بررسی علل و راهکارها برای حل مشکل داغ شدن MacBook Pro

بررسی علل و راهکارها برای حل مشکل داغ شدن MacBook Pro
  • 1396/7/5
  • زهرا معبودی
  • 0

MacBook Pro اپل یکی از پر قدرت ترین، سیستم هایی است، که می توان گفت از نظر قدرت در سیستم های اپل، حرف اول را می زند. قدرت MacBook Pro به حدی است که حتی می توان یک کارت گرافیک فوق العاده قوی برای آن در نظر گرفت و آن را اسمبل کرد اما قدرت زیادی که این دستگاه دارد، در نهایت با گرم شدن بیش از حد خود را نشان می دهد. گرم شدن اجزای MacBook Pro نه تنها برای خود این دستگاه بلکه برای افرادی که در اطراف آن هم هستند می تواند بسیار، خطرناک باشد.

در این مقاله به بررسی برخی عوامل و علت ها برای گرم شدن بیش از حد مک بوک پرو و سایر لپ تاپ ها پرداخته ایم و در ادامه با راهکارهایی سعی کرده ایم در رفع این مشکل به شما کمک کنیم.

غبار روبی کنید

اگر گرما در داخل سیستم وجود داشته باشد این گرما به بخش های دیگر نیز سرایت می کند و موجب می شود که بقیه بخش ها نیز بخاطر گرمای زیاد مورد تخریب یا تاثیر قرار گیرند. اولین کاری که باید کنید این است که غبار زدایی کنید. به کمک هوای فشرده درزهای کیبرد و مانیتور را هواگیری کنید تا مطمئن شوید که هیچ گرد و خاکی وجود ندارد. وجود گرد و خاک موانعی ایجاد می کند که موجب می شود گرما محبوس شده و به بخش های دیگر منتقل شده و تخریب را آغاز کند. از سویی اگر این غبار ها از بین بروند راه خروج گرما فراهم شده و می توان نسبت به سلامت سیستم اطمینان بیشتری داشت.

حل مشکل داغ شدن MacBook Pro

سفارشی کردن سرعت فن

به کمک قابلیت تنظیم میزان سرعت فن نیز می توانید در خنک تر شدن دستگاه در زمان کمتر برنامه ریزی داشته باشید. برنامه ای مانند Fan Control یا smcFanControl را دانلود کنید و از آن برای کنترل سرعت فن های مک بوک خود استفاده کنید. این برنامه ها به شما اجازه می دهد چرخش های فن های خود را سریع تر کنید  . در هنگام استفاده از این ابزارها دقت داشته باشید تا همه چیز تحت کنترل باشد چرا که ممکن است افزایش بی حساب آن به ضرر و صدمه رسانی به سیستم نیز کمک کند.

کاهش بار پردازشی

اگر برنامه های متنوعی را با هم دیگر در سیستم اجرا کنید این موجب می شود که به پردازنده فشار زیادی بیاد و گرمای بیشتری خارج کند. این گرما نیاز به هوا دارد تا تهویه شود بنابراین در شرایطی که میزان بار سی پی یو زیاد می شود و شما نمی توانید به راحتی آن را خنک کنید، بهتر است که بر شمار پردازش ها بکاهید و با در دست گرفتن مهم ترین پردازش ها، مراقبت خوبی از سیستم در برابر گرمای سی پی یو داشته باشید.

حل مشکل داغ شدن MacBook Pro

خاموش کردن یا ریستارت کردن سیستم

سیستم خود را دائما روشن نگه ندارید گاهی اوقات علت داغ شدن سیستم این است که پردازنده در مهار برخی پردازش ها به مشکل برخورده است. گاهی با خاموش کردن و یا ریستارت می توانید تا حد زیادی اختلال برنامه ها را از بین ببرید و بعد از آن شاهد خنک تر شدن مک بوک خود باشید. البته این روش تنها برای مک بوک مفید نیست بلکه تمام سیستم ها می توانند با این کار، بر بهبود عملکرد پردازنده کمک کنند البته فراموش نکنید که در این باره نباید افراط کنید.

سطح قرار دادن لپ تاپ چگونه است؟

این سوال بسیار مهم است و پاسخ آن نقش اساسی در خنک نگهداشتن آن دارد. طراحی و ساخت لپ تاپ ها به گونه ای است که بتوان با قرار دادن آن در سطح درست، مشکل افزایش گرما را از بین برد، وقتی که مک بوک پرو یا لپ تاپ خود را روی سطح درست مثل میز و یا سطح صاف و سخت قرار دهید، می توان شاهد عبور و مرور گرما بود و هوای گرم را از سیستم خارج و هوای خنک را وارد آن کرد اما اگر آن را روی پتو یا بالش قرار دهید قطعا در این عبور و مرور مداخله ایجاد می شود.

 

از کول پد استفاده کنید

اگر وارد بازار شوید و بگویید که قصد دارید خنک کننده لپ تاپ خریدای کنید قطعا نمونه های مختلف آن را به شما نمایش خواهند داد. به تناسب اینکه لپ تاپ شما چه سایزی است کول پد های زیادی وجود دارد. تنوع این کول پد ها به اندازه و تعداد فن های آن ها بر می گردد. این دستگاه ها که قیمت چندانی هم ندارند، دارای یک یا چند فن هستند که گرمای سیستم را به خارج انتقال می دهند. جنس کول پد عموما پلاستیک شفاف است.

هر چند این مقاله برای دارندگان مک بوک پرو نوشته شده است اما برخی از راهکار های یاد شده در این مقاله می تواند برای تمامی سیستم های لپ تاپ مفید باشد. تجربه شما در این باره چیست؟ دیدگاه ها و تجربیات ارزشمند خود را با گویا آی تی در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر بدهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *