آشنایی با تکنولوژی های شهری مدرن به کار رفته در شهر هلسینکی

آشنایی با تکنولوژی های شهری مدرن به کار رفته در شهر هلسینکی
  • 1395/9/20
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

پایتخت های اندکی در جهان یافت می شوند که منابع مالی و انرژی خود را به سمت فناوری های اتصال آنلاین شهری هدایت کنند. اما هر ساله مناطق مختلف شهرها و حومه آنها در حال اضافه کردن فناوری های مختلف به زیرساخت ها، سیستم حمل و نقل، ساخت و ساز و خدمات عمومی خود هستند.

گویا آی تی – از جیپور تا سئول، چیزی که هر منطقه را منحصر به فرد می کند چگونگی پاسخ آنها به چالش های مختص به منطقه، چشم اندازها و جوامع خود است. در ادامه با هم نگاهی می اندازیم به نوآوری های فناورانه در شهر مدرن هلسینکی که به پیشرفت و مدرنیزه این شهر کمک زیادی کرده است.

 

یک BioTope چیست؟

BioTope هلسینکی را فراگرفته است. آن یک نوآوری است که توسط اتحادیه اروپا تامین مالی شده و اکوسیستم های نوآوری عمومی را پایه گذاری می کند. شرکت ها با یک سرمایه گذاری اندک می توانند از طریق بسترهای جدید SoS (Systems-of-Systems) برای اتصال و ارتباط اشیاء هوشمند، نوآوری ایجاد کنند. BioTope برای دستیابی به این هدف،  API های عمومی (رابط های برنامه نویسی کاربردی) استاندارد شده لازم را فرآهم می کند تا انتشار، مصرف و ایجاد منابع اطلاعاتی و خدماتی مختلف از بسترهای گوناگون مانند OpenIoT، FI-WARE، داشبوردهای شهری و غیره را امکان پذیر کند.

هدف این است تا اشکال جدیدی از تولید مشترک خدمات ایجاد شود که جمع آوری و پردازش داده های عادی تا پشتیبانی بافت محور، هوشمند و خود تطبیقی از کار و زندگی روزانه مصرف کنندگان را در بر می گیرد.

BioTope همچنین یک نقشه راه کنترل کننده برای هماهنگ کردن و ساماندهی اکوسیستم ایجاد می کند تا اکوسیستم BioTope اجتماعی – فنی و اقتصادی را به طور مناسب حفظ و نگهداری و رشد دهد. فعالیت هلسینکی در این زمینه شامل ایجاد یک قابلیت شارژ سازگار با خودروهای الکتریکی است که ترکیبی از ایستگاه های شارژ، سیستم های ناوبری خودروها و سیستم های پرداخت می باشد.

داده های بزرگ یا کلان داده (Big data) نیز یک مسئله است و این شهر در حال عمومی و قابل دسترس کردن آن است. در منطقه هلسینکی، مناطق و شهرهای بزرگ دارای منبع های داده های عمومی باز برای استفاده همگانی هستند، برای مثال، Open Data Tampere، Oulu, Open Data و Open Data Jyväskylä. آنها با یک قالب ساختارمند توسط کامپیوتر قابل پردازش هستند، که دارای مجوز عمومی بوده و قابل دسترس به صورت رایگان است. این داده ها شامل اطلاعاتی درباره شرایط زندگی محلی، زیرساخت ها، خدمات و حمل و نقل عمومی است. این اطلاعات نه تنها برای سازمان ها و ادارات شهر بلکه برای مشاغل، سازمان های سلامت، موسسات آموزشی و شهروندان نیز با ارزش است.

 screen-shot-2016-04-21-at-10-08-46-1024x418

یک ظرف پتری برای آزمایش های زنده هوشمند شهری

کالاساتامای هوشمند یک ناحیه صنعتی قدیمی است که نیروگاه برق Suvilahti در آنجا قرار دارد. این ناحیه به تدریج به یک بستر آزمایشگاهی برای تولید مشترک زیرساخت ها و خدمات هوشمند تبدیل شده است. من هنگام بازدید از آنجا ساخت و سازهای زیادی را مشاهده کردم، که گواه این است که اقدامات بیشتری در آینده انجام خواهد شد. تا سال دهه ۲۰۳۰ منطقه کالاساتاما تقریباً ۲۰ هزار نفر را اسکان خواهد داد و برای ۸ هزار نفر شغل ایجاد خواهد کرد. در حال حاضر، ۳ هزار نفر در آنجا زندگی می کنند، در خانه هایی که بخشی از آزمایش های پیوسته برای فناوری آینده است.

فلسفه ای که از این اقدامات پشتیبانی می کند این است که یک ساعت از ساعات روزانه ساکنان محلی را ذخیره کند تا از آن برای لذت بردن از سرگرمی های مورد پسند و تعاملات اجتماعی استفاده کنند. این امر از طریق برخی از تمهیدات مانند بهبود جریان ترافیک و تدارکات، افزودن تسهیلات دورکاری، افزایش خدمات هوشمند محلی و کاهش نیاز به تشریفات زائد و صف بندی غیر ضروری امکان پذیر می شود.
cgisewdwyaas7kt
تعدادی از خدمات زیربنایی ماشینی شده اند. سنجش هوشمند Hima و سرویس کنترل از راه دور خانه به ساکنان اجازه می دهد تا لوازم خود را به دستگاه های موبایل متصل کرده و راه اندازی کنند. یک سیستم جمع آوری زباله منحصر به فرد وجود دارد که دارای یک سری از سطل های با رنگ های مختلف برای هر گروه زباله است. مکان های جمع آوری زباله ها معمولاً در خروجی هر بلوک قرار دارند. ساکنان زباله ها را طبق نوع زباله دسته بندی می کنند سپس این مکان ها به طور خودکار تخلیه می شوند.

زباله ها از طریق لوله های زیرزمینی با سرعتی بیش از ۴۰ مایل در ساعت به محل مدیریت زباله مکیده می شوند. کامیون ها کانتینرهای پر از زباله را برای انجام مراحل بعدی به مکان دیگری انتقال می دهند.
web__aurinkovoimala_190315-13-as76lj88nl_s830x0_q80_noupscale
ساکنان محلی با تامین بودجه یک نیروگاه برق خورشیدی بر روی پایداری انرژی خود سرمایه گذاری کرده اند. این نیروگاه برای افراد ساکن در آپارتمان ها و برای کسانی که توانایی سرمایه گذاری در سیستم های خورشیدی شخصی خود را ندارند انرژی خورشیدی فرآهم می کند. ساکنان می توانند برق خورشیدی را از پنل های خود گرفته و تولید آن را به صورت فوری کنترل کنند و همچنین بازدهی پنل ها به طور مستقیم در قبض برق آنها منظور می شود.

 
screen-shot-2016-11-29-at-16-17-30
سنجش پویایی برای شرکت های نوپا

شروع از چیزهای کوچک می تواند به چیزهای بزرگ تر منتهی شود. برنامه سنجش پویایی شرکت های نوپای کوچک را متقاعد می کند تا برای افراد ساکن در ناحیه کالاساتاما خدمات نوآوری جدید ارائه کنند.

خدمات جدید توسط ساکنان و شرکت های محلی در طی یک دوره شش ماهه تست می شوند. Foller یک مثال از چنین پروژه هایی است، یک شرکت نوپا که از IoT (اینترنت اشیاء) برای پرداختن به مسئله زباله های غذایی استفاده می کند. در سوپرمارکت های محلی و کافه ها اتیکت های حسگر RFID به محصولات خاص زده می شود. این حسگر گاز تولید شده درون بسته های غذایی مانند میوه، ماهی و گوشت را تشخیص می دهد. وقتی محصولات به انتهای تاریخ انقضای خود نزدیک شوند قیمت آنها به طور خودکار کاهش می یابد و پیام ها و اعلان های تبلیغاتی برای مشتریان ارسال می شود. قفسه های هوشمند فروشگاه نیز می دانند که آنها چه موقع باید دوباره پر شوند. همچنین می توان از طریق یک RFID خوان این حسگرها را در خانه نیز استفاده کرد.

همکاری بین سهامداران یکی از مواردی است که به موفقیت شهر هوشمند هلسینکی کمک کرده است. این سهامداران از بیش از ۳۰ نهاد شهری، ساکنان، سازمان های شهروندی، صنعت، مشاغل کوچک و متوسط، شرکت های نوپا و دانشگاه ها تشکیل شده اند. باشگاه نوآوران منطقه هوشمند کالاساتاما چهار مرتبه در سال تشکیل جلسه می دهد تا به شرکت کنندگان کمک کند تا تبادل اطلاعات کرده و جامعه خود را بسازند.

 شهر هلسینکی چگونه از نوآوری های هوشمند شهری استفاده می کند

عصر جدید حمل و نقل هوشمند

برخلاف اکثر کشورهای جهان، در قوانین کشور فنلاند الزامی برای وجود راننده در وسایل نقلیه تردد کننده در جاده های عمومی وجود ندارد.

این موضوع باعث شده تا کشور فنلاند در تولید و آزمایش حمل و نقل بدون راننده یک مزیت رقابتی داشته باشد. برای مثال می توان به اتوبوس های رباتیک اشاره کرد که بخشی از پروژه Sohjoa می باشد و هدف آن ایجاد انواع جدیدی از حمل و نقل خودکار، علاوه بر افزایش درک محلی از تغییراتی است که در حمل و نقل در حال روی دادن است.

این اتوبوس های رفت و آمد کننده در شهر بیش از ۹ نفر را جا به جا می کنند و طراحی شده اند تا در مسیرهایی که خدمات رسانی اتوبوس های عادی دشوار است و یا در مناطقی که میزان مسافران بسیار کم است فعالیت کنند. فعالیت آنها به تدریج به مناطق دیگر نیز گسترش خواهد یافت.

موارد ذکر شده بخش کوچکی از نوآوری های فناوری شهر هلسینکی است. علیرغم این که فنلاند یک کشور کوچک دارای چالش های رقابتی با مجتمع های بین المللی است، اما این کشور دارای نیروی کار ماهر است. نابودی شرکت نوکیا یک مثال عینی از این موضوع است: پایان فعالیت های هلسینکی یک مزیت برای شرکت های بومی بوده است. مردم آماده و مایل به نوآوری هستند و جوامع محلی هستند که از این مزیت سود خواهند برد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *