موفقیت در کسب و کار به روش مدیر سامسونگ

موفقیت در کسب و کار به روش مدیر سامسونگ
  • 1395/9/7
  • زهرا معبودی
  • 0

گسترش فناوری ها و تکنولوژی های نو اصلی ترین اتفاقی است که در دیای امروز ما در حال رقم خوردن است. اما سوال مهم این جاست، که ما در کجای این تکاپو هستیم و چه میزان در تولید و پیشرفت فناوری نقش داریم؟ آیا ما تنها از محصول تلاش های دیگر مصرف می کنیم یا خودمان زمین را بذر پاشیده و نان بازویمان را صرف می کنیم؟

یکی از روش هایی که می تواند ما را به موفقیت برساند درس گرفتن از افراد موفق آن حوزه است.این که ببینیم این افراد در روابط خود با زیر دستان یا مدیران خود چگونه رفتار نموده اند و چه پلن مدیریتی ای توانسته آن ها را از شرکت هایی کوچک به غول های بزرگی در حوزه خود تبدیل نماید. از این رو امروز قصد داریم با بررسی غول کره ای سامسونگ به شما بگوییم که  لی کان‌ هی مدیر عامل این شرکت چگونه توانسته موفقیت این کمپانی بزرگ را تضمین نماید.

لی کان هی برای رسیدن به موفقیت ۸ توصیه اساسی را بیان نموده است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. با گویا آی تی همراه باشید.

  1. اهداف کار خود را تشخیص دهید.

    در شروع مسیر شما باید یک هدف درست را برای خود تشخیص داده و تبیین نمایید. برای این کار نیاز است سوالاتی چون «هدف من از انجام دادن این کار چیست؟» و «چه لزومی دارد که من این کار را انجام دهم؟» را از خود پرسیده و به طور کامل به آن پاسخ دهید. سپس هر سه اقدام زیر را با دقت و موفقیت به انجام برسانید:

  • درباره اتفاقات گذشته سوالاتی پرسیده و با تردید و دقت به دنبال پاسخ آن باشید.
  • با توجه به وضعیت فعلی و جو حاکم بر آن به مسیر خود ادامه دهید.
  • کاری که قصد انجام آن را دارید به درستی مورد بررسی قرار دهید و ماهیت کلی آن را درک نمایید.
  1. مأموریت کار خود را شناسایی کنید.

    برای کسب اطلاع از ماهیت کار به روش کان هی مسیر زیر را طی نمایید:

  • دلیل شکل گرفتن این صنعت چیست؟
  • این صنعت چگونه و از کجا آغاز شده است؟
  • پیشرفت تکنولوژی در این حرفه چگونه بوده و به کجا ختم خواهد شد؟
  • رقبای اصلی ما در این حرفه چه کسانی هستند؟
  • باز مصرف ما شامل چه کسانی می شود و مصرف کنندگان ما چه کسانی هستند؟
  • مشتریان از ما چه می خواهند؟
  1. ابتدا به جنگل و سپس به درخت‌ها نگاه کنید.

    این یک نکته مدیریتی مهم است که شما برای تغییر هر چیز بزرگ باید ابتدا از کوچک ترین جز آن که خودتان هستید تغییر را آغاز نمایید. این باور درباره کمپانی سامسونگ نیز وجود دارد که لی کان هی برای ایجاد تحول در این کمپانی ابتدا خود را تغییر داده و سپس به این وسیله تغییرات بزرگ تر و پایه ای تری را ایجاد نموده است. بنابراین در هر تحولی خود شما بایستی آغاز گر آن باشید.

  1. بالاترین اولویت را تشخیص دهید.

    زمانی که مرحله شناخت ماهیت کار را به درستی طی نمایید می توانید به اطلاعات وسیعی در زمینه شغل خود دست یابید و آنجاست تشخیص می دهید مهم ترین اولویت برای تغییر دقیقا در کجا قرار دارد. همانطور که لی کان هی با تحقیق فراوان تصمیم گرفت سنت ۵۰ ساله کمیت را بشکند و کیفیت را جایگزین آن نماید.
    شما مهم ترین اولویت خود را چه می دانید؟ بسیاری از افراد معتقدند همواره بایستی مهم ترین اولویت فردی خانواده باشد. لی کان هی نیز در این باره بیان با مثالی جالب توضیح داده است. وی می گوید:« دز ابتدا اگر به شما بگویند ۴ مایل را باید بدوی به نظر سخت و طاقت فرسا خواهد آمد. اما اگر پیش از آغاز تمرین کرده باشی و یا تا کنون ۳ مایل را دویده باشی، رسیدن به مایل چهارم نیز چندان دشوار به نظر نخواهد رسید. از این رو همواره پیش از اندیشیدن به مشکلات و معضلات پیش رو در شرکت و محیط کار بایستی مشغول اندیشیدن به مشکلات کوچکتری مانند مشکلات درون خانواده، همسر و فرزندان شوید و در واقع با این کار شما دارید آن سه مایل اول را می دوید و خود را برای مایل چهارم آماده و گرم می کنید.»

samsung-li-kan-hi

  1. صحت اطلاعات را تأیید کنید و آنها را بکار گیرید.

آیا می دانید واقعیت و اطلاعات چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ لی کان هی در این باره بیان می کند: «واقعیت، دانستن حقیقتی است که اتفاق افتاده و اطلاعات، درک شما از واقعیت‌ هاست.» لی کان هی با بیان این جمله قصد دارد این مطلب را انتقال دهد که درست است که اطلاعات و واقعیت هر کدام در جایگاه ود از ارزش بالایی برخوردار هستند اما درک واقعیت به تنهایی نمی تواند به شما در پیشبرد اهدافتان کمک نماید و شما نیازمند اطلاعات بسیاری پیرامون ماهیت شغلی خود خواهید بود. بنابراین واقعیت زمانیموثر خواهد بود که شما بتوانید اطلاعات مفید و کارآمدی را از آن استخراج نمایید.

برای فهم بیشتر موضوع می توانید جملات زیر را با دقت بخوانید: «این واقعیت که نرخ تبدیل پول افزایش یافته است، حقیقتی بیش نیست. اطلاعات، به مفهوم درک مزایا و معایب این افزایش نرخ و این است که چه کاری می‌توان انجام داد تا مزایای آن حداکثر و معایب آن حداقل شود. محتوا و کیفیت اطلاعات به نحوه تفسیر شما در رابطه با اعداد و ارقام بستگی دارد. بنابراین، ضرورت دارد نحوه نگرش خود را متناسب با نیازهایتان تغییر دهید و آنها را در تصمیمات خود دخیل کنید.»

  1. تصمیم نهایی را بگیرید.

    لی کان هی معتقد است در زمان تصمیم گرفتن باید همواره دو اصل ساده فکر کردن و سریع تصیمی گرفتن را در برنامه خود قرار داد.

  2. اجرایی کردن تصمیمات

لی کان هی همواره در اجرای سیاست های خود وقت و هزینه زیادی را صرف می نمود تا کارکنانش به آن تصمیم ساده تر خو بگیرند. به عنوان مثال اگر او تصمیمات سختی چون نابود کردن محصولات معیوب، متوقف کردن خط تولید و غیره را برای نهادینه کردن استراتژی های خود انجام نمی داد، کمپانی سامسونگ هرگز به غول تکنولوژی تبدیل نمی شد.

  1. همواره نسبت به آینده آگاهی داشته باشید

    یکی از مهمترین عواملی که برای رسیدن یک شرکت به موفقیت همواره مورد توجه قرار خواهد گرفت، دیدگاه و طرز فکر مدیر آن شرکت می باشد. لی کان هی برای رسیدن به موفقیت همیشه خود را مدیون اساتید خود می داند. وی دو استاد بزرگ داشت که به او در تغییر طرز فکر و دیدگاهش کمک بسزایی نمودند. یکی از این دو استاد پدرش لی بیونگ چول و دیگری هونگ جین‌ کی، مدیر مسئول روزنامه جونگ انگ البو، یکی از سه روزنامه معتبر کره جنوبی بود. این دو نفر توانستند به وی کمک نمایند تا طرز فکر مدیریتی را درون خود شکل دهد. طرز فکری که همواره برای یک مدیر جهانی شدن به آن نیاز خواهید داشت.
    افرادی که یک کسب و کار جدید برای خود می سازند اغلب نمی توانند تفکر درست را از وضعیت فعلی خود داشته باشند و همواره خود را در درجه همان کارمند و زیر دست خواهند دید و این موضوع باعث رکود و یا شکست شغلی آن ها خواهد شد. یک مدیر عامل زمانی موفق خواهد بود که بتواند خود را یک مدیر و مالک ببیند و برای رسیدن به موفقیت شغلی خود از این زاویه دید تلاش نماید.

samsung

تغییرات از درون آغاز می شوند.

زیگ زیگلار در کتاب «بهبود شخصی» به این موضوع اشاره می نماید که برای این که بتوانید ذهن یک فرد بدبین را به یک ذهن خوش بین تبدیل نمایید به در حدود یک تن اطلاعات مثبت نیاز دارید. اما البته به این موضوع توجه نمایید که حتی اگر یک تن اطلاعات مثبت هم در اختیار داشته باشید اما عملی در کار نباشد بی فایده خواهد بود.

اگر می خواهید تغییر کنید در اولین نقطه تغییر باید بر ذهن خود تمرکز نمایید زیرا تا زمانی که شما به واژه “نمی توانم” فکر می کنید هرگز موفقیتی را تجربه نخواهید کرد. اما به محض تغییر این واژه به “بله می توانم هر کاری را انجام دهم” شاهد تغییراتی خواهید بود که زندگی شما را به سمت سعادت و موفقیت سوق می دهند. پس بایستی بدانید که سرچشمه تمامی تغییرات از ذهن و فکر شما آغاز خواهند شد.

 

در صورتی که تمایل دارید همچون کمپانی سامسونگ تحولی عظیم را تجربه نمایید بهتر است از همین امروز شروع نمایید و با قرار دادن ذهن خود در معرض اطلاعاتی مانند زندگی نامه، بیوگرافی، سخنرانی و مصاحبه با افراد موفق به طور خودکار ذهن خود را روی موج مثبت تغییرات تنظیم نمایید. از آن پس خواهید دید که تغییرات چگونه زندگی شغلی و شخصی شما را بهبود خواهند بخشید.

دیدگاه خود را وارد کنید