مدیریت جستجوی ویندوز با استفاده از قوانین جستجوی پیشرفته

  • 1389/1/22
  • سید روح الله یزدان خواه
  • 0

windows_search_list

جستجو به جزء لاینفک ویندوز به ويژه در آخرین نسخه های آن مبدل شده. اگر چه جستجو به شیوه فعلی از ویندوز XP ریشه گرفته و پیشرفتهای اصلی آن با ویندوز ویستا شروع شده، اما تنها با ویندوز 7 است که نوار جستجو را همه جای سیستم عامل در دسترس می بینند. جستجو در همه جای ویندوز 7 کار گذاشته شده تا به کاربران کمک کند که از عهده تعداد روزافزون فایلها برآیند.
این روزها کاربران حتی بدون فکر کردن از گزینه جستجو استفاده می کنند، چرا که جستجو به امکانی ذاتی و بدیهی در سیستم عامل مبدل شده. مثل بسیاری از عادتها این نیز می تواند با ساماندهی تاثیر بیشتری بر جای بگذارد. در اینجا ما به برخی از تکنیکهای اصلی و پیشرفته جستجو نگاهی می اندازیم. خودتان را عادت دهید که از این فنون جستجو استفاده کنید و مطمئن باشید به زودی استاد جستجو در ویندوز خواهید بود. کمی برای یادگیری این نکات وقت بگذارید و مقدار زیادی انرژی و وقت را در آینده ذخیره کنید.
ابزارهای ساده جستجو

در آخرین نسخه های ویندوز پنج محل اصلی برای جستجو وجود دارد:

1- نوار جستجو در هر پنجره مرورگر ویندوز که باز کنید(برای باز کردن گزینه جستجو کافی است کلیدهای  Windows + F را فشار دهید)

2- نوار جستجوی پایین منوی آغاز

3- نواری جستجوی واقع در کنترل پانل

4- نوار جستجوی واقع در فایل های معمول باز شده

5- نوار جستجوی نرم افزارهای مخصوص ویندوز

اولین نوار جستجو عریض ترین آنهاست. این نوار شامل کل نمایه ی جستجو و کلیه ی محلهای مستثنی از فهرست جستجو است (درست مثل اینکه کلمه ای را در نوار جستجوی منوی آغاز بنویسیم و سپس بر روی دکمه مشاهده نتایج بیشتر کلیک کنیم.). مابقی موارد خاص تر هستند، یعنی بیشتر برای همان بخش خاص ویندوز که در آن قرار دارند مناسب هستند. جستجوی ویندوز بسته به محلی که در آن جستجو می کنید به روش مفهومی عمل می کند. مثلاً نوار جستجوی منوی استارت برای موارد همان منو و برنامه ها اولویت قائل می شود، جستجو در مرورگر ویندوز اولویت را به فایلها و مدارک شخصی می دهد و اولویت جستجو در مرورگر اینترنت تاریخچه و لینکهای محبوب است.

سه قانون هست که در هنگام جستجو در ویندوز باید به خاطر داشته باشید و معمولاً اکثر کاربران آنها را با توجه به ویندوزهای نسخه پیشین و یا هنگام استفاده از موتورهای جستجو در اینترنت یاد گرفته اند.

اول: ابزارهای جستجو به بزرگ و کوچک بودن حروف حساس نیستند و نتیجه جستجو بیشتر با کلمه آغازین جستجو مرتبط است (مثلا جستجو برای “ایم” می تواند منتج به نتایجی از قبیل “ایمیل” یا “ایمان” گردد).

برای جستجوی یک اصطلاحی خاص آن را داخل نشان نقل قول قرار دهید (مثلاً برای دیدن نتایجی تنها درباره “ایمان محبی” مثل این مثال آن را داخل علامت نقل قول قرار دهید و جستجو نمایید).

windows_search_1
مورد آخر این است که در حالت پیش فرض ابزارهای جستجو نشانهای تفکیک و ادغام را تشخیص نمی دهند. برای حل این مشکل گزینه نمایه سازی (Indexing Options) را باز کنید (برای یافتنش در استارت منو یا کنترل پنل جستجو کنید)، سپس روی پیشرفته(Advanced) کلیک کنید و زیر تنظیمات فایل (File Settings) گزینه “رفتار مشابه با کلماتی با نشان تفکیک و ادغام” (Treat similar words with diacritics as different words) را تغییر دهید.

جستجوی ساده معمولاً با تعدادی کاراکتر که در نوار جستجو تایپ می شوند شروع می شود. فهرست نتایج جستجو شامل هر مورد یا محلی می شود که کلمه شما در آن است و شما می توانید با افزودن پارامترهای بیشتر جستجو را محدودتر کنید.

جستجوی پیشرفته

جستجوی پیشرفته در واقع مجموعه ای از قوانین رسمی جستجو در ویندوز است که بر اساس آن سیستم عامل آنچه را شما تایپ می کنید تفسیر و ترجمه می کند. جستجوی پیشرفته علاوه بر کلمات کلیدی، سه نوع از پارامترهای جستجو را پشتیبانی می کند: مشخصات فایل (اندازه، تاریخ، برچسب ها و غیره)، نوع موارد جستجو (پوشه، مدرک، موسیقی، تصویر، ویدیو، ایمیل و غیره) و نیز محلهای ذخیره اطلاعات (بانک اطلاعاتی و محلهای حاوی موارد نمایه شده). پس از هر کدام از این پارامترها یک علامت نقل قول می آید و یا یک نقل قول و یک علامت مساوی می آید و بعد از آن کمیتی می آید که کاربر قصد دارد مشخص سازد. در زیر چند تا پرکاربردترین نمونه های جستجوی پیشرفته مطرح گردیده. ما از حالت بازتر استفاده می کنیم تا نتایجی بیشتری به نمایش گذاشته شود:
مشخصات فایل

اگر مشخصات فایل مورد نظرتان را بدانید همواره می توانید جستجوی خود را دقیقتر و محدودتر کنید. ابتدا که می خواهید دنبال یک فایل بگردید ممکن است فکر کنید که چیز زیادی درباره فایل نمی دانید، اما وقتی فهرست زیر را بخوانید درخواهید یافت که بیش ا ز آنچه تصور می کردید درباره فایل مورد نظرتان می دانید. در زیر برخی مشخصات که معمولاً هر فایلی دارای آن است، آمده است:

همه فایلها

title:manager, status:active, date:lastweek, datemodified:lastweek or modified:lastweek, importance:high or priority:high, size:>50MB, deleted:true or isdeleted:true, isattachment:false, to:johnsmith or toname:johnsmith, cc:david or ccname:david, company:Microsoft, category:business modified:lastweek keywords:sports, album:greatest, file:2006hits or filename:2006hits, genre:jazz, author:david or by:david, under:administration or path:administration or folder:adminstration, fileext:.rtf or ext:.rtf, keyword:personal or tag:personal, and type:image.

فایلهای دفترچه تماس

jobtitle:manager, imaddress:luis@adventure-works.com, assistantsphone:555-1212, assistantname:roberto, profession:accountant, nickname:louis, spouse:susana, businesscity:redmond, businesspostalcode:98052, businesshomepage:www.microsoft.com, callbacknumber:882-8080, carphone:555-1212, children:anna, firstname:emil, lastname:protalinski, homefax:555-1212, manager:eric, pager:882-8080, businessphone:555-1212, homephone:555-1212, mobilephone:882-8080, officelocation:red/101, anniversary:yesterday, and birthday:tomorrow

فایلهای ارتباطات

(e-mail, appointments) – from:simon, sent:yesterday, subject:budget, hasattachment:true, attachment:presentation.ppt, bcc:michael or bccname:Michael, bcc:p_emil@hotmail.com or bccaddress:p_emil@hotmail.com, ccaddress:editors@arstechnica.com or cc:editors@arstechnica.com, flagstatus:completed, toaddress:p_emil@hotmail.com, duedate:03/23/2010 or due:03/23/2010, read:false or isread:false, iscompleted:true, incomplete:true, isflagged:false or hasflag:false, and duration:>120

فایلهای مربوط به تقویم

isrecurring:true or recurring:true, by:emil or from:emil or organizer:emil, and location:toronto

فایلهای مدارک

comments:excellent, lastsavedby:aaron, documentmanager:jon, revisionnumber:4a, datelastprinted:yesterday, and slides:>20

فایلهای موسیقی

bitrate:>150kbps, artist:U2, year:1977..1987, album:”greatest hits”, genre:rock, lyrics:”happy birthday to you”, #:12 or track:12, and year:>1980<1990

فایلهای تصویری

cameramake:Nikon, cameramodel:eclipse, dimensions:8×10, orientation:landscape, taken:last or datetaken:6/12/2006, width:33, height:66, and flashmode:no flash

فایلهای ضبط شده از تلویزیون

broadcastdate:2005, channel:7, closedcaptioning:true, datereleased:2007, and episodename:zeppo

فایلهای ویدیویی

name:vacation, subject:Hawaii, and ext:wma or filext:wma

تاریخ آخرین ویرایش

شما می توانید از تاریخ آخرین ویرایش فایل برای جستجوی آن استفاده کنید.

Datemodified:23/02/2010, Datemodified:23/02/10, Datemodified:yesterday, Datemodified:lastweek, Datemodified:pastmonth, Datemodified:21/02/04..2/3/09

جنس فایل

شما می توانید از «جنس» برای جستجوی ویژگیهای نوع مدارک استفاده کنید.به این مثالها توجه کنید:

kind:everything, kind:communications, kind:contacts, kind:email, kind:im, kind:meetings, kind:tasks, kind:notes, kind:docs, kind:text, kind:spreadsheets, kind:presentations, kind:music, kind:pics, kind:videos, kind:folders, foldername:mydocs or in:mydocs, kind:favorites, and kind:programs

اگرچه «نام پوشه» و «در» مشخص کننده جنس فایل نیستند، ولی چون جستجو را محدود به پوشه خاص یا محل خاصی می کنند ارزش ذکر شدن دارند. همچنین گزینه « store:mapi» موارد موجود در برنامه اوت لوک را نشان خواهد داد و گزینه «store:csc» فایلهای آفلاین را نشان می دهد.

نوع فایل

شما می توانید از ”نوع فایل” برای جستجو بر اساس نوع فایلهای موجود استفاده کنید. به مثالهای زیر توجه کنید:

type:image, type:.doc, type:.pdf, type:excel, type:mp3

لازم است توجه شود که قوانین جستجو اجازه نمی دهد دو یا چند نوع فایل را همزمان جستجو کنیم (مثلاً جستجوی «نوع:.docx, .pdf نتایج دلخواه مربوط به فایلهای ورد و پی دی اف را همزمان نمایش نخواهد داد)

بولی

به یاد داشته باشید که علاوه بر ویژگیهای بولی می توانید از اپراتورهای بولی نیز استفاده کنید. به مثالها توجه کنید:

اپراتورهای بولی:

social NOT security, social -security, social OR security, “social security”, (social security), date:>11/05/04size:>500, date:<11/05/04 size:<500, and date:11/05/04..11/10/04

ویژگیهای بولی:

report is:attachment (same as isattachment:true), essay isonline:true, article isrecurring:true, news isflagged:true, brief isdeleted:true, feature iscompleted:false, mail hasattachment:true, and tweak hasflag:true

محدوده اندازه و تاریخ

تا حالا با مثالهای بالا به نتایجی مربوط به محدوده ها و اعداد رسیدیم، اما مهم است که متغیرهای مختلف را نیز بررسی کنیم.ویندوز همه فرمتهای تاریخ را تشخیص می دهد، بنابراین شما می توانید بدون هیچ نگرانی ای روش نوشتن تاریخی را که به آن عادت دارید تایپ کنید و نتیجه مورد نظرتان را جستجو کنید. مثلاً روزهای هفته (Sunday, Monday … Saturday) ماهها (January, February … December) و سایر تاریخهای حدودی   (today, tomorrow, and yesterday, this week, next month, last week, past month, and coming year, thisweek, nextmonth, lastweek, pastmonth, and comingyear).

برای مشخص کردن یک محدوده زمانی یک ویژگی را همراه با دو تاریخ ذکرکنید:

(from:eric sent:11/05/08..11/05/09). In general, date:>2/7/05<2/10/05 will give you files dated between the values 2/7/05 and 2/10/05, excluding the end dates, and date:>=2/7/05<=2/10/05 or date:2/7/05 .. 2/10/05 will include the end dates. You can use the same range tricks when you know the approximate size of a file. To search for files with a value in the Size between 69KB and 420KB, excluding the end values, use size:>69KB <420KB. If you want to include end values, use size:>=69KB <=420KB or size:69KB..420KB.

حرفهای پایانی

امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد که آنچه را در ویندوز جستجو می کنید راحت تر و سریعتر بیابید. اگر در پی جزییات بیشتری در رابطه با قوانین جستجوی پیشرفته هستید بهتر است سری به بخش جستجوی پیشرفته سایت (msdn.microsoft.com) بزنید.

منبع:

arstechnica.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *