۳ مورد قابل توجه کسب و کارهای کوچک پیش از تدوین استراتژی بازاریابی

۳ مورد قابل توجه کسب و کارهای کوچک پیش از تدوین استراتژی بازاریابی
  • 1395/12/4
  • مهدی پیوندی
  • 0

راز یک کسب و کار موفق، داشتن یک استراتژی بازاریابی است که به خوبی، کاملا و به دقت تعریف شده باشد.

بسیاری از کسب و کارهای کوچک به جای تهیه یک استراتژی بلندمدت و فعال به عنوان پایه ای برای تمامی تاکتیک های بازاریابی خود، درگیر فعالیت های بازاریابی واکنشی می شوند و این اغلب به نتایج ناهماهنگ و ناخوشایندی منجر می شود. هنگامی که استراتژی بازاریابی خود را مشخص می کنید، لازم است که پیش از هرگونه فعالیت، برای اهداف بلندمدت بازاریابی خود برنامه ریزی کنید.

اما سه موردی که کسب و کارهای کوچک باید پیش از تدوین استراتژی بازاریابی خود مورد توجه دقیق قرار دهند چیست؟

 

  1. مخاطب

اولین سوالی که در هنگام نوشتن استراتژی بازاریابی تان باید از خود بپرسید این است: مخاطب هدف شما کیست؟ می خواهید فعالیت های بازاریابی شما به چه کسی دسترسی پیدا کند؟ می خواهید که چه کسی محصولات یا خدمات شما را خریداری کند یا با برند شما تعامل برقرار کند؟ اگر بتوانید به این سوال ها و نمونه های مشابه آنها پاسخ بدهید، شروع فوق العاده ای خواهید داشت. داشتن این اطلاعات هدفمند قبل از طراحی استراتژی حیاتی است، در غیر اینصورت ریسک طراحی یک استراتژی بازاریابی بی ثمر را خواهید پذیرفت که به مخاطب هدف دسترسی پیدا نخواهد کرد و در نهایت، کسب و کار شما را به اهداف خود نائل نمی کند.

برای انجام تحقیق در بازار هدف خود وقت بگذارید؛ به علاقمندی ها، موارد نامطلوب و الگوی کاربری رسانه های اجتماعی مخاطبان خود توجه کنید؛ این کارها ارزش صرف وقت را دارند. انجام نظرسنجی راه ساده و آسانی جهت کسب و کارهای کوچک برای درک عادت ها، رفتارها و ترجیحات مخاطب هدف شان است. Google forms ابزار رایگانی است که به وسیله آن می توانید یک نظرسنجی ایجاد کنید، آن را از طریق رسانه های اجتماعی و ایمیل منتشر و توزیع کنید، نتایج آن را در جداول و نمودارهای مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و درباره مخاطب هدف خود اطلاعات کسب کنید تا بتوانید فعالیت های بازاریابی تان را با آن تطبیق دهید.

 

  1. کانال ها

تاکتیک های بازاریابی متعددی وجود دارند که شما می توانید از آنها استفاده کنید؛ از بازاریابی ایمیلی گرفته تا رسانه های اجتماعی. آیا باید تمرکز خود را روی یک کانال معطوف کنید یا اینکه می توانید کمپین های خود را با هم ادغام کنید؟ ممکن است به عنوان یک کسب و کار کوچک سرمایه گذاری روی کانال های متعدد صحیح نباشد، اما حتما باید روی کانال هایی که مخاطب هدف شما با آنها بیشترین تعامل را دارد تمرکز داشته باشید.

به علاوه، از تحقیقی که درباره مخاطب هدف خود انجام داده اید نیز می توانید برای پیدا کردن کانال های بازاریابی که مخاطبان هدف شما با آنها بیشترین تعامل را دارند؛ پلتفورم های رسانه های اجتماعی که بیشتر از همه در آنها به فعالیت می پردازند و میزان علاقمندی آنها به مطالعه وبلاگ استفاده کنید.

چه در حوزه بهداشت و درمان فعالیت می کنید یا حوزه مهندسی، توجه داشته باشید که امروزه ما در دنیای دیجیتال زندگی می کنیم، بنابراین همیشه استفاده از عناصر اجتماعی در بسترهای دیجیتال را مورد توجه قرار دهید. کلید موفقیت در بازاریابی رسانه های اجتماعی، ابتدا تحقیق روی کانال هایی است که مخاطب شما بیش از همه از آنها استفاده می کند و سپس تمرکز فعالیت هایتان روی یک یا دو کانال از میان آنها است. حضور در چندین و چند پلتفورم اما عدم فعالیت در آنها موجب خواهد شد تا مصرف کنندگان متقاعد شوند که کسب و کار شما قابل اعتماد نیست.

 

  1. شاخص ها

پیش از پیاده سازی استراتژی بازاریابی خود باید روش سنجش و اندازه گیری موفقیت ها و نتایج را مشخص کنید. از این طریق به آسانی می توانید روی کارکرد تاکتیک های خود نظارت داشته باشید و ایرادات احتمالی را زودتر برطرف کنید. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که یکی از تاکتیک های شما باعث افزایش ترافیک یا فروش نشده است باید در مورد آن تجدید نظر کنید.

ابزارهایی مانند Google Analytics از طریق پیگیری عملکرد شما در وبسایت و رسانه های اجتماعی و به طور همزمان، نظارت بر زمان هایی که مخاطب هدف شما بیشترین فعالیت را دارد می توانند پشتیبان استراتژی بازاریابی شما باشند. اگر تاکتیک های شما آن حجم از تعاملی که مد نظرتان بوده را ایجاد نکنند یا اینکه به تغییر در زمان تعامل اینترنتی شما با مخاطبان نیاز باشد، از طریق چنین ابزارهایی به سرعت متوجه آن خواهید شد.

استفاده از ابزارهای آنالیزگری مانند ابزارهایی که فیسبوک و توییتر در اختیار کاربران خود قرار می دهند برای کسب و کارهای کوچک آسانتر به نظر می رسد و اگرچه از آنالیزگر گوگل ابتدایی تر هستند، در نهایت هدف یکسانی را دنبال می کنند.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *