طراح “Super Mario” را بهتر و بيشتر بشناسيد

طراح “Super Mario” را بهتر و بيشتر بشناسيد
  • 1391/2/28
  • ميثاق جراحي
  • 0

بهتر است كمي درباره ي بازي ساز هايي صحبت كنيم كه در صنعت بازي سازي و دنياي بازي هاي رايانه اي نقش به سزايي را ايفا كرده اند و زحمت هاي بسياري براي اين عرصه كشيده اند. اين بار تصميم گرفتم به سراغ آقاي Shigeru Miyamoto طراح بازي هاي رايانه اي بروم كه شايد كمتر كسي پيدا شود كه نام او را شنيده باشد ولي با نام بردن بازي هايي كه ايشون طراحي كرده اند و خدمت هايي كه به دنياي بازي هاي رايانه اي ارائه نمودند، حتما نام او را به خاطر خواهيد سپرد.

Shigeru Miyamoto از طراحان ژاپني است كه شاهكار هايي هم چون Mario, Donkey Kong, The Legend of Zelda, Star Fox را در كارنامه ي بازي سازي خود دارد و وجود نام هايي هم چون افسانه ي زلدا و سوپر ماريو، دليلي محكم براي اين است كه نشان دهد Shigeru Miyamoto شخصيتي خاص و معروف در دنياي بازي هاي رايانه اي مي باشد. Shigeru Miyamoto در حال حاضر به عنوان تحليلگر در شركت نينتندو فعاليت مي كند.

Shigeru Miyamoto در شهر سونوبي ژاپن به دنيا آمد. او در دوران كودكي علاقه ي خاصي به ماجراجويي داشت و در زمان هاي بچگي اش به گشت و گذار در طبيعت مي پرداخت. بسيار جالب است كه بدانيد او در همين دوران بود كه بازي افسانه ي زلدا را خلق كرد و درست در يك روز خوب بهاري كه Shigeru Miyamoto در حال ماجراجويي بود، غاري را پيدا مي كند و درون آن مي شود و در آنجاست كه خلق شاهكاري به نام افسانه ي زلدا، در درون ذهنش جرقه مي خورد.

او جزو اولين افرادي بود كه در توسعه ي شركت بازي سازي نينتندو بسيار موثر واقع شد. اولين بازي كه او خلق كرد، “كلانتر” نام داشت و مربوط به دستگاهي مي شد كه از طريق سكه كار مي كرد. امروزه به اين نوع دستگاه ها و بازي هاي مشابه اي كه اين پلاتفرم ها مي توانند اجرا كنند، بازي هاي رايانه اي آركيد مي گويند.

بازي هاي اوليه كه Shigeru Miyamoto براي شركت نيتندو مي ساخت در كشور ژاپن بسيار مورد توجه قرار مي گرفت تا اينكه اين بازي ها وارد عرصه ي جهاني شدند و با ورود بازي هاي آركيد به آمريكاي شمالي، اين زحمت ها تبديل به يك شكست كامل شد.

Shigeru Miyamoto بعد ها بازي هاي كوچك زيادي را طراحي كرد كه همه ي آنها موفقيت خوبي براي او به حساب مي آمدند و پس از طراحي و انتشار بازي دانكي كونگ براي نسل اوليه ي پلاتفرم هاي نينتندو، Shigeru Miyamoto حسابي بين بازي ساز ها مورد توجه قرار گرفت.

پس از اينكه طراحي و ساخت شماره هاي متعدد از بازي دانكي كونگ به پايان رسيد، Shigeru Miyamoto به فكر طراحي شخصيتي افتاد كه او را “ماريو” ناميدند و براي او نيز يك شخصيت همراه به عنوان برادر “ماريو” خلق كرد و او را لوييجي ناميد.

شخصيتي بسيار دوست داشتني كه سكه جمع مي كند، براي بيشتر شدن قدرتش قارچ مي خورد، تا بتواند شاهزاده را از دنياي تاريكي نجات دهد. نكته ي اخلاقي : براي بدست آوردن شاهزاده به پول و قدرت نياز داريد ! او وارد لوله هاي سبزي مي شود، پرش مي كند تا بتواند با موانعي كه بر سره راهش هستند به نحوي كنار بيايد.

از بازي سوپر ماريو كه عبور كنيم به بازي Kid Icarus مي رسيم و آقاي Shigeru Miyamoto  يكي از عواملي بود كه به موفقيت اين بازي در كنسول هاي خانگي نينتندو كمك بسياري كرد و نتيجه ي آن را نيز ديد.

شخصيت Shigeru Miyamoto به دوراني بازگشت كه خود را درون غاري تاريك و پر از رمز و راز ديد و بالاخره براي اولين بار به خود جرات داد و در سال 1988 اولين شماره از بازي افسانه ي زلدا را منتشر كرد. بازي افسانه ي زلدا يك بازي اكشن- ماجراجويي سوم شخص است كه عناصر نقش آفريني در آن ديده مي شود. آن جنجگوي شجاع با آن شمشير مخصوص و لباس سبزي كه بر تن دارد، به يكي از مهمترين شخصيت ها در دنياي بازي هاي رايانه اي تبديل شد.

پس از آن Shigeru Miyamoto تصميم گرفت فقط روي دو پرو‍ژ ي “افسانه ي زلدا” و “سوپر ماريو” تمركز كند و براي بهبودي اين دو پروژه در نسخه هاي جديد و كنسول هاي نسل بعدي نينتندو، به فعاليت بيشتري بپردازد.

پس از موفقيت هاي پياپي كه Shigeru Miyamoto در بازي هاي خود بدست آورد، او به طور رسمي وارد شركت نينتندو شد(زيرا كه تمام بازي هاي Shigeru Miyamoto به طور انحصاري در محدوده ي كنسولي نينتندو قرار داشتند). او در حال حاضر به عنوان Nintendo EAD در شركت نينتندو فعاليت مي كند و همان طور كه گفته شد علاوه بر تحليلگر بازي در اين شركت، به ساخت و طراحي نسخه هاي بعدي از بازي هاي زلدا و ماريو مي پردازد.

با معرفي و انتشار كنسول هاي مختلف نينتندو، Shigeru Miyamoto بازي هاي مختلفي را منتشر مي كرد و Luigi’s Mansion  يكي از آن بازي هايي بود كه براي پلاتفرم نينتندو گيم كيوب توسط Shigeru Miyamoto به ثبت رسيد. او همواره تلاش مي كرد و بازي هاي مختلفي را به ثبت مي رساند و به موفقيت نينتندو مي افزود. بازي Twilight Princess يكي از آن بازي هايي بود كه توسط اين بازي ساز ژراپني براي كنسول همراه نينتندو معروف به Nintendo DS عرضه شد.

Shigeru Miyamoto در حال حاضر بر روي كنسول نسل بعدي نينتندو يعني Wii U مشغول به كار است و به نظر مي رسد كه بازي هاي بسيار خوبي را براي اين كنسول دوست داشتني برنامه ريزي كرده است.

Shigeru Miyamoto در دنياي بازي هاي رايانه اي چهره ي ماندگاري است كه هم بازي هاي خوب و هم بازي هاي بدي را معرفي و به ثبت رسانده. او در كارنامه ي خود بازي هاي بدي هم دارد كه از نظر منتقدين، مورد انتقاد شيدي قرار گرفته اند. ولي در كل اين بازي ساز موفق، همواره يكي از بهترين هاست و چوايز مختلف و زيادي را از همايش ها و آكادمي هاي مختلف بازي سازي هم از نوع داخلي و هم بين المللي دريافت كرده است.

او در حال حاضر 59 سال دارد و صاحب دو فرزند است و علاوه بر طراحي بازي و شخصيت سازي، كار تهيه كننده گي بازي هاي رايانه اي را نيز برعهده دارد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *