روش غیرفعال کردن ریستارت اتوماتیک در ویندوز ۱۰ ( system restart )

روش غیرفعال کردن ریستارت اتوماتیک در ویندوز ۱۰ (  system restart )
  • 1397/9/16
  • زهرا معبودی
  • 0

شما می توانید هر وقت که دلتان بخواهد و یا حتی نیاز ببینید، سیستم ویندوزی خود را ریستارت کنید. این کار برای رفرش شدن روند کار کرد سیستم و از بین رفتن مشکلات موقتی کار بسیار خوبی است و همه از آن استقبال می کنند. اما علاوه بر شیوه دستی ریستارک کردن سیستم ویندوزی، روش دیگری نیز وجود دارد که کاربر در آن دخالتی ندارد و دقیقا برعکس حالت قبل، کاملا منزجر کننده است.

ویندوز دارای خاصیتی است که هر وقت نیاز بداند ریستارت را انجام می دهد حتی گاهی برای این موضوع از شما اجازه نمی گیرد. یکی از این وضعیت ها برای وقتی است که سیستم در پس زمینه در حال بروزرسانی است و وقتی این بروزرسانی تمام شد، سیستم به طور اتوماتیک ریستارت می شود.

این حالت برای موضوعات مختلفی رخ می دهد اما این شانس با ما همراه است که می توانیم با کمی دست کاری سیستم، آن را غیر فعال کنیم. اگر شما هم قصد انجام این کار را دارید ادامه این داستان را دنبال کنید:

غیرفعال کردن ریستارت اتوماتیک ویندوز یا سیستم ریستارت

به جهت غیرفعال کردن ریستارت اتوماتیک ویندوز باید ابتدا یک فایل BAT را دانلود کنید.

برای دانلود این فایل کلیک کنید

اگر شما نمی خواهید بخاطر امنیت بیشتر، یک فایل اسکریپت دانلود شده از نت را روی سیستم خود اجرا کنید می توانید آن را به کمک نوت پد، باز کنید.

این فایل، در رجیستری بر روی مسیر و فایل زیر تاثیر می گذارد:

HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Schedule\TaskCache\Tree\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator

کار دیگری که این اسکریپت انجام می دهد، این است که WakeToRun را غیر فعال می کند. WakeToRun در حقیقت به تمام اموری که موجب بیدار شدن سیستم می شوند و موجب ریستارت سیستم می شوند اشاره دارد.

بیشتر بخوانید: چطور مانع بیدار شدن سیستم ویندوزی شویم؟

یک بار اگر این فایل را اجرا کنید، سیستم ریستارت کلا از کار می افتد و ریستارت اتوماتیک برقرار نخواهد بود و بار دیگر اگر آن را اجرا کنید این قابلیت برعکس می شود.

البته برخی گزارش کرده اند که با اجرای این اسکریپت، باز هم نتوانسته اند جلوی این مشکل را بگیرند. نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که باید حتما با دسترسی به مجوز مدیریت سیستم (ADMIN ) این کار را انجام دهید. کاربر عادی سیستم، ( کاربری که مدیر اصلی نیست ) با این قابلیت نمی تواند جلوی ریستارت را بگیرد.

غیرفعال کردن ریستارت اتوماتیک ویندوز

البته با این شیوه به راحتی شما می توانید جلوی ریستارت شدن را بگیرید اما بدانید که، بروز رسانی های ویندوز، تنها در صورتی اعمال می شوند که آن ریستارت آخر صورت گیرد.

یا این که بروز رسانی های امنیتی زمانی به بهترین نسخه خود تبدیل می شوند که با ریستارت کردن تنظیمات تثبیت شوند.

بنابراین باید به هر روشی که شده این ریستارت صورت گیرد تا تنظیمات جدید اعمال شوند.

نکته دیگری که باید بدانید این است که این اسکریپت مانع بروز رسانی ها و دانلود آپدیت ها نمی شود بلکه برخی از موارد که برای بروز رسانی نیاز به ریستارت ندارند را به محض اتمام عملکرد بروز رسانی تکمیل می کند و در اختیار شما قرار می دهد اما برخی که نیاز به ریستارت دارند را تا انجام ریستارت بعدی، منفعل می کند.

بهترین توصیه برای استفاده از این اسکریپت این است که آن را دوره ای فعال کنید و برای مدتی آن را غیر فعال نمایید. بدین ترتیب برای زمان هایی که مشکل ریستارت کردن دارید، غیرفعال کردن می تواند شما را از این مساله دور کند. اما اگر بعد از یک دوره چند روزه آن را فعال کنید تا آپدیت ها با ریستارت اعمال شوند، بسیار عالی می شود.

نظر خود را در رابطه با این موضوع با ما درمیان بگذارید.

منبع

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *