۷ دلیل برای استفاده از پادکست

۷ دلیل برای استفاده از پادکست
  • 1396/1/29
  • مهدی پیوندی
  • 0

گفتگوی مستقیم با بازار هدف، مشتریان راغب شما را افزایش داده و شما را در کنار متخصصان حوزه فعالیت تان قرار می دهد.


فارغ از اینکه در چه نوع کسب و کاری مشغول به فعالیت هستید، به احتمال زیاد بی رقیب نیستید. شاید محصولات یا خدمات شما نسبت به سایر گزینه های بازار بهتر باشند، و شاید هم اینطور نباشد. داشتن بهترین ها مهم نیست؛ در عوض، باید اطمینان پیدا کنید که تصور بازاری که هدف قرار داده اید بر این است که آنچه شما ارائه می کنید برای آنها مناسب ترین و بهترین است. تا زمانی که مشتری هدف شما چنین باوری نداشته باشد، به هیچ عنوان چیزی از شما خریداری نخواهد کرد.

چگونه می توانید خودتان را از سایر گزینه ها متمایز کنید؟ انتشار محتوا در اینترنت، تا زمانی که محتوای باکیفیتی باشد که حقیقتا به مشتریان بازار هدف شما سودی می رساند، شروع فوق العاده ای است. محتوای انتشار یافته شما باید حسن نیت شما را نشان بدهد، اعتماد مخاطب را جلب کند و جایگاه شما را به عنوان یک منبع معتبر در حوزه فعالیت تان تثبیت کند.

مشتریان بالقوه در بازار هدف شما با مسأله ای دست و پنجه نرم می کنند. چیزی نمی گذارد شب ها راحت بخوابند. آنها به دنبال یک نتیجه خاص هستند و مایلند که به خاطر آن پول بپردازند. از آنجایی که ما در عصر اطلاعات زندگی می کنیم، آنها احتمالا در اینترنت به دنبال اطلاعاتی (محتوا) می گردند که بتواند برای یافتن یک راه حل به آنها کمک کند.

همین دقیقا دلیل نیاز همه کسب و کارها به یک استراتژی بازاریابی محتوایی است. یک برنامه منطقی به شما تضمین می دهد که هرگاه بازار هدف تان به دنبال یافتن پاسخی برای سوال خود است، شما را پیدا خواهد کرد.

اما بازاریابی محتوایی واقعا چیست؟ یکی از بهترین تعاریفی که برای این نوع از بازاریابی دیده ایم برگرفته از کتاب بازاریابی محتوایی شکوهمند است: «بازاریابی و فرآیندهای کسب و کار برای تولید و توزیع محتوای ارزشمند و جذاب، به منظور جلب توجه، جذب و تعامل با مخاطب هدفی که کاملا تعریف شده، با هدف ایجاد انگیزه در مشتری برای انجام یک فعالیت درآمدزا.»

 

ارزش محتوا

محتوایی که به خوبی راجع به آن تحقیق کرده باشید و با برنامه نوشته شده باشد، بدون اینکه هزینه ای را بر مخاطبان هدف شما تحمیل کند به آنها کمک می کند. به علاوه، دعوت از آنها برای انجام یک فعالیت (فراخوان به عمل یا CTA) نیز ضروری است. مثلاً از آنها بخواهید تا از وبسایت شما یا محصولات تان بازدید کنند، یک نظر بنویسند با مشترک خبرنامه شما شوند. هر کدام از این ابزارها راهی را به سوی ایجاد یک رابطه و جذب مشتری بوجود می آورد.

انواع مختلفی از محتوا وجود دارند؛ پست های وبلاگ، ویدیو، وبینار و کتابهای الکترونیکی تعدادی از رایج ترین آنها هستند. گزینه های متنوع موجود باعث گیج شدن بسیاری از کارآفرینان و سازمان ها می شود. آنها در تردید برای انتخاب نوع محتوا خود را به حاشیه می رانند.

توصیه ما: اگر هنوز تعامل خود با بازارهدف تان را از طریق پادکست آغاز نکرده اید، برای ضبط اولین فایل صوتی خود آماده شوید. آنچه در ادامه می آید هفت مزیت پادکست برای شما و مشتریانتان است.

 

  1. مصرف پادکست آسان است

استفاده از محتوای صوتی در مقایسه با محتوای متنی و ویدیویی آسانتر است و می تواند هم زمان با کارهای دیگر مخاطب انجام گیرد. مخاطب شما می تواند به عنوان مثال، در حالیکه ورزش یا رانندگی می کند به پادکست های شما گوش کند. پادکست مانع انجام کارهای دیگر مخاطب شما نمی شود، بلکه آنها را غنی تر می کند.

 

  1. دامنه دسترسی و مخاطبان شما را افزایش می دهد

هنگامی که پادکست خود را در سایت های به اشتراک گذاری پادکست (که تعدادی از آنها مسدود هم نیستند و نمونه های داخلی آنها هم در دسترس است) منتشر می کنید، محتوای خود را به رایگان در معرض دیدگان (یا گوشهای!) هزاران شنونده بالقوه قرار می دهید. این پلتفورم ها خودشان موتور جستجو هستند و مردم برای پیدا کردن پادکست از آنها استفاده می کنند. این مواجهه (exposure) طبیعی به شما کمک می کند تا دامنه دسترسی و تعداد مخاطبان خود را افزایش دهید.

 

  1. ارزان است و به سرعت می توانید آن را تولید کنید

ضبط یک قسمت پادکست نسبت به نوشتن مقاله یا ضبط ویدیو زمان بسیار کمتری را می طلبد. برای تولید یک پادکست تمام کاری که باید انجام بدهید این است که صدای خود را ضبط کنید. با فراهم آوردن یک میکروفون مناسب و برنامه ای برای ضبط و ویرایش صدا، همه ابزار لازم برای تولید محتوای صوتی را در اختیار دارید.

 

  1. رسانه ای را برای مصاحبه با متخصصان حوزه فعالیت تان در اختیار شما می گذارد

قالب محبوب مصاحبه به مخاطب شما امکان می دهد تا از تخصص مهمانان شما، موفقیت ها و شکست های آنها استفاده کند. در عین حال، شما هم فرصتی برای افزودن متخصصان بیشتری به شبکه ارتباطی خود پیدا می کنید. این یک فرآیند برد-برد مسلّم است. به علاوه، اگر مهمانان شما هم در ترویج و تبلیغ این مصاحبه ها به شما کمک کنند، به رایگان در معرض دید مخاطبان آنها نیز قرار می گیرید.

 

  1. شما را از رقبا متمایز می کند

در طول چند سال گذشته، استفاده از پادکست نسبتاً رایج شده است، اما هنوز هم بسیاری از کسب و کارها از این ابزار سودمند استفاده نمی کنند. بسته به حوزه یا موضوع فعالیت تان، احتمالا رقبای زیادی در تولید پادکست ندارید. تولید پادکست می تواند به شما کمک کند تا فوراً از رقبا متمایز به نظر برسید و در حوزه فعالیت خود جایگاه تان را به عنوان یک مرجع معتبر تثبیت کنید.

 

  1. باعث افزایش اعتماد مخاطب به شما می شود

صدا یک چیز شخصی است. هنگامی که فردی صدای شما را می شنود، در واقع شخصیت و اصالت شما را می شنود. هنگامی که از موضوعاتی صحبت می کنید که هم برای شما و هم برای مخاطبان ارزشمند و معنادار هستند، مخاطبان شما هیجان را در صدای شما تشخیص داده و شوق و حرارت شما برای کمک به خود را احساس می کنند. همین باعث می شود که بیشتر به شما علاقمند شده و به شما اعتماد کنند. پادکست باعث می شود که مخاطب هدف شما چنان احساسی را تجربه کند که گویی شخصاً شما را می شناسد.

 

  1. به جذب مشتری کمک می کند

در پایان هر قسمت از پادکست های خود یک فراخوان به عمل قرار دهید. یک درخواست واضح را بیان کنید و اطمینان پیدا کنید که صفحه فرود، فهرست مشترکان ایمیل یا هر ابزار دیگری که برای جذب مشتری از آن استفاده می کنید از قبل آماده باشد. فرآیند عمل به فراخوان و ایجاد نتیجه مطلوب خود را تا جایی که ممکن است ساده و آسان تر کنید.

 

نظر شما چیست؟ آیا شما هم از پادکست استفاده می کنید؟ به نظر شما پادکست چه مزایایی دارد؟ لطفا دیدگاه های خود را با گویا آی تی در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *