در کنفرانس I/O سال جاری انتظار چه خبرهایی را داشته باشیم؟

در کنفرانس I/O سال جاری انتظار چه خبرهایی را داشته باشیم؟
  • 1393/2/22
  • فرهاد پاشایی
  • 1

کنفرانس توسعه دهندگانی که هر ساله شرکت گوگل در Moscone Center  شهر سان فرانسیسکو برپا می کند یکی از بزرگ ترین کنفرانس ها در زمینه نوآوری های جدید تکنولوژی است. یادی می کنیم از کنفرانس سال 2012 که در آنجا نکسوس 7، اندروید نسخه 4.1 جلی بین و نکسوس Q و بخصوص دمویی از گوگل Glass که در Google Hangout بصورت زنده پخش شد همگان را انگشت به دهن کرده بود! و در سال 2013 نیز بدون پرده برداری یا قدرت نمایی وسیله سخت افزاری، تمامی سر تیتر خبر ها زیر سلطه سرویس هایی مانند Google Maps ، Google Now و Google+ قرار داشت.

همانطور که با خبر هستید، کنفرانس I/O امسال 1 ماه به عقب کشیده شده و قرار است در 25 و 26 ژوئن برپا شود. اگر قصد داشتید تا در این کنفرانس حضور پیدا کنید، باید بگوییم که متاسفانه تمامی بلیط ها به فروش رفته اند ولی شما می توانید بوسیله شبکه های مختص تکنولوژی بعضی از بخش های مهم این کنفرانس را بصورت زنده تماشا کنید، البته توسعه دهندگانی که بنا به هر دلیلی نتوانسته اند در این کنفرانس سالانه شرکت کنند می توانند بوسیله سرویس Hangout بصورت زنده تمامی اتفاقات را دنبال کنند. ولی مهم ترین مسئله اینجاست که همه ما انتظار دیدن چه چیزی را در کنفرانس I/O سال جاری داریم؟

ساعت های هوشمند اندرویدی بیشتر

4smartwatch

بطور قطع امسال در مورد برنامه اندروید Wear جدید شرکت گوگل در کنفرانس بیشتر خواهیم شنید و به احتمال فراوان ساعت هوشمند LG G Watch در کنفرانس I/O امسال رونمایی و آغاز به کار کند، البته گفته می شود ساعت هوشند گوگلی که توسط شرکت LG ساخته شده نیز در این کنفرانس پرده برداری خواهد شود.به هر حال از آنجایی که گوگل رویکرد پلتفرم اندروید Wear را اتخاذ کرده قطعاً ساعت هوشمندی را به تنهایی عرضه نخواهد کرد ولی یک ساعت هوشمند نکسوز می تواند ارجاع کننده خوبی به این شرکت محسوب شود!

دیگر ساعت هوشمندی که بطور رسمی از وجود آن باخبریم، Moto 360 است ولی مطمئناً دستگاه هایی از HTC، سامسونگ و ایسوز نیز رونمایی خواهد شد!

 عرضه Google Glass

4glass

چند وقتی است که عینک هوشند گوگل در دست توسعه است و باید خاطر نشان شد که فروش زیاد این دستگاه در یک روز و با قیمت 1500 دلار نشان داد طرفداران بسیاری دارد. بعد از عرضه یک روزه احتمال نمی رود این شرکت Google Glass را به این زودی ها عرضه کند ولی احتمال دارد قیمت و زمان رسمی عرضه این دستگاه به همراه تعدادی اپلیکیشن جدید در کنفرانس I/O مشخص شود.

نسخه جدید سیستم عامل اندروید (4.5 یا 5 )

Lemon Meringue Pie ، نام نسخه جدید سیستم عامل اندروید خواهد بود که قطعاً یکی از مهم ترین اتفاقات این کنفرانس بشمار خواهد رفت.

اگر اخبار تکنولوژی را دنبال کرده باشید حتماً آگاه هستید که هیچ شایعه ای در خصوص این نسخه منتشر نشده است، تنها اطلاعاتی که در این خصوص منتشر شده مربوط به فاش شدن تصادفی تصویری از حساب کاربری نکسوز بود که یک شماره گیر آبی را نشان می داد ولی به هیچ وجه هیجان انگیز نبود.در کنفرانس I/O امسال انتظار می رود بیشتر خبر ها و ویژگی های جدید پیرامون پلتفرم Android Wear باشد ، که گفته می شود ویژگی جدیدی به نام Android Police به آن افزوده خواهد شد که البته همان ایده ” Ok Google Everywhere” می باشد.یکی از ویژگی ها آن اجرای Google Now بوسیله گفتن Ok Google می باشد.گفته می شود گوگل دکمه صفحه اصلی را با “Google” عوض خواهد کرد اما احتمال این تغییر بسیار کم است.

شایان ذکر است Android Geeks گزارش داده که یکی از کارمندان Google Dublin به آنها گفته، اندروید 4.5 رسماً در ماه جولای به همراه یک تبلت جدید رونمایی خواهد شد.

تبلت نکسوس 8

4nex

در ماه های اخیر شایعاتی در خصوص تبلت 8 اینچی نکسوز به گوش می رسید و در این بین سایت DigiTimes احتمال داد که شرکت گوگل به دلیل رقابتی بودن بخش تبلت های 7 اینچی تصمیم گرفته تا نکسوز 8 را تبلتی 8 اینچی بسازد.البته ناگفته نماند که در بخش تبلت های 7 اینچی، تبلت نکسوز 7 پیشتاز می باشد پس جای نگرانی برای این شرکت وجود ندارد. به یاد داشته باشید که هیچ وقت نباید یک شایعه را واقعیت در نظر گرفت، زیرا جدا از این شایعات، خبر های جدید آشکار ساخته اند که این تبلت در پایان ماه اپریل عرضه خواهد شد و از آنجایی که احتمال ساخت آن توسط HTC وجود دارد، پس نکسوز 8 تا پایان سه ماه سوم سال جاری عرضه نخواهد شد که همین مسئله وجود این تبلت را در کنفرانس I/O نقض می کند.

اسمارت فون Nexus 6 

Sundar Pichai از شرکت گوگل در کنفرانس MWC آشکار ساخت که تا نیمه اول سال، خبری از Nexus 6 نخواهد بود و سال پیش نیز نکسوز 5 تا پایان ماه اکتبر عرضه نشد. با در نظر گرفتن تمام این مسائل، می فهمیم که اسمارت فون Nexus 6 نیز در این کنفرانس ظاهر نخواهد شد.گفته می شود این اسمارت فون با همکاری دو شرکت غول عرصه تکتولوژی یعنی گوگل و LG تولید خواهد شد.

تبلت آپدیت شده نکسوز 10

در چند ماه اخیر شایعاتی در خصوص نسخه بروز شده نکسوز 10 به گوش می رسید ولی زمانی که این تبلت در تصویری کنار نکسوز 5 نمایان نشد تمامی حدس و گمان ها از بین رفتند! اگر گوگل قصد رقابت با آی پد Air را دارد، باید از تبلت رده بالایی پرده بردارد که به همین سبب نکسوز 10 یک آپگرید اساسی نیاز دارد.

اندروید برای ماشین ها

اولین بار درمورد Open Automotive Alliance در کنفرانس CES شنیدیم، وقتی که گوگل آن را اعلام کرد سپس به شرکت های Audi، GM، Honda، Hyundai و اندویدیا ملحق شد تا اندروید را به عنوان یک پلتفرم سرگرمی برای ماشین ها منتشر کند و در همین راستا شرکت اپل برای عقب نماندن از شرکت گوگل در این مبحث، سیستم CarPlay را معرفی و پیشنهاد داد، امسال نیز انتظار می رود خبر های جدیدی در خصوص OAA منتشر شود.

دمویی از Project Ara

4mad

فعلاً درمورد شروع کار اسمارت فون ماژولار  Project Ara مطمئن نیستیم ولی دیدن آن در کنفرانس I/O موجب خوشحالی بسیاری خواهد شد.با در نظر گرفتن انتشار MDK و اولین کنفرانس توسعه دهندگان انتظار می رود حداقل دمویی از Project Ara در این کنفرانس دیده شود.با اینکه روز های ابتدایی این پروژه می باشد ولی اگر چیزی از این پروژه به هر نحو و شکلی ظاهر نشود همه ما متعجب خواهیم شد!

خداحافظ نسخه های گوگلی ( و نکسوس؟)؛  سلام بر Silver

یکی از شایعات بزرگی که امروزه شنیده می شود، حذف خط تولید نکسوز و شروع پروژه Android Silver می باشد.

احتمال دارد در این کنفرانس اطلاعات زیادی در این خصوص اعلام گردد و یا حتی چندین دستگاه نیز رونمایی شوند.

گوگل استارز برای بوکمارکینگ بهتر

بنا به گفته Florian Kiersch، دانشجوی آلمانی، گوگل از ویژگی جدیدی به نام Google Stars پرده برخواهد داشت که شما را قادر خواهد ساخت تا هر قطعه ای از محتوا را در کروم ذخیره کنید که شامل ایمیل، صفحات وب و ویدئو ها خواهد بود.بعد از ذخیره سازی محتوا و سازماندهی آن بصورت Grid عکس، شما امکان بازدید و مرور را در اوقات فراغت خواهید داشت.

دیگر حدس و گمان ها

  • بنا به شایعه ای که از سایت خبری BGR منتشر شده بود، گفته می شود در این کنفرانس از اسمارت فون نکسوزی که قیمتی زیر 100 دلار دارد و از پردازنده مدیاتک برخوردار است رونمایی خواهد شد.
  • می دانیم که گوگل قصد توسعه شبکه فیبر خود تا 34 شهر را دارد، پس احتمال شنیدن چندین خبر در این خصوص وجود دارد.
  • می داینم که گوگل در حال کار بر روی ماشین های بدون راننده و روبات ها است ولی انتظار هیچکدام از این دو در I/O امسال نمی رود

/پایان/

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *