کاهش فیبر کربن در ساختار خودرو های بی ام دبلیو عملی می شود

کاهش فیبر کربن در ساختار خودرو های بی ام دبلیو عملی می شود
  • 1395/8/10
  • زهرا معبودی
  • 0

کمپانی بی ام دبلیو در یک تصمیم جدید و به منظور کاهش هزینه تولید خود و افزایش حاشیه سود محصولات، اقدام به کاهش حجم فیبر کربن در خودرو های تولیدی نموده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این تصمیم کمپانی خودرو سازی بی ام دبلیو با گویا آی تی همراه باشید.

کمپانی بی ام دبلیو تاکنون بیشتر خودرو های خود را با بهره گیری از فیبر کربن به عنوان ماده اولیه غالب تولید نموده است. استفاده از فیبر کربن سبب وزن کمتر خودروی تولیدی می شود که این موضوع باهش کاهش مصرف سوخت و درصورت برقی بودن خودرو باعث عملکرد بهتر باتری آن خواهد شد. این کمپانی قصد دارد حجم بخوصوصی از فیبر کربن مصرفی در خودروهای خود را با فلزات ارزانتری چون فولاد و آلومینیمجایگزین نماید و این موضوع به دلیل افزایش وزن خودرو ممکن است باعث نارضایتی مشتریان شود. از این رو کمپانی بی ام دبلیو در شرایط سختی قرار گرفته و قادر نیست تصمیم درست و قطعی خود را برای جایگزینی ماده اولیه اتخاذ نماید.

us-bmw-carbon

کمپانی بی ام دبلیو رقیبان بسیاری دارد که در تلاشند با کاهش وزن خودرو های خود فاصله را با رقیب اصلی کمتر نمایند.از این رو بی ام دبلیو قصد دارد در کنار فیبر کربن از مواد اولیه سبک تر و ارزان تری بهره گیرد تا علاوه بر عقب نماندن از رقبای خود بتواند حاشیه سود بیشتری را برای خود دست و پا کند.

یکی دیگر از مزیت های اصلی کاهش وزن خودرو این است که به همان میزان که خودرو کم وزن تر تولید شود به سادگی می توان حجم باتری قرار گرفته روی آن را کاهش داد زیرا میزان انرژی مصرفی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند و از آنجا که در صنعت خودرو سازی غیر سودآور ترین بخش را باتری خودرو تشکیل می دهد می توان گفت انجام این امر خواهد صرفه جویی زیادی را به دنبال خواهد داشت.

کمپانی بی ام دبلیو در سال ۲۰۱۳ دو خودروی برقی با نام های  i8 و i3 City  را تولید و روانه بازار نمود. خودرو هایی که تماما از فیبر کربن تولید شده بودند و این امر سبب افزایش قیمت نهایی آنها شده بود از این رو نتوانست با استقبال مطلوبی از سوی خریداران مواجه شود. بنابراین این کمپانی در اقدامی جدید و با تولید خودروی مدل جدید سری ۵ بی ام دبلیو در ماه جاری تلاش نمودند تا با کاهش مصرف فیبر کربن در این خودرو قیمت تمام شده آن را کاهش دهند. زیرا به عقیده تحلیلگران حوزه خودرو اصلی ترین عامل مورد استقبال قرار نگرفتن i8 و i3 City قیمت بالای آنها بوده است.

خودروی گران‌قیمت بی ام و با رقم ۴۵ هزار یورو (نزدیک به ۱۸۰ میلیون تومان) به فروش می‌رسد؛ این در حالی است که شرکت آمریکایی تسلا به عنوان یکی از رقیبان بی ام و قصد دارد خودرویی را با قیمت ۳۵ هزار دلار (تقریبا ۱۲۶ میلیون تومان) عرضه کند و حدود ۴۰۰ هزار دستگاه از آن را نیز پیش‌فروش کرده است.

-bmw

کمپانی بی ام دبلیو همچنین به منظور کاهش هزینه های تمام شده خودرو اقدام به امضای قرار داد همکاری با شرکت «اس جی ال کربن» (SGL Carbon) نموده است تا بتواند هزینه های تولید فیبر کربن را تا حد ممکن کاهش دهد.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط شرکت فراست اند سالیوان (Frost & Sullivan)، قیمت هر کیلو فیبر کربن ۱۶ یورو (حدودا ۶۳ هزار تومان) است در حالی که هر کیلو فولاد معمولی کمتر از یک یورو (کمتر از ۳ هزار و ۹۰۰ تومان) هزینه دارد. با این همه هزینه فیبر کربن با گسترش استفاده از آن در صنایعی مانند هواپیماسازی کمتر خواهد شد.

باید توجه داشت که در صورت استفاده از تنها ۱ درصد فیبر کربن در تولید خودرو های لوکس ارزش بازار قطعات خودرو در ۱۰ سال آینده از حدود ۲۵۰ هزار دلار گذشته و به حدود ۳ میلیارد دلار صعود می‌کند.

منبع :reuters

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *