چگونه فایل های ویندوز را به طور دسته جمعی تغییر نام دهیم؟

چگونه فایل های ویندوز را به طور دسته جمعی تغییر نام دهیم؟
  • 1395/8/19
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر تعداد زیادی فایل دارید که می‌خواهید نام آن‌ها را تغییر دهید، اما حوصله ندارید آن‌ها را تک به تک نام‌گذاری کنید، می‌توانید از روشی که ویندوز برای شما تدارک دیده استفاده کنید.

تغییر گروهی نام فایل

امکان تغییر نام یک یا چند فایل از طریق خود Windows Explorer وجود دارد، اما تعداد بیشتر را با استفاده از Command Prompt یا Powershell هم می‌توانید پوشش دهید. علاوه بر این نرم‌افزارهایی هم برای این کار وجود دارد که توانایی‌های شما را افزایش می‌دهد. با ما در ادامه‌ی مطلب همراه باشید تا این روش‌ها را با هم بررسی کنیم.

تغییر نام چندین فایل با استفاده از Windows Explorer

Windows Explorer (یا File Explorer در ویندوز ۱۰) فوق العاده قدرتمند است. همه احتمالاً روش تغییر نام یک فایل تنها را بلد هستند، اما بگذارید با توضیحات اساسی شروع کنیم.

اگر فقط می‌خواهید از موس استفاده کنید، سه روش برای تغییر نام فایل وجود دارد:

  • بر روی فایل کلیک کرده و از زبانه‌ی Home گزینه‌ی Rename را انتخاب کنید.
  • یک بار بر روی فایل کلیک کرده، سپس پس از وقفه‌ای کوتاه مجدداً بر روی نام فایل کلیک نمایید.
  • بر روی فایل کلیک راست کرده و گزینه‌ی Rename را انتخاب کنید.

تغییر گروهی نام فایل در ویندوز

و اگر ترجیح می‌دهید که از کیبورد خود استفاده کنید، می‌توانید از کلیدهای فلش (یا با نوشتن نام فایل) برای انتخاب فایل و سپس فشردن کلید f12 برای تغییر نام آن استفاده نمایید.

پس از آن که نام فایل -فقط نام فایل، و نه پسوند آن- انتخاب شد می‌توانید نام جدید آن را بنویسید.

تغییر گروهی نام فایل در ویندوز

پس از نوشتن نام فایل برای ذخیره کردن آن کلید Enter را فشار دهید.

علاوه بر این با فشردن کلید Tab هم می‌توانید به طور خودکار نام فایل بعدی را انتخاب کرده و بلافاصله یک نام جدید برای آن بنویسید. با استفاده از این روش به شکل سریع‌تری می‌توانید نام فایل‌ها را تغییر دهید.

اگر می‌خواهید نام چندین فایل موجود در یک پوشه را تغییر دهید و برایتان اهمیتی ندارد که این اسم‌ها از هم کاملاً متمایز باشند، می‌توانید این کار را از طریق خود Windows Explorer انجام دهید. برای انجام این کار فایل‌های موردنظر خود را انتخاب کنید -برای انتخاب گروهی فایل‌های غیرهمجوار از کلید Ctrl و برای انتخاب فایل‌های همجوار از کلید Shift استفاده نمایید- سپس با استفاده از یکی از روش‌های گفته شده برای تغییر نام اقدام کنید. با این کار همه‌ی فایل‌ها به صورت انتخاب شده باقی می‌مانند اما فقط کادر نام فایل اول باز شده و می‌توانید آن را عوض کنید.

تغییر گروهی نام فایل در ویندوز

نام موردنظر خود را نوشته و کلید Enter را فشار دهید، یا روی نقطه‌ی دیگری از صفحه کلیک کنید. به این ترتیب نام همه‌ی فایل‌های انتخاب شده به نامی که انتخاب کرده بودید تغییر خواهد کرد، منتهی به انتهای نام هر فایل یک عدد اضافه می‌شود تا از یکدیگر متمایز شوند.

تغییر نام چندین فایل با استفاده از خط فرمان

تغییر نام چندین فایل با استفاده از خط فرمان

اگر چیزی بیشتر از روش قبلی می‌خواهید، می‌توانید در Command Prompt از دستور rename یا ren استفاده کنید. این دستور از فرانویسه‌هایی (Wildcards) مثل * و ؟ هم برای تعمیم به چندین فایل پشتیبانی می‌کند تا بتوانید نام چند فایل را از درون یک پوشه به طور همزمان تغییر دهید.

سریع‌ترین روش برای باز کردن یک پنجره‌ی خط فرمان در مسیر پوشه‌ی موردنظر شما این است که ابتدا آن پوشه را با File Explorer باز کنید. سپس از منوی File گزینه‌ی Open command prompt را انتخاب کرده و بر روی Open command prompt کلیک کنید.

تغییر نام چندین فایل با استفاده از خط فرمان

برای تغییر نام یک فایل تنها می‌توانید از دستوری مشابه دستور زیر استفاده کنید:

ren “current_filename.ext” “new_filename.ext”

اگر نام فایل‌تان شامل فاصله است، علامت نقل قول اهمیت دارد، وگرنه نیازی به نقل قول‌ها ندارید. بنابراین مثلاً برای تغییر نام یک فایل از wordfile (1).docx به my word file (01).docx باید از فرمان زیر استفاده کنید:

ren  "wordfile (1).docx" "my word file (01).docx”

تغییر نام چندین فایل با استفاده از خط فرمان

با توجه به این که در دستور ren می‌توان پسوند فایل‌ها را مشخص کرد، برای تغییر پسوند چندین فایل هم می‌توانید از آن استفاده کنید. برای مثال فرض کنید چند فایل .txt دارید که می‌خواهید آن را به .html تغییر دهید. برای انجام این کار باید از دستور زیر استفاده نمایید که در آن از فرانویسه‌ی * به کار رفته است (و اساساً به ویندوز می‌گوید که طول نام فایل اهمیتی ندارد):

ren *.txt *.html

حالا که در بحث فرانویسه‌ها هستیم، گفتنی است که با استفاده از علامت ؟ که برای نشان دادن تنها یک نویسه استفاده می‌شود، می‌توان کارهای جالبی کرد. مثلاً فرض کنید چندین فایل .html دارید که می‌خواهید پسوند آن‌ها را به .htm تغییر دهید. برای انجام این کار می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

ren *.html *.???

این فرمان به همه‌ی فایل‌هایی که پسوند .html دارند می‌گوید از همان نام و سه حرف ابتدایی پسوند خود استفاده کنند. در نتیجه حرف l حذف می‌شود.

و به همین صورت می‌توانید دستورات پیچیده‌تری تولید کنید. اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید، نگاهی به مطلب فوق العاده‌ی کاربران انجمن Lagmonster بیاندازید.

تغییر نام چندین فایل با استفاده از Powershell

قدرت Powershell در محیط خط فرمان برای تغییر نام فایل‌ها حتی از Command Prompt هم بیشتر است. شما با استفاده از Powershell مثل سیستم‌های لینوکس یا یونیکس می‌توانید از خروجی یک دستور برای دستور دیگری استفاده کنید. دو فرمان مهمی که در این زمینه به آن‌ها نیاز دارید Dir و Rename-Item است که اولی برای لیست کردن فایل‌های موجود در فهرست جاری، و دومی برای تغییر نام یک آیتم (مثلاً یک فایل) استفاده می‌شود.

سریع‌ترین روش برای باز کردن پنجره‌ی PowerShell در پوشه‌ی موردنظر شما این است که ابتدا آن پوشه را در File Explorer باز کنید، سپس به منوی File بروید و پس از انتخاب Open windows PowerShell بر روی Open windows Powershell کلیک کنید.

تغییر نام چندین فایل با استفاده از Powershell

ابتدا بیایید نگاهی به تغییر نام یک فایل تنها بیاندازیم. برای انجام این کار از دستوری مشابه دستور زیر استفاده می‌کنیم:

rename-item  "current_filename.ext" “new_filename.ext"

بنابراین برای مثال، برای تغییر نام فایلی به نام wordfile.docx به My Word File.docx باید از دستور زیر استفاده کنیم:

rename-item "wordfile.docx" "My Word File.docx”

تغییر نام چندین فایل با استفاده از Powershell

اما قدرت اصلی PowerShell در امکان ارسال خروجی دستورات به یکدیگر و استفاده از برخی از دستورات شرطی است. مثلاً فرض کنید چند فایل با نام‌های wordfile (1).docx، wordfile (2).docx و به همین صورت داریم.

تغییر نام چندین فایل با استفاده از Powershell

و می‌خواهیم فاصله‌ی موجود در نام این فایل‌ها را با زیرخط (Underline) جایگزین کنیم تا اسم فایل فاصله نداشته باشد. برای انجام این کار می‌توانیم از دستور زیر استفاده کنیم:

dir | rename-item -NewName {$_.name -replace " ","_"}

تغییر نام چندین فایل با استفاده از Powershell

بخش dir این دستور لیستی از همه‌ی فایل‌های موجود در این پوشه را چاپ کرده و آن را به دستور rename-item می‌فرستد. بخش $_.name برای همه‌ی فایل‌هایی که به این دستور ارسال شده‌اند قرار می‌گیرد. عبارت -replace نشان می‌دهد که قرار است عملیات جایگزینی انجام شود. در ادامه‌ی دستور هم گفته شده که همه‌ی فاصله‌های (” “) با نویسه‌ی زیرخط (“_”) عوض شود.

و حالا فایل‌های ما به صورت زیر خواهد بود.

تغییر نام چندین فایل با استفاده از Powershell

همان طور که انتظار می‌رفت، PowerShell قدرت زیادی در مقوله‌ی تغییر نام فایل‌ها دارد و ما در این مطلب فقط بخش کوچکی از آن را انعکاس دادیم. مثلاً دستور rename-item پارامتری به نام -recurse دارد که فرمان شما را به همه‌ی پوشه‌های موجود در پوشه‌ی اصلی تعمیم می‌دهد. یا پارامتر -force که فایل‌های قفل شده یا خارج از دسترس را مجبور به تغییر نام می‌کند. یا حتی سوئیچ -whatif که به شما می‌گوید در صورت اجرا شدن این دستور چه اتفاقی می‌افتد (بدون این که واقعاً دستور اجرا شود). و البته که همیشه می‌توانید با استفاده از پارامترهای IF/THEN دستورات پیچیده‌تری بسازید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد PowerShell راهنمای ما را بخوانید، و برای دانستن در مورد دستور rename-item هم به Microsoft’s TechNet Library سری بزنید.

تغییر نام چندین فایل با استفاده از یک اپلیکیشن شخص ثالث

اگر علاقه‌ای به استفاده از خط فرمان ندارید، ولی در عین حال به دنبال یک روش قدرتمند می‌گردید، می‌توانید از ابزارهای شخص ثالث استفاده کنید. اپلیکیشن‌های بی‌شماری در این زمینه وجود دارد -که بسیاری از آن‌ها خوب‌اند- اما ما برای شما دو پیشنهاد داریم: Bulk Rename Utility و AdvancedRenamer.

آموزش استفاده از ابزار Bulk Rename Utility

Bulk Rename Utility رابط کاربری به‌هم ریخته و حتی رعب‌آوری دارد، ولی در همین رابط امکانات بسیار زیادی نهفته است که شاید فقط بتوان از طریق دستورات پیچیده‌ی خط فرمان به آن‌ها رسید.

پس از نصب این نرم‌افزار آن را اجرا نموده و به محلی که فایل‌های موردنظر شما قرار دارد بروید. سپس آن‌ها را انتخاب کنید.

تغییر نام چندین فایل با استفاده از یک اپلیکیشن شخص ثالث

گزینه‌های موجود در پنل‌های مختلف را تغییر داده و پیش‌نمایشی از نتیجه‌ی آن را در ستون New Name، همان جایی که فایل‌های‌تان لیست شده، ببینید. در این نمونه من در چهار پنلی که در تصویر هم با رنگ نارنجی مشخص شده تغییراتی اعمال کرده‌ام. من به نرم‌افزار گفتم نام همه‌ی فایل‌ها را به Word File تغییر داده و از حالت Title استفاده کند. تاریخ ایجاد فایل را هم با قالب روز/ماه/سال به آن اضافه کردم. و علاوه بر این یک شماره‌ی خودکار، با شروع از یک، که با نویسه‌ی زیرخط از اسم اصلی فایل جدا می‌شود را به انتهای نام هر فایل افزودم. و همه‌ی این‌ها فقط بخش کوچکی از کارهایی است که می‌توانید با استفاده از Bulk Rename Utility انجام دهید. وقتی گزینه‌های مدنظر خود را اعمال کردید و پیش‌نمایش تغییرات را هم دیدید، کافی است بر روی دکمه‌ی Rename کلیک کنید.

تغییر نام چندین فایل با استفاده از یک اپلیکیشن شخص ثالث

و در نتیجه خروجی به صورت زیر در می‌آید.

تغییر نام چندین فایل با استفاده از یک اپلیکیشن شخص ثالث

آموزش استفاده از AdvancedRenamer

ابزار AdvancedRename هم مانند نرم‌افزار قبلی امکانات زیادی دارد، ولی به جای این که همه‌ی آن‌ها را در پنل‌های متعدد در رابط خود قرار دهد، از شما می‌خواهد تا برای استفاده از روش‌های مختلف تغییر نام یک فایل از یک رابط فوق العاده ساده اما قدرتمند استفاده کنید. یادگیری این برنامه سخت نیست و پشتیبانی آن هم خوب است. این ابزار با رابط کاربر پسندانه و امکانات متنوع خود شما را قادر می‌سازد تا روش‌های تغییر نام را ترکیب کرده و آن‌ها را برای تعداد زیادی فایل اعمال کنید. علاوه بر این امکان ذخیره کردن روش‌هایی که ساختید هم برای استفاده‌های بعدی وجود دارد.

در مثال زیر، با استفاده از این دستور یک روش تغییر نام جدید ساختم:

Word File_<Year>_<Month>_<Day>_(<Inc Nr:1>)

این فرمان به AdvancedRenamer می‌گوید تا نام همه‌ی فایل‌ها را به Word File تغییر داده و تاریخ ساخت آن‌ها را هم با قالب روز_ماه_سال به آن اضافه کند. در انتهای اسم هر فایل هم پس از علامت زیرخط یک عدد افزایشی در درون پرانتز به کل عبارت افزوده می‌شود.

آموزش استفاده از AdvancedRenamer

همان طور که می‌بینید نام فایل‌ها به همان صورتی که می‌خواستم عوض شد. فراگیری روش استفاده از AdvancedRenamer از Bulk File Renamer اندکی دشوارتر است، اما اگر آن را به خوبی یاد بگیرید، می‌توانید بر روی فایل‌های خود کنترل بیشتری داشته باشید.

آموزش استفاده از AdvancedRenamer

آیا راه دیگری برای تغییر نام فایل‌ها در ویندوز می‌شناسید؟ آن را حتماً با ما در بخش نظرات در میان بگذارید. همچنین با اشتراک گذاری این مطلب روی شبکه های اجتماعی، در توسعه دانش عمومی بکوشید.

منبع : howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *