6 راه سریع برای آشنا شدن با یک سیستم عامل جدید

6 راه سریع برای آشنا شدن با یک سیستم عامل جدید
  • 1392/5/20
  • مهدی صمصامی
  • 3

os-840x420
در گذشته تنها سیستم عامل های مصرفی مهم، ویندوز و یا Max OS X و لینوکس بودند. امروزه سیستم عامل های دیگری همچون کروم، Android، iOS و Windows Phone نیز وجود دارند و نسخه های جدید این سیستم عامل ها هر روز و سریعتر از همیشه عرضه می شوند. شرکت مایکروسافت به تازگی نسخه پیش نمایش Windows Phone 8.1 را به منظور امتحان توسط کاربران منتشر کرده است و نسخه نهایی آن نیز چند ماه دیگر عرضه می شود. Max OS X نیز این قاعده مستثنی نیست و هر سال یک بار آپدیت می شود. همچنین سیستم عامل کروم هر 6 هفته یک بار توسط گوگل آپدیت می شود.

همه چیز به سرعت در حال تغییر است. ما روزهایی که یک سیستم عامل تنها مانند ویندوز XP را یاد گرفته و از آن برای 10 سال استفاده می کردیم را پشت سر گذاشته ایم و نیاز به یادگیری چیزهای جدیدتر داریم. در این مطلب چند نکته برای آشنا شدن با سیستم عامل های جدید و روش کارکرد آن ها را برای شما ذکر می کنیم.
از فروشگاه های کامپیوتر دیدن کنید
شما به آسانی می توانید از طریق اینترنت یک لپتاپ جدید، گوشی موبایل هوشمند و یا یک تبلت حتی بدون لمس کردن آن، بخرید؛ ولی با این حال هنوز فروشگاه های فیزیکی وجود دارند. این فروشگاه ها یک محل عالی برای شما هستند که می توانید در آن جا با جدیدترین سخت افزارها و دستگاه ها آشنا شوید و با آن ها کار کنید. برای مثال یک فروشگاه محصولات الکترونیکی بزرگ مانند Best Buy که در کشور آمریکاست، دارای دستگاه ها و تجهیزات مختلفی است که می توانید در آن جا کار کردن با آن ها را تجربه کنید.

این نوع فروشگاه ها دارای انواع دستگاه ها با سیستم عامل های مختلف مانند ویندوز 8، Android، مک بوک های اپل، iPad و … می باشند. اکنون در بیشتر فروشگاه ها لپتاپ های Chromebook گوگل نیز فروخته می شوند. و یا اگر به دنبال سیستم عامل های موبایل باشید می توانید انواع گوشی ها را از iPhone و Windows Phone گرفته تا جدیدترین گوشی های Androidی و گوشی های BlackBerry در این فروشگاه ها پیدا کنید.

گذشته از این، اپل و مایکروسافت دارای فروشگاه های اختصاصی نیز می باشند (خارج از ایران). می توانید از یک فروشگاه اپل (Apple Store) و یا یک فروشگاه مایکروسافت (Microsoft Store) دیدن کنید و با دستگاه ها کار کرده و سوالات خود را از فروشندگان متخصص و آگاه بپرسید.

البته باید گفت که شما می توانید همه چیز را راجع به این سیستم عامل ها در اینترنت بخوانید و مطالعه کنید؛ ولی هیچ جایگزینی برای کار کردن با آن ها به صورت حضوری برای تان وجود نخواهد، علاوه بر این که کسب این تجربه کاملا رایگان خواهد بود!

brick-and-mortar-electronics-store
مطالعه کنید
وقتی که بخواهید از یک سیستم عامل کاملا جدید استفاده کنید، برای کامل آشنا شدن با آن، باید درباره آن مطالعه کنید. فقط استفاده و کار کردن با ویندوز 8 همه چیز را درباره آن و ترفندها و میانبرهایش به شما یاد نخواهد داد. حتی در مورد یک سیستم عامل ساده تر از جهت استفاده مانند iOS اپل، مطالعه درباره آن به شما ترفندهایی را یاد خواهد داد که غیر این صورت نمی توانستید آن ها را پیدا کنید.

برای این منظور می توانید از آموزش هایی که ما به شما ارائه می کنیم استفاده نمایید. با یک جست و جوی ساده در سایت می توانید به تمامی مطالب مورد نیاز درباره سیستم عامل مورد نظرتان دست پیدا کنید.

windows-8-guide
از یک ماشین مجازی (Virtual Machine) استفاده کنید
ماشین های مجازی این امکان را به شما می دهند تا سیستم عامل های مختلف را روی سخت افزار مجازی نصب کرده و آن ها را روی یک پنجره در صفحه کامپیوتر خود اجرا کنید. سیستم عامل اجرا شده توسط این روش اندکی کند تر از سیستم عامل واقعی با سخت افزار واقعی است؛ ولی با این حال یک روش بسیار مناسب برای تجربه یک سیستم عامل جدید بدون به هم ریختن سیستم عامل فعلی شما می باشد. وقتی کارتان با ماشین مجازی تمام شد می توانید پنجره آن را به راحتی بسته و آن را خاموش کنید و از سیستم عامل فعلی خود استفاده کنید.

نصب توزیع های مختلف لینوکس بر روی یک ماشین مجازی کار آسانی است؛ به این دلیل که تمامی این توزیع ها کاملا رایگان هستند. همچنین می توانید سیستم عامل کروم گوگل را روی ماشین مجازی نصب کرده و از آن استفاده کنید.

مایکروسافت نسخه های آزمایشی سیستم عامل های خود را به کاربران ارائه می کند. برای مثال اکنون مایکروسافت نسخه آزمایشی (پیش نمایشی) ویندوز 8.1 را عرضه کرده که همه کاربران می توانند آن را به صورت رایگان دانلود و نصب کنند. مطمئنا شما هم نمی خواهید که این نسخه نمایشی که دارای محدودیت زمانی است را به صورت واقعی روی کامپیوتر خود نصب کنید؛ پس بهترین و ایده آل ترین راه برای تجربه آن، نصب آن روی یک ماشین مجازی است.

ubuntu-on-windows-with-vmware-player
سیستم عامل را به صورت زنده اجرا کنید (فقط لینوکس)
توزیع های لینوکس می توانند از روی درایوهای USB، سی دی و یا دی وی دی در یک محیط «زنده» اجرا شوند. توزیع های لینوکس تقریبا به طور کامل شبیه حالتی که واقعا روی سیستم نصب شده اند، روی ماشین مجازی اجرا می شوند. به این ترتیب ماشین مجازی یک روش مناسب برای استفاده از یک توزیع لینوکس مانند اوبونتو روی کامپیوتر تان است بدون این که در سیستم خود تغییراتی ایجاد کنید. وقتی کارتان با لینوکس تمام شد، می تواند کامپیوتر را ریستارت کرده و دستگاه مربوطه (که لینوکس به وسیله آن روی کامپیوتر اجرا شده) را از سیستم جدا کنید. در این میان اگر با کسب این تجربه به لینوکس علاقه مند شده اید می توانید آن را به طور واقعی روی سیستم تان نصب کرده و از آن لذت ببرید.

متاسفانه این تجربه واقعی را فقط می توانید برای لینوکس داشته باشید. در حالی که ویندوز 8 می تواند می تواند در یک محیط زنده اجرا شود، مایکروسافت این ویژگی را در نسخه Enterprise ویندوز 8 محدود کرده است.

ubuntu-desktop
سیستم عامل را بر روی یک کامپیوتر قدیمی نصب کنید
اگر شما یک کامپیوتر قدیمی دارید که بی استفاده دور و برتان افتاده است می توانید از ماشین مجازی چشم پوشی کنید و با نصب سیستم عامل بر روی کامپیوتر قدیمی تان، آن را بر روی یک سخت افزار واقعی نصب نمایید. واضح است که از این روش می توانید برای ویندوز و لینوکس استفاده کنید؛ با این حال اگر یک کامپیوتر (PC) استاندارد نیز داشته باشید می توانید Mac OS X را روی آن نصب کرده و آن را تجربه کنید.

البته می توانید سیستم عامل جدید مورد نظرتان به صورت بوت دوگانه (Dual-Boot) بر روی کامپیوتر فعلی تان (PC) نصب کنید. اگر چه این کار نیاز به پارتیشن بندی دارد و هر وقت که می خواهید از سیستم عامل دیگر استفاده کنید باید کامپیوتر را ریستارت کنید.

laptop-with-open-disc-drive
از یک شبیه ساز استفاده کنید
بعضی از شرکت ها شبیه سازهایی را ارائه می کنند که تجربه استفاده از یک سیستم عامل را برای کاربر شبیه سازی می کنند. استفاده از شبیه ساز بهترین راه برای تجربه یک سیستم عامل جدید نیست؛ چون شما در واقع از سیستم عامل استفاده نمی کنید بلکه فقط استفاده از یک تقلید ناقص از آن را تجربه می کنید. برای مثال اوبونتو یک تور آنلاین را ارائه می دهد که شما می توانید از آن در مرورگر خود استفاده کنید. این امکان تا حدودی تجربه استفاده از اوبونتو را همانند سیستم واقعی را تقلید می کنید؛ ولی به هیچ وجه شبیه آن نیست!

ubuntu-online-tour

شبیه ساز رسمی Windows Phone 8 مایکروسافت برخی از جنبه های رابط کاربری Windows Phone را به کاربر نشان می دهد؛ مانند صفحه شروع و منوی Live tiles. برای ویندوز 8، سرویس Online Windows 8 یک شبیه ساز غیر رسمی را ارائه می دهد که تلاش می کند تا ظاهر ویندوز 8 را در مرورگر سیستم شبیه سازی نماید. این سایت یک تلاش شجاعانه برای شبیه سازی ویندوز 8 است و البته کمی نیاز مشابه آن می باشد؛ ولی کار با آن تنها یک تجربی سطحی از کار با ویندوز 8 خواهد بود.

به این ترتیب شبیه سازها یک روش سریع و خوب برای داشتن یک نگاه گذرا بر یک سیستم عامل هستند. با این حال آن ها سیستم عامل واقعی نیستند و شما نیز نباید برای چیزی بیشتر از یک نگاه سریع به رابط کاربری روی آن ها حساب باز کنید. شبیه سازها به هیچ وجه دقیقا مانند سیستم عامل کار نمی کنند و امکانات و ویژگی های محدودی دارند.

windows-phone-8-simulator

بدیهی است که اگر دوستی دارید که یک کامپیوتر با ویندوز 8، یک مک بوک، Chromebook، iPad، iPhone، گوشی آندروید و یا هر دستگاه دیگری دارد که شما مشتاق به امتحان و استفاده از آن هستید، می توانید به سادگی از اون خواهش کنید تا اجازه کار کردن با آن را به شما بدهد. همانطور که قبلا هم گفتیم، هیچ جایگزینی برای استفاده واقعی از دستگاه به طور حقیقی و تجربه کار با سیستم عامل وجود ندارد.

آیا شما روش های دیگری برای آشنا شدن با سیستم عامل های جدید می شناسید؟ آن را با ما در میان بگذارید…

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *