روش های تشخیص ویروسی شدن گوشی‌ هوشمند

روش های تشخیص ویروسی شدن گوشی‌ هوشمند
  • 1396/3/23
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

گوشی‌های هوشمند امروزه به دلایل گوناگون امکان دارد آلوده به ویروس شوند. آگاهی از ویروسی شدن گوشی می‌تواند به مقابله با ویروس‌ها کمک کند. در ادامه به بررسی چند مورد از نشانه های ویروسی شدن گوشی های هوشمند می پردازیم.

گویا آی تی – امکان دارد ویروسی شدن گوشی به دلیل استفاده از اینترنت یا دانلود یک برنامه و نصب آن برروی گوشی سبب آلوده شدن آن شده باشد. در چنین مواقعی کاربران باید سریعا برای مقابله با آنها اقدام لازم را به عمل آورند، به همین دلیل همواره به کاربران توصیه می‌شود که از یک آنتی‌ویروس برای مقابله با ویروس استفاده کنند، اما پیش از آن باید بدانند که چه علائمی نشان می‌دهد که دستگاه‌هشان به ویروس آلوده شده است.
با توجه به اینکه شبکه‌های اجتماعی معمولا از تبلیغات استفاده نمی‌کنند، این موضوع راهی برای مطلع شدن از ویروسی شدن گوشی است. سایت‌های گوناگونی در اینترنت وجود دارد که استفاده از آنها باعث ویروسی شدن گوشی‌ها خواهد شد. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که گوشی شما ویروسی شده یا خیر، می‌توانید سایت‌های شبکه‌هایی مانند توییتر را باز کنید، اگر در پروفایلتان تبلیغاتی نمایش داده شد باید تقریبا به ویروسی شدن گوشی خود پی ببرید، زیرا این سایت‌ها عموما تبلیغات غیرضروری نداشته‌اند.
یکی دیگر از نشانه‌های ویروسی شدن تلفن همراه خالی شدن سریع شارژ باتری است. اگر گوشی به یکباره شارژ خالی می‌کند باید حدس بزنید که گوشی ویروسی شده است، زیرا وجود ویروس‌ها باعث می‌شود که حجم پشتیبانی باتری گوشی کم شود و هنگامی که نرم‌افزار مخربی وارد گوشی شما می‌شود، حافظه گوشی شما به طور متداوم در حال کار است که در نهایت سبب می‌شود باتری گوشیتان زودتر از گذشته خالی شود.

از دیگر نشانه‌های گوشی‌های ویروسی نیز داغ شدن گوشی است. امروزه داغ شدن گوشی در زمان‌های طولانی امری طبیعی به نظر می‌رسد، اما باید دقت داشته باشید که در صورتی که در وضعیت عادی و هنگامی که زیاد با گوشی کار نمی‌کنید، متوجه داغ شدن بیش از حد گوشی شدید، احتمال ویروسی شدن گوشی شما وجود داشته است، زیرا برخی از ویروس‌ها سبب می‌شوند که بیش از اندازه طبیعی از CUP گوشی استفاده شود، درنهایت با داغ شدن غیرطبیعی گوشی روبه‌رو می‌شوید.
روزانه برنامه‌های مخرب زیادی وجود دارند که هرچقدر در گوشی آنها را جستجو کنیم، نمی‌توانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم. اگر برای پاک کردن آنها با مشکل مواجه شدید، حتما گوشی خود را در حالت Safe mode قرار بدهید و بعد از آن گوشیتان را یک بار خاموش و روشن کرده و دکمه کم و زیاد کردن گوشی را فشار دهید تا لوگو برای شما نشان داده شود و در نهایت در وضعیت Safe mode قادر هستید برنامه مخرب را بیابید و نسبت به حذف آن اقدام نمایید.

غیرفعال‌ شدن قسمت جست‌وجوی تلفن همراه و منوی دسترسی سریع می‌تواند به دلیل ویروسی بودن گوشی باشد. البته به طور قطعی نمی‌توان در مورد این موضوع نظر داده و گفت در چنین وضعیتی حتما گوشی به ویروس آلوده شده است، اما این امکان وجود دارد که آلوده شدن گوشی به ویروس باعث بروز ایجاد چنین مشکلاتی شود.
دلیل دیگری که می‌تواند مبنی بر ویروسی شدن گوشی باشد ریست شدن ناگهانی وای‌فای است. در گوشی‌های اندرویدی ممکن است به یکباره با روشن شدن ناخواسته جی‌پی‌اس مواجه شویم اما نمی‌توانیم این مورد را دلیل ویروسی شدن دستگاه تلفن همراه خود بدانیم. در صورتی که اگر به شکل ناگهانی متوجه شدید که وای فای گوشی از کار افتاده می‌توانید در مورد ویروسی شدن تردید داشته باشید و برای این که از شر این موضوع رها شوید باید گوشی را ریست کنید.
طولانی شدن زمان بارگذاری اندروید نیز احتمال دارد به دلیل ویروسی شدن گوشی باشد. این امکان وجود دارد که پس از مدتی استفاده از گوشی متوجه شوید سرعت آن کم شده است یا مثلا برای راه اندازی گوشی اندرویدی زمان زیادی صرف شود. در این صورت می‌توانید به ویروسی شدن گوشی خود شک کنید البته پیش از آن حتما از میزان حافظه و مموری خود اطلاع حاصل کنید.

وجود اپلیکیشن های ناشناس، بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، می‌تواند زنگ هشداری برای ویروسی شدن گوشی باشد. اگر در حال کار با گوشی هستید و متوجه شدید بدون این‌ که برنامه را دانلود کنید در قسمت منوی شما وجود دارد سریعا آن را حذف کنید، زیرا ممکن است این اپلیکیشن نشانی از ویروسی شدن گوشی شما داشته باشد.
گفتنی است هنگ کردن مداوم و تاخیر در عملکرد گوشی از رایج ترین نشانه‌های ویروسی شدن گوشی است. بنابراین در صورتی که گوشی مداوم هنگ می‌کند و سرعت‌اش به شدت پایین آمده و شما از این وضعیت کلافه شده‌اید باید به ویروسی شدن گوشی شک کنید، زیرا ویروس‌ها سبب می‌شوند که میزان سرعت گوشی پایین بیاید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *