چگونه یک فروشنده حرفه ای بشویم؟

چگونه یک فروشنده حرفه ای بشویم؟
  • 1396/7/30
  • مهدی پیوندی
  • 0

همه فروشنده ها حرفه ای نیستند. حرفه ای بودن مستلزم سطحی از توانمندی به همراه یک رویکرد و رفتار خاص است که آن را در هر کسی نمی توان پیدا کرد. از طرف دیگر، حرفه ای بودن به چیزی که می فروشید یا کسی که به وی آن را می فروشید ربطی پیدا نمی کند. ما در این مطلب از مجموعه مقالات آموزش فروش به برخی از خصوصیات مشترک اغلب فروشندگان حرفه ای اشاره می کنیم.

فروشندگان حرفه ای چه خصوصیاتی دارند؟

اکثریت قریب به اتفاق فروشنده های حرفه ای در این چهار خصلت با هم مشابهت دارند:

 

درستی و صداقت

درستی و صداقت یک خصلت ضروری برای همه فعالان حرفه ای در هر زمینه ای است، اما برای فروشندگان اهمیت بیشتری پیدا می کند.

از آنجایی که فروشندگان به خاطر برخی رفتارهای نادرست و غیراخلاقی برخی از همکاران خود بدنام شده اند، یک فروشنده حرفه ای باید چنان رفتار کند که حتی تصور چنین ایده هایی به مخیّلات مصرف کننده خطور نکند. حتی کوچکترین بی توجهی به اصول کاری باور دیگران از کلیشه های رایج نسبت به فروشندگان را تایید خواهد کرد. فروشندگان حرفه ای به جای استفاده از رفتارهای نادرست برای فروش، همیشه برای نیاز مشتریان خود اولویت قائل می شوند. آنها تلاش نمی کنند تا مشتری را فریب بدهند یا به او فشار بیاورند تا چیزی را خریداری کند که بهترین انتخاب او نیست. در عوض، یک فروشنده حرفه ای با مشتری همکاری می کند تا متناسب با نیاز خود بهترین راهکار را پیدا کند، حتی اگر در این راستا مجبور شود که وی را به یکی از رقبا ارجاع بدهد.

 

افتخار کردن به شغل فروشندگی

پنهان شدن فروشندگان در پشت عناوینی همچون کارشناس کالا و خدمات دور از انتظار و نامتعارف نیست. فروشندگان حرفه ای از اینکه در بخش فروش کار می کنند به خود افتخار می کنند. آنها می دانند که کاری که انجام می دهند هم برای مشتری و هم برای کارفرما سودمند و مهم است. فروشندگان هم درست مثل پزشکان، معلمین و حتی آتشنشان ها به مردم خدمت می کنند و فروشندگان حرفه ای کاملاً به این موضوع واقف هستند.

فروشندگان هر روز با ده ها و حتی صدها نفر صحبت می کنند. فروشندگان حرفه ای می دانند که این توانایی را دارند که با بهتر کردن شرایط برای تمام افرادی که با آنها گفتگو می کنند خواهند توانست که هر یک از این تعاملات را به یک تجربه مثبت برای طرف مقابل تبدیل کنند . به علاوه، فروشندگانی که حرفه ای هستند می دانند که در عمل چهره شرکت متبوع خود به حساب می آیند و در نتیجه، متناسب با همین جایگاه رفتار می کنند.

 

بهبود مستمر

فعالان و کارکنان بسیاری از زمینه های شغلی هر چقدر هم که تجربه داشته باشند باز هم ملزم هستند که در دوره های آموزشی نظری و عملی شرکت کنند و در عین حال، مطالعه داشته باشند و دانش خود را به روز نگه دارند. علیرغم اینکه هیچ قانونی فروشندگان را به یادگیری بیشتر ملزم نمی کند، اما فروشندگان حرفه ای می دانند که یادگیری و رشد مستمر یک ضرورت انکارناپذیر است. بسیاری از شرکت ها از این ضرورت آگاهی پیدا کرده اند و به طور مرتب فروشندگان خود را به کلاس های آموزشی مختلف می فرستند و مواد آموزشی مناسب و به روز را برای ایشان تهیه می کنند. با این حال، آن دسته از فروشندگان حرفه ای که برای شرکت هایی کار می کنند که چنین فرصت هایی را برای آنها فراهم نمی کنند، خودشان به دنبال بهره برداری از فرصت های موجود می روند. علاوه بر این، فروشندگان حرفه ای همیشه به دنبال امتحان کردن چیزهای تازه هستند؛ این می تواند یک کانال خاص باشد که تاکنون از آن استفاده نکرده اند یا یک متن جدید برای تماس سرد و یا یک روش جدید برای به سرانجام رساندن فروش.

 

عشق ورزیدن به کار

برخی از فروشندگان از کار خود متنفر هستند. آنها به فروش ادامه می دهند چون خرج زندگی شان را از این طریق در می آورند، اما در حقیقت هیچ علاقه ای به کار خود ندارند و فقط حداقل کاری را انجام می دهند که شغل شان را برای آنها حفظ می کند. از طرف دیگر، فروشندگان حرفه ای از اینکه در حوزه فروش فعالیت می کنند لذت می برند. البته شاید عاشق تک تک ابعاد این کار نباشند، اما به طور کلی حضور در کار فروشندگی را دوست دارند.

از نظر یک فروشنده حرفه ای، پیداکردن مشتریان جدید و متقاعدکردن آنها به خرید هیجان انگیز و جالب است؛ آنها از چالش هایی که ذاتاً در فروش وجود دارد لذت می برند و به واسطه آنها رشد می کنند. یک نکته که باید به آن توجه کرد این است که غالباً فروشنده های تازه کار در ابتدا از کار خود لذت نمی برند، اما دلیلش فقط این است که خیلی چیزها را باید در ابتدای کار یاد بگیرند و این معمولاً طاقت فرسا است. در عین حال، این به معنای آن نیست که شما تا ابد محکوم به تنفر از کار خود هستید، بلکه فقط به این معنی است که برای عادت کردن به کار و مسئولیت های آن به کمی زمان نیاز دارید. با این وجود، اگر مدتی است که در منصب فروشندگی کار کرده اید و هنوز هم احساس می کنید که از این کار متنفرید، در اینصورت وقت آن رسیده که به تغییر شغل خود فکر کنید. چرا باید خودتان -و احتمالاً کارفرما و حتی مشتری- را با انجام کاری که به آن علاقه ای ندارید آزار بدهید؟


نظر شما چیست؟ از دید شما یک فروشنده حرفه ای چگونه باید باشد؟ آیا تاکنون با یک فروشنده حرفه ای برخورد کرده اید که مظهر ویژگی های بالا باشد؟ لطفاً نظرات و ایده های خود در رابطه با این مطلب از مجموعه مطالب آموزش فروش را در بخش دیدگاه ها با ما و سایر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *