وقتی که شرکت بوش برای توسعه فناوری دست به دامان ” آب ” می شود

وقتی که شرکت بوش برای توسعه فناوری دست به دامان ” آب ” می شود
  • 1395/6/13
  • زهرا معبودی
  • 0

خودروی M4 GTS تا کنون تنها خودرویی بوده است که از فناوری تزریق آب در سیستم خود استفاده نموده است. این فناوری تا کنون در انحصار کمپانی بوش بوده است. اما ظاهرا قرار است این کمپانی با ایجاد تغییراتی در سیستم این فناوری، آن را در اختیار سایر کمپانی ها نیز قرار دهد.

مزیت این فناوری در کاهش دمای احتراق موتور می باشد. نحوه کار کرد آن، افزوردن آب  به مخلوط سوخت و هوا است که باعث کاهش دمای این مخلوط و نسبت تراکمی بالاتر خواهد شد، که این افزایش تراکم سبب تولید انفجار های قوی تر در سیلندر می شود.

bosch-waterboost-technology

به اعتقاد کمپانی بوش این فناوری باعث کاهش میزان آلایندگی تا ۴% و بهبود یافتن میزان مصرف سوخت تا ۱۳ درصد شرایط واقعی می شود.

با وجود مزایای بسیار بالای استفاده از سیستم تزریق آب، مکانیسم پیاده سازی آن بسیار ساده می باشد. روند کار به این صورت است که آب در محفظه کوچکی قرار گرفته و به صورت بسیار رقیق به درون منیفولد مکش اسپری می شود.

bosch-waterboost-technology

براساس تحقیقات مجله اینترنتی گویا آی تی در حدود ۵ لیتر آب برای طی نمودن مسافتی معادل ۳۰۰۰ کیلومتری کافی است. البته این نکته شایان توجه می باشد که در صورت عدم وجود آب در این سیستم هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد و عملکرد موتور خودرو مانند سایر موتور های معمولی به کار خود ادامه خواهد داد. آب تزریق شده در این فرآیند به موتور آب مقطر بوده و می توان آن را از فروشگاه های مختلف تهیه نمود.

 

gooyait.com عنوان نموده است که پیش از این کمپانی بی ام دبلیو یک نمونه اولیه از این سیستم را توسعه داده بود که آب مورد نیاز خود را توسط میعان حاصل شده در سیستم تهویه مطبوع تامین می نمود اما در نمونه تولید شده در کمپانی بوش این آب بایستی به صورت دستی به سیستم تزریق شود.

تحقیقات نشان می دهد این فرایند می تواند علاوه بر کاهش مصرف سوخت عملکرد موتور خودرو را نیز بهبود بهشد به عنوان مثال نسخه GTS بی ام وی M4 در مقایسه با M4 معمولی ۸۰ اسب بخار قدرت بیشتری دارد که مسلما بخشی از این قدرت بیشتر به دلیل بهره گیری از سیستم ابداعی بوش حاصل شده است.

bosch-waterboost-technology

به عقیده gooyait.com و بر اساس ادعای کمپانی بوش درصورت استفاده این سیستم در خودرو ها، خودرو سازان قادر خواهند بود تا ۵ درصد نیروی خروجی موتور را افزایش دهند.

با توجه به تست موفقیت آمیز این فناوری بر روی M4 GTS کمپانی بوش تصمیم گرفته این تکنولوژی انحصاری را در اختیار دیگران نیز قرار دهد.

اخبار دنیای تکنولوژی را از گویا آی تی دنبال نمایید همچنین می توانید  نظرات و دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *