معرفی گوشی سونی Xperia 10 Plus بزرگترین مدل ۲۰۱۹ سونی

معرفی گوشی سونی Xperia 10 Plus بزرگترین مدل ۲۰۱۹ سونی
  • 1397/12/9
  • زهرا معبودی
  • 0

گوشی سونی اکسپریا ۱۰ پلاس یکی از نمونه های سه تایی از اسمارت فون های سونی است که برای سال ۲۰۱۹ معرفی شده است. با بررسی هایی که دیروز برای گوشی سونی اکسپریا ۱۰ داشتیم، و با یک نگاه سطحی که به ویژگی های سونی اکسپریا ۱۰ پلاس انداختم، تفاوت خاص و چشم گیری بین این دو گوشی مشاهده نکردم.

در عین حال لازم است که برای اطلاع کاربران، کمی به ویژگی های گوشی سونی اکسپریا ۱۰ پلاس بپردازم.

 

یک نگاه کلی به گوشی سونی اکسپریا ۱۰ پلاس

وقتی صحبت از پلاس در نام یک گوشی می شود، بدین معنی است که این گوشی از نمونه ای مشابه خود، چیزی بیشتر دارد! اولین چیزی که از برتری ( البته نمی توان این ویژگی را برتری دانست و صرفا آن را در لیست اضافات، می گنجانیم ) سونی اکسپریا ۱۰ پلاس نسبت به گوشی اکسپریا ۱۰ به چشم می آید بزرگ تر شدن اندازه نمایشگر پلاس می باشد.

در عین حال تفاوت چندان زیادی در دوربین، پردازنده و سایر المان های اصلی این گوشی مشاهده نکردیم مگر تغییرات بسیار جزیی! مثلا باتری گوشی اکسپریا ۱۰ پلاس پر ظرفیت تر از گوشی اکسپریا ۱۰ است، اما منابع مصرفی در پلاس نیز بیشتر است و میزان مصرف باتری بیشتر بوده و این نمی تواند صرفا یک حسن به شمار آید.

تنها ویژگی که در پلاس به چشم می آید، این است که آن را در زمره گوشی های Lightweigh یا سبک وزن قلمداد می کنند که این تفاوت های چند گرمی، به چشم خیلی ها نمی آید!

از دیگر ویژگی های گوشی سونی اکسپریا ۱۰ پلاس می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. سبک وزن بودن
  2. پشتیبانی از تکنولوژی LTE
  3. پشتیبانی از تکنولوژی NFC
  4. پشتیبانی از دو سیم کارت
  5. پشتیبانی از تکنولوژی Fingerprint

این ویژگی ها بجز قابلیت دو سیم کارت بودن و سبک وزن بودن، در گوشی اکسپریا ۱۰ نیز دقیقا دیده می شود.

سونی اکسپریا 10 پلاس

معرفی ویژگی های نمایشگر گوشی سونی اکسپریا ۱۰ پلاس

سونی برای بزرگترین فرزند ۲۰۱۹ خود، نمایشگری به اندازه ۶٫۵ اینچ در نظر گرفته است. رزولوشن این نمایشگر به میزان ۱۰۸۰ در ۲۵۲۰ پیکسل گزارش شده که رقم متوسطی است. با توجه به این که برای نمایشگر اکسپریا ۱۰ نیز رزولوشن متوسطی گزارش شده بود، انتظار می رفت که سونی برای گوشی پلاس ۲۰۱۹ خود، روی کیفیت نمایشگر بیشتر کار می کرد. در حالی که گوشی های مشابه و رقیب دارای تراکم پیکسلی نمایشگر بالای ۵۵۰ هستند، رقم ۴۲۲  برای این گوشی برای حرفه ای ها چندان قابل قبول نیست.

تکنولوژی بکار گرفته شده در ساخت و طراحی نمایشگر از نوع IPS LCD می باشد.

سونی اکسپریا 10 پلاس

از جمله سسنورهای نمایشگر گوشی سونی اکسپریا ۱۰ پلاس می توان به

  1. نمایشگر مقاوم در مقابل خش ( Corning Gorilla Glass 5 )
  2. سنسور نور تطبیقی
  3. سنسور مجاورتی

اشاره داشت.

به طور کلی با بررسی نمایشگر های گوشی های جدید سونی، در سال ۲۰۱۹ به این نتیجه می رسیم که تکنولوژی های مرتبط با نمایشگر گوشی های هوشمند این روزها ارتقا پیدا کرده اند و اگر سونی تمایل داشت قطعا می توانست بهترین فیچر ها را برای گوشی های خود ارائه کند اما به ظاهر قصد داشته از رقبا عقب بماند.

 

معرفی ویژگی های دوربین در گوشی اکسپریا ۱۰ پلاس

گوشی اکسپریا ۱۰ پلاس دارای دوربین دوگانه در عقب گوشی است. این دوربین دوگانه شامل دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین ثانویه ۸ مگاپیکسلی است. این دوربین های دوگانه در کنار فلش LED می توانند بهترین عکس ها را شکار کنند. ( البته با کیفیتی بهتر از عکس های گرفته شده با گوشی گوشی اکسپریا ۱۰ ). دوربین جلوی گوشی نیز با کیفیت ۸ مگاپیکسل ارائه شده است.

سونی که در کارنامه خود بهره مندی از دوربین های ۲۰ مگاپیکسلی دارد، برای ذهن فن هایش انتخاب چنین ظرفیت هایی برای برترین مدلش کمی چالش به شمار می آید!

به طور کلی هر چند دوربین در این گوشی کمی ارتقا پیدا کرده ( آن هم تنها به دلیل کیفیت بالاتر دوربین ثانویه عقب گوشی نسبت به گوشی اکسپریا ۱۰ ) اما نمی توان گفت که برترین تکنولوژی های دوربین در حال حاضر روی این گوشی بکار گرفته شده است.

سونی اکسپریا 10 پلاس

معرفی ویژگی های طراحی ظاهری گوشی Xperia 10 Plus

اگر قصد داشته باشید به طور مجازی گوشی خود را انتخاب کنید لازم است که با دریافت یک سری اطلاعات بتوانید دقیقا آن را در ذهن خود مجسم کنید. گفته شد که گوشی Xperia 10 Plus دارای نمایشر ۶٫۵ اینچی است، که حدود ۸۱ درصد از سطح گوشی را نمایشگر اشغال کرده است. با این حساب باید احتمال داد که ابعاد گوشی بلند بوده و طول آن به ۱۷ سانتی متر برسد! به طور دقیق تر این گوشی دارای طول ۱۶۷ میلی متر و عرض ۷۳ میلی متر و ضخامت  ۸٫۳ میلی متر گزارش شده است.

اگر چه سونی در تولید گوشی ها و تبلت های باریک تا کنون شهرت داشته اما مدل های سری ۲۰۱۹ آن را نمی توان در راسته ی گوشی های باریک به شمار آورد چرا که استاندارد جهانی برای این عنوان، ضخامت کمتر از ۷ میلی متر است.

از نظر وزنی نیز، این گوشی ۱۸۰ گرم می باشد که نسبت به متوسط گوشی های هم رده اش حدود ۲۰ گرم اضافه وزن دارد. در کنار این بدنه فلزی که اطلاعی از نوع فلز و آلیاژ بکار گرفته شده در آن نیست، موجب شده کاربران این گوشی را کمی غیر جدی تلقی کنند.

از نظر تنوع رنگ نیز کاربر تنها قادر به انتخاب گوشی Xperia 10 Plus با رنگ های سیاه، آبی، صورتی و نقره ای است.

آیا توانستید این گوشی را یک شی خاص و با کیفیت بالا در نظر خود، بیاورید؟ در حالی که این روزها بدنه گوشی های هوشمند از جنس فلز هایی مثل آلومینیم و استیل و حتی از جنس سرامیک ارائه می شود و با کمک شیشه، به زیبایی های آن افزوده می شود، حداقل سونی می توانست در این باره شفاف تر عمل کند و کیفیت کار را ارتقا دهد.

راستش را بخواهید از نظر جنبه های ظاهری و طراحی نیز سونی زحمتی به خود نداده است.

سونی اکسپریا 10 پلاس

معرفی وضعیت عملکردی و سخت افزار گوشی Xperia 10 Plus

در بحث سخت افزار ابتدا به سیستم پردازنده ای گوشی Xperia 10 Plus می پردازیم. این گوشی دارای چیپ پردازنده Qualcomm Snapdragon 636 SDM636 است که با یک پردازنده ۸ هسته ای، تحت تکنولوژی ۶۴ بیتی، با فرکانس ۱۸۰۰ مگاهرتز به پردازش دیتاها می پردازد. متخصصین این قابلیت را در رده ی متوسط عملکردی رده بندی کرده اند و این یعنی، از نظر پردازشی، گوشی Xperia 10 Plus می توانست بهترین المان ها را داشته باشد اما ندارد.

پردازنده گرافیکی این گوشی نیز Adreno 509 گزارش شده است.

تنها چیزی که در این بخش برتر از  گوشی Xperia 10  ارائه شده، حافظه رم ۴ گیگابایتی است ( در اکسپریا ۱۰، رم ۳ گیگابایت است ) که البته این رقم هم در مقابل رقبا هنوز ۲ واحد کم دارد.

حافظه داخلی گوشی، ۶۴ گیگابایت است و با کمک اسلات های حافظه ای میکرو اس دی، تا ۵۱۲ گیگابایت قابل ارتقاست.

در نهایت، سیستم عامل گوشی بروز ترین سیستم عامل یعنی اندروید ۹ است.

سونی اکسپریا 10 پلاس

معرفی ویژگی باتری  گوشی Xperia 10 Plus

صحبتی از این که باتری این گوشی قابل تعویض است یا نه، وجود ندارد اما به نظر می رسد این بار هم سونی از باتری های غیرقابل تعویض در گوشی خود استفاده کرده است. باتری گوشی Xperia 10 Plus یک باتری با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی آمپر است و تنها از طریق usb قابل شارژ است. کاش در این گوشی حداقل خبری از تکنولوژی های شارژ وایرلس و تکنولوژی های مشابه بود!

 

سایر ویژگی های گوشی Xperia 10 Plus

از جمله ویژگی های دیگر این گوشی، می توان به

  1. پشتیبانی از بلوتوث ۵
  2. پشتیبانی از نانو سیم
  3. پشتیبانی از سنسورهای شناسایی گام و گام شمار
  4. برخورداری از تکنولوژی صوتی ( دستورات و برقراری تماس با صوتی )
  5. خروجی صدای مخصوص تلفن ( تماس )
  6. خروجی صدا مخصوص مدیا ( غیر استریو )

این گوشی در نمونه اصلی دارای جایگاه یک سیم کارت است اما در نمونه ثانویه آن که کاملا مشابه این گوشی است، افزودن دو سیم کارت فراهم شده است.

قیمت گوشی Xperia 10 Plus به میزان ۴۳۰ دلار گزارش شده است! آیا شما حاضر هستید این مبلغ را برای خرید چنین گوشی متوسطی هزینه کنید؟

 

سخن آخر در رابطه با اکسپریا ۱۰ پلاس سونی

به نظر می رسد که سونی این بار با کمترین انرژی شروع به کار کرده و بین رقبا ظاهر شده است. ویژگی سه گوشی معرفی شده ۲۰۱۹ آن، بدین صورت است که سونی سه گوشی با نام های متفاوت و با قابلیت های تقریبا مشابه ارائه کرده که برای هر سه آن ها ویژگی ها در رده متوسط کیفیت ذکر شده اند.

این وضعیت مثل این می ماند که سونی قصد داشته فقط در بازار امسال نیز حضور داشته باشد و نامی از خود به میان آورد، چرا که در مقابل رقبایش واقعا در رده های پایین قرار می گیرد.

البته امیدواریم این کم کاری ها روی گوشی های اصلی سری ۲۰۱۹ اش، دلیلش تنها یک چیز باشد و آن هم این که، در حال کارکردن روی یکی از دیوایس های دیگرش باشد که با خبر آن واقعا همه را سورپرایز کند.

البته اگر این کم کاری ها را از هواووی یا سامسونگ دیده بودیم تقریبا برایمان قابل درک تر بود چرا که این دو برند، با وجود این که محصولاتی خوب روانه بازار ۲۰۱۹ کرده اند، اما در نیمه های همین ۲۰۱۹ قصد دارند تا با ایجاد نقطه عطفی در گوشی های هوشمند، گوشی های تاشوی دوبلکس خود را عرضه کنند. قطعا کار کردن روی چنین دیوایسی که برای اولین بار قصد دارد زندگی دیجیتالی را تجربه کند، هزینه بر زمان بر و انرژی بر است.

نظر خود را در رابطه با این مطلب با ما در میان بگذارید.

منبع

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *