هشدار ! تغییر رنگ ظاهری پروفایل فیسبوک یک کلاهبرداری است !

هشدار ! تغییر رنگ ظاهری پروفایل فیسبوک یک کلاهبرداری است !
  • 1390/10/23
  • علیرضا
  • 0

ممکن است طی چند روز گذشته شاهد پیام ها و اشتراک گذاری لینک هایی بوده باشید که ظاهرا از طرف دوستان شما هستند . در این موارد ظاهرا دوست تان از شما درخواست کرده تا ظاهر پروفایل فیسبوک خود را از رنگ آبی به رنگ صورتی ، قرمز و یا مشکی تغییر دهید . تصویر زیر یک نمونه از این اشتراک گذاری لینک ها را نشان میدهد .


اما اگر روی یکی از این لینک ها کلیک کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ طبیعتا به شما گفته میشود که مراحلی را باید طی کنید تا رنگ جدید به پروفایل شما اضافه شود . در مرحله اول به شما گفته میشود که این مورد را به اشتراک بگذارید . هدف کاملا واضح است . از این طریق قصد دارند تا دیگر دوستان شما را نیز به دام بیاندازند . حالا خودتان حساب کنید که اگر حداقل ده هزار نفر فریب این حقه را بخورند و این لینک را با دیگر دوستان خود به اشتراک بگذارند چه فاجعه ای میتواند رخ بدهد .

بعد از آن از شما خواسته میشود که نظری در این مورد این امکان جدید بدهید و سپس از شما درخواست میشود تا در نظر سنجی نیز شرکت کنید . اما همه این ها جزوی از مراحل کلاهبرداری از شما میباشد . مطمئن باشید فیسبوک تا به حال چنین قابلیتی را اضافه نکرده است ( تا زمان نوشته شدن این مطلب ) . اما با استفاده از برخی از افزونه ها مثل GreaseMonkey میتوانید رنگ ظاهری پروفایل فیسبوک را تغییر دهید که آن هم به صورت لوکال میباشد . یعنی تنها روی کامپیوتر خودتان این تغییر رنگ را خواهید دید و اگر اکانت خود را روی کامپیوتر دیگری باز کنید ، باز هم با همان ظاهر آبی رنگ مواجه خواهید شد . 

اما هدف این کلاهبرداران چه میتواند باشد ؟ مسلما هدف اینست که ترافیک کاربران را به سمت سایت های خاصی هدایت کنند و از این طریق درآمد زایی کنند . این افراد درصدی را از صاحبان سایت ها بر حسب کاری که انجام میدهند دریافت خواهند کرد . مثلا هدایت یک کاربر به سمت سایت مورد نظر ، خرید کردن آن کاربر از وبسایت مورد نظر و یا به خطر انداختن اطلاعات حساب یک کاربر ، همگی باعث درآمد زایی فرد کلاهبردار خواهد شد . همچنین لازم به ذکر است که این افراد از این طریق به گسترش بدافزارها و جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران میپردازند .

اما اگر با چنین موردی برخورد کردید بهتر است موارد زیر را انجام دهید :

1- ابتدا موردی که مشاهده کرده اید را به فیسبوک گزارش دهید . با انجام این کار میتوانید در روند مسدود سازی سریع تر این کلاهبرداری تاثیر بسزایی بگذارید .

2- به دوستانی که این لینک ها را به اشتراک گذاشته اند اطلاع دهید که قربانی یکی از این کلاهبرداری ها شده اند . همچنین از آنها بخواهید به منظور امنیت بیشتر ، اطلاعات شخصی خود مخصوصا کلمه عبور حساب کاربری شان را تغییر دهند . چون احتمال به سرقت رفتن اطلاعات شان زیاد است .

3- اطلاع رسانی کنید . شما میتوانید این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا دیگران نیز از این خطر آگاه شوند . 

منابع : 1 – 2

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *