شیوه قرار دادن صفر قبل از عدد در اکسل چگونه است؟

شیوه قرار دادن صفر قبل از عدد در اکسل چگونه است؟
  • 1398/5/13
  • زهرا معبودی
  • 0

پیش از این که بخواهیم در مورد موضوع قرار دادن صفر قبل از عدد در اکسل صحبت کنیم باید بگویم که اگر کمی اکسل را به تست بکشانید متوجه می شوید که، به راحتی نمی توانید دو کار را انجام دهید:

  1. قبل از هر عدد یک صفر بگذارید
  2. صفر قبل از عدد را نمایش دهید

برای حل مشکل اول این مقاله را نوشته ام اما برای حل مشکل دوم، می توانید این لینک را تست کنید. بدین ترتیب می توانید به راحتی صفر قبل از اعدادی که به طور دستی وارد کرده اید را نمایش دهید.

اما گاهی اوقات متوجه می شویم که نمی توانید به سادگی پشت اعداد صفر بگذارید. مثلا وقتی شماره موبایل وارد می کنید به طور اتوماتیک صفر اول شماره موبایل حذف می شود.

خب برای حل مشکل این راهکار را دنبال کنید

 

قبل از نوشتن عدد یک « ‘ » بگذارید

اگر می خواهید هنگام نوشتن در اکسل، مخصوصا نوشتن اعداد در اکسل، صفر قبل از عدد همزمان نمایش داده شود، کافی است قبل از شروع وارد کردن عدد، یک علامت « ‘ » بگذارید:

قبل از نوشتن عدد یک « ' » بگذارید

با این کار، اکسل فکر می کند! که آن چه شما وارد می کنید یک رشته است نه یک عدد و این موجب می شود که صفر نمایش داده شود.

وقتی که اینتر را می زنید اکسل این سلول را با یک نشانگر سبز رنگ در گوشه سمت چپ، به حالت انتخاب قرار می دهد و از شما می پرسد که آیا می خواهید این عبارت را به صورت عددی نمایش دهید یا نه.

در سمت راست این سلول یک آیکون الماس نمایش داده می شود. در این جا می توانید به سادگی، روی ان کلیک کنید تا لیست دستورالعمل ها را مشاهده کنید:

صفر قبل از عدد در اکسل

در این لیست روی Ignore Error کلیک کنید و عبارت را به صورت عددی نمایش دهید.

با این کار، کادر سبز رنگ محو می شود و عدد به صورت طبیعی نمایش داده می شود.

 

از فرمت ها و قالب بندی ها برای نگه داشتن صفر استفاده کنید

استفاده از فرمت بندی ها و قالب بندی های متن بسیار ساده است و حتی بهتر از قبل کارامد تر است. این کار می تواند کمک کند که بتوانید صفر قبل از عدد در اکسل را نمایش دهید. برای این کار، تعدادی از اعداد را انتخاب کنید و بعد به تب Home بروید.

بعد در این تب، گروه Number را پیدا کنید و بعد Text را انتخاب کنید:

نمایش صفر قبل از عدد در اکسل با فرمت بندی ها

بدین ترتیب مقادیری که اضافه کرده اید به طور کامل ثبت می شود و شما می توانید به راحتی صفر قبل از عدد در اکسل را مشاهده کنید.

 

استفاده از قالب بندی سفارشی برای نگه داشتن آن عدد

دو گزینه قبلی برای اکثر نیازها عالی و کافی است. اما گاهی این مساله کمی پیچیده می شود. فرض کنید که شما در لیست خود، آی دی نیز دارید. برای هر آی دی، احتمالا صفر های قبل از هر عدد بیش از یک مورد است. مثلا ۰۰۰۴۵ و ۰۰۳۴۴! درست است؟

در چنین شرایطی ویرایش کردن و اضافه کردن کمی پیچیده است. برای این کار باید از Format Cells استفاده کنید. برای این کار لیستی از اعداد را انتخاب کنید و بعد راست کلیک کنید و Format Cells را انتخاب کنید.

نمایش صفر قبل از عدد در اکسل با فرمت بندی ها

از تب Number، گزینه Custom را انتخاب کنید و بعد ۵ عدد ۰ یعنی ۰۰۰۰۰ را وارد کنید ( به عنوان یک شناسه ۵ عددی با بیس صفر ).

نمایش صفر قبل از عدد در اکسل با فرمت بندی ها

بعد اوکی را بزنید.

وقتی که شما ۵ صفر وارد می کنید این بدین معنی است که شما فقط می توانید اعداد ۵ رقمی وارد کنید. در چنین شرایطی اگر شما ۳ عدد را وارد کنید، مثلا به ترتیب روی اعداد ۲ و ۳ و ۵ کلیک کنید، عدد مورد نظر، ۲۳۵ به صورت ورودی خواهد بود اما چون گفته شده که این عدد باید ۵ رقمی باشد ( خب ۵ صفر وارد کرده ایم ) پس دو عدد باقی مانده از سمت چپ کماکان ۰ در نظر گرفته می شود . این کار کاملا اتوماتیک انجام می شود.

مادامی که از ۵ عدد استفاده کنید این ۵ عدد جای ۵ صفر می گیرد. در غیر اینصورت، چپ ترین اعداد صفر می مانند.

قرار دادن صفر قبل از عدد در اکسل

شما می توانید با این بخش از اکسل کار کنید تا بتوانید در نهایت آن فرمتی را که دوست دارید انتخاب کنید و به طور اتوماتیک یک سری از کار ها را به خود اکسل بسپارید.

استفاده از این حالت کمک می کند که در وقت صرفه جویی کنید و البته صفر های قبل از عدد را هم نمایش دهید.

نظر خود را در این باره بنویسید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *