۱۰ عمل موثر برای تقویت شبکه Wi-Fi

۱۰ عمل موثر برای تقویت شبکه Wi-Fi
  • 1395/8/2
  • زهرا معبودی
  • 0

دیگر زمان آن رسیده که بدون هیچ غرضی اقرار کنیم که شبکه و مودم های وای فای با زندگی ما اجین شده اند و برخی مواقع زندگی بدون آن ها واقع مشکل است. هر جا را که نگاه کنید یک مودم وای فای می بینیم. در دنیای امروزی وقتی به خانه، سرکار، بیمارستان، کتابخانه و … نگاه می کنیم حداقل یک مودم وای فای مشاهده می کنیم. این نشان دهنده آن است که این شبکه از اهمیت بسیاری برای ما برخوردار است. اما گاهی اوقات همین شبکه دچار مشکل می شود و به طبع ما را نیز درگیر مشکل خود می کند. افت سرعت و ضعف سیگنال نمونه ای از این دست مشکلات است که می توان آن ها را به راحتی برطرف نمود. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی ۱۰ راهی که می تواند امواج وای فای را تقویت کند بپردازیم با گویا آی تی همراه باشید.

  • از تجهیزات بروز استفاده کنید

top-10-ways-to-boost-your-home-wi-fi

در اولین قدم شما باید اطمینان داشته باشید مودمی که در حال استفاده از آن هستید نقص نداشته و یا خیلی قدیمی نباشد. مهم ترین نکاتی که می تواند در خرید مودم به شما کمک کند استاندارد N و ۸۰۲٫۱۱ AC است و روتر هایی که از این استانداردها استفاده می کنند سرعت بسیار خوبی را در اختیار کاربر قرار خواهند داد. از طرفی استانداردهای دیگری همانند G, A, B وجود دارند که منسوخ شده و نمی تواند رضایت شما را جلب کند. توجه داشته باشید، در صورتی که اقدام به خرید مودم های ۸۰۲٫۱۱ AC می کنید، ملزم هستید تا کارت شبکه شما نیز از این استاندارد تبعیت کند.

  • بهترین محل نصب مودم

top-10-ways-to-boost-your-home-wi-fi

اگر مودم شما ظاهر زیبایی ندارد دلیل نمی شود که آن را در نقطه ای کور و گوشه قرار دهید تا خارج از میدان دید باشد یا مثلا آن را در کمد مخفی کنید. اگر تمایل دارید تا مودم شما در بهترین حالت قرار بگیرد باید آن را در فضایی باز و فاقد هرگونه دیوار یا مانع قرار دهید تا سیگنال های آن به خوبی پراکنده شوند. برای عملکرد بهتر باید آنتن های مودم را در حالت عمودی قرار داده و تا جایی که امکان دارد ارتفاع محل قرارگیری مودم را بالا ببرید. در آخر نیز اگر مودم در میانه منزل ویا محل کار به گونه ای قرار گیرد که ظاهر را نامناسب نکند می تواند میزان پوشش دهی را به طور قابل توجهی بالا ببرد.

  • انتخاب کانال فرکانسی مناسب

top-10-ways-to-boost-your-home-wi-fi

در حال حاضر بسیاری از خانه ها دارای مودم وای فای هستند که همگی از یک کانال فرکانسی به خصوص استفاده می کنند. توجه داشته باشید که چنانچه مودم شما با سایر مودم ها دچار تداخل سیگنالی شود می تواند به طور قابل ملاحظه ای باعث کاهش سرعت شود. مودم های امروزی قادرند تا سیگنال های خود را بر روی چند کانال مختلف ارسال کنند که پیشنهاد می شود کانالی را انتخاب کنید که کمترین تداخل را با شما داشته باشد. برای یافتن کانال مناسب نیز می توانید از ابزار هایی مانندWi-Fi Stumbler یا Wi-Fi Analyzer کمک بگیرید.

  • تداخل با سایر لوازم الکترونیکی

top-10-ways-to-boost-your-home-wi-fi

فکر نکنید که فقط مودم ها هستند که میتوانند بر روی کانال فرکانسی شما تداخل ایجاد کنند بلکه تلفن های بی سیم، ماکروویو و سایر لوازم خانگی نیز قادر به انجام چنین کاری هستند. اگر شما از روتر های دو بانده یا به اصطلاح “Dual-Band” می تواند مشکل شما را به طور کلی حل کنند. یا اینکه می توانید تلفن بی سیمی خریداری کنید که بر روی باند دیگری کار می کند. اگر هم قصد خرید سخت افزار جدیدی را ندارید می توانید مودم خود را از اینگونه وسایل دور کنید تا شاید مشکل برطرف شود.

  • مودم وای فای شما جایی برای سارقان نیست

top-10-ways-to-boost-your-home-wi-fi

اگر خیال می کنید که مودم شما دارای رمز عبور است و هیچ کسی قادر به نفوذ در آن نیست، متاسفانه سخت در اشتباه هستید. اما می توانید تمهیدانی را اجرایی کنید که سارقین را تا حد زیادی ناکام بگذرید. استفاده از تکنولوژی رمزگذاری WPA و خاموش کردن قابلیت WPS و بهره گیری از فیلتر مک آدرس می تواند شما را تا حد زیادی از این حملات مصون بدارد.

  • نرم افزارهای اشغال کننده پهنای باند

top-10-ways-to-boost-your-home-wi-fi

اگر در خانه تنها شما نیستید که در حال استفاده از اینترنت است و شخص دیگری نیز به مودم شما متصل شده و در حال ویدئو چت، بازی آنلاین یا مشاهده ویدئو است، قطعا می تواند تاثیر منفی بر روی سرعت اینترنت گذاشته و پهنای کمی در اختیار شما قرار دهد. البته پیشتر برنامه نویسان به فکر حل این مشکل افتاده اند و نرم افزاری را تحت عنوان Quality of Servise یا به اختصار QoS را طراحی کرده اند که این امکان را به شما خواهد داد تا این گونه فعالیت ها را کنترل نمایید و اپلیکیشن های خاصی را در اولویت استفاده قرار دهید.

  • افزایش محدودیت پوشش Wi Fi با ترفندی دست ساز

top-10-ways-to-boost-your-home-wi-fi

چنانچه ۶ راه قبلی را برای افزایش میزان پوشش اینترنت یا سرعت آن بررسی کردید و به نتیجه ای نرسیدید، وقت آن است که دست بکار شوید و ترفندی جالب اما کاربردی را امتحان کنید. همانطور که در تصویر نیز مشاهده می کنید، میتوانید در قوطی های آلمینیومی مانند نوشابه با آبمیوه را ببرید و همانند شکل بر روی آنتن قرار دهید. البته قرار نیست با این روش نتیجه ی خارق العاده ای ببینید اما همین کار می تواند میزان پوشش دهی وای فای شما را تا حدودی زیاد کند.

  • مودم خود را هک کنید تا سیگنال ها تقویت شوند

top-10-ways-to-boost-your-home-wi-fi

یکی دیگر از روش هایی که می تواند محدوده پوشش سیگنال های وای فای را افزایش دهد نصب هک و فریمور DD-WRT (یا یکی از فریمورهای مشابه دیگر) بر روی آن است. این فریمور ها هم می تواند امکانات امنیتی زیاد و هم تنظیمات بیشتر را در اختیار شما قرار دهند. از طرفی قادرند تا با تقویت سیگنال ها، انتقال اطلاعات را سریع تر انجام دهند. البته این موضوع را نباید فراموش کرد که این کار امکان دارد به مودم شما آسیب وارد کند اما غالبا اکثر مودم ها می توانند افزایشی تا سقف ۷۰ میلی وات را بدون ایجاد هیچ مشکلی تحمل کنند. با انجام این کار می توانید محدوده سیگنال دهی را به طور قابل توجهی افزایش دهید

  • مودم قدیمی خود را به ریپیتر تبدیل کنید

top-10-ways-to-boost-your-home-wi-fi

اگر تمامی کارهای گفته شده را انجام دادید و باز به نتیجه ای نرسیدید، به طور قطع به یک گسترش دهنده ی پوشش شبکه نیاز خواهد داشت. رنج اکستندرها که می تواند امواج شما را تقویت کنند خیلی گران نیستند اما اگر همچنان مسّر هستید که هزینه ای برای خرید تجهیزات پرداخت نکنید باید از یک مودم قدیمی که در انبار خاک می خورد استفاده کرد. برای این کار می بایست از فریمور DD-WRT بر روی مودم قدیمی استفاده کنید تا آن را به یک اکستندر تبدیل کنید. البته توجه داشته باشید که این کار به خوبی نصب اکستندر نیست اما میتواند نیاز شما را برطرف نماید.

  • زمان بندی برای ریبوت شدن مودم

top-10-ways-to-boost-your-home-wi-fi

اگر شما نیز هر از گاهی مودم خود را ریبوت می کنید تا به علمکرد گذشته خود برگردد می توانید راهی بهتر را پیش بگیرید. کافی است مودم را به گونه ای برنامه ریزی کنید که روزی یک بار یا بیشتر در طور روز به صورت خودکار ریبوت شود. برای انجام این کار نیز می توانید از فریمور DD-WRT یا یک خروجی قدیمی تایمردار کمک بگیرید. بدین صورت شما دیگر احتیاجی به ریبوت کردن دستی مودم ندارید.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این آموزش کاربردی و مفید با دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید و همچنین با اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی آن را به دیگران نیز آموزش دهید.

منبع: lifehacker

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *