چگونگی مراقبت از رایانه در برابر بدافزارها و هکرها (قسمت دوم)

چگونگی مراقبت از رایانه در برابر بدافزارها و هکرها (قسمت دوم)
  • 1393/10/9
  • سجاد جمالی
  • 2

ویروس‌ها
ویروس‌ها را به روش‌های مختلفی می‌توان طبقه‌بندی کرد. هر یک از این روش‌ها دارای گروه‌بندی‌های جذاب خود هستند.
کرم‌ها، ابر-ویروس‌ها، اسب‌های تروا (تروجان‌ها)، و پنهان‌افزارها از جمله گونه‌های معروف و شناخته شده‌ی ویروس‌ها هستند. بسیاری از ویروس‌ها درشبکه‌ی اینترنت پراکنده‌اند و از طریق تارنماهای آلوده یا راه‌های دیگر، رایانه‌های بی‌دفاع را هدف گرفته و آلوده می‌سازند.

برخی دیگر از ویروس‌ها از طریق رسانه‌های قابل حمل مانند حافظه‌های USB و سخت‌دیسک‌های سیار (هارد اکسترنال) که امکان نوشتن و برداشتن اطلاعات از روی آن‌ها وجود دارد، به رایانه‌ها منتقل می‌شوند.
این ویروس‌ها هم‌چنین قادرندا کنترل رایانه‌ی شما را به دست گرفته و از آن برای حمله به رایانه‌های دیگر استفاده کنند. خوشبختانه نرم‌افزارهای ضد ویروس گوناگونی وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانید از رایانه‌ی خود و افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید، در برابر این‌گونه تهدیدها دفاع کنید.

نرم‌افزارهای ضد ویروس (آنتی ویروس‌ها)
نرم افزار ضد ویروس

Avast یکی از ضد ویروس‌های خوب و در عین حال رایگان است که تحت سیستم عامل ویندوز و مک کار می‌کند. کار با این نرم‌افزار ساده هست، مرتبا به‌روز-رسانی شده، و جزء ضد ویروس‌های مورد تأیید متخصصین است.
برای استفاده‌ی مداوم از این ضد ویروس باید هر چهارده ماه، یک بار ثبت نام کنید. ثبت نام به‌روز شدن و خود نرم‌افزار کاملاً رایگان می‌باشند. برنامه های ضد ویروس تجاری مختلف دیگری نیز وجود دارد که از آنها می توان به عنوان جایگزین Avast استفاده کرد. Clam Win، ضد ویروسی از نوع نرم افزارهای آزاد و متن باز است.
اگر چه این نرم‌افزار فاقد برخی ویژگی‌های ضد ویروس‌های متداول هست اما مزیت عمده‌ی آن در این است که حتی از روی حافظه های USB قابل اجراست. بدین ترتیب حتا در مورد رایانه‌هایی که اجازه‌ی نصب نرم‌افزار در آن‌ها را ندارید، می‌توانید از Clam Win نصب شده بر روی USB برای ویروس‌یابی استفاده کنید.
نکته‌هایی در مورد استفاده از ضد ویروس‌ها
نکته هایی در مورد استفاده از ضد ویروس ها
نکته‌هایی در مورد پیشگیری از آلوده شدن به ویروس

در مورد بازکردن فایل‌های پیوست رایانامه‌ها، هر گونه فایل دریافتی (مثلا از طریق پیام فوری، MSN، Skype و غیره) یا فایل هایی که از اینترنت دانلود می کند، بسیار احتیاط کنید. توصیه می‌شود که از باز کردن فایل‌هایی که از منابع ناشناس برای شما فرستاده شده است، خودداری کنید. اگر مجبور به باز کردن این فایل‌ها هستید، باید ابتدا آن‌ها را در پوشه‌ای بر روی رایانه‌ی خود ذخیره کنید و به جای دو بار-کلیک روی آن، پس از باز کردن برنامه کاربردی مربوط به آن (مانند Microsoft Word یا Adobe Acrobat)، با استفاده از گزینه‌ی Open در منوی File برنامه، فایل پیوست را -که در پوشه‌ای ذخیره کردید- باز کنید. در این صورت خطر آلودگی ویروسی را پایین‌تر می‌آید.
توصیه می‌شود پیش از آن که از دیسک‌های قابل حملی چون CD و DVD و Blue-Ray یا حافظه‌های USB در رایانه‌ی خود استفاده کنید به خطرهای احتمالی استفاده از آن‌ها بیاندیشید. اول از همه باید مطمئن شود که ضد ویروس شما آخرین به‌روزها را دارد و در موقعیت «always on» قرار داشته باشد. هم‌چنین بهتر آن است که امکان «Auto Play» سیستم عامل‌تان را غیر فعال کنید، زیرا ویروس‌ها با سوء استفاده از آن می‌توانند رایانه‌ی شما را آلوده کنند. برای غیر فعال کردن Auto Play در ویندوز XP ابتدا وارد قسمت My Computer شوید. بر روی درایو CD یا DVD راست-کلیک کنید، سپس در منوی ظاهر شده گزینه‌ی Properties را انتخاب نموده و بر روی برگه‌ی Auto Play کلیک کنید. سپس در مورد انواع مختلف محتوای دیسک، گزینه‌ی Take no action یا Prompt me each time to choose an action را انتخاب کنید و بر روی OK کلیک کنید.
یکی دیگر از نکات لازم برای پیش‌گیری از ویروس‌ها، استفاده از نرم‌افزارهای رایگان و متن باز به جای برنامه‌های دارای حق مؤلف است. این نرم‌افزارها اغلب از امنیت بیشتری برخوردار بوده و ویروس‌نویسان تمایل کمتری به هدف قراردادن آن‌ها دارند.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. آنتی ویروس Qihoo 360 پیشنهاد میکنم به همه
    بقیه آنتی ویروسا فقط شعارن، بعدشم این سرعت سیستمو نمیاره پایین

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *