افزایش سرعت پردازش و ذخیره‌ اطلاعات با فناوری نانو

افزایش سرعت پردازش و ذخیره‌ اطلاعات با فناوری نانو
  • 1393/12/11
  • فرشته سعیدی
  • 1

به گزارش گویا آی تی، پژوهشگران ایرانی موفق به ارائه ی طرحی شدند که در آن سرعت پردازش و ذخیره‌ اطلاعات دیجیتالی افزایش می یابد. مجری این طرح جناب شاهین انگیزی با توجه به اینکه یکی از عناصر مهم تمامی نانو الکترونیک ها  عنصر حافظه است، گفت: برای ذخیره‌ داده ها در آتوماتای سلولی کوانتومی نیاز به پیاده سازی این عنصر است.

وی تصریح کرد:ساختاری نوین برای یک سلول حافظه‌ تک بیتی و افزایش سرعت فرآیند ذخیره و بازیابی داده‌ها در سیستم‌های دیجیتالی استفاده شده از قابلیت های منحصر به فرد این فناوری است. همچنین گفت: بیشتر سیستم های دیجیتالی از جمله تلفن همراه، رایانه و تلویزیون ها برای بازیابی اطلاعات و ذخیره ی داده ها از عنصر حافظه استفاده می کنند.

انگیزی افزود: ما در آتوماتای سلولی کوانتومی(QCA) با توجه به مشاهده ی طراحی های پیشین سلول های حافظه، به این نتیجه رسیدیم که بیشتر مدار های ارائه شده به غیر از اینکه سخت افزار زیادی مصرف می کنند در طراحی آنها یک نکته ی مهم چشم پوشی شده که همان قابلیت پیاده‌سازی یک لایه مدار است. دو جنبه‌ ی سرعت و چیدمان و با قابلیت پیاده‌سازی برای سلول حافظه هدف اصلی ارائه‌ یک ساختار QCA کارآمداست.

علاوه بر آن، یکی از فناوری‌های نوظهور در مقیاس نانو برای ساخت مدار های دیجیتالی آینده، آتوماتای سلولی کوانتومی (QCA) است که امروزه به دلیل چگالی و سرعت بالا و توان مصرفی پایین، بسیار به آن توجه می شود. این طرح توانسته سرعت پایین ذخیره و دستیابی داده و مصرف زیاد سخت‌افزار که از مشکلات طراحی پیشین بوده است را حل کند.

ابعاد این عنصر ۰/۰۸ میکرومتر مربع با مصرف ۸۸ سلول کوانتومی می باشد که این تحقیقات با همکاری شاهین انگیزی، پروفسور کیوان ناوی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، سمیرا سید صالحی و سهیل سرمدی صورت گرفت.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *