با Everything ، جستجوگر ویندوز را از یاد خواهید برد

  • 1389/5/22
  • علیرضا
  • 1

یکی از مشکلاتی همیشه گریبان گیر بسیاری از کاربران بوده ، فراموش کردن مکان فایل های مورد نظرشان است . این مشکل وقتی بیشتر نمود پیدا میکند که شما سریعا به فایل مورد نظرتان نیاز داشته باشید . به همین دلیل در سیستم عامل های مختلف ، جستجوگرهای متفاوتی پیاده سازی شده اند تا مشکل ذکر شده را بهبود ببخشند . در سیستم عامل ویندوز جستجوگری  وجود دارد که به شما کمک میکند تا راحت تر فایل های خود را پیدا کنید ، اما این سیستم جستجو مقداری کند بوده و شما را کمی عصبی میکند ! مخصوصا زمانی که سریعا به فایل های مورد نظرتان احتیاج داشته باشید .

اگر قصد دارید خود را از شر سیستم جستجوی ویندوز خلاص کنید و کمتر حرص بخورید ، پس با ما همراه باشید .

برنامه ای که در این مطلب قصد صحبت در مورد آن را داریم ، برنامه ای بسیار قدرتمند به نام Everything است . این برنامه در حالی که حجم بسیار پایینی دارد ، از قدرت و سرعت فوق العاده ای برخوردار است . حجم برنامه در نسخه Portable ( بدون نیاز به نصب ) تنها 272 کیلوبایت و در نسخه نصب شدنی 334 کیلوبایت بیشتر نیست ( حجم های ذکر شده ، حجم فایل ها در حالت فشرده هستند و پس از خارج شدن از حالت فشرده ، حدود 1 مگابایت خواهند شد ) . این حجم پایین و این قدرت بالا واقعا انسان را حیرت زده میکند .

اگر موافق باشید به سراغ بحث اصلی رفته و خود برنامه را بررسی کنیم . در این مطلب ما از نسخه Portable استفاده میکنیم .

ابتدا برنامه مورد نظر را از این لینک دریافت کنید . پس از خارج کردن فایل از حالت فشرده ، وارد فولدر حاوی فایل اصلی برنامه شده و آن را باز کنید . تصویر زیر نمایی از کل برنامه را به شما نشان خواهد داد :

1- سازگاری با سیستم عامل :

این برنامه با تمامی نسخه های مختلف ویندوز سازگاری دارد . از ویندوز 2000 به بعد ، با تمامی نسخه ها سازگار است .

2- روش شروع به کار اولیه برنامه :

هنگامی که برنامه را برای اولین مرتبه باز میکنید ، برنامه به قسمت System Tray ( کنار ساعت ویندوز ) رفته و شروع به Index گذاری فایل ها به منظور سریعتر پیدا کردن آنها میکند .  نگران نباشید ! کاری که این برنامه میکند به هیچ وجه روی سرعت سیستم شما تاثیر منفی نمیگذارد .

3- میزان استفاده از حافظه :

میزان استفاده از حافظه این برنامه نیز حیرت انگیز است . در حالتی که پنجره برنامه در حالت Normal باشد ، میزان استفاده از حافظه بین 1 تا 2 مگابایت است .

در حالتی هم که پنجره برنامه Minimize باشد ، میزان استفاده از حافظه به 400 الی 500 کیلوبایت کاهش می یابد و این یعنی نهایت استفاده ی بهینه از حافظه سیستم .

البته اعداد ارقام بالا در برابر حافظه های ( RAM ) امروزی که حجمی معادل چند گیگابایت دارند ، بسیار کوچک است و مسلما برای سیستم های قدیمی تر که RAM های پایینی در حد 256 یا 512 مگابایت داشتند هم ، مشکلی ایجاد نخواهد کرد .

4- جستجو به صورت Real Time :

قابلیت بسیار مفیدی که این برنامه دارد ، قابلیت جستجوی آن است که به صورت Real time انجام میگیرد . جستجوی Real Time به این معناست که شما وقتی در حال تایپ کردن نام فایلی هستید ، به صورت همزمان تمامی فایل هایی که نامشان که با نوشته شما مطابقت داشته باشد ، در برنامه لیست خواهند شد . در این صورت نیازی نیست که شما ابتدا نام فایل را نوشته و سپس دکمه جستجو را بزنید ( مثل سیستم جستجوی ویندوز ) ، بلکه همزمان با تایپ کردن نام فایل ، نتیجه را نیز دریافت خواهید کرد .

5- گرفتن خروجی ( Export ) از آدرس فایل های پیدا شده :

قابلیت دیگری که میتواند موثر و مفید باشد ، قابلیت گرفتن خروجی از مسیر فایل های پیدا شده است . به عنوان مثال شما تعدادی فایل را با استفاده از جستجو در این برنامه پیدا میکنید . قصد دارید از این به بعد آدرس آن فایل ها را همیشه دم دست داشته باشید . این قابلیت میتواند به شما کمک زیادی کند . آدرس تمامی فایل ها در قالب یک فایل Text گنجانیده خواهد شد . در دفعات بعد ، شما دیگر نیازی به جستجو نداشته و میتوانید از طریق فایل خروجی ، آدرس فایل های مربوطه را پیدا کنید .

برای گرفتن خروجی ابتدا بایستی فایل ( های ) مورد نظر خود را جستجو کنید . پس از پیدا کردن فایل ها وارد منوی File شده و از زیر منوهای موجود ، گزینه Export را انتخاب کنید . در پنجره بعدی نیز فایل را در مسیر مورد نظرتان ذخیره کنید .

6- تنظیم Text Size :

اگر چشمانتان کمی ضعیف است و نمیتوانید ، نام فایل های پیدا شده در برنامه را درست بخوانید ، این قابلیت کمی شایانی به شما خواهد کرد . برای تنظیم کردن اندازه متون ، به منوی Edit رفته و از بین زیرمنوها گزینه Text Size را انتخاب کنید . منوی Text Size خود دارای 3 زیرمنو میباشد .

1- Increase ، به منظور بزرگ کردن متون به کار میرود .

2- Decrease ، دقیقا مخالف گزینه 1 را انجام میدهد و متون را کوچکتر میکند .

3- Normal ، که متون را به حالت پیشفرض برنامه باز میگرداند .

7- قابلیت حساس بودن به کوچکی و بزرگی حروف ( Match Case ) :

اگر این قابلیت را فعال کنید ، برنامه به بزرگی و کوچکی نام فایلی که شما تایپ کرده اید حساس خواهد شد . به عنوان مثال ، اگر شما نام فایلی را به صورت “AliReza” تایپ کنید ، تمامی نتایج که بدست خواهند آمد ، دقیقا مشابه نام فایلی است که شما تایپ کرده اید .

برای فعال سازی این قابلیت ، وارد منوی Search شده و زیر منوی Match Case را کلیک کنید . برای غیرفعال کردن این قابلیت نیز دوباره همان مسیر فعال سازی را طی کنید .

8- تطابق کامل نام ( Match Whole Word ) :

روشی که در این نوع از جستجو انجام میگیرد ، روشی است که برحسب تطابق کامل نام فایل انجام میشود . در روش های جستجوی قبلی اگر به عنوان مثال کلمه ” Farzad” را جستجو میکردید ، در لیست نتایج ، کلمه ای مانند “Mohsen Farzadian” نیز به چشم میخورد .

اما اگر قابلیت Match Whole Word را فعال کنید ، دقیقا کلمه “Farzad” جستجو خواهد شد . نه بیشتر و نه کمتر .

برای فعال سازی این قابلیت میتوانید از منوی Search ، زیرمنوی Match Whole Word را انتخاب کنید .

9- جستجو در مسیر مورد نظر شما با استفاده از قابلیت Match Path :

این قابلیت به شما کمک میکند که در مسیر مورد نظر خودتان به جستجوی فایل مورد نظر بپردازید . به عنوان مثال ما میخواهیم در مسیر زیر به جستجوی فایلی با نام “alireza” بپردازیم .

مسیر مورد نظر ما این است :

D:Downloads

مسیر مورد نظر و نام فایل مشخص شده است . کافیست نام فایل را با یک فاصله بعد از تایپ کردن مسیر در تکست باکس برنامه ، بیاورید .

مشاهده میکنید که تنها فایل هایی که نامشان “alireza” بوده و در همان مسیر ذکر شده بوده اند ، در لیست نتایج وجود دارند .

تنها یک گام تا تجربه دنیای جدید فاصله دارید ……….

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. مرسی بابت معرفی این برنامه یک برنامه دیگه که میتونه هم مفید باشه برنامه power searchکه سرعت وامکانات خوبی داره وبا جستجودراینترنت به راحتی پیدا میشه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *