خطرات و عوارض قرار دادن لپ تاپ روی پاها

خطرات و عوارض قرار دادن لپ تاپ روی پاها
  • 1396/7/6
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

به نظر می رسد که نام این وسیله، نشان از آن باشد که پاهای شما (Lap) محل مناسبی برای قرار دادن لپ تاپ در حین کار کردن باشد. اما در حالی که قرار دادن لپ تاپ روی پاها می تواند بسیار راحت باشد، ممکن است این راحتی ارزش به جان خریدن خطرات و عوارض آن را نداشته باشد. خطرات و عوارض این کار از نظر شدت بسیار متفاوت بوده و از تغییر رنگ پوست تا مشکلات احتمالی در باروری و سرطان متغیر هستند.

گویا آی تی – خطرات قرار دادن لپتاپ بر روی پاها از دیرباز محل اختلاف بسیاری از افراد بوده است و برخی به این نکته اعتقاد داشته و برخی ان را رد کرده اند اما از لحاظ علمی ثابت شده که قرار گیری لپتاپ بر روی پاها عوارض جدی برای بدن به همراه خواهد داشت.

سندروم سرخ شدن پوست

معمولا زمانی که لپ تاپ ها در حال انجام کارهای سنگین هستند، به دلیل افزایش کارکرد اجزای داخلی برای پاسخگویی به درخواست های شما، حرارت زیادی ایجاد می کنند و داغ می شوند. هر گیمر حرفه ای که با لپ تاپ بازی می کند می تواند این حرارت مضاعف را تصدیق کند. قرار گرفتن در معرض این حرارت، معمولا مشکلاتی را برای پوست ایجاد می کند که با نام لاتین erythema ab igne,” ” شناخته می شود، و گاهی به آن سندروم سرخ شدن پوست نیز گفته می شود. این سندروم به مرور زمان ایجاد می شود، اگرچه این مدت به دو عامل بستگی دارد: میزان استفاده شما از لپ تاپ در حالی که روی پاهایتان قرار دارد و هم چنین تعداد دفعاتی که دستگاه حرارت بسیار زیادی را تولید می کند. سایت Stanford Daily می گوید این مشکل معمولا از لحاظ زیبایی پوست و بدن مطرح می شود و با ترک کردن این عادت به مرور زمان بهبود پیدا می کند.
عوارض استفاده از لپتاپ

مشکلات باروری در مردان

شاید مهمترین خطر مربوط به استفاده از لپ تاپ روی پاها، اختلال در باروری مردان باشد. پوست اندام های تناسلی داخلی (بیضه‌ها) در آقایان بسیار نازک است و معمولا در شرایط دمایی متغیر، در دمای نسبتا یکسانی باقی می ماند. با این حال، با قرار دادن لپ تاپ روی پاها، شما جریان هوا را به این منطقه حساس قطع می کنید و این اندام ها را در معرض حرارتی که لپ تاپ شما ایجاد می کند، قرار می دهید. یِلیم شِینکین، یک پزشک مجاری ادراری هشدار داده است که دمای بالا برای این اندام های داخلی مردان، تنها با ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار گیری در معرض حرارت می تواند به مقادیر خطرناکی برسد. باز کردن پاها برای برقراری بهتر جریان هوا و استفاده از یک پد روی پاها، می تواند این افزایش دما در بیضه ها را تنها به مدت ۳۰ دقیقه به تأخیر بیندازد.

خطرات ابتلا به سرطان در بلند مدت

از آن جایی که لپ تاپ ها هنوز نوعی فناوری جدید محسوب می شوند، اطلاعات کافی برای آن وجود ندارد که بتوان احتمال به خطر انداختن سلامت انسان توسط این دستگاه در بلند مدت را بررسی کرد. یک متخصص پوست به نام آنتونی جِی. مانچینی هشدار داده است که التهاب طولانی مدت پوست می تواند شانس ابتلا به سرطان سلول های بافت پوششی را افزایش دهد، که نسبت به سرطان های معمول پوست، متهاجم تر بوده و رشد سلول های آن بیشتر است. از سوی دیگر، دیوید پینگ، دانشیار بالینی درماتولوژی در دانشگاه استنفورد، توسعه ی سرطان سلول های بافت پوششی در این شرایط را “بسیار نادر” می داند.

پیشگیری

خوشبختانه، راه حل پیشگیری از تمامی این مشکلات، تنها تغییر عادت در نحوه ی استفاده از لپ تاپ است. به جای آن که لپ تاپ را به طور مستقیم روی پاهای خود قرار دهید، سعی کنید پشت یک میز بنشینید تا لپ تاپ هیچ تماس مستقیمی با پاهای شما نداشته باشد. اگر واقعا نمی خواهید قرار دادن لپ تاپ روی پاها را کنار بگذارید، یک پد یا پایه خنک کننده برای لپ تاپ خود بخرید. پد یا فن خنک کننده برای محافظت از شما در برابر سندروم پوست سرخ شده مفید خواهد بود، اما طبق اخبار پزشکان در رویترز، این کار برای پیش گیری از افزایش بیش از حد دما در اندام های تناسلی کارساز نخواهد بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *