نقد و بررسی بازی Splice برای اندروید

نقد و بررسی بازی Splice برای اندروید
  • 1391/9/26
  • امیر امام جمعه
  • 2

Splice یکی از بازی های آزمایشی و پازلی هنرمندانه است که در قبل نیز برای دستگاه های آیپد منتشر و هم چنین در مک استور نیز قرار گرفت. اما بالاخره نسخه اندروید این بازی نیز به میان فروشگاه اندروید آمد.

این بازی به طور رسمی در فروشگاه Google Play قرار دارد و میتوان آن را خریداری نمود. در ادامه قصد داریم نگاهی کوتاه به ویژگی های این بازی داشته باشیم.

عنوان
Splice
توسعه دهنده
Cipher Prime Studios
پلتفرم
iOS
اندروید
تاریخ عرضه
سپتامبر 2012
دسامبر 2012
رده بندی محتوا
4+
بدون محدودیت
حجم
95MB
294MB
قیمت
$3.99
$2.99

در فروشگاه اندروید (Play Store) حجم بازی در حدود 294 مگابایت نوشته شده است در حالی که مقدار حقیقی آن 10 مگابایت میباشد. اما پس از دانلود این فایل بقیه اطلاعات مربوط به بازی شروع به دانلود میکند. دانلود اطلاعات بدین معنی است که اگر از اینترنت پرسرعت بهره نگیرید باید دقایقی را قبل از شروع و اجرا بازی منتظر بمانید.

گیم پلی

در بازی Splice شما کنترل یک ساختاری میکروبی سلولی را در اختیار دارید. در هر مرحله از بازی ، که یک Strand نیز نامیده میشود ، ساختاری های سلولی را مشاهده میکنید که به صورت اتفاقی در کنار یک دیگر قرار گرفته اند و شما دوباره باید آنها را به ترتیب خاصی بچینید. پس از پایان منظم کردن سلول ها توسط Drag & Drop مرحله به پایان میرسد.

اما مشکل اصلی وقتی ظاهر میشود که می فهمید هر سلول را نمیتوان به هر قسمتی جا به جا کرد. هر سلول فقط میتواند در مکان های خاصی قرار گیرد و حرکت دادن یک سلول دیگر سلول های متصل و مجاور به آن را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. اما برخی از سلول ها قابلیت های خاصی دادند به طوری که میتوان آنها را به راحتی در نقطه مشخصی رها کرد. هم چنین در همه مراحل تعداد حرکات شما برای چیدن صحیح سلول ها محدود است و Splice نامیده میشود. خوشبختانه یکی از قابلیت های جالب بازی بازگشت به عقب است که به شما این اجازه را میدهد تا ترتیب سلول ها را دوباره تغییر دهید.

این بازی کاربران را با آزمایشات زیادی درگیر میکند تا بتوانند هر مرحله را پشت سر بگذارند. شما باید با حرکت دادن هر سلول در اطراف محیط متوجه شوید که مکان مخصوص به آن در کجا قرار دارد. هم چنین باید قابلیت های ویژه بازی مثل تکثیر شدن سلول ها را نیز در نظر بگیرید. در موقع تکثیر سلول ها باید دقت کرد که سلول جدید نیز در موقیت درست و مشخص به خود قرار گیرد.

Splice برای کسانی که دوست دارند سریع و بدون زحمت همه مراحل را پشت سر بگذارند جذابیت زیادی ندارد. در هر یک از مراحل حرکت های کلیدی وجود دارند که موجب حل شدن پازل میشوند اما یاد گرفتن این حرکات نیازمند بازی بسیار و آزمایش روش های گوناگون است.

شاید پس از خواندن این مطلب بازی کردن بازی شما کمی آسان تر شده باشد. زیرا بسیاری از افرادی که برای اولین بار به سراغ Splice میروند تا ساعت ها مات و مبهوت هستند و واقعا نمیدانند که در بازی باید چه کار را انجام داد. عدم وجود یک مرحله آموزشی و هم چنین توصیه هایی در طول بازی آن را سخت تر از قبل میکند.

گرافیک و صدا

Cipher Prime Studios توسعه دهنده بازی Splice در گذشته نیز نمونه های فوق العاده از کیفیت صدا و تصویر را برای سیستم عامل iOS عرضه کرده است و بازی جدید آنها نیز از این قاعده جدا نمیباشد. بازی از نظر گرافیکی بسیار مناسب به نظر میرسد و دارای تنوع رنگ زیادی در پست صحنه خود است. هم چنین رابطه کاربری آن نیز بسیار خوب طراحی شده و کیفیت بالایی را در صفحه نمایش های AMOLED به جا میگذارد. هم چنین افکت های جذابی نیز برای کلید ها و ظاهر شدن منو ها کار گذاری شده است. در این بازی از قابلیت های شتاب سنج نیز به خوبی بهره گرفته شده است و از این طریق میتوان زاویه دید کاربر را در حین انجام بازی تغییر داد. این قابلیت در نسخه مربوط به رایانه های خانگی از طریق تکان دادن موس فعال میشود.

البته یک مشکل بسیار اساسی در قسمت بصری بازی وجود دارد. این بازی در ابتدا برای صفحه نمایش های بزرگ طراحی شده بود و در میان دستگاه های مبتنی بر سیستم عامل iOS نیز فقط iPad از آن پشتیبانی میکند. حال آن که توسعه دهندگان آن را برای سیستم عامل اندرویدی که بیشتر دستگاه های مبتنی بر آن اندازه کوچکی دارند عرضه کرده اند. حتی در صفحه نمایش های نسبتا بزرگ اندرویدی نیز برخی از منو ها باریک و کوچک به نظر میرسند.

ولی در سوی دیگر باید تبلت های اندرویدی را نیز در نظر بگیریم که حتی بازی کردن بر روی نسخه های 7 اینچی نیز بسیار راحت و لذن بخش است. اما اگر از گوشی هوشمندی با صفحه نمایش کمتر از 4.7 بهره میگیرید شاید به پایان رسیدن این بازی کمی برای شما دشوار باشد. برای مثال میتوان به گوشی های مثل Galaxy S III و یا One X اشاره کنیم. بر روی صفحه نمایش های کوچک زدن برخی از کلید ها و ورود به منو ها کمی سخت میشود ولی باز هم میتوان آن را بازی کرد.

صدای بازی نیز هیچ گونه مشکلی ندارد و درباره آن دیگر بحث گوشی هایی با صفحه نمایش بزرگ و کوچک مطرح نیست. صدای آرام نواختن پیانو در بازی بسیار لذن بخش است و هر چقدر که هم به آن گوش فرا دهید باز جذابیت مخصوص به خود را دارا خواهد بود. البته باید اعتراف کرد که صدای بازی به خوبی دیگر نمونه های ساخته شده توسط این توسعه دهنده نمیباشد اما باز هم در نوع خود مناسب به نظر میرسد.

برای خرید آهنگ کامل بازی میتوانید از این لینک اقدام کنید.

جمع بندی

بازی Splice بسیار جذاب و مفرح است و بازیکن را با داستان بازی واقعا درگیر میکند تا بتواند پازل های مختلف را حل کند. هم چنین باید از مغز خود بهره بسیار بگیرید. متاسفانه عدم وجود آموزش برای این بازی و هم چنین مشکل بر روی صفحه نمایش های کوچک کمی از محبوبیت آن کاسته است. بهتر بود این بازی برای گوشی هایی با صفحه نمایش کوچک بهینه سازی شود و به همین دلیل نمیتوان آن را به همه کاربران اندرویدی توصیه کرد. البته اگر یک تبلت اندرویدی یا رایانه خانگی در دسترس دارید حتما پیشنهاد میکنیم تا نگاهی به این بازی بیاندازید.

منبع : GSMArena

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. اتفاقا” این بازی زیبا رو به تازگی تهیه کردم و از لحاظ بصری و سمعی عالیه
    اما متاسفانه به قدری سخته که آدم رو به آزمون و خطا وادار می کنه و در نتیجه از لذت یه بازی فکری کاسته می شه.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *