادی پیش رو خواهد داشت. علی‌الخصوص که خود گوگل، در هوش مصنوعی، دست کمی از هیچ کمپانی دیگر ندارد. اما به هر حال، این چالش، اگر سئو را به کل نابود نکند، لااقل تاثیرات شگرفی بر پارامترها و روش‌های رتبه‌بندی صفحات خواهد داشت.

مشکل بعدی گوگل اصل موضوع جستجو است!

ما همیشه وقتی سوالی داشتیم مثلا «نمایندگی تعمیرات جاروبرقی بوش در تبریز» تقاضا (Request) یا پرس و جوی خود (Query) را در کادر جستجوی موتورهای جستجو وارد می‌کردیم و سپس با مرور نتایجی که آنها از دنیای وب، رتبه‌بندی و فهرست می‌کردند، به مطالعه و تکمیل اطلاعات خود و روشن کردن ذهن، درباره آن موضوع می‌پرداختیم. گاهی در خلال مطالعه، سرچ خود را عوض می‌کردیم یا بهبود می‌دادیم و گاهی در وب سایتی، روی مطلبی دقیق می‌شدیم و تازه سر از ماجرا در می‌آوردیم.

اما امروز، شما می‌توانی همان سوال را از چت‌جی‌پی‌تی بپرسی! هوش مصنوعی به شما پاسخ می‌دهد. بعد از آن می‌خواهی که فلان قسمت را بیشتر بشکافد و آن هم کامل‌تر توضیح می‌دهد. سپس در خلال پاسخ‌های او، سوالی دیگر به ذهنت خطور می‌کند که می‌پرسی و او با جستجویی پشت صحنه در وب، باز هم جواب می‌دهد. به خودت می‌آیی. می‌بینی در وب‌سایت‌های مختلف جستجو نکرده‌ای، هیچ صفحه وبی از وب سایتی را باز نکرده‌ای و نخوانده‌ای، اما در مدت زمان کوتاه‌تری، پاسخ سوالاتت را، به نحوی قانع‌کننده، گرفته‌ای و روی موضوع، روشن و توجیه شده‌ای. چت با هوش مصنوعی را خاتمه می‌دهی و بدون رفتن سراغ گوگل، لب‌تاپت را می‌بندی!!!

نظر گوگل درباره محتوای تولید شده با هوش مصنوعی

بله. درست است. اصل مفهوم جستجو در موتورهای جستجو در معرض خطر است! گرچه ابهت اسم گوگل و پیشتاز بودنش در عرصه هوش مصنوعی و جستجو را نمی‌توان نادیده گرفت، اما دنیای فناوری اطلاعات هم، کم از این بازی‌ها به خود ندیده است که چطور یک شبه، غول صنعت موبایل، نوکیا، چنان قافیه را می‌بازد و از صحنه محو می‌شود که شب قبلش، برای هیچ‌ کس قابل باور نبود. البته گوگل حذف نشده است و با ارائه Bard و Gemini محصولات دیگر، سعی دارد از این بازار نوظهور عقب نماند. اما احساس خطر کرده است!

در مقام مثل، چرا باید ابتدا، درباره بهترین شرکت طراحی سایت سرچ کنم و سپس بعد از کلی مطالعه کردن درباره انتخاب برند، نظرات مشتریان آن شرکت‌های طراح وب را، در وب سایت خود شرکت طراح و یا در شبکه‌های اجتماعی با هم مقایسه کنم و نهایتا نتیجه بگیرم که می‌خواهم پروژه Web Design خود را، به کدام شرکت بسپارم؟ چرا از همان اول، سراغ هوش مصنوعی نروم و با ارائه شرح حالی از خودم و ملاک‌ها و بودجه‌بندی‌ام، از هوش مصنوعی بارد یا چت‌جی‌پی‌تی نپرسم که با این شرایط، کدام شرکت طراح وب، برای من بهتر و مناسب‌تر است؟ مگر نه این است که هوش مصنوعی، کل وب و اینترنت و همه فروم‌ها و شبکه‌های اجتماعی را مطالعه کرده است و به اصطلاح «خدای همه چیز دان» است!‌ چرا نباید به جوابی که هوش مصنوعی به من می‌دهد اعتماد کنم؟!

بله. «خدای همه چیز دان» که قبلا لقب گوگل بود، ممکن است از او گرفته شود و مردم ممکن است جستجو در موتورهای جستجوگر را، به نفع پرسش از چت‌بات‌های هوش مصنوعی کنار بگذارند. این هم سناریوی محتمل دیگری است که می‌تواند به نابودی SEO به معنای امروزی‌اش منجر شود. البته همچنان هوش مصنوعی، از روی وب سایت ها و شبکه‌های اجتماعی، مطلب خواهد خواند و یادگیری ماشینی آن بار خواهد گرفت. لذا لابد در چنان روزی، سئوکاران، رقابت خود را، به جای رعایت پارامترهای گوگل، در میدان خوراندن محتوای خود به هوش مصنوعی و بر تلاش در تاثیرگذاری بیشتر بر القای آموزش به آن متمرکز خواهند کرد.

موضع گوگل درباره محتوای تولید شده با هوش مصنوعی

گوگل، که به عنوان محبوب‌ترین موتور جستجو در جهان شناخته می‌شود و بیشترین سهم بازار جستجو را در اختیار دارد، در ابتدا نسبت به تولید محتوا توسط ماشین‌ها دیدگاه مثبتی نداشت. این موضوع به خاطر این بود که گوگل پیش‌تر فرضیات خود برای رتبه‌بندی صفحات و تشخیص محتوای باکیفیت را بر اساس تولید محتوا توسط انسان‌ها شکل داده بود. با این حال، پس از معرفی پروژه‌های هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی، که باعث تغییر قواعد بازی شد و به سایت‌ها امکان استفاده از فناوری پیشرفته تولید محتوای ماشینی را داد، گوگل نیز نگرش خود را تغییر داد.

گوگل، که خود از پیشگامان استفاده از هوش مصنوعی بوده و همیشه در جایگاه رهبری در توسعه‌ی آن قرار داشته، نتوانست به طور آشکار با هوش مصنوعی مخالفت کند. در حالی که در ابتدا برخی ابهامات و دوگانگی‌هایی در موضع گوگل در زمینه تولید محتوا توسط هوش مصنوعی وجود داشت، به‌روزرسانی‌های اخیر نشان داد که گوگل نگرش خود را نسبت به این موضوع تغییر داده است.

گوگل به طور رسمی اعلام کرده که محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی به خودی خود با دستورالعمل‌های آن مغایرت ندارد. تمرکز اصلی گوگل بر کیفیت محتوا است و نه صرفاً روش تولید آن. بنابراین، گوگل تمایزی بین محتوای تولید شده توسط انسان‌ها و ماشین‌ها قائل نمی‌شود، بلکه اهمیت به محتوای باکیفیت، مفید، اصیل، مرتبط و نشان‌دهنده‌ی تخصص و اعتبار می‌دهد (معیار E-E-A-T). در نهایت، مهم این است که محتوا برای کاربرانی که جستجو می‌کنند، مفید، جذاب و موثر باشد.

طراحی سایت و سئوی خود را به داده ورزان بسپارید

طراحی سایت و سئو با داده ورزان

داده‌ورزان، Dadevarzan ، به عنوان شرکتی حرفه‌ای در عرصه طراحی وب و سئو، با سابقه دو دهه فعالیت و بیش از هزار نمونه کار، آماده ارائه خدمات طراحی سایت به شما عزیزی است که صاحب یک صنعت یا مالک کسب و کار یا مدیر یک فروشگاه هستید. داده ورزان با داشتن کادری متخصص و با بهره‌مندی از آخرین ابزارهای روز هوش مصنوعی، خوشحال می‌شود سایتی نوین و جذاب و کارآمد و موثر را برای شما طراحی کند.

اگر واقعا کنجکاو هستید که هوش مصنوعی چه تغییرات مثبت شگرفی می‌تواند بر بازاریابی اینترنتی و برندسازی آنلاین شما بگذارد، با ما تماس بگیرید تا از مشورت رایگان همکاران متخصص و مجرب ما،‌ بهره‌مند شوید تا همچنانکه در وب سایت خودمان، www.dadevarzan.com، به کار برده‌ایم، بتوانیم تغییرات مثبتی در وب سایت شما ایجاد کنیم.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. بی نهایت از خواندن این مقاله لذت بردم و به عنوان یک نویسنده در عرصه وب، پاسخ برخی از پرسش های خود پیرامون مقایسه میزان ارزشمندی متن تولید شده انسانی و هوش مصنوعی را یافتم.
    ممنون از شما نویسنده توانمند بابت به اشتراک گذاری این مطالب مفید و ممنون از گویا آی تی بابت انتشار این مقاله

  2. این مقاله به من کمک کرد تا دیدگاه جدیدی نسبت به هوش مصنوعی و سئو پیدا کنم. سوالی که برام پیش میاد اینکه هوش مصنوعی به تنهایی میتونه به اندازه کافی محتوای خلاقانه و نوآورانه برای سئو تولید کنه و یا اینکه باید در کنار خلاقیت و مهارت انسانی مورد استفاده قرار بگیره؟

    1. با سلام. شاید امروزه بهتر باشه تولید محتوا بصورت ترکیبی هوش مصنوعی و نیروی انسانی باشه اما با این سرعت پیشرفت حیرت انگیز هوش مصنوعی پیش بینی می شود که بزودی نیاز به عامل انسانی مرتفع بشه.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *