راهنمای تصویری تبدیل نمایشگر به گیف در ویندوز و مک

راهنمای تصویری تبدیل نمایشگر به گیف در ویندوز و مک
  • 1398/4/13
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر شما تا کنون یاد گرفته اید که چطور از نمایشگر خود در ویندوز یا مک فیلم بگیرید و آن را به یک انیمیشن و گیف کنید، یا به عبارت ساده تر، موفق به تبدیل نمایشگر به گیف شده اید، پس شما کار بیشتری در این مطلب نخواهید آموخت. من تصمیم دارم در این راهنمای تصویری به شما کمک کنم تا تمام مراحل ضبط فیلم از آن چه در نمایشگر شما می گذرد، تا تبدیل آن به انیمیشن گیف، را یاد بگیرید.

اگر صاحب یک دستگاه سیستم ویندوزی یا مک هستید، این راهنمای تبدیل نمایشگر به گیف به شما کمک می کند تا به هدف خود برسید.  علاوه بر مقاله ای که هم اکنون در حال خواندن آن هسید، البته شاید  این آموزش ساده نیز به شما کمک کند تا موفق به ایجاد گیف در ویندوز و مک و سایر پلتفرم ها شوید.

 

اهمیت یاد گیری تبدیل نمایشگر به گیف چیست؟

یکی از مهم ترین اهمیت های تبدیل نمایشگر به گیف این است که اگر شما آموزش های آنلاین داشته باشید، می توانید از طریق دسکتاپ این آموزش را ارائه کنید، نمایشگر را ضبط کنید و در نهایت، آن را به فایل گیف تبدیل کنید.

این فایل گیف، نسخه ای کم حجم تر از فیلم خواهد بود که می توانید آن را در هر جا به راحتی به اشتراک بگذارید.

 

روش ایجاد گیف از نمایشگر در ویندوز

برای تولید گیف از رویداد های نمایشگر خود، می توانید شمار زیادی از اپلیکیشن های screen-to-GIF ( تبدیل نمایشگر به گیف ) را به رایگان دانلود و روی سیستم نصب کنید. اما بجای این که شما زحمت زیاد تر به خود دهید ما از پیش این کار را کرده ایم.

بهترین ابزار برای تبدیل محتویات نمایشگر ویندوز به فایل گیف

از میان شمار زیادی از اپلیکیشن هایی که آن ها را تست کرده ایم، GIF Screen Recorder اپلیکیشن ساده تری بوده است. این نرم افزار به شما این امکان را می دهد تا به سادگی، یک فیلم کامل از تمام اجزای نمایشگر بگیرید، و بعد آن را ویرایش کنید و یک فایل گیف مناسب ذخیره کنید.

برای ورود به وب سایت ارائه این نرم افزار اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار GIF Screen Recorder یک نرم افزار منعطف است که می تواند از ویندوز xp تا ویندوز ۱۰ را پشتیبانی کند. تنها محدودیت آن این است که باید برای کار کردن، حتما روی سیستم  .NET Framework 4.0 نصب باشد. البته اگر روی سیستم شما این برنامه نصب نباشد، خود نرم افزار هنگام نصب شدن، آن را اتوماتیک، نصب می کند.

 

نحوه کار کردن با ابزار ایجاد گیف از نمایشگر در ویندوز یا GIF Screen Recorder

زمانی که نرم افزار GIF Screen Recorder را با موفقیت روی سیستم خود نصب کردید، آن را اجرا کنید.

روش کار کردن با نرم افزار خیلی آسان است. وقتی که نرم افزار را اجرا می کنید ابتدا یک کادر قرمز رنگ را مشاهده می کنید که محوطه قابل ضبط را برای شما مشخص می کند.

نحوه کار کردن با ابزار ایجاد گیف از نمایشگر در ویندوز یا GIF Screen Recorder

اگر به کادر دقت کنید، در گوشه سمت چپ و بالای آن یک نوار ابزار کوچک مشاهده می کنید. این نوار ابزار امکان کنترل نرم افزار را برای شما فراهم می کند.

از جمله المان های کنترلی در این ابزار به صورت زیر می باشد:

  • Start
  • Restart
  • Pause
  • Stop

البته در کنار این آپشن ها یک گزینه کمکی نیز وجود دارد که به شما اجازه می دهد تا اگر مساله ای دارید، آن را در این قسمت بجویید. همچنین یک منوی باز شونده دارید، که به شما کمک می کند سایز اسکرین را مشخص کنید. این سایز متغیر است و تا فول اسکرین ارتقا پیدا می کند.

نحوه کار کردن با ابزار ایجاد گیف از نمایشگر در ویندوز یا GIF Screen Recorder

می توانید یکی از این المان ها را انتخاب کنید، و فورا روی نمایشگر شما اندازه مشخص شده تنظیم می شود. اگر این اندازه ها، برای تان مناسب نیست یا کار نمی کند می توانید خودتان کادر را دست کاری کنید و به طور دستی آن را تنظیم کنید.

در گوشه سمت راست و بالای کادر قرمز رنگ می توانید تنظیماتی برای گیف خود داشته باشید. به عنوان مثال انتخاب عمق رنگ، و نرخ فریم را می توانید در این بخش تنظیم کنید.

این دو آپشن بر دو چیز در فایل گیف اثر می گذارند:

  • اندازه حجم فایل گیف
  • ظاهر فایل گیف

اگر عمق رنگ در این انتخاب کمترین گزینه را شامل شود، تصویر خروجی در گیف، کمی رنگ  و رو رفته خواهد بود. از طرفی اگر نرخ فریم ها نیز کمترین گزینه انتخاب شود، اجرای گیف نرمال و روان نخواهد بود. هر چند این دو گزینه ممکن است از نظر شما تاثیر منفی داشته باشد اما این دو انتخاب موجب می شود که حجم فایل گیف واقعا کم شود.

پس دقت کنید که در تولید این فایل گیف از نمایشگر ویندوزی تان به چه چیزی نیاز دارید و چه المانی برای تان اهمیت بیشتری دارد.

تبدیل نمایشگر به گیف

تست کردن نرم افزار تبدیل نمایشگر به گیف با یک مثال ساده

خب برای تستی که ما در این مطلب از آن استفاده می کنیم، می خواهیم به شما مثلا یاد دهیم که چطور می توانید استارت منوی ویندوز ۱۰ را باز و بسته کنید.

برای این کار کادر نرم افزار را به اندازه ای تقریبا به قدر فول اسکرین بزرگ می کنیم.

وقتی که محوطه را تنظیم کردید، می توانید به سادگی، دکمه استارت را در بالا بزنید و شروع به ضبط عملیاتی کنید که دارید روی نمایشگر انجام می دهید.

وقتی که کارتان تمام شد روی دکمه استوپ کلیک کنید.

حتی اگر نیاز داشته باشید می توانید با کلیک بر گزینه توقف ضبط را متوقف و بعد آن را دوباره از سر گیرید.

تبدیل نمایشگر به گیف و ضبط نمایشگر

وقتی که شما روی دکمه استوپ کلیک می کنید سیستم از شما می خواهد که لوکیشن یا مکان ذخیره فایل گیف خود را مشخص کنید. بعد از این که این مسیر را مشخص کردید و فایل گیف خود را به دلخواه نام گذاری کردید، روی Save کلیک کنید.

ذخیره کردن فایل گیف ضبط شده از نمایشگر

تا به اینجا عملیات تبدیل نمایشگر به گیف، اساسا تمام شده است. اما شما می توانید حالا خروجی تان را به اشتراک بگذارید یا این که جهت یک سری بهبود های اولیه، آن را ویرایش کنید. برای این کار روی Open the gif animation in the gif editor کلیک کنید.

ویرایش فایل گیف ضبط شده از نمایشگر

نرم افزار ویرایشگر GIF به شما اجازه می دهد فریم های اضافی را در ابتدا، اواسط یا انتهای آنها مرتب کنید. برای انجام این کار ابتدا فریمی را که می خواهید گیف تان با آن شروع شود را پیدا کنید و انتخاب کنید. مثلا در این مثال ما می خواهیم شروع فریم ها از جایی باشد که ماوس بر روی دکمه استارت قرار می گیرد.  ما کادر را درست قبل از آن انتخاب می کنیم، دکمه Shift را نگه دارید، سپس اولین فریم در دنباله را انتخاب کنید، در نهایت فریم ها را از ۰٫۰ ثانیه تا ۲٫۱ ثانیه انتخاب می کنیم.

بعد از این می توانید از Delete Image در نوار ابزار یا از دکمه دلیت در کیبرد خود استفاده کنید و فریم اضافی را پاک کنید.

تنظیم فریم های ضبط شده از نمایشگر

همچنین می توانید دقیقا همین کار را برای فریم پایانی فایل گیف خود انجام دهید. اگر می خواهید خروجی را مشاهده کنید می توانید از Show Animation استفاده کنید تا پیش نمایشی از فایل گیف قبل از ذخیره نهایی داشته باشید.

پیش نمایش فایل گیف ضبط شده از نمایشگر بعد از ویرایش در ادیتور
پیش نمایش فایل گیف ضبط شده از نمایشگر بعد از ویرایش در ادیتور

اطمینان حاصل کنید که با کار trim خود راضی هستید، در غیر این صورت شما مجددا باید GIF را باز کنید و دوباره آنرا مرتب کنید ( چرا که دکمه undo در این بخش وجود ندارد ).

ایل گیف ضبط شده از نمایشگر بعد از ویرایش در ادیتور

اگر از کار خود راضی هستید می توانید خروجی تان را ذخیره کنید ( انتخاب دکمه سمت چپ در اسکرین شات زیر ) یا این که می توانید با دکمه  Save As  یک جدید ایجاد کنید ( انتخاب گزینه سمت راست در اسکرین شات )

فایل گیف ضبط شده از نمایشگر بعد از ویرایش در ادیتور

البته در اینجا یک سری ابزارهای اضافی نیز وجود دارد که به شما کمک می کند، تغییرات خاصی روی فایل انیمیشنی خود ایجاد کنید.

برای مثال:

می توانید تصاویر تکمیلی به فایل خود اضافه کنید.

ویرایش فایل گیف ضبط شده در نمایشگر ویندوز

همچنین می توانید روی Edit Image کلیک کنید تا تصویر مورد نظر در فضای paint باز شود و شما بتوانید ویرایش خود را روی آن اعمال کنید.

ویرایش فایل گیف ضبط شده در نمایشگر ویندوز

در نهایت با دکمه Export  کار دارید که خروجی را برای تان فراهم می کند. در این جا آپشن هایی وجود دارد که می تواند انتخاب بهتری برای فایل گیف باشد. مثلا می توانید فایل های بزرگ را به فیلم avi تبدیل کنید.

خروجی گرفتن از گیف ضبط شده

آنچه که در زیر مشاهده می کنید، نمونه ای از آن چه است که ما در این آموزش توسط نرم افزار و دسکتاپ ذخیره کرده ایم:

خروجی این برنامه چیزی است که می تواند به اندازه کافی برای شما قابل قبول باشد. در عین حال امکانات ویرایشی دیگری نیز وجود دارد که جهت دستکاری می توانید به آن ها مراجعه کنید.

 

نحوه ساختن گیف از نمایشگر در سیستم عامل مک

برای ساختن گیف از نمایشگر در مک، ما از نرم افزار GIPHY Capture استفاده کرده ایم. این نرم افزار را می توانید از اپ استور دانلود کنید.

برای دانلود می توانید به این سایت مراجعه کنید یا این که از طریق این لینک در اپ استور، آن را دانلود کنید

این برنامه ساده به شما این اجازه را می دهد تا از نمایشگر فیلم بگیرید و به گیف تبدیل کنید، آن را ویرایش کنید، در نهایت آن را ذخیره کنید و به جایی که دوست دارید ارسال کنید.

همچنین کار کردن با برنامه GIPHY Capture خیلی ساده است و می توان گفت چیزی بیش از یک پنجره با یک دکمه قرمز رنگ ضبط در این نرم افزار وجود ندارد.

نحوه ساختن گیف از نمایشگر در سیستم عامل مک 

هنگامی که نرم افزار را دانلود و نصب می کنید و آن را اجرا می کنید، شما قادر خواهید بود تا ابتدا آن را تغییر سایز دهید. این تغییر اندازه می تواند تا فول اسکرین پیش برود. البته ابزارهای کنترلی ضبط کردن در زیر داک قرار می گیرند. شاید برای دسترس داشتن این بخش ها لازم باشد کمی آن را دست کاری کنید.

مثلا در مثال زیر ما مشخص کرده ایم که اندازه محوطه ضبط چقدر باشد اما می خواهیم حرکات ماوس بر روی داک نیز قابل ضبط باشد اما دکمه ضبط فعلا پنهان است.

نحوه ساختن گیف از نمایشگر در سیستم عامل مک 

برای حل این مشکل:

بر روی آیکون GIPHY Capture در نوار ابزار بالا کلیک کنید.

اینجا می توانید برای شروع ضبط یک میانبر صفحه کلید ایجاد کنید. برای مثال ما Command+A را انتخاب کردیم تا در چنین شرایطی، با فشردن این دو دکمه بر روی صفحه کلید عملیات ضبط را شروع کنیم.

تنظیم شورت کات برای ضبط

وقتی که محوطه تان دقیقا طوری که می خواهید تنظیم شده باشد می توانید یا روی دکمه استارت کلیک کنید تا ضبط شروع شود، یا این که میانبر ساخته شده را فشار دهید. برای متوقف کردن ضبط نیز می توانید از استوپ استفاده کنید یا در شرایط خاص مثل مثال این آموزش دوباره از همان میانبر استفاده کنید.

وقتی که آن چه می خواستید را ضبط کردید، روی تصویر بند انگشتی در پایین پنجره GIPHY Capture کلیک کنید. اگر تصویر بند انگشتی یا ریز عکس ها قابل مشاهده نیست، روی دکمه در گوشه پایین سمت راست کلیک کنید.

جزییات گیف ضبط شده به شما می فهماند که اندازه حجم فایل چقدر است و چقدر طول کشیده است.

با کلیک کردن بر روی Calculate size می توانید متوجه شوید که فایل شما به چه اندازه می تواند بزرگ باشد.

تخمین اندازه فایل گیف ضبط شده

برای مثال حجم فایل ما خیلی بزرگ است که باید دستکاری هایی در آن صورت گیرد تا این مساله حل شود.

با این حال اگر حس می کنید نیاز دارید تا گیف را ویرایش کنید و چیزهایی مثل مدت زمان و کیفیت را تغییر دهید می توانید روی گزینه Edit GIF ( سمت چپ و پایین ) کلیک کنید

هنگامی که شما GIF را ویرایش می کنید به شما این اجازه داده شده تا با توجه به سمت راست یا چپ فریم ها، فریم های ابتدایی و انتهایی را تنظیم کنید و ویرایش کنید.

هر بار تغییری ایجاد می کنید پیش نمایش آن را مشاهده کنید تا فایل نهایی دقیقا مطابق آن چه باشد که دلتان می خواهد.

گیف ضبط شده

همچنین برای بهینه سازی اندازه فایل می توانید نرخ فریم و اندازه را، دستکاری کنید. شما می توانید چگونگی حلقه های GIF خود را تغییر دهید و همچنین در صورت لزوم یک عنوان بنویسید. باز هم روی ” Calculate size ” کلیک کنید. همانطور که می بینید، با کاهش نرخ فریم و مدت زمان، می توانیم اندازه فایل GIF را به کمتر از ۳ مگابایت برسانیم ( در این مثال )

وقتی که با تغییراتی که ایجاد کرده اید، رضایت تان حاصل شد، روی دکمه Done کلیک کنید و در نهایت فایل خود را با نام دلخواه و در مکان دلخواه save کنید.

در این مثال ما با داک در مک کار کردیم و از آن فیلم گرفتیم و نرم افزار آن را مستقیما به گیف تبدیل کرد. خروجی کار ما به صورت زیر می باشد:

تمام مراحل ضبط فایل گیف از روی نمایشگر شامل سه مرحله می شود، ضبط کردن، ویرایش و ذخیره! در نهایت شما می توانید آن چه که ذخیره کرده اید را به اشتراک بگذارید.

آیا در این باره تجربه ای دارید که بتواند به کاربران و خوانندگان این مقاله کمک کند؟ در بخش نظرات آن را بنویسید

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *