سه روش هوشمندانه برای پاکسازی فهرست مشترکان ایمیل مارکتینگ

سه روش هوشمندانه برای پاکسازی فهرست مشترکان ایمیل مارکتینگ
  • 1396/8/15
  • مهدی پیوندی
  • 0

در حالیکه ایمیل هنوز هم به عنوان یکی از بهترین روش های ارتباط با مشتری و فروش از خود عملکرد خارق العاده و غیرمنتظره ای را نشان می دهد، اما به طور کلی برخی از دشواری ها و گرفتاری های مختص به خودش را نیز دارد. در دنیای ایمیل همه چیز در حال تغییر است؛ از نشانی ایمیل مخاطب تان گرفته تا قواعد و قوانین سرویس دهندگان ایمیل برای شناسایی اسپم و نوع محتوایی که تعامل بیشتری را از جانب کاربران بر می انگیزد. تغییر و تحول جزو ویژگی های ذاتی ایمیل مارکتینگ است.

به همین دلیل لازم است که درست همانند سایر جنبه های رشد و نظارت بر کسب و کار خود، به شکل مستمر و منسجم زواید این درخت پر بار را هرس کنید. فهرست ایمیل مارکتینگ شما حاوی اطلاعات ارزشمندی (مانند نشانی ایمیل، نرخ باز شدن، نرخ کلیک، الگوهای خرید و غیره) است و اگر به درستی از آن نگهداری نکنید خیلی زود به انتهای تاریخ انقضای خود خواهد رسید. برای کسب موفقیت در بلندمدت لازم است که فهرست ایمیل مارکتینگ سالمی داشته باشید.

با استفاده از نکاتی که در ادامه این مطلب از مجموعه مطالب آموزش ایمیل مارکتینگ به آنها اشاره می کنیم می توانید فهرست خود را پاکسازی کنید، نرخ تحویل (deliverability) ایمیل های خود را افزایش دهید و یک فهرست فعال و وفادار از مخاطبان هدف خود داشته باشید.

 

  1. از مشترکان ایمیل مارکتینگ خود بپرسید که آیا هنوز هم به دریافت محتوا از جانب شما علاقمند هستند.

بهتر است که تا می توانید روراست باشید و از مشترکان فهرست ایمیل مارکتینگ خود بپرسید که آیا واقعاً می خواهند که شما را همراهی کنند یا خیر. اگر گروهی از مشترکان را در فهرست خود دارید که مدتی است که هیچ تعاملی با شما و ایمیل های تان نداشته اند، بهترین روش این است که یک ایمیل برای آنها ارسال کنید و از آنها بخواهید که چنانچه هنوز هم به دریافت ایمیل از جانب شما علاقمند هستند روی لینکی که در ایمیل قرار داده اید کلیک کنند. ارسال یک متن ساده مانند «هنوز هم به ایمیل های ما علاقمند هستید؟ برای حفظ اشتراک خود اینجا را کلیک کنید. علاقه ای ندارید؟ این پیام را نادیده بگیرید و ما خودمان منظورتان را متوجه خواهیم شد» کافی خواهد بود. این روش کار را برای شما و مخاطبان تان آسان می کند.

به علاوه، می توانید فقط گزینه لغو اشتراک را در اختیار آنها قرار دهید. در این حالت یک دکمه لغو اشتراک را در ایمیل خود می گنجانید، مخاطب منفعل شما روی آن کلیک می کند و تمام. اما پیش از لغو اشتراک، بهتر است که یک نظرسنجی ایجاد کنید و دلیل لغو اشتراک را بپرسید. چند گزینه را در اختیار آنها قرار بدهید (مثلاً تعداد زیاد ایمیل های دریافتی، دیگر علاقه ای ندارم و مواردی از این قبیل) و امکان تایپ دلیل منحصر به فرد خودشان را هم فراهم کنید.

به علاوه، می توانید از آنها بخواهید تا چنانچه از آدرس دیگری استفاده می کنند آن را در اختیار شما قرار بدهند. در این حالت یک لینک برای آنها ارسال می کنید که با کلیک روی آن به صفحه ای هدایت می شوند که می توانند آدرس ایمیل خود را تغییر بدهند. به آنها اطلاع بدهید که با این تغییر، ایمیل قبلی حذف خواهد شد.

 

  1. هر کسی که در طول شش ماه گذشته ایمیل خود را باز نکرده یا در آن کلیک نکرده را حذف کنید

طبیعتاً تلاش نمی کنید تا با کسی که حضوراً به شما بی محلی می کند دوباره و چندباره صحبت کنید، بنابراین چرا باید در دنیای مجازی و در ایمیل های خود چنین کاری را انجام بدهید؟ البته باز هم طبیعتاً تمایل دارید که تعداد مخاطبان خود را تا می توانید افزایش بدهید، اما لازم است که فهرست خود را به عنوان تعدادی از انسانهای واقعی در نظر بگیرید، نه فقط عدد و رقم.

اگر کسی در طول شش ماه گذشته (می تواند بسته به کسب و کار شما کم و زیاد شود) هیچ یک از ایمیل های شما را باز نکرده یا روی هیچ کدام از لینک های آنها کلیک نکرده، با اطمینان می توان نتیجه گیری کرد که در آینده هم اتفاق خاصی نخواهد افتاد. بهتر است که با این واقعیت کنار بیایید و راجع به آن کاری انجام بدهید. شاید مشترک فهرست شما ایمیل خود را تغییر داده باشد (۳۰ درصد از مشترکان فهرست های ایمیل مارکتینگ هر ساله آدرس ایمیل خود را عوض می کنند)، رمز عبور خود را فراموش کرده باشد یا اینکه واقعاً دیگر هیچ علاقه ای به محتوا و کسب و کار شما نداشته باشد.

در هر صورت، با گذشت شش ماه (یا هر زمانی که به نظر شما منطقی تر است) دیگر وقت آن رسیده که دست به کار شوید. این مشترکان غیرفعال را حذف کنید و روی برنامه های بعدی خود تمرکز کنید. حفظ این مشترکان منفعل هیچ فایده ای به حال شما نخواهد داشت، چرا که آمارتان را پایین می آورد و چنانچه از خدمات پولی سرویس دهندگان ایمیل مارکتینگ استفاده می کنید متحمل هزینه نیز خواهید شد.

 

  1. برای آن دسته از مشترکانی که در طول آن بازه زمانی شش ماهه فعالیتی از خود نشان نداده اند یک ایمیل «مشتاق دیدارتان هستیم» ارسال کنید.

اگرچه نباید مشترکان غیرفعال را روی هم تلمبار کنید، اما در عین حال بهتر است که آنهایی که جذب رقبای شما شده اند یا به دلایلی علاقه شان کمرنگ شده را نادیده نگیرید. تلاش کنید تا با علاقمند کردن شان به کمک ارائه یک پیشنهاد ویژه، دوباره آنها را به سمت خود بکشید و آنها را فعال کنید.

چه از کوپن تخفیف استفاده می کنید، یا پیش نمایشی از محصولات و خدمات جذاب موجود یا آینده خود را نشان می دهید و یا اینکه شرکت در یک دوره خاص را به این مخاطبان غیرفعال خود پیشنهاد می کنید، در هر صورت باید به آنها یادآوری کنید که اصلاً چرا در فهرست ایمیل مارکتینگ شما ثبت نام کرده اند. اگر بتوانید پیشنهادی را در قالب یک کوپن تخفیف یا فروش ویژه ارائه کنید که تا حد امکان برای مخاطبان مورد نظر شخصی سازی شده باشد قطعاً توجه آنها را به خود جلب خواهید کرد. به علاوه، همینکه نشان می دهید که با ملاحظه هستید و به مخاطبان خود اهمیت می دهید برای بسیاری از مشترکان غیرفعال فهرست ایمیل مارکتینگ شما معنادار و مهم است.

 

حرف آخر: از پاکسازی فهرست مشترکان خود غافل نشوید

فهرست ایمیل مارکتینگ شما چیزی نیست که یک بار آن را تهیه و تنظیم کنید و سپس به حال خودش رهایش کنید. شما باید همیشه روی اعضای فهرست خود نظارت داشته باشید و به تعاملاتی که با ایمیل های شما انجام می دهند به دقت توجه کنید. وقت و سرمایه خود را روی افرادی که چندین سال است که ایمیل های شما را باز نمی کنند تلف نکنید و هر جا که چاره دیگری پیدا نمی کنید، مشترکان غیرفعال را حذف کنید. در عین حال، به بازخوردهایی که این دسته از مشترکان به عنوان دلیل خداحافظی خود اعلام می کنند توجه کافی و وافی داشته باشید. موفقیت بلندمدت و سلامت فهرست مخاطبان تان باید هدف اصلی شما باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *