تحصیلات عالیه و یا ترک تحصیل؟! کدامیک عامل اصلی موفقیت است؟

تحصیلات عالیه و یا ترک تحصیل؟! کدامیک عامل اصلی موفقیت است؟
  • 1395/8/4
  • زهرا معبودی
  • 0

دنیای امروز، دنیای تکنولوژی، پیشرفت و سرعت است و در این شلوغی سرسام آور تقریبا همه چیز را می توان از دل اینترنت فراگرفت. و به سادگی می توان به همه چیز در سرتاسر دنیا دسترسی داشت. در این میان اما هنوز هستند افرادی که معتقدند بهترین و اصلی ترین راه رسیدن به موفقیت، دانشگاه است. اگر شما نیز از افراد جویای کاری هستید که همیشه یک علامت سوال بزرگ بین درس و کار داشته اید بهترست این مطلب را تا انتها با گویا آی تی دنبال نمایید.

بر اساس جدید ترین لیست منتشر شده درباره میلیاردر های جهان  که توسط نشریه فوربز منتشر شده است می توان دریافت که از ۴۰۰ میلیاردر برتر جهان ۶۳ نفر اقدام به ترک تحصیل نموده اند. البته اگر یان کوم یکی از موسسین Whatsapp را نیز در نظر بگیریم می توان گفت ۶۴ نفر از ۴۰۰ میلیاردر برتر جهان موفقیت را بدون تحصیلات عالیه تجربه نموده اند.

dropout-pursuing-success

 

یان کوم در پروفایل لینکدن خود صریحا و متواضعانه بیان نموده است  که در سال ۱۹۹۵ به سختی از دبیرستان فارغ التحصیل شده و از دانشگاه ایالتی سن خوزه انصراف داده است. وی مدت کوتاهی در کمپانی یاهو به فعالیت مشغول بوده است.

به نظر شما چرا میلیاردر ها راه موفقیت را از تحصیل جدا می دانند؟ برای یافتن پاسخ این سوال قصد داریم به بررسی برخی از صحبت های شان پارکر(مؤسس سایت اشتراک فایل نپستر و اولین مدیر سایت فیسبوک است.) بپردازیم.

 

پارکر به فوربز می‌گوید: «وقتی این حجم وسیع ابزارهای مختلف دانش و یادگیری در دسترس تمام دنیا قرار دارد، اهمیت تحصیلات رسمی کمتر و کمتر می شود. باید انتظار داشته باشیم که ظهور انواع جدیدی از کارآفرینان را که بیشتر دانش خود را از علم جویی خودشان کسب کرده‌اند و نه تحصیلات آکادمیک شاهد باشیم.»

اگر همیشه با خود می گویید  من می‌خواهم پارکر یا کوم بعدی باشم و قصد دارید راه آنها را ادامه دهید توصیه می کنم ابتدا این مقاله را به اتمام برسانید سپس اقدام به ترک تحصیل و شروع یک کسب و کار نمایید.

انگیزه تان از انجام این کار چیست؟

خب! پس فکر می کنید رفتن به دانشگاه یعنی هدر دادن پول و سرمایه و وقت و قصد دارید این زمینه اتلاف انرژی و پول را هرچه زودتر کنار بگذارید؟ بسیار خب… هیچ مشکلی وجود ندارد اما اگر بررسی کوچکی در دنیای موفقیت آمیز این میلیاردر ها داشت هباشید در خواهید یافت که اغلب آنها پیش از تصمیم به ترک تحصیل کاری را آغاز نموده بودند و سپس با توجه به این موضوع که تحصیل جلوی پیشرفت آنها را می گرفت اقدام به ترک آن نموده اند. به عنوان مثال  زاکربرگ وقتی ترک تحصیل کرد داشت روی ایده اولیه ‌اش در مورد فیسبوک کار می ‌کرد. مایکل دل وقتی دانشگاه را کنار گذاشت کیت‌ های کامپیوتر را با گرفتن سفارش از مشتریان برای آن‌ ها می ‌فرستاد. انگیزه برای ادامه کاری که پیش از آن شروع کرده بودند در تمامی این افراد وجود داشت و بیشتر آن ‌ها شروع ایده ‌شان از دانشگاه بوده است.

dropout-pursuing-success

این نکته شایان توجه است که این یک مسئله همیشگی نیست و هستند کسانی مانند ری کراک مک دونالد یا دبی فیلدز( سازنده کلوچه‌های Mrs. Fields) که هیچ گونه تحصیلی در زمینه شغلشان نداشته اند اما شرکت هایی موفق را دایر و مدیریت نموده اند.

بنابراین هدف ما این است که به شما نشان دهیم هر کسی قادر است به سادگی ترک تحصیل نماید و موفق شود اما باید پیش از انجام این کار سوالات منطقی و درستی را از خود بپرسید.

چرا می ‌خواهم ترک تحصیل کنم؟ انگیزه آتشینی که من در حال کار روی آن هستم چیست؟ من در کسب و کار یا تحصیلاتم الان چگونه ‌ام؟ عملکرد گذشته می‌تواند شاخص خوبی برای آینده باشد. اگر قدرت ریسک پذیری به موقع، انضباط، انرژی حفظ ثبات و نوآوری را نداشته باشید احتمالاً باید در مرزهای آکادمیک دانشگاه به دنبال یاد گرفتن و رشد دادن این مهارت‌ها در خودتان باشید قبل از آنکه پس از انصراف از تحصیل و شروع یک کسب وکار سرتان به سنگ بخورد.

در مورد برنامه‌ هایتان با خانواده‌ تان صحبت کنید.

یکی از مهمترین گام ها در انجام این کار صحبت نمودن  و مطرح نمودن تصمیمات و اهداف آینده با نزدیکان و خانواده است. این کار باعث می شود شما با مشورت نمودن با افرادی با تجربه و افرادی که از بیرون به قضیه نگاه می کنند بتوانید نقاط ضعف و قوت تصمیم خود را بیابید و همچنین به  خاطر داشته باشید که شما در مراحل انجام این مار به طور قطع نیازمند کمک خانواده و دوستان چه از نظر مالی و چه حمایت های احساسی و عاطفی هستید از این رو با مطرح نمودن این موضوع  با خانواده خواهید توانست خود را فردی شجاع، صادق و بالغ نشان دهید در حالی که در صورت مخفی نمودن این مسئله از آن ها به عنوان فردی بی مسئولیت جلوه خواهید نمود.

dropout-pursuing-success

حتی بیل گیتس با وجود داشتن هوش بالا و غیرقابل انکار و انگیزه قوی، در مواقع سخت شروع کارآفرینی و پس از ترک تحصیل نیاز به حمایت خانواده داشت. حمایت خانواده تنها دلیلی بود که باعث شد وی مایکروسافت را به سیاتل یعنی جایی که نزدیک به خانه پدر و مادرش بود منتقل کند. مادرش به وی کمک کرد تا کارگری برای نظافت منزل و محل کار بیل فراهم شود و پدر با تجربه ‌اش به عنوان وکیل و راهنمای شرکت‌ های کوچک به او در هدایت استارتاپش یاری رساند.

در انتها باید به این مسئله اشاره نماییم که هیچ کدام از این راه ها به طور قطع مورد تایید ما نخواهد بود و دلایل زیادی وجود دارد که بتوان به خاطر آنها تحصیل و تخصص خود را به سرانجام برسانید و همچنین موضوعات بسیاری که فواید ترک تحصیل را برایمان روشن می سازد. در هر صورت تنها چیزی که بیش از همه با اهمیت است تصمیم درست و منطقی شماست و این که شما در پس گرفتن این تصمیم تا چه میزان با خود صادق بوده اید و تا چه میزان به تخمین درست و اصولی مهارت ها و انگیزه تان پرداخته اید.

باید بدانید که هردوی این مسیر ها چالش ها و مشکلات فراوانی را در پیش روی شما قرار می دهد اما این  شما هستید که باید با استواری و تصمیمی راسخ به سمت اهدافتان گام بردارید.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب با دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذاریئ . همچنین با انتشار آن بر روی شبکه های اجتماعی خود این موضوع کاربردی را به دیگران نیز بیاموزید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *