آنچه که نباید در فیسبوک به اشتراک بگذارید !!!

  • 1390/5/2
  • علیرضا
  • 26

بعضی از افراد واقعا بدون هیچگونه توجهی هر چیزی را به اشتراک میگذارند . حالا فیسبوک و توییتر و گوگل پلاس و یا هر شبکه اجتماعی دیگری ، فرق ندارد . مهم اینست که همه زندگی تان را در معرض دید بعضی از افراد که واقعا آنها را نمیشناسید ، نگذارید . حتی شناختن این افراد هم دلیل خوبی برای این بی دقت ها نیست . ما در فیسبوک دوستان زیادی داریم ولی همه آنها را به صورت کامل و دقیق نمیشناسیم . خود من از این دوستان زیاد دارم . همه دوستی های فیسبوکی بر اساس شناخت رو در رو شکل نمیگیرند . بعضی از دوستی ها به خاطر علایق مشترک هستند . به عنوان مثال من طرفدار تیم اینتر میلان هستم و در صفحه هواداران این تیم عضو میشوم . به خاطر بعضی کامنت ها و پست هایی که ارسال میکنم و بعضی ها خوششان می آید ، درخواست دوستی برای من میفرستند و من هم قبول میکنم . در حالی که هیچ شناختی از طرف مقابل ندارم و فقط به خاطر علایق مشترکمان این دوستی شکل میگیرد . در اینجا من از طرف مقابل فقط یک چیز را میدانم : او طرفدار تیم اینتر میلان است ، همین ! از کجا بدانم که این فرد قصد سو استفاده از اطلاعات من را ندارد ؟؟؟ فکر کنم شما هم متقاعد شده اید که هر چیزی را نباید در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و سایرین به اشتراک گذاشت . پس با ما همراه باشید تا مواردی را به شما گوشزد کنیم که نباید آنها را در فیسبوک به اشتراک بگذارید . شاید مواردی که ما به آنها اشاره میکنیم یک نکته از هزاران باشد .

1- میخواهم به مسافرت بروم !

گفتن این مورد که میخواهید به مسافرت و یا یک ماموریت کاری چند روزه بروید به خودی خود مشکلی ندارد ولی ذکر کوچکترین جزئیات در مورد مسافرتتان مشکل آفرین است . مثلا اینکه روز شنبه همین هفته و حدود ساعت 2 بعد از ظهر به مسافرت میروم . واقعا دلیلی ندارد که این مورد را در فیسبوک فریاد بزنید . اگر هم قصد دارید به آشنایان نزدیکتان خبر دهید ، میتوانید از پیام خصوصی فیسبوک ، ایمیل و یا حتی تلفن استفاده کنید . حتی روش سوم به نظر من امنیت بیشتری دارد . چون میشود این احتمال را داد که اکانت فیسبوک و ایمیل شما هک شده باشد و افراد دیگری به پیام های شما دسترسی دارند . اما اگر قصد دارید به سایرین بگویید که برای مسافرت به سواحل ایتالیا و اسپانیا میروید ، حداقل زمان دقیق آن را مشخص نکنید . رعایت کردن این مورد بهتر از آن است که بعد از بازگشت به منزل با یک بیابان برهوت روبرو شوید ! پس از خواندن این قسمت حتما برای شما جالب است که این خبر در مورد دستگیری سه جوان آمریکایی را بخوانید .

 

2- تصاویر شخصی را تا حد امکان به اشتراک نگذارید !

نمیخواهم بگویم اصلا و ابدا تصاویر شخصیتان را به اشتراک نگذارید ؛ اما تا جایی که برایتان مقدور است از انجام این کار صرف نظر کنید یا حداقل کمتر این کار را انجام دهید . افرادی را سراغ دارم که بیش از 2000 عدد از تصاویر خود را در معرض دید همگان گذاشته اند . برخی از افراد حتی عکس های پرسنلی خود را نیز آپلود میکنند . شاید حالا بپرسید چرا نباید این کار را بکنم ؟؟؟ جوابش ساده است . این روزها یک بچه 10 ساله هم میتواند با فتوشاپ چنان شاهکارهایی از خود نشان دهد که من 20 ساله را انگشت به دهان بگذارد .

به عنوان مثال به تصویر زیر نگاه کنید .

این تصویر سسک فابرگاس بازیکن تیم آرسنال انگلیس است . اما پیراهنی که به تن اوست ، پیراهن تیم بارسلونا اسپانیاست . اگر کسی که فوتبال را به صورت جدی دنبال نمیکند ، بدون شک فکر میکند که فابرگاس در حال بازی برای بارسلونا است . این هم یک نمونه از کارهایی که زیاد با فتوشاپ انجام میشود .

حالا فرض کنید همین کار را روی یکی از تصاویر شخصی شما انجام دهند و بخواهند از شما اخاذی کنند . استفاده از تصاویر پرسنلی به منظور انجام این کارها راحت تر نیز هست . مطمئنا شما دوست ندارید که اعلامیه ترحیم تان را روی در و دیوار محله تان بچسبانند . 😀

3- دسته کلیدتان را در تصاویر مخفی کنید !

شاید از خواندن این تیتر تعجب کرده باشید ولی باید بگویم در آینده ای نچندان دور همه ما باید مراقب باشیم تا عکسی از دسته کلیدهایمان گرفته نشود . چون ممکن است در آینده ما را دچار مشکل کند . برنامه ای به نام Sneakey توسط دانشمندان دانشگاه UC سن دیگو ساخته شده است که میتواند از روی تصویر ، کلید مورد نظر را بسازد . خبر بدتر اینکه کلیدهای ساخته شده توسط این برنامه به راحتی قفل را باز کرده اند . صبر داشته باشید ، بدتر از این هم میشود . تصویر کلید توسط دوربین موبایل و از فاصله 60 متری گرفته شده است .

خبر کامل را میتوانید در وبسایت نگهبان مطالعه کنید .

 

4- عکس هایی که محل حضور شما را لو میدهند ! 

امروزه بیشتر وسائلی که ما از آنها استفاده میکنیم ، مجهز به سیستم موقعیت یاب جهانی یا همان GPS هستند . دوربین های عکاسی و یا گوشی های موبایل . تصاویری که توسط این وسائل گرفته میشوند ، میتوانند کوچکترین جزئیات را در قالب تگ هایی به نام EXIF در فایل مربوط به تصویر ذخیره کنند . این اطلاعات شامل مواردی مثل نام دوربینی که تصویر با آن گرفته شده ، مدل دوربین ، زمان گرفته شدن تصویر و یا حتی موقعیت جغرافیایی تصویر .

حالا این موارد چگونه میتوانند به دیگران فرصت سو استفاده را بدهند ؟؟؟

مسیر تقریبی این کار میتواند به این صورت باشد . فرض میکنم محل زندگی شما شیراز است . به مسافرت رفته اید و در قسمت های شمالی کشور هستید .  یک منظره زیبا را دیده اید و دوست دارید که عکسی را به همراه دوستان در آنجا بیاندازید . پس از گرفتن عکس توسط گوشی موبایلتان که از نوع گوشی های هوشمند است و احتمالا GPS هم دارد ، فکر ارسال آن به فیسبوک به سرتان میزند تا دوستانتان هم با دیدن آن عکس لذت ببرند . هنگام ارسال عکس ممکن است در توضیحات آن بنویسید که این عکس همین حالا گرفته شده یا چیزی شبیه این . یا اینکه از تاریخ و ساعت گرفتن شدن عکس که در قسمت Date Taken مشخص شده است ، بفهمند که این عکس همین حالا ( یا در چند روز اخیر ) گرفته شده است . یک مورد دیگر باقیست . آن هم موقعیت مکانی شماست که میتواند نظر سارق را جلب کند . ساده است ، مثل اینست که روی وال فیسبوک خود بنویسید در منزل نیستم و منزل من آماده هرگونه دزدی است .

البته میتوان با استفاده از روش هایی جلوی لو رفتن موقعیت مکانی تان را بگیرید که در ادامه عرض خواهم کرد :

* بازگشت به منزل و سپس اشتراک گذاری تصاویر : این مورد اولین و بهترین راه است و نیاز به هیچ کار اضافه ای ندارد . واقعا نیازی هم نیست که تصاویر را همان موقع در فیسبوک آپلود کنید .

* تنظیمات دوربین یا گوشی : ممکن است دوربین و یا گوشی شما تنظیماتی داشته باشد که این اطلاعات را در فایل تصویر ذخیره نکنند . اگر این تنظیمات را مشاهده کردید ، بی درنگ این قابلیت را غیر فعال کنید .

* حذف تگ های EXIF : یک لپ تاپ که ویندوز روی آن نصب باشد ، خیلی بدرد بخور است . میتوانید از برنامه هایی که برای انجام این کار ساخته شده اند استفاده کنید . برنامه ای مانند QuickFix میتواند این کار را برای شما انجام دهد . کافیست این برنامه که رایگان نیز هست را اینجا دریافت کنید . پس از باز کردن برنامه و کشیدن و رها کردن عکس روی آن ، دکمه Clean Metadata را کلیک کنید تا اطلاعاتی از این دست براحتی پاک شوند . پس از آن نسخه دیگری از تصویر برای شما ساخته خواهد شد که میتوانید آن را در فیسبوک به اشتراک بگذارید .

توصیه میکنیم مطلبی کامل در رابطه با این موضوع را در وبسایت نگهبان مطالعه کنید .

 

5- به اشتراک گذاری با دسترسی محدود !

در فیسبوک برای بیشتر چیزهایی که به اشتراک میگذارید میتوانید دسترسی هایی مشخص کنید . مثلا اینکه یک عکس یا استوس آپدیت را فقط دوستان مشخص شده ی شما ببینند . اینکار میتواند تا حدود زیادی محرمانگی مواردی که به اشتراک میگذارید را حفظ کند . روش انجام این کار ساده است که پیشنهاد میکنیم آموزش آن را در مطلبی مجزا در گویا آی تی بخوانید .

 

6- فیسبوک موقعیت مکانی شما را گزارش میدهد !

فیسبوک با قابلیت Place خود میتواند موقعیت مکانی شما را برای دوستانتان به نمایش بگذارد . هنگامی که با گوشی خود که به فیسبوک متصل است وارد مکانی میشوید ، قابلیت Place باعث میشود اطلاعات مکانی شما در پروفایل شما آپدیت شده و به مکان فعلی تغییر پیدا کند . خیلی راحت فیسبوک نقش یک تعقیب کننده را برای شما ایفا میکند . اگر این قابلیت را غیر فعال کنید به نظر میرسد که راحت تر باشید . روش غیر فعال سازی این قابلیت نیز آسان است . ابتدا مسیر زیر را طی کنید :

Account > Privacy Settings > Sharing on Facebook > Customize Settings > Friends can check me in to Places

پس از پیدا کردن گزینه Friends can check me in to Places روی دکمه Edit Settings مقابل آن کلیک کنید . پنجره ای باز شده که دارای یک منوی کشویی است . روی آن کلیک کرده و گزینه Disabled را انتخاب کنید .

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 26 دیدگاه
  1. اوووووووووووووووووه. مگه میخوام فعالیت طبقه بندی شده تو فیسبوک کنم که انقدر باید برسم؟ اساس شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک تو به اشتراک گذاری چیزهاییه که دوست داریم و البته بین دوستانی که میشناسیمشون. دلیلی نداره هر کسی رو که نمیشناسم اکسپت کنم! این اخلاق ایرانیهاست که دویست نفر رو بدون شناخت اکسپت میکنن! واللا من غیر دوستام و فامیل حتی همکارای نزدیکم رو هم ادد نکردم. چون باهاشون دوستی ندارم که بیارمشون تو صفحه ام! همینو رعایت کنید نیازی نیست نگران خیلی از مواردی که گفتی باشیم! دسته کلید؟ راههای راحت تری برای دسترسی بهش هست! سوء استفاده از فتوشاپ؟ کار بچه هاست. لوکیشن تگینگ؟ خیلی هم ابزار خوبیه و..

    1. سلام مهدی جان .
      آره ، درسته که فیسبوک ( و سایر شبکه های اجتماعی ) جایی هستن واسه چیزایی که دوست داریم و به اشتراک میزاریمشون ولی من هم گفتم ، نه هر چیزی رو . البته هدف این مطلب هم کسایی هستن که دوستای زیاد و البته با آشنایی کمی داخل فیسبوک دارن . البته کاری هم که شما میکنی خیلی خوبه . منظورم همین اکسپت نکردن افراد ناشناس هستش .
      یعنی شما اجازه میدین هر کسی به دسته کلیدتون دسترسی داشته باشه ؟؟؟
      البته فتوشاپ رو که گفتم بچه ها هم دیگه حرفه ای شدن واسه خودشون 😀
      یادم نمیاد از GPS و مباحث مربوط بهش چیزی بدی گفته باشم . من فقط گفتم که بهتره غیر فعالش کنید که بازم برمیگرده به نظر خود شخص . حالا اگه شما خیلی به فرند لیست فیسبوک تون اعتماد دارید ، پس جای نگرانی باقی نمیمونه . 😀

      ممنون از نظرت . موفق باشی عزیزم …………..

  2. خوب بود.ولی به نظر من باید یه ذره حواست رو تو این شبکه های اجتماعی جمع کنی.

    1. سلام پویا جان .
      ممنون . کاملا با حرفت موافقم .

      موفق باشی عزیزم ………….

  3. به نظر من خیلی خوبه این باعث میشه به بعضی ها گوشزد کنه ،
    یه سوال داشتم :
    چند تا گزینه بالاتر از Friends can check me in to Places ، گزینه دیگری هم هست به نام Places you check in to . فرقش با اولی که شما گفتید باید خاموش باشه چیه ؟ این هم همونه ؟
    ممنون

  4. با سلام خدمت اقای زارع دوست عزیز در مورد فراموشی پسورد در فیس بوک مطلبی نوشته نشده است تکلیف چیست باید قید انرا بزنیم با تشکر

    1. سلام عرض میکنم خدمت شما آقا محسن عزیز .
      محسن جان انشالله در این مورد هم قصد دارم مطلب جامعی رو بنویسم که حداکثر زوایای کار رو مورد بررسی قرار بده .
      چرا قیدش رو بزنید محسن جان ؟؟؟ اگه پسوردتون رو فراموش کردین ، قسمت Forget password فیسبوک میتونه بهتون کمک کنه .

      موفق باشی عزیزم ………

  5. امریکا و اسرائیل قصد دارن اطلاعات مهرمانه ی ملت شهید پرور ایران رو داشته باشن و سواستفاده کنن … برادران و خواهران عزیز اولا که سعی کنید تو این شبکه های شیطانی همچون facebook نرید و عضو نشید و اگر هم خواستید عضو چنین شبکه هایی هستید خواهشا مراقب باشید ، چون تک تک ما ایرانی ها زیر نظر دشمنان اسلام هستیم و ممکنه روزی از همین طریق ضربه بخوریم

    به خدا قسم اگر 1/10 زمانی که صرف facebook میشد صرف مطالعه ی احادیث و قران میشد … ایرانی آباد داشیتم …
    افسوس

    1. باسه کسایی مثل شما است که ملت ما در خفقان زندگی میکنه.به امید روزی که همهی ملت ایران بیدار بشن.

    2. برادر عزیز من این مطالب بالا رو برای مزه پرونی نگفتم …

    3. آقا دیدگاه شما خیلی جالبه.
      تمام این میلیون ها اختراعی که شده . تمام کشفیاتی که تا به حال شده . از شیر مرع تا جان آدمیزاد
      در قرآن هست . فقط ما باید آنرا بیشتر مطالعه کنیم. آقا مردم نمیدونن که این قرآن چیه. اگه اونو خوب مطالعه میکردند . الان ما بزرگترین کشور دنیا بودیم.

    4. درسته برادر عزیز تمام اختراعات در جهان منشاء قرآنی و حدیثی داشته … و زمانی که مسلمانان از قرآن و حدیث غافل شدند اروپاییان از موقعیت استفاده کردند و شروع به اختراع و اکتشاف کردن
      افسوس …
      باید کتب و تعالیم مربوط به مدارس و دانشگاه ها برگرده به اصل خودش که همون قرآن و احادیثه

    5. دوست عزیز هرچیزی بجای خود نیکوست
      حرف شما درسته ولی
      الان دنیا شده یه دهکده جهانی اگه خواسته باشیم با این طرز فکر ها جلو بریم دیگه جایی برا پیشرفت باقی نمیمونه تا الان هم کلی از دنیا عقب افتادیم همه اش هم به خاطر طرز فکر های غلط بعضی از مسئولین بوده تو رو خدا اپ دیت کنید خودتون رو

  6. یکی از قوانین فیس بوک اینه که وقتی کسی رو نمی شناسین، نباید ادد کنید. که ما ایرانی ها این قانون رو خیلی خیلی رعایت می کنیم.

  7. خيلي عالي بود مخصوصا مورد كليدها
    در مورد مسائل امنيتي appsها و games ها و برنامه هايي كه اجازه دسترسي به جزئيات بيشتري از كاربر ميخواد هم اگه ميشه توضيح بدين
    ممنون

    1. سلام حسین جان .
      انشالله در این مورد هم مطلبی رو گرد آوری میکنیم .
      ممنون از نظرت و پیشنهادی که دادی . موفق باشی عزیزم …………

  8. سلام و عرض ادب
    يه سوال فيس بوكي داشتم گفتم شايد شما بتونيد كمكم كنيد
    چطوري ميشه RECENT ACTIVITY رو روي wallم غير فعال كنم ؟

  9. جالبه
    ترس از همه چی. ترس از ویدیو از ماهواره – فیس بوک
    با مزه ترین و با عرض معذرت مسخره ترین قسمتهاش رفتن به مسافرت و عکسهای شخصی بودن
    اقا دزده پراغهای خونه رو میپاد و در رو نه فیس بوک رو. کجا زندگی میکنیه نویسنده این؟
    اینکه از ترس اینکه کسی با فتوشاپ روی عکس ما کار کنه هم درست مثل این میمونه از ترس برق گرفتگی برق به خونمون نکشیم.
    واقعا جالب و در عین حال تاسف باره هنوز جایی زندگی میکنیم که انتشار عکسهامون رو بد میدونیم
    جز قلب تیره هیچ نشد حاصلو هنوز
    غافل در این خیال که اکسیر میکنند

    1. سلام .
      مگه ویدئو و ماهواره بمب اتم هستن که ازشون بترسیم ؟؟؟ جالب بود . تاحالا نشنیده بودم کسی از ویدئو و ماهواره ترس داشته باشه .
      ببخشید شما که اینقدر روی این مقاله تاخت و تاز کردین ، من کجا گفتم از فیسبوک باید بترسیم ؟؟؟؟؟
      دوست عزیز اون ها روش های دزدی قدیمی بودن که دزدها فقط چراغهای خونه رو میپاییدن . ظاهرا شما هنوز خیلی با دنیای جدید خودتون رو وفق ندادین . لینک یه خبر مرتبط رو هم گذاشتم که ظاهرا نخوندینش .
      من کی گفتم تصاویر شخصیتون رو داخل فیسبوک نزارید ؟؟؟ خوب که اول همین قسمت گفتم ” نمیخواهم بگویم اصلا و ابدا تصاویر شخصیتان را به اشتراک نگذارید ” . گفتم کمتر این کار رو انجام بدید . حالا اگه شما دوست دارین پرونده شکایتتون از کسی که با تصاویر شخصیتون میخاد ازتون باجگیری کنه روی میز قاضی باشه ، مشکلی نداره . اصلا تمام آلبوم های شخصی و خانوادگیتون رو بریزید توی فیسبوک .
      در کل بگم ، این چیزا یه سری نکات امنیتی بود که اگه بهشون توجه بکنید به نفع خودتون هست . اجباری هم در کار نیست . کسی هم بهتون نمیگه که چرا این کارا رو نمیکنین .
      در پایان براتون آروزی موفقیت ، سلامتی و البته تطبیق دادن خودتون با دنیای جدید رو دارم .

  10. سلام من تا چند وقت پيش با “اپراميني” ميتونستم وارد صفحه خودم تو “فيسبوك” يا توييتر و بلاگر وارد بشم اما بعد از “غيرفعال” شدن اپراميني كه متأسفانه تمام صفحاتم مثل:
    http://my.opera.com/parasteshnewssetnow
    هم همراه با خودش غيرفعال شده و عمل هيچ دسترسي به “صفحات فيسبوكم” ندارم ميدونم 2زار بلدم كه داستان IP ISP Setting phone manfuactering and provider my wireless cellular mtnirancell هست اما بيشتر نميدونم چون پله پله و خودآموز لذت امنيتي اطلاعات يادگيري, نگران پله هاي بعدي هستم اين روزها كه anten connectim change E to G و لينك هاي بهتري نتيجه جستجو دارم درخواست كمك سنترال سرور هاست امنيتي دارم آخه نميخوام يه سوراخ موش وجود داره ميخوام موشه رو تام و جري كاور رمز بلد نيستم حداقل اش اينه كه سوراخ موش به شبكه قابل دسترسي فضاي مجازي تبادل اطلاعات آلوده نشه آتيش بذارم به “سيويلكار” بگم ديواره بتن مسلح بسازه مپ آنلاين اشتراك گوگولي را هدف قرار بدم و نذارم پرواز كنه؟ نميدونم آخه من:
    He have allextension but without anyencryption that means he have all but he have not any:@

  11. سلام علیرضا جان ما فیس بوک را به فارسی بکار میبریم اگه امکان داره برامون در مورد موقعیت مکانی فارسی توضیح بدین مرسی از کلیه مطالبتون

  12. سلام.دو تا رهانمایی میخام ازتون.
    1)من میخام یکی از دوستام رو به لیست دوستانم و فیس بوک اضافه کنم اما وقتی با نام کاربری وارد میشم، گزینه ی افزودن دوست و ارسال پیام وجود نداره و بجاش پیگیری میاد اما وقتی وارد اکانتم نمیشم و صفحه ی مورد نظر رو باز میکنم، افزودن دوست وجود داره.
    29چطور میتونم دوستانی از همشهری های خودم پیدا کنم.مثلا دوستانی از شهرستان اراک.
    ممنونم

    1. سلام .
      1 ) جواب این سوال رو نمیدونم .
      2 ) اسم اراک رو توی فیسبوک سرچ کنید . کسانی که اراک رو به عنوان محل سکونتوشون انتخاب کرده باشن توی پیج اراک نشون داده میشن .

  13. با سلام من خیلی تلاش کردم صفحه مو خصوصی سازی کنم اما قسمت Sharing on Facebook > Customize Settings > Friends can check me in رو توی صفحه ام پیدا نکردم میشه بیشتر راهنمایی کنید. توی Privacy Settings رفتم اما اینها نبود .سپاس

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *