معرفی بهترین نرم افزارها برای فشرده سازی فایل در ویندوز

معرفی بهترین نرم افزارها برای فشرده سازی فایل در ویندوز
  • 1395/8/9
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر می‌خواهید فایل‌های فشرده‌ی خود را استخراج کرده یا آن‌ها را فشرده نمایید، بهتر است از نام‌های بزرگی مثل WinZip یا WinRAR اجتناب کنید، چون این‌ها پر از تبلیغات و چیزهای اضافه هستند. نسخه‌های جدید ویندوز به صورت داخلی از فایل‌های ZIP پشتیبانی می‌کنند، و برای چیزهای دیگر هم بهتر است از نرم افزار منبع باز و فوق العاده‌ی ۷-Zip استفاده کنید.

فشرده سازی فایل در ویندوز

ویندوز پاسخگوی فایلهای ZIP معمولی است

ساده بگوییم، خوشبختانه لازم نیست نرم افزار خاصی برای پشتیبانی از فایل‌های فشرده‌ی معمولی نصب کنید.

برای ساختن فایل ZIP از طریق خود File Explorer باید فایل(های) موردنظر خود را انتخاب کنید، سپس بر روی آن‌ها کلیک راست کنید و در نهایت از بخش Send To بر روی گزینه‌ی Compressed (Zipped) Folder کلیک نمایید.

فشرده سازی فایل در ویندوز

با این کار فایل اصلی پاک نخواهد شد، بلکه پس از آن علاوه بر فایل‌های اصلی، یک نسخه از آن‌ها در فایل دیگری با پسوند .zip کپی خواهد شد. اگر می‌خواهید فایل دیگری به این فایل فشرده اضافه کنید، کافی است آن را کشیده و بر روی فایل ZIP خود رها کنید.

فشرده سازی فایل در ویندوز

به علاوه با استفاده از ابزارهای پیشفرض ویندوز می‌توانید بر روی فایل‌های .zip دو بار کلیک کرده و محتویات آن را مشاهده یا کپی کنید.

اگر خواستید همه‌ی فایل‌های درون آن را استخراج کنید، بر روی فایل کلیک راست کرده و گزینه‌ی Extract All را انتخاب نمایید. با این کار ویندوز به طور پیشفرض یک پوشه‌ی همنام با فایل فشرده‌ی شما ساخته و محتویات آن را داخل این پوشه می‌ریزد، البته می‌توانید پوشه‌ی موردنظر خود را هم انتخاب کنید.

برای انواع دیگر فایلهای فشرده: ۷-Zip

7-Zip برای فشرده سازی فایل

قالب‌های فشرده‌ی زیادی وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به .rar، .۷zip، tar.gz یا .tar.bz اشاره کرد. اگر زمانی خواستید این نوع فایل‌ها را استخراج کنید، به یک نرم افزار جانبی نیاز خواهید داشت. علاوه بر این اگر بخواهید از قابلیت‌های پیشرفته‌ای مثل رمزنگاری کردن فایل با ایجاد رمز استفاده کنید، باید از یک اپلیکیشن دیگر بهره بگیرید.

اگر نیاز شما بیشتر از چیزی است که ویندوز ارائه می‌دهد، ما نرم افزار ۷-Zip را به شما پیشنهاد می‌کنیم. ۷-Zip یک ابزار فشرده سازی رایگان، منبع باز و قدرتمند است. قالب ۷z که توسط همین شرکت به وجود آمده فوق العاده است، اما به جز این، از قالب‌های محبوب دیگری نظیر RAR، ZIP، GZIP، BZIP2، DMG و ISO هم پشتیبانی می‌کند.

پس از نصب ۷-Zip کافی است بر روی فایل‌های فشرده کلیک راست کرده و به منوی ۷-Zip بروید. از طریق این منو می‌توانید فایل(های) موردنظر خود را فشرده نموده، آن‌ها را به یک فایل فشرده‌ی دیگر اضافه کرده یا استخراج نمایید.

7-Zip برای فشرده سازی فایل

علاوه بر این می‌توانید ۷-Zip را باز کرده و کارهای خود را به جای File Explorer از آن‌جا انجام دهید.

زمانی که بخواهید یک فایل فشرده بسازید، علاوه بر این که باید نوع فرمت فشرده را انتخاب کنید، چیزهایی مثل سطح فشرده‌سازی (که رابطه‌ی مستقیمی با میزان کوچک شدن فایل، زمان موردنیاز برای فشرده‌سازی و درگیر شدن منابع سیستم دارد) و رمز عبور رمزنگاری را هم شامل می‌شود. مثلاً می‌توانید فایل(های) خود را با الگوریتم AES-256 رمزنگاری کنید. به این ترتیب هر کس که بخواهد فایل شما را ببیند، باید کلید رمزگشایی آن را در اختیار داشته باشد.

7-Zip برای فشرده سازی فایل

۷-Zip در حال حاضر بهترین برنامه‌ی فشرده‌سازی است. قالب ۷z در فشرده‌سازی فایل‌ها بهتر از بقیه‌ی قالب‌ها عمل می‌کند و در نتیجه فایل به دست آمده کوچکتر خواهد بود.

اگرچه شاید ظاهر این برنامه چندان دلچسب نباشد ولی کارکرد با آن فوق العاده است. با این حال اگر می‌خواهید ظاهر آن را تغییر دهید با استفاده از می‌توانید ۷-Zip Theme Manager آیکن‌های آن را با گرافیک‌های جذاب‌تری جایگزین کنید.

برای دانلود  ۷-Zip کلیک کنید.

چند قابلیت بیشتر همراه با رابط کاربری جذابتر: PeaZip

PeaZip برای فشرده سازی فایل

اگر به دنبال رابط پیشفرض زیباتری می‌گردید، PeaZip را امتحان کنید، این برنامه هم یکی دیگری از برنامه‌های رایگان و منبع باز ویندوز است.

PeaZip با رابطی مناسب‌تر و امکاناتی نظیر توانایی تایید هش‌های فایل (برای تایید ناقص نبودن فایل) و پاک کردن ایمن آن‌ها در دسترس است. البته این حرف به این معنا نیست که این نرم افزار برای کاربران معمولی گزینه‌ی بهتری می‌باشد، چون PeaZip امکانات و گزینه‌هایی دارد که اکثر کاربران معمولی از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. بنابراین با قاطعیت نمی‌توان چیزی گفت.

برای دانلود PeaZip کلیک کنید.

برنامههای پولی و بینقص: WinZip و WinRAR

WinZip و WinRAR برای فشرده سازی فایل

برای کار کردن با فایل‌های ZIP یا RAR نیازی به نرم افزارهای WinZip یا WinRAR ندارید. ما هم در اکثر موارد به شما توصیه می‌کنیم که به سمت این برنامه‌ها نروید.

هر دو برنامه‌ی مذکور برنامه‌های پولی هستند. WinZip به قیمت ۲۹٫۹۵$ و WinRAR هم به قیمت ۲۹$ به فروش می‌رسد. اما چرا باید برای یک برنامه این قدر پول داد در حالی که مشابه رایگان آن دقیقاً همین کاربرد را دارد. شاید تنها تفاوتی که کاربران متوجه آن شوند این باشد که ظاهر این نرم افزارها از ۷-Zip زیباتر است.

البته یکی از ویژگی‌های WinRAR که ممکن است بعضی از کاربران به آن نیاز داشته باشند این است که با استفاده از این نرم افزار به شکل ساده‌تری می‌توان فایل‌های خراب یا ناقص چند بخشی را ترمیم و مدیریت کرد. با این حال حداقل ما قابلیت منحصر به فردی در WinZip ندیدیم.

WinZip و WinRAR

با توجه به این که از WinZip و WinRAR به صورت آزمایشی هم می‌توان استفاده کرده امکان دانلود و بررسی آن وجود دارد. اما در این حالت با هر بار اجرا کردن نرم افزار پنجره‌ای برای خرید نسخه‌ی پولی باز خواهد شد. پس اگر فقط می‌خواهید فایل‌های فشرده‌ی ساده بسازید و آن‌ها را استخراج کنید بهتر است از این گزینه صرف نظر نمایید.

برای دانلود  WinZip کلیک کنید.

برای دانلود  WinRAR کلیک کنید.

نظر خود را در مورد این قابلیت ها و نرم افزار ها با گویا آی تی در میان بگذارید. از نظر شما بهترین اپلیکیشن در میان نرم افزارهای بالا، کدام یک است؟ این مقاله را روی شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.

منبع: howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *