آیا واقعا کابل های 4K HDMI بی مصرفند ؟!

آیا واقعا کابل های 4K HDMI بی مصرفند ؟!
  • 1392/4/24
  • سهیل دارائی
  • 1

همانطور که در جریانید ؛ روز به روز پیشرفت فناوری و تکنولوژی تصویری در جهان دیده می شود.حال که فناوری تصویری در جهان آرام آرام رو به Ultra HD 4K می رود تولیدکنندگان کابل به دنبال کسب سود بیشتر از طریق فروش کابل های 4K HDMI به خریدارن هستند.امروز قصد دارم در این مقاله ؛ برای شما کاربران خوب گویا آی تی به تشریح کابل های 4K HDMI بپردازم و شما را قانع کنم که اصلا نیازی به صرف هزینه برای خرید کابل های 4K HDMI نیست ! چرا که همین کابل های معمولی HDMI هم می توانند کیفیت 4Kرا به شما هدیه کنند !

شاید اکنون در ذهنتان به این سوال فکر می کنید که مگر می شود کیفیت کابل های 4K HDMI را فقط با یک کابل معمولی HDMI بدست آورد ؟ بیایید در ابتدا به بررسی انواع کابل های HDMI بپردازیم. در کل فقط چهار نوع کابل اچ دی ام آی داریم :

  • سرعت بالا همراه با اترنت
  • سرعت بالا فاقد اترنت
  • سرعت استاندارد همراه با اترنت
  • سرعت استاندارد فاقد اترنت

4K-HDMI-cables_1

واقعا هیچ دلیل منطقی ای نیست که ما را مجاب به خرید کابل های با سرعت استاندارد کند ! چرا که اکنون تفاوت قیمت این نوع کابل ها در قیاس با کابل های پرسرعت بسیار اندک و کم است.یک کابل HDMI پرسرعت را در نظر بگیرید.این کابل قادر به انتقال 3820 در 2160 پیکسل با نرخ 30 فریم در ثانیه می باشد.( و البته 4096 در 2160 پیکسل با نرخ 24 فریم در ثانیه ).اما جمله ای که برایتان نوشتم چه معنی ای دارد ؟ این جمله بدان معنا است که توانایی انتقال بالاترین رزولیشن ممکنه که اکنون به تلویزیون های HD 4K تعلق دارد ؛ با ارزان ترین کابل های HDMI پرسرعت نیز قابل دست یابی است ! این را هم اضافه کنم که ؛ این بحث ؛ یک دانش نظری و بررسی تئوری نیست ! برای این که خیال شما راحت شود ؛ دیوید کاتز مایر (David Katzmaier) ؛ این بررسی را عملا انجام داده است.او تلویزیون های 4K موجود در بازار را مورد بررسی قرار داد.روش کار او این گونه بود که در این بررسی ؛ از یک کابل HDMI پرسرعت که قیمتی معادل 2.5 دلار داشت برای انتقال داده میان منبع پخش به تلویزیون استفاده کرد.نتیجه بدست آمده قابل تصور نبود ! تصویری که از این کابل معمولی  HDMI به تلویزیون داده می شد دارای کیفت HD 4K بود ! البته لازم است یک توضیحی در رابطه با ماکسیموم حجم انتقال داده در فناوری کابل های HDMI بدهم.ماکسیموم حجمی که این کابل ها منتقل می کنند ؛ چیزی معادل 3840 در 2160 پیکسل با نرخ 30 فریم در ثانیه می باشد.اگر شما حتی کابلی را پیدا کنید که قدرت انتقال داده در آن ده برابر بیش تر از کابل های HDMI معمولی باشد ؛ باز هم ناکامید و این کارتان فایده ای ندارد.چرا که تراشه های (چیپ ها ) سند و ریسیو ( ارسال و دریافت ) تصویر در منبع ارسال کننده داده و تلویزیون قادر به پردازش ماکسیموم 3840 در 2160 پیکسل با نرخ 30 فریم در ثانیه است.این جمله حکایت از این دارد که اگر شما رزولیشن نمایشگر کامپیوتر خود را بر روی 10000 در 10000 پیکسل قرار دهید ؛ هیچ تغییری در کیفیت تصویر دریافتی نمی بینید.حتی اگر فرض بگیریم که کابل های منتقل کننده داده ها توانایی پشتیبانی از حجم بالایی از اطلاعات را داشته باشند ؛ باز هم یک مانع در سر راهشان قرار دارد ! این مانع چیزی نیست جز چیپ مخصوص خروجی HDMI موجود در کارت گرافیک کامپیوتر و چیپ مخصوص ورودی HDMI در تلویزیون شما ! چرا که این چیپ های مذکور ؛ توانایی سند و ریسیو این حجم بالای داده را ندارند.باید بگویم که ؛ تمامی عناصر موجود در این مجموعه مشابه تک تک حلقه های متصل شده یک زنجیر عمل می کنند.حال که به بررسی کابل HDMI پر سرعت پرداختیم ؛ باید اشاره کنم که این کابل ها توانایی انتقال داده با ماکسیموم حجم با کیفیت Ultra HD را دارند.شما می توانید .

  • توصیه گویا آی تی :

اگر به دنبال کابل های HDMI موجود در بازار بروید ؛ با برخی از کابل های HDMI مواجه می شوید که شرکت سازنده آن تنها به نوشتن کلمه پر سرعت (high speed) بر روی این کابل ها اکتفا کرده است ! توصیه داریم تا از این کابل ها استفاده ننمایید و به دنبال کابل های HDMI معتبر بروید.

» منبع : cnet «

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. با عرض سلام و خسته نباشید
    درود بر شما و سایت خوبتون
    من اگر بخوام یه کابل خوب برای کنسول های ps4. و xbox one . بگیرم که تونه توان کیفیتی و گرافیکی بازی رو با توان خیلی بالا به تصویر بکشه ؟
    واینکه شما گفتین از برند های معتبر کابل بگیریم میشه چندتا از این کابل ها و برند های مختلف رو معرفی کنید
    با تشکر از شما و نیمه شعبان بر شما و کاربران این سایت مبارک

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *