اینترنت اکسپلورر 9 در مقابل فایرفاکس 4 : قصه لاکپشت و خرگوش

  • 1390/1/21
  • ITTeach
  • 2

مایکروسافت و موزیلا نظرات متفاوتی درباره آغاز روز دانلودها دارند ، ولی همه چیز درباره نحوه پشتیبانی و کارآیی این مرورگرها در دانلودهای دراز مدت است.

با اینکه اطلاعاتی به جز  چرخش بازاریابی مایکروسافت و موزیلا داده نشده است این دو شرکت در تلاشند تعداد دانلودهایی که از این مرورگرها شده است را افشا نکنند.  با این وجود ، این اعداد ابتدایی ، علاوه بر اینکه اطلاعات مختصر و مفیدی در اختیار ما قرار می دهند، بلکه همچنین  نشان‌دهنده مجموعه‌ای از رویکردهای لاک‌پشت و خرگوش گونه است که به بررسی و تعمق بییشتری نیاز دارند.

شرکت نت‌اپلیکیشنز آمار مرورگر خود در ماه مارس را منتشر کرده است . اینترنت اکسپلور9 به طور رسمی در عصر روز دوشنبه 14 مارس ، آغاز به کار کرد، و فایرفاکس حدود یک هفته بعد ، روز 22 مارس ، در دسترس قرار گرفت، نتایج این ماه لزوما تصویری کامل یا منصفانه از نحوه گذار و پشتیبانی این مرورگرها تا این زمان ، ارائه نمی‌کنند. ابتدا اجازه دهید نگاهی کلی به اطلاعات میزان کاربرد جستجوگر نت اپلیکیشن بیندازیم. با نگاهی به اطلاعات جهانی ، کروم و سافاری به ترتیب با دستیابی به درصد امتیازات 0.64 و 0.85 بزرگترین برندگان هستند . فایرفاکس امتیاز 0.06 درصد را به دست آورد در حالی که اینترنت اکسپلور به میزان 0.85 درصد سقوط کرد تا باز هم  مقدار کمتری  برای مرورگر مایکروسافت حاصل شود.

تلاش برای توجیه این اعداد از چشم‌انداز آی‌ای9 و فایرفاکس4 کار سختی است. نت اپلیکیشن سهم حاضر فایرفاکس 4 را در1.68 درصد ، و آی‌ای9 با گامهای آهسته تر را در 1.04 می‌داند تا به ترتیب 0.63 و 0.59 درصد در ماه گذشته برای نسخه‌های بتا یا (RC) ، قرار می‌دهد.  به طور یقین این دستاورد فایرفاکس که هر ماه بیش از ماه قبلی است عامل موثری است ، ولی به نظر می‌رسد مسئله واقعی در پشت کاهش عمومی اینترنت اکسپلور  ، افت امتیاز 0.54 درصدی در آی‌ای8 باشد – اولین شکست این مرورگر در تاریخ خود .

خب، اکنون اجازه دهید به تجزیه و تحلیل این آمار بپردازیم . یک بحث عمومی منصفانه‌ای بین رایان گاوین(Ryan Gavin) و تیم اینترنت اکسپلور ، و آسا دوتزلر(Asa Dotzler) از طرف موزیلا وجود داشته است. آسا  برخی مباحث در رابطه به ارقام روز آغاز به کار ردو بدل کردیم . نتیجه این دو بحث به اینجا رسید که آیا آی‌ای9 به عنوان هویتی متفاوت به طور کامل برخلاف اکوسیستم مرورگر عمل می کند ، یا اینکه اکیدا به آن به چشم عملکردی از ویندوز سون و ویندوز ویستا ، و به این دلیل که چون تنها پلتفرم‌های موجود برای این مرورگر هستند نگاه می‌شود.

با محدود کردن نتایج فقط به ایالات متحده و نیز فقط به سیستم عامل ویندوز ، این تصویر کمی به نفع مایکروسافت جابجا می‌شود . در حوزه اینترنتی آمریکا در تمامی نسخه‌های ویندوز ، اینترنت اکسپلور به عنوان جزیئ کامل ، سهمی تا 72.44 درصد با امتیاز 0.19 به دست آورد ، در حالیکه کروم و فایرفاکس هر دو کاهش یافتند – با به ترتیب0.10 و 0.08 درصد امتیاز .

اگر بخواهیم صادق باشیم ، من فکر می‌کنم دیدگاه‌های موزیلا و مایکروسافت هر دو درست است . در اینجا مطلب خنده‌دار ( هوشمندانه ، احمقانه ، تاثیرگذار —  بستگی به دیدگاه شما دارد ) در رابطه با آمار وجود دارد .  آیا فایرفاکس4 در روز آغاز به کار خود بیشتر از اینترنت‌اکسپلور9 دانلود شد؟ درواقع ، حتی مایکروسافت هم نمی‌تواند این مطلب را نادیده بگیرد . ولی با ظرفیت سه برابر منبع بالقوه کامپیوترهای شخصی ، چگونه می‌تواند این امر ممکن نباشد ؟

این ضربه سنگین فایرفاکس4 یا تایید آی‌ای9 نیست . من به سادگی به این حقیقت اشاره می‌کنم که تلاش برای مقایسه دو رقیب شانه به شانه کار سخت و تا حدودی احمقانه‌ای است . این درست شبیه به مقایسه این مطلب است که مایکروسافت به چه میزان آفیس 2010 برای ویندوز در مقابل آفیس 2011 برای مک او‌اس ایکس فروخته است . کاربران مک او‌اس ایکس حدود 5 درصد از کاربران رایانه‌های شخصی را در مقایسه با آمار 90درصدی کاربران ویندوز را تشکیل می‌دهد ، البته که آفیس 2010 بهتر به فروش می‌رسد .

به مرور زمان ، ممکن است این ارقام بسته به نحوه چرخش آنها توسط شما مبهم‌تر هم بشوند . موزیلا ، سوگند یاد کرده است که چرخه پرتکاپوتری برای انتشار آپدیتهای اصلی داشته‌باشد ، بنابراین به سرعت فایرفاکس4 می‌تواند تبدیل به فایرفاکس5 ، سپس فایرفاکس6 ، فایرفاکس7 شود ،  قبل از اینکه مایکروسافت به حدود انتشار اینترنت اکسپلور 10 برسد . بنابراین امروز فایرفاکس 4 در حال له شدن توسط اینترنت اکسپلور 9 است ، ولی زمانی که فایرفاکس5 عرضه شود ، این به سرعت تغییر خواهدکرد.

بنابراین دیدگاه دقیقتر یا مهمتر ، نگاه بلندمدت به مرورگرها به عنوان یک موجود کامل می‌باشد تا مقایسه شانه به شانه در یک نسخه خاص. در این دیدگاه، اینترنت اکسپلور با کاهشی آهسته و پیوسته مواجه شده است – ولی در مورد فایرفاکس اینگونه نیست. در این مسابقه به نظر می‌رسد ، کروم  “لاک پشت” مسابقه باشد – که به آهستگی در امتداد این مسیر حرکت می‌کند و ماه به ماه سهم بازار را از دست می‌دهد .

به عنوان مسئله‌ اینترنت اکسپلور9 در مقابل فایرفاکس4 !

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *