۵ باور منع کننده برای شروع کارآفرینی

۵ باور منع کننده برای شروع کارآفرینی
  • 1395/10/14
  • زهرا معبودی
  • 0

زمانی که ایده ای در ذهنمان می درخشد و قصد داریم آن را راه اندازی کنیم عموما با یک سری افکار منع کننده روبرو می شویم که ما را از پیش بردن ایده باز می دارد. بیشتر این افکار بخاطر افسانه های عوامانه ای است که در میان مردم رواج دارد. اما امروز گویا آی تی قصد دارید به بررسی این افسانه ها بپردازد و تلاش کند تا تردید در راه نیروی جوان تازه کار بردارد.

 ۱. لازمه کار آفرینی سرمایه گذاری هنگفت است!

شاید برخی کسب و کارها با سرمایه بالا شروع به کار کرده اند اما واقعا کار آفرینی در ابتدا نیاز به سرمایه گذاری بالا ندارد. مثلا شما تا کنون می دانسته اید که کارخانه مهرام با اندکی سرمایه اولیه شروع به کار کرده و حالا برندی جهانی شده است؟ راز این رشد این بوده که چنین شرکت هایی به دنبال رشد یک روزه نیستند. آنها با آرامش و دقت و با برنامه ریزی بودجه برای رشد آماده می شوند و به هدف می رسند. برخی تا اسم کار آفرینی را می شنوند به دنبال این هستند که جایی را اجاره کنند یا اینکه هزینه های همگفت اداری بپردازند در صورتی که ابتدا می توان خیلی ساده شروع کرد و بعد با درآمد حاصله به فکر توسعه کسب و کار مورد نظر بود.

شروع کارآفرینی

۲. لازمه کار آفرینی تحصیلات دانشگاهی است

این موضوع را با حرفی از مارک تواین توضیح می دهیم. مارک تواین می‌گوید: هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهم رفتن به دانشگاه مانع تحصیلاتم شود! در واقع او به ما می اموزد که تحصیلات دقیقا چیزی نیست که باید زیر دست استاد بیاموزیم و با نمره خودمان را فریب دهیم. عموما بیشتر کار آفرینانی که تا کنون دیده ایم یا دارای تحصیلات مرتبط با رشته خود نیستند یا اینکه تحصیلات عالیه ندارند. یک کار آفرین باید در رشته ای که تصمیم دارد کارش را توسعه دهد دائما مطالعه داشته باشد. به نظر شما کسی که در زمینه گردشگری کسب و کاری راه انداخته، آیا مدرک ارشد مهندسی برق به او کمکی در این باره می کند؟ پس باید تحصیلات را در جهت درست و اصولی به پیش برد تا بتوان از آن در کسب و کار بهره گرفت در غیر اینصورت این کار واقعا وقت تلف کردن و از بین بردن سرمایه هاست.

۳. لازمه کار آفرینی ایده آفرینی است

قبول دارم که ایده خوب اگر درست پرورش پیدا کند سریع موفق می شود اما برای موفق شدن صرفا نیاز به یک ایده ناب نداریم. بارها کسب و کارها تنها به خاطر روش مدیرینی رفتاری مدیر آن موفق می شوند. خود من بارها به فروشگاه هایی مراجعه کرده ام که رفتار آن ها موجب شده هر چند جنس آن ها ارزان بوده خریداری نکنم اما به سمت فروشگاه هایی بروم که با اخلاق خوب با مشتری برخورد می کنند. حتی در چنین شرایطی اگر محصول مورد نظر گران تر هم باشد حاضرم آن را خریداری کنم اما با افراد بد اخلاق و طلبکار سر و کله نزنم! این است دلیل موفقیت بعضی کسب و کار ها و البته چیزی که خیلی از کسب و کارها بدان توجه ندارند. گاهی پیدا کردن نقاط ضعف رقبا و تقویت آن ها می تواند به شما کمک شایانی کند تا بتوانید در کار خود موفق شوید.

شروع کارآفرینی

۴. کار آفرینی یاد گرفتنی نیست!

من کار آفرینی را به یاد گرفتن موسیقی شبیه می کنم. کمی نیاز به استعداد دارد اما برای پیشرفت نیاز به آموزش های بیشتری دارد. در کار آفرینی نیز همین موضوع حقیقت دارد. برای اینکه رشد کنید باید دائما آموزش ببینید و از بروز رسانی های مرتبط با کسب و کارتان مطلع شوید. برای اینکه بخواهید در کار خود با سعی و خطا دائما پیش بروید هرگز نمی توانید از زمان خود بیشترین استفاده را ببرید. بنابراین باید به دنبال آموزه هایی در مورد فن اصلی کار خود و البته به دنبال اموزش هایی نظیر روانشناسی، مدیریت، مشتری مداری و حسابداری باشید تا بتوانید موفق تر عمل کنید.

۵. نتایج رویایی در پی راه اندازی یک کار جدید است!

موفقیت زمانی رخ می دهد که سرمایه و زمان مناسب صرف کار مورد نظر بشود تا بتوانیم در ان به اهداف خود برسیم بنابراین صرف اینکه کاری جدید راه انداخته ایم به این معنی نیست که این کار ما را به  هدف مان می رساند آن هم خیلی سریع تر از معمول!

بسیاری از کار آفرینان بار ها و بارها طعم شکست را چشیده اند تا موفق شده اند بنابراین نباید موفق یک باره را به عنوان یک المان جدا نشدنی از کار بدانید چرا که مطمئنا زود نا امید می شوید.

شروع کارآفرینی

 چرخه کسب و کارها هرگز از یک نمودار خطی صعودی تشکیل نشده بلکه نموداری است که دارای پستی و بلندی زیادی دارد.

 در این مرحله باید به شما بگوییم که حالا کمی با وادی کار آفرینی آشنا شده اید پس باید دقت و تلاش کنید تا اولین گام ها را بردارید. کار آفرینی جسارت می خواهد تا تمام ریسک ها را بپذیرید اما نباید تمام پل های پشت سر خود را هم خراب کنید. بدین صورت توصیه گویا آی تی به شما این این است که زمان بندی خاصی نداشته باشید اما تلاش کنید تا با تلاش های کوچک و با آموختن علوم لازم در کار خود موفق شوید. امیدواریم که در سال های آتی علت موفقیت خود را خواندن این مطلب در گویا آی تی بدانید.

 نظر خود را در این باره با ما در میان بگذارید و در صورتی که کار آفرینی کرده اید تجربیات خود را در اختیار کاربران گویا آی تی قرار دهید. همچنین این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *