بررسی بازی Temple Run: Oz (اندروید و iOS)

بررسی بازی Temple Run: Oz (اندروید و iOS)
  • 1391/12/26
  • امیر امام جمعه
  • 1

اولین نسخه از بازی Temple Run در سال 2011 برای سیستم عامل iOS عرضه شد. در آن زمان بازی توانست موفقیت گسترده و بسیار سریعی را بدست آورد به طوری که در صدر جدول بازی های جهان قرار گرفت. در سال گذشته نیز این بازی بر روی فروشگاه اندروید قرار گرفت و در این سیستم عامل نیز با استقبال کاربران رو به رو شد.

1

در سال گذشته نیز سازنده این بازی یعنی Imangi اقدام به عرضه نسخه ای دیگر با نام Temple Run: Brave کرد که با همکاری شرکت Disney و برای حمایت از فیلم Brave ساخته شده بود. در این نسخه تعدادی کاراکتر جدید و مراحل متفاوت عرضه شده بود ولی به طور کلی حال و هوای نسخه اول در آن دیده میشد. در سال جاری نیز Temple Run 2 منتشر گردید که طراحی کاملا متفاوتی داشت و در آن شاهد مکانیک های جدیدی در گیم پلی بودیم.

اما حالا پس از گذشت مدت کمی از انتشار نسخه قبلی سازنده بازی Temple Run: Oz را عرضه کرده است. این بازی نیز بر اساس یکی از فیلم های جدید شرکت Disney با نام Oz the Great and Powerful ساخته شده و در آن میتوان ویژگی های نسخه دوم بازی را مشاهده کرد در حالی که برخی از طراحی های فیلم نیز به آن اضافه شده است.

برای دانلود این بازی میتوانید از طریق فروشگاه اندروید و یا iOS اقدام فرمایید. نسخه مربوط به iOS دارای حجم 45.9 مگابایت و نسخه مربوط به اندروید دارای حجم 28 مگابایتی میباشد. قیمت آن نیز فقط 0.99 دلار است.

به صورت کلی بازی Temple Run در سبک بدون انتها ساخته شده است و هیچ وقت به پایان نمیرسد مگر این که بازیکن اشتباهی را انجام دهد و حذف شود. شما باید موانع مختلف را پشت سر بگذارید تا در آخر بتوانید امتیاز بالاتری را بدست آورید. در نسخه جدید نیز فرم بازی به همین صورت حفظ شده است اما در بعضی موارد ویژگی های جدیدی وجود دارد که موجب میشود نسخه ای کاملا تازه محسوب شود.

بعد از انتشار Temple Run 2 این سری از بازی ها شاهد بزرگترین رشد خود پس از اولین انتشار آن در چند سال گذشته بود به طوری که جلوه های گرافیکی کاملا تغییر کردند. شخصیت بازی دیگر فقط بر روی یک مسیر راست حرکت نمی کند و در طی آن انحناء های زیادی وجود دارد و در بعضی موارد شاهد تپه هایی نیز هستیم. هم چنین موانع جدیدی برای این مسیر طراحی شده است که در کنار موانع قدیمی تر قرار گرفته اند.

2

Temple Run: Oz تمامی ویژگی هایی که در بالا ذکر کردیم را دارد اما در بسته بندی جدید و با شکل و شمایلی متفاوت عرضه شده است. همان طور که گفتیم بازی بر اساس یک فیلم طراحی شده است پس جلوه های گرافیکی نیز از موارد موجود در فیلم تبعیت میکند. اما تغییرات فقط به شخصیت های جدید و ظاهری متفاوت ختم نمیشود زیرا سازنده بازی برخی از عناصر گیم پلی جدید را نیز در این نسخه به کار برده است.

بزرگترین تفاوتی که میان Temple Run: Oz و Temple Run 2 مشاهده میشود نحوه قرارگیری مانع ها میباشد که بسیار پیشرفته تر از قبل هستند. در نسخه قبلی تله ها به صورت ثابت بودند که از فاصله بسیار دورتر قابل مشاهده بودند اما در این نسخه همه چیز به ثانیه آخر و تصمیم سریع کاربر بستگی دارد. برای مثال متوجه میشوید در هنگام دویدن ناگهان زمین مقابل شما شروع به فروپاشی میکند در حالی که شما چندین قدم بیشتر با شکاف فاصله ندارید. و یا این که درختان در مسیر شما سقوط میکنند و مجبور میشوید که مسیر خود را تغییر دهید و یا ستون ها خرد میشوند و باید به موقع اقدام به پرش کنید. و در آخر یکی از تله های جالب میمون پرنده ای است که از مقابل به سمت شما حرکت میکند و باید در آخرین لحظه سعی کنید که از کنارش رد شوید.

در کنار موانع جدید قسمتی تازه به بازی اضافه شده است که در آن کاربر باید سوار یک بالون شود. در واقع این بخش جایگزینی برای واگن معدن است که در Temple Run 2 وجود داشت. البته سوار شدن بر روی بالون کاملا اختیاری است و در زمانی که بالون را می بینید میتوانید از خیر آن بگذرید و به راه خود بر روی زمین ادامه دهید. باید اعتراف کرد که بالون سواری همانند قسمت معدن نسخه قبلی جذابیت چندانی ندارد و بسیار خوب است که به صورت اختیاری در بازی قرار گرفته است. وقتی با بالون هستید باید از سمتی به سمت دیگر حرکت کنید تا بتوانید سکه های بیشتری را جمع آوری کنید و هم چنین مراقب باشید که به کریستال ها برخورد نکنید.

3

هم چنین در اولین بار بازی به شما اجازه میدهد که دنیای اطراف خود را به صورت دلخواه تغییر دهید. به صورت پیش فرض بخش Whimsical Woods در بازی قرار دارد و شما میتوانید بخش Dark Forest را نیز به صورت رایگان برای بازی دانلود کنید. وقتی که قسمت های جدید در اختیار قرار بگیرند بازی به شما این پیشنهاد را میدهد که به دنیای جدید سفر کنید. اگر گزینه رفتن به دنیای جدید را انتخاب کنید ، بخش مورد نظر در پس زمینه شروع به بارگذاری میکند و شما میتوانید میزان آن را در قسمت بالایی صفحه مشاهده کنید. وقتی که بارگذاری تمام شد به داخل تونلی میروید که اطراف آن سفید میباشد و انتهای آن نیز به دنیای جدید ختم میشود.

در مقایسه با بخش  Whimsical Woods ، قسمت  Dark Forest گیم پلی کاملا متفاوتی را دارا میباشد. در آن تله های بسیاری وجود دارند که در لحظه های آخر ظاهر میشوند. همانند ستون ها و طاق هایی که متلاشی میشوند و شکاف هایی که در زمین ایجاد میشود. در حال حاضر فقط دنیای Dark Forest برای دانلود در دسترس میباشد اما به گفته خود بازی در آینده موارد بیشتری نیز در دسترس قرار میگیرد. اما این سوال وجود دارد که آیا همه آنها رایگان هستند؟

4

در طی بازی شاهد قدرت ها و توانایی هایی هستیم که از  Temple Run 2 قرض گرفته شده اند و برای استفاده از آنها باید از سکه هایی که جمع کرده اید ، بهره بگیرید. هم چنین در داخل بازی قسمتی برای خرید سکه با پرداخت پول واقعی در نظر گرفته شده است. اما یکی از تفاوت های اصلی بازی شخصیت آن میباشد که شما نمیتوانید آن را به دلخواه در طول بازی تغییر دهید. البته این قابلیت در نسخه های دیگر (به جزء Brave) وجود دارد.

باید اشاره کرد که در Temple Run: Oz سرعت شخصیت بازی همواره یکسان است. اما در نسخه های قبلی سرعت پس از دریافت امتیاز های بالاتر ، زیادتر می شد و حس رقابت واقعی را به کاربر القاء میکرد. هم چنین وقتی سرعت شخصیت بازی بیشتر شود کنترل آن نیز سخت تر خواهد شد و در اینجاست که کاربر باید واکنش های بسیار سریع را از خود نشان دهد تا بتواند رکورد های قبلی را بشکند. کسانی که در نسخه های قبلی بازی بسیار خبره هستند شاید نسخه جدید را کمی آسان و کسالت آورد بدانند. اما دلیل اصلی حذف افزایش سرعت این است که تمامی افراد با توانایی ها و مهارت های گوناگون بتوانند از بازی لذت ببرند که شاید بتوان آن را تصمیمی مناسب از سوی سازنده بازی به شمار آورد.

در قسمت جلوه های بصری و گرافیک بازی شباهت بسیاری به Temple Run 2 دارد و بسیار آراسته و زیبا به نظر میرسد. البته گرافیک بازی در رده بازی های موبایل بسیار بالا نیست و عناوین پرگرافیک تر دیگر بسیاری وجود دارند که استفاده بیشتری از سخت افزار موبایل و یا تبلت شما میکنند. در برخی از موارد این کمبود گرافیک به بازی کمک های شایانی نیز میکند و باعث میشود که به روانی بر روی بیشتر دستگاه ها اجرا شود. هم چنین در نسخه مربوط به اندروید سه گزینه برای تغییر قابلیت های گرافیکی بازی وجود دارد و شما میتوانید با توجه به سخت افزار دستگاه خود آنها را تغییر دهید.

5

یکی از مواردی که محیط بازی را زشت کرده است منوی های به کار رفته میباشد. به طور کلی کلیدها ، آیکن ها و رابطه کاربری عمومی از صعف های مهم بازی به شما میروند. این مشکل در نسخه دوم بازی نیز مشهود است. اما نسخه اول حتی با داشتن سادگی بیشتر ، زیباتر از نسخه های جدید به نظر میرسد. سازنده بازی و شرکت Disney میتوانند درباره رابطه کاربری توانایی بیشتری از خود نشان دهند.

درباره صدا نیز مورد خاصی برای نوشتن وجود ندارد و صداهای موجود در بازی کمی ساده و بی زرق و برق هستند. البته این موارد طوری نیستند که آنها را به عنوان ضعف به شما بیاوریم اما از نقاط مثبت نیز به شما نمی روند و پس از پایان بازی کاربر نیز موسیقی های موجود در آن را فراموش میکند.

لینک بازی در فروشگاه : iOS | Android

منبع : gsmarena

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *