گویا اپ؛ اپلیکیشن Zoe شرکت HTC رقیبی جدید برای اینستاگرام

گویا اپ؛ اپلیکیشن Zoe شرکت HTC رقیبی جدید برای اینستاگرام
  • 1393/6/24
  • پرهام مارزلو
  • 0

روزهایی که شرکت  HTCدر ارائه‌ی یک اپلیکیشن اجتماعی به عنوان یک رقیب جدی برای دیگر شرکت‌ها به حساب نمی‌آمد، تمام شده است. این شرکت در اولین قدم، اپلیکیشن خلاق Zoe خود را به یک برنامه‌ی اجتماعی تبدیل کرده است؛ این برنامه‌ علاوه بر اینکه به کاربران اجازه‌ می‌دهد تا ویدیو‌ها و عکس‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، امکان ویرایش آن‌ها به کمک فیلتر‌های متنوع و گوناگون را نیز فراهم کرده است.

اپلیکیشن Zoe شرکت HTC هم‌اکنون در نسخه‌ی بتا و برای برخی از اسمارت‌فون های ال‌جی، سامسونگ و همچنین دستگاه‌های شرکت گوگل در دسترس می‌باشد. در این برنامه از ایده‌های اختصاصی HTC در رابط کاربری خود استفاده شده است و اگر قبلا از گوشی‌های HTC استفاده کرده باشید متوجه این موضوع خواهید شد.

HTC-Zoe

این اپلیکیشن بخشی از پروژه  Crreative Labs شرکت HTC است و تنها پروژه منتشر شده و عمومی آن به حساب می‌آید. همانطور که گفتیم این اپلیکیشن هم‌اکنون در نسخه‌ی آزمایشی خود به سر می‌برد و به احتمال زیاد ارائه نسخه‌ی رسمی و نهایی آن در فصل پاییز خواهد بود.

اپلیکیشن Zoe در ابتدا در اسمارت‌فون HTC M7 به عنوان ویرایش‌گر عکس و ویدیو قرار داشت و به نظر ما ارائه‌ی این نسخه‌ی آن یک قدم غیرمنتظره و بی دلیل نبوده است. البته این برنامه از یک اپلیکیشن قدیمی‌تر به نام Zoetrope ریشه می‌گیرد؛ این برنامه قسمتی از یک ویدیو را به همراه حدود 20 عکس دریافت کرده و آن‌ها را تبدیل به یک ویدیوی جالب و متفاوت می‌کرد. این ویدیو به کمک موزیکی که خود شما انتخاب می‌کردید و همچنین پس‌زمینه‌ی مورد نظرتان، به یک ویدیو زیبا تبدیل میشد.

htc_zoe_beta_app_screenshot_google_play

با اینکه ساخت و طراحی این ویدیوها در Zoe بسیار حرفه‌ای به نظر می‌رسید اما کاری به جز آپلود آن در یوتیوب و یا ساخت یک URL  از آن را نمی‌توانستیم صورت دهیم. در این شرایط تنها راه برای دوستان و آشنایان، دنبال کردن کانال کاربر در یوتیوب بود. اما این مشکل را هیچ کاربری با فیس‌بوک و اینستاگرام ندارد؛ تنها با انتخاب یک عکس و ایجاد تغییرات مورد نظر خود می‌توان آن عکس را در فضای مجازی و برای همه‌ی دوستان به اشتراک گذاشت.

برنامه‌ی Zoe از سرعت و عملکرد بالای برخوردار نیست اما خوشبختانه به نسبت نسخه‌های قدیمی، پیشرفت بسیار خوبی را داشته است. همانند دیگر برنامه‌های اجتماعی، صفحه‌ی فید مخصوص کاربران و دوستانی را که دنبال می‌کند در برنامه قرار دارد. همچنین یک صفحه فید جهت جست‌و جو نیز برای کاربران در نظر گرفته شده است ( البته امکان جست‌وجوی موضوعات و افراد در این بخش قرار نگرفته است)

برای پیدا کردن دوستان خود باید از اکانت‌های فیس‌بوک و گوگل خود استفاده نمایید. متاسفانه امکان جست‌وجوی افرادی که در لیست اکانت‌های مذکور شما نیستند وجود ندارد؛ البته شرکت HTC این امکان را در نسخه‌ی نهایی قرار خواهد داد.

htc-one-m8-blinkfeed-700x476

صفحه‌ی فید دوستان شما همانند اینستاگرام شامل نام و عکس‌ آن‌ها بوده و امکان لایک و نظر گذاشتن نیز وجود دارد. البته به جای عکس‌ها و ویدیوهای 15 ثانیه‌ای باید از های‌لایت ریل‌های 30 ثانیه استفاده شود. البته یکی از برتری های Zoe به نسبت رقیبانش امکان ادغام کردن و ویرایش منتاژها می‌باشد. برنامه عکس‌های گرفته‌شده از ویدیو را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و امکان حذف موارد ناخواسته را از بین آن‌ها فراهم می‌کند. همچنین امکان افزودن چند عکس دلخواه ، موزیک و پس‌زمینه نیز امکان‌پذیر است.

پس از اتمام تمام مراحل مذکور می‌توانید خروجی نهایی را در برنامه به اشتراک بگذارید. البته تعیین اینکه چه کسانی آن را مشاهده کنند بر عهده کاربر بوده و با گزینه‌های Public و private امکان‌پذیر است.

با تمام کمبودهایی که در برنامه حس می شود اما بسیاری از کاربران پس از استفاده از Zoe  احساس رضایت می‌کنند و مطمئنا این رضایت با عرضه نسخه‌ی نهایی برنامه و افزوده شدن امکانات بیشتر خواهد شد. همچنین این موضوع که برنامه‌ی اختصاصی گوشی‌های HTC در دیگر اسمارت‌فون‌ها قابل استفاده باشد نیز تعداد بالای کاربران در آن را تضمین کرده است.

اما در نهایت دو سوال در ذهن ما مطرح می‌شود؛ اول اینکه آیا شرکت HTC با این برنامه به رقابت جدی با اینستاگرام خواهد پرداخت؟ آیا برنامه Zoe در فروشگاه گوگل‌پلی پرطرفدار و در لیست بهترین‌ها قرار خواهد گرفت؟ جواب این دو سوال می‌تواند میزان موفقیت این شرکت را در ارائه‌ی اپلیکیشن اجتماعی Zoe مشخص نماید.

نسخه‌ی آزمایشی اپلیکیشن Zoe هم‌اکنون برای گوشی‌هایی همچون HTC Sense 6، G2 و G2 Pro،  گلکسی اس4 و نکسوس 5 قابل استفاده می‌باشد و پس از انتشار نسخه‌ی رسمی با سیستم عامل اندروید 4.4 به بالا سازگار خواهد بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *