فایرفاکس 14.0.1 منتشر شد

فایرفاکس 14.0.1 منتشر شد
  • 1391/4/28
  • علیرضا
  • 4

شاید از عنوان این مطلب کمی تعجب کرده باشید . چون تقریبا همه محصولات با ورژن های رند شده عرضه میشوند ولی این ارائه یک نرم افزار با این ورژن ( در اولین نسخه ) کمی تعجب برانگیز است . اما بگذارید دلیل این کار موزیلا را به شما بگوییم .

شرکت موزیلا در تاریخ 26 ژوئن سال جاری نسخه 14.0.1 مرورگر خود را برای تلفن های همراه عرضه کرد و با ارائه ورژن 14.0.1 نسخه دسکتاپی فایرفاکس سعی در همزمان سازی ارائه محصولات موبایلی و دسکتاپی خود دارد .

اما نگاهی داشته باشیم به تغییراتی که در این نسخه شاهد آن خواهیم بود .

در این نسخه از موتور جستجوی پیشفرض گوگل استفاده شده است که از کانال ارتباطی HTTPS به منظور افزایش سطح امنیت و حریم خصوصی بهره میبرد .

کاربران سیستم عامل مک او اس ایکس لاین از این به بعد میتوانند از حالت نمایش تمام صفحه ( Full Screen ) در فایرفاکس استفاده کنند . همچنین در نسخه 14.0.1 آدرس های اینترنتی به صورت اتوماتیک در آدرس بار تکمیل خواهند شد .

در نهایت میتوان به قابلیت Click To Play اشاره کرد که تنها با یک کلیک میتوانید محتواهای موجود در صفحه که برای اجرا به پلاگین مخصوص احتیاج دارند ( مثل فلش و سیلورلایت ) را غیر فعال و با یک کلیک دیگر فعال کنید . البته لازم به ذکر است که قابلیت مذکور به صورت پیشفرض در فایرفاکس غیر فعال است و برای استفاده از آن نیاز است که ابتدا آن را فعال کنید . برای انجام این کار به روش زیر عمل کنید :

1- در آدرس بار فایرفاکس عبارت about:config را تایپ کرده و اینتر را بزنید . با پیغامی هشدار دهنده مواجه خواهید شد که باید روی دکمه I’ll be careful , I promise کلیک کنید .

2- اکنون لیستی از گزینه های موجود در این قسمت را مشاهده میکنید . در تکست باکس بالای این قسمت عبارت plugin:click_to_play را تایپ کنید تا گزینه مورد نظر در قسمت پایین ظاهر شود . حالا کافیست روی گزینه ظاهر شده دو بار کلیک کرده مقدار موجود در ستون Value که به صورت پیشفرض False میباشد به True تغییر پیدا کند . دقیقا مانند تصویر زیر عمل کنید .

پس از فعال سازی این قابلیت ، به صورت پیشفرض پلاگین ها به حالت یک منطقه خاکستری رنگ نمایش داده میشوند و این نشان دهنده غیر فعال بودن پلاگین است و همانطور که ذکر شد باید روی آن کلیک کنید تا فعال شود .

در این نسخه Favicon سایت ها دیگر در آدرس بار نمایش داده نخواهد شد و تنها قادر به تماشای آیکون اصلی سایت در تب مربوطه خواهید بود .

موزیلا برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب نیز امکاناتی را قرار داده است . به عنوان مثال توسعه دهندگان وب میتوانند از Pointer Lock API استفاده کنند . همچنین یک API دیگر نیز برای برنامه نویسان حاضر شده است که استفاده از آن مانع از به خواب رفتن نمایشگر سیستم خواهد شد . بهبودهایی نیز در زمینه CSS و در بخش های text – transform و font – variant برای زبان های ترکی و یونانی حاصل شده است .

همچنین حدود 14 مشکل امنیتی نیز در این نسخه برطرف شده اند که پنج مورد با درجه خطر بحرانی ، پنج مورد با درجه خطر بالا و 4 مورد با درجه خطر متوسط .

میتوانید از طریق مراجعه به منوی About در فایرفاکس مرورگر خود را آپدیت کنید . همچنین میتوانید از طریق وبسایت رسمی موزیلا نسخه 14.0.1 فایرفاکس را دانلود کرده و نصب کنید .

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
  1. قابلیت غیرفعال کردن پلاگین در کروم هم وجود داره. فقط برتری کروم به فایرفاکس در این قابلیت اینه که در کروم طبق این عکس http://up.vatandownload.com/images/6q5y44apuomqvdffhdc5.jpg وقتی اجازه اجرا به یک محتوا رو میدید فقط همون محتوا باز میشه. یعنی فقط همون تبلیغ باز میشه ولی در فایرفاکس تمام تبلیغات موجود در اون صفحه و سایت هم باز میشه که خیلی آزار دهندست. من واقعا عاشق این قابلیت کروم هستم که شما میتونید بطور پیش فرض پلاگین رو غیرفعال کنید بعد هر جا دوست داشتید به یک تبلیغ میتونید اجازه بدید که اجرا بشه.

    1. خواهش میکنم .
      تقریبا مثل خود بنده . منم بعضی وقتا کارم با فقط با فایرفاکس راه میفته .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *