برند های تلفن همراه چگونه آغاز کردند: مروری بر اولین تلفن های همراه تولید انبوه برندها

برند های تلفن همراه چگونه آغاز کردند: مروری بر اولین تلفن های همراه تولید انبوه برندها
  • 1393/11/17
  • مهرداد فراهانی
  • 0

برای کسانی که متولد دهه ۷۰ و بعد از آن هستند تصور این که زندگی بدون تلفن همراه چگونه است کمی مشکل است. تقریبا اوایل دهه ۸۰ میلادی بود که موتورولا اولین تلفن همراه تولید انبوه را معرفی کرد و یک دهه بعد یعنی در سال ۷۲ تلفن همراه رسما وارد ایران شد. اولین تلفن های همراه برند های مختلف معمولا انقلابی در بازار تلفن های قابل حمل ایجاد کردند. اگر علاقمندید تا بدانید اولین تلفن همراه تولید انبوه برند های مطرح چه مدل هایی بوده در ادامه با ما همراه باشید.

موتورولا

Martin-Cooper-the-inventor-of-the-DynaTAC-8000x

اولین تلفن همراهی که توسط موتورولا تولید شده است DynaTAC 8000x نام داشت، که درست اندازه یک آجر بود  و به تلفن آجری معروف شده بود. این تلفن در سال ۱۹۸۴ عرضه شد اما نمونه های اولیه و نسخه های قبلی از دستگاه به اوایل سال ۱۹۷۴ بازمی گردد.

جدا از شوخی این تلفن یک انقلاب واقعی در زمان خود محصوب می شد. موتورولا به فروش این تلفن با نام DynaTac و البته با کاهش سایز آن تا سال ۱۹۹۴ ادامه داد.

جالب است بدانید برای خرید تلفن همراه 8000x DynaTAC تنها 4،000 دلار ناقابل باید پرداخت می کردید و در عوض تلفنی با قابلیت های 30 دقیقه زمان مکالمه، حدود 8 ساعت زمان آماده به کار، به همراه یک صفحه نمایش LED ذخیره 30 شماره تلفن به دست می آوردید. حالا شما باز هم فکر می کنید آیفون گران هست!

نوکیا

Mobira-Senator

همه ما نوکیا را خوب می شناسیم و می دانیم که نقش پیشگام را در این صنعت داشته است. اولین تلفن همراه این شرکت موبیرا سناتور نام داشت که در سال 1982 عرضه شد، و با نسل اول اپراتور ها (1G) که شبکه های آنالوگ بود کار می کرد.

بر خلاف DynaTAC، لقبی برای سناتور درنظر گرفته نشد، اما با داشتن وزنی معادل 9.8 کیلوگرم بیش از یک توپ بولینگ وزن داشت ولی با این حال قابل حمل بود!

سامسونگ

Muzeum Samsung - první mobilní telefon znaèky SH-100 (1988)

اولین تلفن همراهی که سامسونگ عرضه کرد SH-100 نام داشت. این گوشی در سال ۱۹۸۸، ۳ سال پس از معرفی مدل ناموفق SC-1000 -که فقط تا حدی قابل حمل بود و برای استفاده در اتومبیل طراحی شده بود (تصویر زیر) – در کره جنوبی عرضه شد.

Muzeum Samsung - autotelefon Samsung SC-1000 (1985)

سامسونگ SH-100 فروش بسیار کمی داشت – بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دستگاه – اما بدیهی است که این شرکت را به اندازه کافی برای ادامه سرمایه گذاری در این زمینه متقاعد کرده بود. البته، همچنین باید در نظر داشته باشید که چنین فن آوری در آن زمان هزینه و محدودیت داشت و در مقایسه با آنچه که ما امروز داریم تقاضا هم محدود بود.

سونی

Sony-CM-H333

جستجو برای یافتن اولین تلفن همراه سونی برایمان کمی سخت بود و سرانجام  از بخش روابط عمومی سونی کمک گرفتیم و متوجه شدیم، شرکت سونی اولین تلفن خود را با پسوند اکسپریا تولید نکرده است. ما به بخش سونی الکترونیک مراجعه کردیم و متوجه شدیم اولین تلفن سونی احتمالا با نام- سونی CM-H333 – به صورت تجاری در دسترس قرار گرفته است.

ما از قیمت این گوشی در آن زمان اطلاعاتی به دست نیاوردیم اما می دانیم که CM-H333 اولین بار در سال 1992، عرضه شد و ابعاد نسبتا کوچکتری نسبت به رقبایش داشت.

HTC

HTC-Wallaby-aka-O2-XDA

HTC والابی که به عنوان O2 XDA هم شناخته میشود اولین گوشی است که این شرکت در سال ۲۰۰۲ عرضه کرد. در آن زمان، این تلفن بسیار پیشرفته بود به طوری که پس از زمان معرفی DynaTAC تا آن زمان یک انقلاب محصوب میشد، این تلفن HTC را یکی از پیشگامان این صنعت بدل کرد.

والابی با پلتفرم پاکت PC مایکروسافت و با قیمت ۸۹۹ یورو معادل ۱۳۷۰ دلار عرضه شد. این گوشی شامل یک صفحه نمایش ۳.۵ اینچ، با وضوح پیکسل ۲۴۰ * ۳۲۰، یک پردازنده تک هسته ای اینتل با سنجش زمان ۲۰۶ مگاهرتز ، رم ۳۲ مگابایتی و حافظه داخلی ۳۲ مگابایت بود.

RIM

BlackBerry-5810

در حالی که بلک بری ۸۵۰ را اولین تلفن ساخته شده توسط RIM (به دلیل داشتن قابلیت پست الکترونیکی مرورگر وب محدود) میدانند ، اما این لقب مختص  ۵۸۱۰ است که این شرکت در سال ۲۰۰۲ وارد بازار کرد.

۵۸۱۰ به منظور برقراری تماس نیاز به یک هنزفری داشت و از ویژگی های آن دسترسی به ایمیل، پیام های کوتاه، مرورگر محدود وب و فهرست مخاطبان بود.

هوآوی

Huawei-U626

اولین گوشی تلفن هوآوی به نام U626 از فناوری 3G بهره میبرد. این گوشی تاشو با صفحه نمایش ۲.۴ اینچی TFT با وضوح پیکسل ۲۴۰ در ۳۲۰ عرضه شد.

هوآوی U626 در ماه ژوئن سال ۲۰۰۵ عرضه شد و بلافاصله جایزه گروه چارلتون مدیا را برای بهترین گوشی 3G از آن خود کرد.

اپل

Apple-iPhone

در سال ۲۰۰۷ اپل اولین تلفن هوشمند خود یعنی آیفون را معرفی کرد و صنعت تلفن همراه را دگرگون کرد. آیفون از همه جهات بهترین فرم برای گوشی های هوشمند بود. همانطور که شما هم می دانیم، این گوشی با صفحه کلید QWERTY لمسی در اختیار کاربران قرار گرفت.

آیفون به همراه صفحه نمایش ال سی دی 3.5 اینچی با وضوح 320 * 480 پیکسل، پردازنده تک هسته ای ۴۱۲ مگاهرتزی رم ۱۲۸ مگابایتی، دوربین عقب 2 مگاپیکسلی، و یک باتری 1400 میلی آمپر عرضه شد.

سیاومی

Xiaomi-Mi-1

درست است سیاومی به تازگی برند معروفی شده است، اما درحال تبدیل شدن به یک رقیب جدی برای برند های مطرح مانند سامسونگ است. سیاومی کار خود را در زمینه طراحی، توسعه، گوشی‌های هوشمند آغاز کرد.

سیاومی اولین گوشی‌ هوشمند خود را با نام Mi-1 در ماه اوت ۲۰۱۱، عرضه کرد و سهم بزرگی از بازار چین را به دست آورد و میتوان گفت دلیل آن قیمت مناسبش بود. mi-1 به همراه یک صفحه نمایش 4 اینچی با تراکم پیکسل 480 × 854 پردازنده دو هسته ای اسنپ دراگون S3، رم 1 گیگابایتی، و دوربین ۸ مگاپیکسلی ارائه شد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *