چگونه شهرت خود در اینترنت را افزایش دهیم؟

چگونه شهرت خود در اینترنت را افزایش دهیم؟
  • 1396/3/31
  • مهدی پیوندی
  • 0

در دنیایی که ظاهراً توسط کسب و کارهای اینترنتی فاقد شخصیت انسانی فتح شده است، شهرت شما در اینترنت چقدر اهمیت دارد؟

اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید، باید به خوبی با مفهوم و اهمیت «شهرت» آشنایی داشته باشید. افرادی که کسب و کارهای فیزیکی را اداره می کنند نیز به خوبی می دانند که نظر تک تک مشتریان چقدر برای پیشرفت کسب و کارشان اهمیت دارد.

در عین حال، شهرت همیشه اهمیت دارد و شهرت شما در اینترنت می تواند به شکست یا موفقیت کسب و کارتان بینجامد.

اما چگونه می توانید شهرت اینترنتی خود در دنیای بازاریابی دیجیتال را افزایش دهید؟ بیایید با هم به سه مولفه اصلی ایجاد شهرت مثبت در اینترنت نگاهی بیندازیم و ببینیم که کسب و کار کوچک شما چگونه می تواند در اینترنت برای خود اعتباری دست و پا کند.

 

تولید محتوا

در همین ابتدا به این نکته مهم توجه کنید که همه آیتم های محتوایی مثل هم نیستند و اولین گام موثر برای کسب اعتبار در اینترنت، تولید محتوای فوق العاده است.

روزگاری که یک آهنگ تبلیغاتی جالب به تنهایی برای جذب مشتری کافی بود گذشته است. امروزه، مصرف کنندگان انتظار دارند که برای هر محتوایی که از آن استفاده می کنند، عرق جَبین ریخته شده باشد؛ مخصوصا اگر هدف از آن محتوا این باشد که آنها را به مشتری یک کسب و کار تبدیل کند.

طبیعت متناقض تولید محتوا برای بازاریابی دیجیتال در این نکته نهفته، که در حالی که شما محتوای خود را با این نیت تولید می کنید که سرانجام به افزایش نرخ تبدیل تان کمک کند، اما بهترین قطعات محتوایی به ندرت با چنین تصوری تهیه می شوند.

بسیاری از کسب و کارهای کوچک، محتوای مورد نظر خود را در قالب پست های وبلاگی ارائه می کنند. در واقع، بسیاری از معروف ترین برندهای موجود در اینترنت، خود را به تولید و ارائه مستمر محتوا در وبلاگ های شان مقید و متعهد می دانند.

اما چرا وبلاگ اینقدر اهمیت دارد؟ یکی از مهم ترین دلایل اهمیت خارق العاده وبلاگ این است که موتورهای جستجو به آن علاقمند هستند. به علاوه، داشتن یک وبلاگ یک جایگاه و کانون اختصاصی و منسجم را برای شما فراهم می کند که مخاطب همیشه برای استفاده از محتوای شما می تواند به آن مراجعه کند.

یکی از نکات مهمی که در رابطه با تولید محتوا برای وبلاگ باید به خاطر داشته باشید این است که از این طریق، فرصتی در جهت ارائه راهکار برای برخی از مشکلات مخاطبان خود به دست می آورید. در برابر وسوسه تولید محتوای سطحی که فقط برای ترویج کسب و کار خودتان موجودیت یافته مقاومت کنید؛ ارائه راهکارهای ملموس و عملیاتی برای مسائل و مشکلات مرتبط می تواند به افزایش شهرت شما منتهی شود.

 

رسانه های اجتماعی

در مبحث بازاریابی رسانه های اجتماعی باید به چند نکته توجه کنید. اولاً، شهرت شما به فعالیت تان در تک تک پلتفرم های رسانه های اجتماعی وابسته است؛ طبیعتاً هنگامی که در یکی از پلتفرم ها فعال هستید و صفحه شما در پلتفرم دیگر تقریبا خالی است، نمی توانید انتظار داشته باشید که مخاطب شما به همان پلتفرم محبوب شما مراجعه کند.

اما این فقط اول ماجرا است. اگر می خواهید کسب و کار خود را به یک مرجع موثق در اینترنت تبدیل کنید، باید در بخش رسانه های اجتماعی، نسبت به رقبای خود پیشتاز باشید. به این منظور، باید برنامه مشخص و منسجمی برای ارسال پست داشته باشید، از انواع پلتفرم های رسانه های اجتماعی استفاده کنید، و از همه مهم تر اینکه با مخاطب خود تعامل داشته باشید.

تعامل، یکی از بزرگترین مشکلات صاحبان کسب و کارهای کوچک است، و دلیلش هم چیزی نیست جز اینکه آنها یادگرفته اند که به رسانه های اجتماعی از یک دیدگاه سازمانی نگاه کنند. اگرچه ایدئولوژی کلی و غالب شما قطعا باید حرفه ای باشد، اما نباید از افزودن کمی هویت و شخصیت انسانی به حساب های خود در رسانه های اجتماعی واهمه داشته باشید. به علاوه، اساساً برخی از پلتفرم ها (مانند توییتر و اسنپ چت که البته هر دو در ایران محدود و مسدود هستند) حول این محور می چرخند که کاربران مَجازاً لباس های رسمی خود را از تن بیرون کنند و به گپ زدن با یکدیگر بپردازند.

رسانه های اجتماعی به عنوان یک مفهوم، هنگامی بیشترین تاثیر را دارند که از طریق آنها یک گفتگوی دوجانبه برقرار می شود. با این حال، اینکه شما به عنوان یک صاحب کسب و کار به دنبال برقراری رابطه تجاری با مخاطبان خود هستید قابل انکار نیست. اما فقط به این خاطر که امیدوار هستید که سرانجام بتوانید مخاطب خود را به مشتری تبدیل کنید به این معنی نیست که باید شخصیت انسانی خود را کنار بگذارید. حرفه ای باشید، اما عملاً بخش «اجتماعی» را از رسانه های اجتماعی حذف نکنید. اگر چنین قصدی دارید، بهتر است به دنبال پیام های بازرگانی تلویزیونی باشید.

 

نقد و نظرات و درک عموم مردم

این مورد انتزاعی ترین و پیچیده ترین جنبه مدیریت شهرت در اینترنت و در عین حال، بسیار مهم است. اگر با جهان بازاریابی دیجیتال آشنایی نداشته باشید، بعید نیست که به اهمیت نقد و نظرات اینترنتی واقف نباشید.

اما درست از زمانی که گوگل هم به این نتیجه رسید که نقد و بررسی و نظرات آنلاین اهمیت دارند، این بخش جایگاه خود در تعیین شهرت کسب و کارها را تثبیت کرد.

نظرات دیگران در فضای اینترنت یکی از متقاعدکننده ترین مولفه های بازاریابی برای مشتریان عصر حاضر است و به عنوان یکی از مهم ترین عوامل موثر بر فرآیند تصمیم گیری مصرف کنندگان قلمداد می شود. حتی اگر بهترین قیمت ها را ارائه می دهید، چند نظر منفی می تواند تاثیر وحشتناکی روی فروش شما بگذارد. چرا؟ زیرا مردم به مردم اعتماد دارند. در نتیجه، اگر یک فرد بی طرف به نحوی اعلام کند که نباید به کسب و کار شما اعتماد کرد، در اینصورت مردم در خرید از شما احتیاط به خرج خواهند داد.

چطور می توانید اطمینان پیدا کنید که مردم درباره کسب و کار شما نظرات خوبی را ارائه می کنند؟ از همان ابتدا خدمات و محصولات بی نظیری ارائه کنید و همین سیاست را همیشه حفظ کنید. یک اشتباه می تواند باعث درج نظرات منفی در اینترنت شود که پاک کردن آنها معمولا در اختیار شما نیست.

به علاوه، نقد و نظرات ثبت شده در رابطه با کسب و کار خود را فعالانه پیگیری کنید. معمولا مردم فقط هنگامی نظر خود را ثبت می کنند که می خواهند موارد منفی را بیان کنند. با این حال، اگر بتوانید ۱۰ نفر که تجربه خارق العاده ای در استفاده از خدمات یا محصولات شما داشته اند را متقاعد کنید تا نظرات خود را ثبت کنند، در اینصورت از شدت ضربه بزرگی که یک نظر منفی ایجاد می کند کاسته خواهد شد.

نکته مهم دیگر در این موضوع این است که تحت هیچ شرایطی نظرات یا نقدهای منفی را نادیده نگیرید. در حالیکه برخی از این نظرات از خشم نشأت می گیرند (که معمولا هر از چند گاهی اتفاق می افتد)، منشأ بیشتر نظرات منفی، ضعف در ارتباط است. رسیدگی به دغدغه ها و تلاش برای حل موضوع و جبران خسارت مادی و معنوی احتمالی می تواند عامل تعیین کننده ای در از دست دادن مشتری برای همیشه، یا تبدیل همان مشتری به یک مشتری وفادار و دائمی و یک سفیر برند باشد.

اگر شما به دنیای مدیریت شهرت آنلاین و بازاریابی دیجیتال عادت ندارید و با آن نامأنوس هستید، باید بدانید که تنها نیستید. انبوهی از صاحبان کسب و کارهای کوچک وجود دارند که مقالاتی مانند این را مطالعه می کنند تا درکی نسبت به این مفاهیم کسب کنند و ببینند که چگونه شهرت فروشگاه های فیزیکی در استراتژی های بازاریابی دیجیتال و کسب و کارهای آنلاین تعبیر می شود.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که علیرغم تفاوت در تکنیک ها، ایدئولوژی پشتوانه شهرت فروشگاه های فیزیکی و شهرت اینترنتی یکسان است. با تمرکز بر فراهم آوردن بهترین تجربه ممکن برای مشتریان خود، از شهرت کسب و کارتان محافظت کنید. پس از آن، فقط باید از ابزار و تاکتیک های مناسب برای توسعه و تقویت شهرت تان استفاده کنید.

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *