ناسا با استفاده از تلفن های هوشمند قصد ایجاد شبکه ای برای هشدار زلزله، دارد

ناسا با استفاده از تلفن های هوشمند قصد ایجاد شبکه ای برای هشدار زلزله، دارد
  • 1394/1/25
  • مهرداد فراهانی
  • 0

آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا یک راه برای استفاده از مجموع منابع داده های گوشی های هوشمند برای ایجاد شبکه ای که تشخیص زود هنگام و هشدار زلزله را امکانپذیر می کند، پیدا کرده است. این سیستم با استفاده از اندازه گیری مجموع منابع داده ها (crowdsourced) از سنسور GPS موجود در گوشی های هوشمند و تبلت ها این کار را انجام می دهد. اگر چه سنسور GPS گوشی های هوشمند دقت کمتری از تجهیزات علمی دارند، اما آنها به اندازه کافی برای ایجاد یک شبکه گسترده مفید هستند و همچنین اندازه گیری های علمی منحصر به فرد را در همه جا ممکن می سازند. این فن آوری به خصوص برای مناطقی مناسب است که از سیستم های گران قیمت تشخیص و هشدار دهنده‌ی پیشرفته، بهره نمی برند.NASA_logo.svg

بر اساس مقاله منتشر شده در نشریه  Science Advances، دانشمندان می توانند مشاهدات crowdsourced غیر عادی را تجزیه و تحلیل و به مردم از طریق گوشی های هوشمند هشدار ارسال کنند تا قبل از اینکه آنها زلزله را احساس کنند سریعتر به مناطق امن از بروند. تاکنون، این سیستم تنها توانسته زلزله ای با بزرگی ۷ یا بالاتر را تشخیص و هشدار دهد.

در یک شبیه سازی در سال ۲۰۱۱ که مربوط به زلزله توهوکو ژاپن که به بزرگی ۹ ریشتر بود، است، محققان دریافتند که تشخیص دقیق و هشدار اگر بتواند حتی تنها درصد کمی از جمعیت یک منطقه را از آسیب دیدن نجات دهد مفید واقع می شود. بر اساس این گزارش، تنها می توان به ۵۰۰۰ نفر در مناطق شهری با استفاده از این سیستم، هشدارهای دقیق زود هنگام داد.

برای کسانی که در ژاپن زندگی می کنند این یک خبر خوب است زیرا زلزله یک اتفاق منظم در آنجا است. شهروندان ژاپنی هنوز جاری شدن سیل شایعات در Twitter-sphere را به دلیل تجمع ۱۵۰ دلفین در ساحل ژاپن به یاد دارند. که ادعا می شد دو روز قبل از زلزله توهوکو در سال ۲۰۱۱ این اتفاق افتاده است، اگر چه دانشمند همچین حوادثی را غیر مرتبط با زلزله می دانند.

[منبع: slashgear]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *