۱۲ عادت خوب مالی برای افزایش رقم حساب بانکی شما

۱۲ عادت خوب مالی برای افزایش رقم حساب بانکی شما
  • 1398/8/15
  • زهرا معبودی
  • 1

این که هر ماه یا هر هفته مبلغ بالایی واریز به حساب تان می شود، اما در اثنای ماه، دستتان اویزان است که هیچی توی حساب تان ندارید، می تواند نا امید کننده باشد. این که خیلی ها، حساب بانکی پر پیمانه ای دارند، دلیل بر این نیست که درآمد هنگفتی دارند یا این که خیلی باهوش و از ما بهترانند!

اگر نا امید شده اید از این که بتوانید روزی روزگاری با کارت پر پول در خیابان رد شوید و هر چه دلتان خواست فی الفور خریداری کنید، جای نگرانی نیست. طبق تحقیقات بیش از نیمی از آمریکایی ها قدرت پرداخت ۱۰۰۰ دلار برای خرید یک محصول یا خدمات ندارند. اما همه این موضوعات به این ارتباط پیدا می کند که چطور عادت مالی خود را تغییر دهیم تا بتوانیم حساب بانکی مان را پر پول کنیم.

عادت مالی

در مورد عادت های بد مالی خود صادقانه عمل کنید

مساله ای که وجود دارد این نیست که پول گیرمان نمی آید! بلکه این جا مساله مهم این است که نمی توانیم پول هایمان را نگه داریم. اولین گام موفقیت آمیز برای شما این است که معتقد باشید که این خودتان هستید که پول ها را هدر می کنید. رویارویی با عادت های بد و پذیرفتن آن ها اولین گام برای تغییر روش و شیوه زندگی مان است.

مهمترین عادت که می توانید در این گام یاد بگیرید این است که با واقعیت روبرو شوید. ما سال ها به خودمان دروغ گفته ایم که پول نمی ماند چون همه چیز خرج دارد. وقتی که به خودمان مراجعه می کنیم متوجه می شویم که دور و اطرافمان پر از چیزهایی است که حتی دوبار از آن ها استفاده نکرده ایم. این یعنی یک عادت بد داریم و آن هم این است که در خرید چیزهایی که نیاز نداریم حریص تر هستیم.

وقتی که قبول می کنید عادت بدی در خرید دارید، در واقع حس دلسوزی به خودتان را فعال می کنید و نباید احساس گناه کنید. شما به یک گام خود شناسی رسیده اید. حالا باید با این واقعیت مواجه شوید و در شرایط ممکن با آن روبرو شوید و مقابله کنید.

 

در ذهن شما پول و پس انداز چه معنی دارد؟

وقتی کلمه ی  «پس انداز» را می شنوید ، چه چیزی به ذهن تان می رسد؟

با شنیدن این کلمه به بازنشستگی تان فکر می کنید و کمی قند توی دلتان آب می شود؟ یا یادتان می افتد که در هفته های اخیر حسابی ولخرجی کرده اید و حالتان گرفته می شود؟

حقیقت این است که شما به دلیل داستانی که در ذهن خود بازی می کنید پس انداز نمی کنید. زمانی را در تقویم خود تعیین کنید تا با خود مصاحبه کنید. با این مصاحبه می توانید بفهمید که توی ذهنتان در مورد این موضوع چه می گذرد.

دریابید که چه داستانهای پولی را به خودتان می گویید و آنها را به چالش می کشید. به عنوان مثال ، اگر اعتقاد دارید که باید پول خود را همانطور که می گذرد خرج کنید – بپرسید که این نتیجه در چند سال گذشته چیست. هدف شما این است که برای ایجاد داستان های بهتر داستان های غیر مفید را به چالش بکشید.

در انتها باید داستان هایی در ذهن خود ایجاد کنید که به شما در ذخیره بیشتر پول کمک کند. ( این داستان ها شامل دیالوگ ها، ادله ها، نتیجه ها و غیره است )

 

نیازها و خواسته های خود را مشخص کنید

این طبیعی است که از برند های برتر خوشتان بیاید و بدتان نیاید که یک جفت کفش از برند دلخواه تان بپوشید یا این که گوشی های کلاس اپل را دست بگیرید طوری که برق افتاب در آن سیب گاز خورده پشت ان در چشم اطرافیان تان بیفتد! اما این را باید بدانید که شما می توانید هر چیزی را بخواهید اما نمی توانید هر چیزی را بخرید.

طبیعی است که دوست دارید در طراز اطرافیان تان باشید و مثل آن ها بپوشید و بخورید و سفر کنید. اما شما بودجه ای مشخص دارید. پس مشخص کنید که چه چیزهایی می خواهید.

موارد ضروری شماره یک در زندگی تان چیست؟ خانه، گوشی، ماشین، و ..

اما موارد دیگر را هم به لیست اولویت دوم خود اضافه کنید.

حالا شما می دانید که نمی توانید همه این گزینه ها را با هم خریداری کنید. پس فقط یک گزینه را انتخاب کنید و با پس انداز و بودجه بندی، هزینه آن را ایجاد کنید و بعد آن را خریداری کنید.

یکی از اشتباه ترین کارها این است که برای داشتن همه چیز به زیر قرض و وام های کلان بروید و در نهایت هیچ وقت حساب بانکی تان را با شماره های هیجان انگیز نبینید.

عادت مالی

جریان نقدی خود را با استفاده از ابزارهای برتر درک کنید

ممکن است شما اعتقاد داشته باشید که جریان پول نقد خود را درک می کنید. وقتی صحبت از جریان نقدی پول است منظورمان پول هایی است که پشت سر هم خرج می شوند.

شاید شما ماهانه دوبار حقوق می گیرید. هر دوبار، با خرج های مشابه خرج می شوند. شاید یکی از این حقوق ها را در حساب دیگری قرار می دهید تا از آن خوراک خود را تهیه کنید و از دیگری هم چیزهای دیگرتان را تهیه می کنید. قطعا با این کار فاجعه به بار می اورید.

با کمک ابزارهای مختلف، بررسی حساب ها و نوشتن خرج های خود، می توانید متوجه شوید که ماهانه چقدر خرج دارید و چطور خرج می کنید و چقدر حتی خرج های غیر ضروری دارید.

با بررسی حساب ها می توانید این جریان بی رویه را شناسایی کنید و جلوی آن را بگیرید.

 

یاد بگیرید که چطور هدف هوشمند داشته باشید

این که شما بگویید می خواهم پس انداز کنم هیچ وقت موفق نمی شوید. بدون این که چشم اندازی از اینده داشته باشید هرگز دست به پس انداز نمی زنید. برای پس انداز لازم است که هدف داشته باشید. هدفی هوشمند که شما را در طول روزها و ماه ها به جلو می کشد.

این که بگویید می خواهم برایم بازنشستگی پول ذخیره کنم، هرگز شما را موفق نمی کند.

این که بگویید می خواهم میلیونر یا میلیاردر شوم، هم کاری از پیش نمی برد.

هدف هوشمند یعنی این که دقیقا رقم را برای سال مشخص معین کنید. مثلا بگویید که من می خواهم تا ۱۰ سال آینده ۱ میلیارد تومان در حسابم داشته باشم. ( البته رقم ها را باید به تناسب شرایط خود، حقوق و غیره بسازید )

 

از ابزارهایی برای پیگیری هزینه های خود استفاده کنید

اگر نمی توانید پول خود را به خوبی مدیریت کنید ، همیشه آن را به بدترین شکل ممکن خرج خواهید کرد.

هدف شما باید این باشد که ضمن داشتن درآمد بالا ، هزینه های خود را تا حد ممکن پایین نگه دارید. مشکل این است که شما ممکن است منابع مالی خود را به طور مرتب بررسی نکنید. به همین دلیل مصرف بی رویه پول دارید و هرگز به آرزوی حساب های میلیونی و میلیاردی خود نمی رسید.

باز هم ، می توانید با استفاده از یک برنامه ردیابی پول ، هزینه های موجود را ردیابی کنید. این ابزارها به شما کمک می کند تا هزینه ماهانه تان را مشاهده کنید و با واقعیت روبرو شوید.

عادت مالی

پول های خود را به یک حساب دیگر منتقل کنید

یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از دستبرد به پول های تان این است که آن ها را از یک حساب دم دستی به یک حساب دیگر منتقل کنید. اگر بیشتر هزینه هایی که می کنید از طریق پرداخت آنلاین است، کارتی را برای خود انتخاب کنید، که دارای رمز دوم نیست. بیاد دارم که یکی از ثروتمندان های عصر حاضر مدعی بود که از زمانی که اولین حقوق چند سنتی خود را گرفته بود شروع به ذخیره ۱۰ درصد آن کرده بود. البته امروزه با ۱۰ درصد ذخیره کردن نمی توان سریع پولدار شد، اما می تواند یک ایده خوب برای ما باشد که مبلغ زیادی از حقوق مان را در جایی ذخیره کنیم که دسترسی به آن به سهولت امکان ندارد.

 

روش های جایگزین برای هزینه پیدا کنید

این که شما می خواهید هزینه های خود را پایین بیاورید کاملا طبیعی است که حالتان را بگیرد. اما راه های جایگزین نیز وجود دارد. مثلا اگر تا کنون از خرید اکانت های گران قیمت پخش فیلم استفاده می کرده اید ( مثلا نتفلیکس ) حالا می توانید با خیال راحت به یوتیوب بروید و از فیلم های موجود آن استفاده کنید که به رایگان در اختیار شما قرار گرفته است.

 

پیشرفت مالی خود را بررسی کنید

اگر از ابزارهای مختلف برای ردیابی هزینه ها استفاده می کنید می توانید روزانه یا حداقل هفته ای یک بار، بررسی کنید که نتیجه صرفه جویی های تان چگونه بوده است. وقتی که عادت های بد خود را می شناسید و با آن ها مقابله می کنید، بعد از مدتی به طور کاملا آشکار متوجه می شوید که پیشرفت داشته اید و حساب بانکی تان که در ماه پیش در چنین تاریخی زار می زد! حالا با صرفه جویی های شما، مبلغ خود را حفظ کرده است. آیا این شیرین نیست؟ پس بررسی روزانه و هفتگی را فراموش نکنید.

عادت مالی

بجای خرید ناهار خودتان آن را در منزل تهیه کنید

شاید با خودتان بگویید هزینه ۲۰ هزار تومانی برای خرید ناهار آن هم یک چلوی خوشمزه و پر پیمانه که چیزی نیست! اما اگر دقت کنید همین ۲۰ هزار تومان ۳۰ هزارتومان ها روی هم جمع می شوند تا هزینه های شما را افزایش دهند. اگر در طول هفته ۴ بار را ناهارتان را به شیوه ای که گفته شد، تهیه کنید، هم غذای سالم تری نوش جان کرده اید و هم این که در طول یک ماه، حدود ۳۰۰ هزار تومان ذخیره کرده اید. البته این روزها که ناهار برای انجمن رژیمی ها و کسانی که به دنبال خوردن غذاهای سالم و عادت غذایی سالم هستند کلا برچیده شده است. اما می توانید از این فرصت برای افزایش رقم حساب بانکی تان مد نظر قرار دهید.

 

حکم ۳۰ روز توقف را برای خود صادر کنید

آیا تا کنون برای تان رخ داده که چیزی را خریداری کنید وبعد از چند روز پشیمان شوید؟

اگر این موضوع بارها برای تان رخ داده پس بهتر است که به یک عادت بد دیگر خود واقف شوید. شما خریدی بدون اطلاع و تحقیق و کاملا بر پایه احساسات و گفته های مردم دارید.

پس از این به بعد وقتی که احساس نیاز به خرید چیزی داشتید، صبر کنید. پرچم قرمز حکم ۳۰ روز توقف خود را بالا بیاورید. با خود بگویید که اگر در ماه آینده دقیقا همین موقع، با تحقیق کامل، و بررسی باز هم احساس نیاز به جنس مورد نظر داشتم آن را خریداری می کنم.

اگر خرید های شما احساساتی باشد متوجه می شوید که چقدر در خرید برخی محصولات عجله دارید و با این حکم ۳۰ روزه حساب تان حسابی دست نخورده می ماند.

 

بجای رفتن به کلاس های پرهزینه پادکست گوش دهید

اگر دقت کنید این روزها هر آموزشی حسابی گرانقیمت است. برای این که موفق شوید بهترین کار این است که با صرفه جویی در هزینه ها از پادکست های آماده و رایگان استفاده کنید. مثلا شاید شما، بارها و بارها خواسته اید که انگیزه تان را بهبود ببخشید. بجای این که به کلاس های استاد فلانی بروید تا انگیزه تان بیشتر شود می توانید از کتاب های صوتی ارزان تر، یا از پادکست های رایگان استفاده کنید و در مسیری که به محل کار یا دانشگاه می روید از ان ها بهره مند شوید.

 

بدین صورت می توانید با تغییر عادت های مالی خود، پس انداز بیشتری داشته باشید و این عادت را برای همیشه در زندگی تان حفظ کنید.

اگر شما در این باره موفق شده اید تجربه خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. با سلام و وقت بخیر
    واقعا مطالبتون عالیه یه چیزایی بود که برا اولین بار خوندم خسته نباشید.
    اگه میشه نرم افزاری حسابداری با زبان ساده معرفی کنید ممنون.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *