حقایقی درمورد محبوبترین بازی دنیا
افسون مار
کسانی که بیش از 25 سال سن دارند از بازی Snake یا مار به عنوان اولین و دوستداشتنیترین بازی موبایل یاد میکنند. علاوه براین، ماربازی هنوز طرفداران زیادی دارد. بنابراین، در تجلیل از محبوبیت دیرپا و جشن 15 سالگی حضور این بازی در گوشیهای نوکیا، حقایقی در مورد این بازی که جذابترین و پرطرفدارترین بازی دنیا به شمار میرود عنوان میشود:
ماربازی قدمتی بیش از حضور در گوشیهای نوکیا دارد. اولین بازی از نوع مار، یک بازی آرکِید به نام Blockade بود که توسط گرِملین در سال 1976 ساخته شد. محبوبیت این بازی در دهه 80 بیشتر شد؛ یعنی زمانی که راه خود را به ماشین حسابهای تگزاس اینسترومنت، کامپیوترهای خانگی نظیر اپل 2، کومودور 64 و … باز کرد و از آنجا که هیچ کس صاحب این بازی نبود، نسخههایی از آن تقریبا برای تمام کنسولهای بازی تولید شد.
ماربازی اولین بار در سال 1997 در گوشی نوکیا 6110 ظاهر شد. این بازی توسط تانلی آرمانتو، مهندس طراحی، برای نرمافزار رابط کاربری گوشیهای نوکیا سازگار شد. این بازی یکی از سه بازی بود که در سال 1997 معرفی شد. بازیهای دیگر بازی Logic و Memory بودند و تاکنون در 400 میلیون گوشی موبایل بوده و امروزه نسخه نهم این بازی رایج است.
در سال 1998 دارندگان نوکیا 7110 توانستند با اتصال دو گوشی با هم از طریق اینفرارد نسخه دونفره آن را بازی کنند و در سال 2000 در نوکیا 9200 Communicator نسخه Snake Exمعرفی شد.
تانلی آرمانتو جایزه ویژه از MEF (Mobile Entertainment Forum) برای مشارکت در توسعه صنعت سرگرمی موبایل را در سال 2005 دریافت کرد.
در ضمن فرمول امتیازدهی این بازی به این شکل است: ضربه روی صفحه (212) × مرحله (1 تا 9) + 100 امتیاز اضافی برای به پایان رساندن مرحله. بیشترین حد امتیاز در مرحله اول 312 و در مرحله نهم 2008 است.