چگونه از Keepass در مرورگر، کامپیوتر و گوشی استفاده کنیم؟

چگونه از Keepass در مرورگر، کامپیوتر و گوشی استفاده کنیم؟
  • 1392/4/9
  • علیرضا
  • 5

1

این روزها تعداد برنامه های مدیریت کلمه عبور کم نیست. بعضی ها به صورت مجزا ارایه می شوند و برخی دیگر نیز توسط بسته های امنیتی روی کامپیوتر کاربران نصب می شوند. هر کدام از آنها هم قابلیت های مختلفی را ارایه می دهند و سعی می کنند به نحوی شما را ترغیب کرده تا آنها را بخرید. ولی در نهایت مهمترین و اصلی ترین وظیفه شان این است که کلمات عبور شما را با استفاده از یک کلمه عبور اصلی یا همان Master Password نگهداری کنند.

اما گزینه های رایگان نیز وجود دارند که مشهورترین و معتبرترین آنها LastPass می باشد. LastPass برای مرورگرها افزونه دارد و برای اسمارت فون تان هم می توانید نسخه از آن را خریداری کنید.قابلیت همسان سازی کلمات عبور با سرورهای این شرکت هم وجود دارد. بنابراین هر جا که نیاز داشته باشید کلمات عبور در اختیارتان خواهد بود.

اما برنامه دیگری هم به نام Keepass وجود دارد که کلمات عبور شما را به صورت یک فایل روی یکی از درایوهای کامپیوترتان ذخیره می کند. بنابراین دیگر خبری از همسان سازی نیست. همچنین افزونه ای هم برای مرورگرها ندارد و بر خلاف LastPass که در هنگام ورود به صفحه لاگین یک وبسایت به صورت اتوماتیک نام کاربری و کلمات عبور را وارد می کند، باید به صورت دستی این کار را انجام دهید. اما مسلما این یک راهکار مناسب نیست و خسته کننده خواهد بود.

اما قابلیتی در Keepass وجود دارد که می توانید فیلدهای نام کاربری و کلمه عبور را در سایت های مختلف برای شما پر کند. برای استفاده از این قابلیت کافیست Keepass را باز نگه داشته و به صفحه مورد نظر بروید. سپس روی فیلد نام کاربری کلیک کنید و دکمه های Ctrl + Alt + A را فشار دهید. اکنون Keepass به آدرس تب فعلی نگاه کرده و در صورت وجود داشتن موردی مطابق با آن در لیست خود، نام کاربری را وارد می کند. اکنون با زدن کلید Tab، کلمه عبور نیز در فیلد مربوطه وارد خواهد شد. این قابلیت برای اکثر وبسایت ها کار می کند. اما اگر نتوانستید در برخی از سایت ها از این قابلیت استفاده کنید، کافیست به روش زیر عمل کنید.

وارد برنامه Keepass شده و روی آیتم مربوط به وبسایت مورد نظرتان راست کلیک کنید. اکنون گزینه Edit/View Entry را انتخاب نمایید. در پنجره باز شده به سربرگ Auto-Type بروید و مطمئن شوید که تنظیماتی مشابه تصویر زیر اعمال شده باشند.

2

خوشبختانه افزونه های مجزایی نیز برای Keepass توسط کاربران طراحی شده اند که می توانند Keepass را با مرورگر شما یکپارچه کنند. افزونه KeeFox برای فایرفاکس و افزونه ChromeIPass برای مرورگر کروم وجود دارند که می توانید آنها را از لینک های پایان مطلب نصب کنید. دیگر برنامه ها و پلاگین ها را نیز می توانید در بخش پلاگین های وبسایت رسمی Keepass پیدا کنید.

به مانند LastPass که به محض وارد کردن اطلاعات کاربری جدید در مرورگرتان از شما می خواهد که آن ها را ذخیره کنید، افزونه های مربوط به Keepass نیز همین کار را می کنند. این کار با نمایش یک تب نوار در بالای وبسایت انجام خواهد شد و به محض کلیک روی دکمه Save، اطلاعات در دیتابیس Keepass ذخیره می شوند. همچنین این کار از لحاظ امنیتی هم بسیار مناسب است. چون کلمات عبور را در جای پرخطری مثل مرورگرتان ذخیره نمی کنید.

3

همسان سازی Keepass در همه کامپیوترهای شما

همانطور که گفتیم، تمامی اطلاعاتی که در Keepass ذخیره می کنید، تنها در یک فایل ذخیره می شوند و روی یکی از درایوهای کامپیوترتان خواهد بود. برنامه Keepass نیز امکان همسان سازی این فایل را با سرورهای خودش یا سایر فضاهای ابری ندارد. بنابراین اگر این فایل از بین برود، همه اطلاعات شما نابود شده اند. همچنین نمی توانید اطلاعات جدید ذخیره شده را بین کامپیوترهای تان همسان سازی کنید. اما چاره کار چیست؟

آسان ترین راه که قبلا هم در گویا آی تی در مورد آن توضیح داده ایم، استفاده از سرویس های ذخیره سازی ابری مثل دراپ باکس، گوگل درایو یا اسکای درایو است. تنها کافیست که فایل دیتابیس Keepass را یک بار داخل فولدر آنها کپی کنید. سپس با هر تغییر کوچکی که در فایل ایجاد کنید، اطلاعات جدید بین تمامی کامپیوترهایی که از دراپ باکس، گوگل درایو یا اسکای درایو استفاده می کنند، همسان سازی خواهد شد.

حتی این کار دو مزیت دیگری هم دارد. اول اینکه اگر کامپیوتر شما به دلیل مشکلات سخت افزاری دچار آسیب و تخریب اطلاعات شد، همه چیز در فضای ذخیره سازی ابری شما وجود دارد. دوم هم اینکه از هر جایی با استفاده از یک مرورگر هم می توانید به فایل دیتابیس Keepass دسترسی داشته باشید.

4

دسترسی به Keepass از طریق اسمارت فون ها

یکی از معایبی که Keepass دارد این است که هیچ اپلیکیشن رسمی برای استفاده در تلفن های همراه ندارد. اما با این حال باز هم برنامه هایی پیدا می شوند که کار شما را راه می اندازند. برای استفاده از آن ها باید ابتدا فایل دیتابیس Keepass را به دستگاه خود منتقل کنید. اگر دراپ باکس یا سایر اپلیکیشن های ذخیره سازی ابری را روی گوشی خود نصب کرده اید، کارتان راحت است. چون می توانید فایل را روی گوشی خود دانلود کرده و از آن استفاده کنید. در غیر این صورت از با استفاده از بلوتوث، وای فای، یو اس بی یا هر روش دیگری فایل دیتابیس را به دستگاه خود منتقل کنید.

اکنون کاربران اندروید می توانند از KeepassDroid و کاربران آیفون هم از MiniKeepass استفاده نمایند. در مورد KeepassDroid قبلا در گویا آی تی توضیح داده ایم. البته در وبسایت رسمی Keepass هم اپلیکیشن هایی برای سایر سیستم عامل های موبایل قرار داده شده است.

روش کار با KeepassDroid ساده است. کافیست برنامه را باز کرده و فایل دیتابیس از روی اسمارت فون تان انتخاب کنید. سپس با وارد کردن کلمه عبور اصلی می توانید به سایر اطلاعات دسترسی داشته باشید.

اما در اینجا لازم است نکته ای را ذکر کنیم. اگر با استفاده از کامپیوتر خود یک کلمه عبور جدید داخل Keepass ذخیره کنید، اطلاعات جدید با اسمارت فون شما همسان سازی نخواهند شد. چون در حال حاضر از روش ذخیره سازی ابری استفاده نمی کنید. برای اعمال تغییرات جدید باید فایل دیتابیس را دوباره به گوشی منتقل کنید. پیشنهاد می شود در بازه های زمانی یک ماهه این کار را انجام دهید و فایل دیتابیس جدید را جایگزین قبلی کنید.

5

صفحه دریافت افزونه KeeFox برای مرورگر فایرفاکس

صفحه دریافت افزونه ChromeIPass برای مرورگر گوگل کروم

صفحه دریافت اپلیکیشن KeepassDroid برای دستگاه های مبتنی بر اندروید

صفحه دریافت اپلیکیشن MiniKeepass برای دستگاه های مبتنی بر آی.او.اس

صفحه پلاگین های وبسایت رسمی Keepass

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 5 دیدگاه
    1. سلام دوست عزیز.
      با تشکر از تذکر شما. لینک دانلود به پایان مطلب اضافه شد.
      موفق باشید….

  1. در اختیار گذاشتن کلمات عبور به یک برنامه یا وب سایت چندان منطقی به نظر نمیرسه. شاید استفاده از روشهای خودساخته برای حفظ و یادآوری کلمات عبور بهترین روش باشه.

    1. سلام.
      Keepass کاملا اوپن سورسه. میتونید سورسش رو مطالعه کنید و اگه مورد مشکوکی مشاهده کردید، استفاده نکنید. البته keepass و lastpass توسط کارشناسان امنیتی تایید شده هستن. اما بازم نظر خودتون تعیین کنندست.
      موفق باشید….

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *