تشخیص سرطان در عرض ۳ ساعت توسط یک محقق ایرانی

تشخیص سرطان در عرض ۳ ساعت توسط یک محقق ایرانی
  • 1393/12/24
  • فرشته سعیدی
  • 0

به گزارش گویا آی تی، محقق ایرانی به نام مهدی دادمهر توانست  با ساخت نانو سامانه، سرطان را در عرض ۳ ساعت از طریق تغییر رنگ ناشی از متیلاسیون ژن های سرکوب کننده تومور تشخیص دهد. او دانشجوی دکترای نانو بیو تکنولوژی دانشگاه تهران است که «روش تشخیص زود هنگام سرطان با استفاده از تعیین رفتار متیلاسیون ژن های سرکوب کننده تومور» ابداع کرد و گفت: چون ۹۰ درصد سرطان ها قابل درمان  هستند، پس باید دنبال روشی باشیم که سرطان زود تشخیص داده شود.

دادمهر تصریح کرد: اغلب نمونه گیری از خون در روش های تشخیصی سرطان بر اساس تکنیک اولویت دارد که برای تعیین متیلاسیون نود درصد DNA  مورد آزمایش طی «تیمار بی سولفیت» از بین می رود که ده درصد از آن باقی می ماند و آن ده درصد هم مورد آزمایش قرار می گیرد. همچنین گفت: تشخیص مستقیم بر اساس شناسایی متیلاسیون DNA  است و در ۳ الی ۴ ساعت با استفاده از نانو سامانه به شناسایی رفتار ژن های سرکوب کننده تومور سرطان را از طریق تغییر رنگ و فلورسانس می پردازیم.

وی افزود: آنتی بادی و یا پروتئین های خاص نیز استفاده می شده  که به گروه های متیل متصل بودند و این بسیار پر هزینه است ولی منجر به روش جدیدی شد که با استفاده از یک نانوسامانه مبتنی بر نانو کلاسترهای نقره با کمترین هزینه و با دقت بسیار بالا انجام می شود.در این آزمایش برای افراد سالم با استفاده از این تکنولوژی و با توجه به ژن افراد صورت می گیرد تا سرطان تشخیص داده شود. این گروه تحقیقاتی بر اساس پیشنهاد پروفسور شیخ نژاد مخترع داروی ضد سرطان سیستانین و به سرپرستی دکتر مرتضی حسینی در دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران شکل گرفت.

[منبع:Mehrnews]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *