چکار کنم تا کاربرانم وبینار ماه آینده را فراموش نکنند

چکار کنم تا کاربرانم وبینار ماه آینده را فراموش نکنند
  • 1398/9/3
  • زهرا معبودی
  • 0

این بهترین عنوانی بود که به طور موجز و مختصر می توانستم بنویسم تا بدانید که می خواهم به دغدغه مهمی از بازاریاب ها بپردازم. احتمالا شما هم مثل خیلی از بیزینس ها تمایل دارید از طریق وبینار، کاربران زیادی را به خود جلب کنید و درآمدتان را بالا ببرید. اما یک وبینار از هفته ها قبل شروع به ثبت نام می کند و ممکن است کاربران در موعد مقرر شده، وبینار را فراموش کنند.

خب قبول کنید که این روزها شمار وبینارها زیاد است و مردم هم سر در گم هستند که کدام کسب و کار را دنبال کنند. در چنین شرایطی بهترین کار این است که این ۱۸ تمرین را روی وبینار خود و مراحل تبلیغ آن انجام دهید تا مردم حتما وبینار تان را دنبال کنند و ببینید.

 

یک موضوع داغ انتخاب کنید

حقیقت این است که بازی جلب توجه کردن از کابران خیلی خیلی سخت است. مخصوصا اگر بخواهید با یک موضوع همیشگی و کم اهمیت کار خود را شروع کنید متوجه می شوید که مردم یکی یکی از وبینارتان خارج می شوند.

پس این جا یاد گرفتید که از ” ب ” بسم الله باید جذاب باشید.

موضوع مهمی را ایجاد کنید که بتوانید به کمک آن موضوع به مباحث دلخواه خود هم برسید.

مثلا اگر می خواهید در مورد ” تولید محتوا ” یک وبینار ایجاد کنید، و می خواهید مردم به این وبینار حسابی توجه کنند، بیایید و با موضوع افزایش نرخ تبدیل شروع کنید. این موضوع به تولید محتوای شما و متن صفحات فرود یا همان لندینگ پیج های تان ارتباط دارد.

با کمک این مقاله یاد بگیرید که چطور یک وبینار اثر گذار درست کنید و بیشترین سود را از آن عاید کسب و کار خود کنید.

پس با جلب توجه مخاطب به موضوعی داغ و مرتبط با موضوع مورد بحث می توانید آن ها را پای صحبت بکشانید و روند وبینار را طوری به پیش ببرید تا برای وبینار بعدی و توصیه های وبینار بعدی تان، لحظه شماری کنند.

 

شمار ثبت نام کنندگان را هوشمندانه آنالیز کنید

وقتی که می خواهید موفقیت وبینار خود را افزایش دهید، و بیشترین جلب توجه ها را به سمت وبینار خود بکشانید لازم دارید تا ثبت نام کنندگان زیادی داشته باشید. وقتی که می خواهید شمار ثبت نامی ها را بالا ببرید، قطعا از چند هفته قبل شروع به ثبت نام می کنید.

برای این که بدانید شمار اعضا به حد نصاب می رسد یا نه، باید هر هفته کارهایی که برای معرفی وبینار و بازاریابی خود انجام داده اید را لیست و آنالیز کنید. ببینید که بر اساس کارهایی که کرده اید چند نفر ثبت نامی داشته اید. حالا متوجه می شوید که برای رسیدن به سقف هدف ثبت نامی ها ( مثلا ۳۰ هزار نفر ) باید چقدر بیشتر تلاش کنید.

دقت کنید که فقط به این دلیل که مردم در وبینار تان ثبت نام می کنند، نباید انتظار داشته باشید که همه، در وبینار حضور یابند.

نوع تلاش و بازاریابی شما در این مرحله موجب می شود که کاربران برای وبینار شما، لحظه شماری کنند.

 

سقف شرکت کنندگان تان را مشخص کنید

در بخش قبل به شما تاکید کردیم که دقت کنید که هر هفته به میزان تلاش هایی که داشته اید و هزینه هایی که کرده اید، چند نفر در وبینار تان ثبت نام کرده اند.

برای این که وبینار پر بیننده ای داشته باشید لازم است که پیش از اجرای وبینار شمار مخاطبین ثبت نام کننده را تا حد امکان بالا ببرید.

طبق تحقیقات کاملا واقعی تنها ۳۶ درصد از کاربرانی که در وبینار شما ثبت نام می کنند، در جلسه وبینار حضور پیدا می کنند. ثبت نام های احساساتی، کاهش اهمیت موضوع، و البته فراموش کردن تاریخ وبینار از جمله مواردی هستند که موجب می شود که کاربران به ساعت مقرره برای وبینار نرسند.

به تناسب درصد تبدیل ثبت نام کنندگان، باید به این موضوع توجه کنید که شما باید چند نفر در لیست ثبت نامی تان باشد که حداقل ۳۶ درصد از آن ها، در جلسه شرکت کنند و انتظارات هدف تان را بر آورده سازند؟

این رقم را استخراج کنید و با تلاش های روزانه خود تنظیم کنید و در نهایت برای جذب بیشتر ثبت نامی ها برنامه ریزی کنید.

 

به شرکت کنندگان سرویس خاصی ارائه دهید

سعی کنید برنامه وبینار تان را با آفرها و پیشنهاداتی مزین کنید که همیشه کاربر تمایل داشته باشد تا در آن جلسه حضور پیدا کند. این آفر ها باید هیجان انگیز باشند. مثلا تخفیف های ۲۵ درصدی در این وبینارها واقعا کولاک می کنند.

در تبلیغات خود احساس خاص بودن را به کاربران القا کنید. به آن ها وعده های واقعی و درست و دوست داشتنی بدهید تا آن ها را برای بیاد داشتن تاریخ وبینار کوک کند.

تخفیف هایی که ارائه می کنید می توانند شامل تخفیف ها برای محصولات خودتان یا استفاده از سرویس ها و محصولات دیگر مثل فروشگاه ها و مارکت های معتبر باشد.

 

روزهای مناسب هفته را انتخاب کنید

شاید فکر کنید که باید روزی کاربران را به پای وبینار بکشانید که حسابی وقتشان آزاد باشد. این ایده برای وبینار واقعا جواب نمی دهد. هرگز روزهای تعطیل را برای این موضوع در نظر نگیرید. بهرین روزها از نظر تجربه، برای برگزاری یک وبینار حداکثری، روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه است.

همچنین طبق تجربه و تحقیقات محققان، توصیه می شود که هرگز دوشنبه و جمعه را برای این موضوع انتخاب نکنید.

 

بهترین زمان را برای وبینار خود انتخاب کنید

وقتی که روز مورد نظر خود را مشخص کردید حالا باید ساعت اجرای وبینار را مشخص کنید. این ساعت طبق تجربیات معمولا ساعت ۱۳ است. اما این موضوع با تحقیق و بررسی بیشتر برای صنعت خاص شما، بکار می آید. اگر شما در کشوری خاص هستید که مخاطبین بیزینس تان در کشورهای مختلفی حضور دارند، باید تایم مورد نظرتان را متناسب با اوقات کاربران تان انتخاب کنید.

بنابراین از صنعت مشابه خود نظر خواهی کنید و یا این که چندین وبینار ارائه کنید تا به آمار مناسبی برای زمان مناسب خود برخورد کنید.

 

در لندینگ پیج صحبت های صادقانه در مورد وبینار داشته باشید

لندینگ پیج یا صفحه فرود، جایی است که اطلاعات کافی در مورد رویداد شما و وبینارتان ارائه می شود. در این صفحه به طور صادقانه به موضوعاتی بپردازید که موجب می شود، مردم دید شفاف تری نسبت به موضوع پیدا کنند. نمونه ای از این صفحه ها را در زیر نمایش داده ایم:

در لندینگ پیج صحبت های صادقانه در مورد وبینار داشته باشید

همانطور که مشاهده می کنید در سمت چپ از صفحه، در مورد آنچه که کاربران در وبینار می آموزند، صحبت شده است. در مورد برگزار کنندگان نیز معرفی کاملی ارائه گردیده است.

همچنین در سمت راست هم فرم ثبت نام لحاظ شده است.

این صفحه نباید انقدر شلوغ باشد که کاربر گیج شود و آن را ببندد.

نباید انقدر کم محتوا باشد که کاربر نداند می خواهد برای چه و با چه هدفی در آن ثبت نام کند.

 

۵ بخش مهم از یک صفحه معرفی و ثبت نام وبینار

اگر با دقت به این صفحه نگاه کنید متوجه می شوید که ۵ گزینه مهم و اطلاعاتی در این صفحه وجود دارد. در مراجع بین المللی، این ۵ آیتم به ۵W شهرت دارد.

  1. ما چه کسانی هستیم ( WHO ): در این بخش یاد داده می شود که چه کسانی برگزار کننده این رویداد هستند. پیشینه ای از خود می گویند و دلیل اهمیت این وبینار را بیان می دارند.
  2. چه چیزی می گوییم ( What ): در این صفحه در مورد این صحبت می شود که می خواهیم کلا چه بگوییم. برخی از سر فصل ها و بخش ها و مزیت ها را بیان می کنیم. حتی بهتر است که یک هشتگ برای وبینار مورد نظر در همین صفحه معرفی کنید.
  3. چه زمانی برگزار می شود (When): در این بخش لازم است که زمان و تاریخ را به دقت تنظیم کنید و معرفی کنید. کاربران با این تاریخ متوجه می شوند که می توانند در جلسه آنلاین وبینار شما حضور یابند یا نه.
  4. کجا برگزار می شود ( Where ): برای کاربران مهم است که بدانند وبینار در کجا برگزار می شود. لینک و صفحه ارائه وبینار را در این بخش قرار دهید. حتما اطلاع دهید که ۳۰ دقیقه قبل از اجرای وبینار می توانند وارد صفحه شوند، و منتظر باشند و احتمالا سلام و احوال پرسی با بقیه داشته باشند و حتی سوالات خود را بپرسند.
  5. چرا این وبینار؟ ( Why): در این قسمت باید به اهمیت وبینار برای کاربران توضیح داده شود. باید به مزیت های این وبینار پرداخته شود تا کاربران بدانند قرار است بعد از وبینار چه چیزی را به نیکی در زندگی خود تغییر دهند یا بدست آورند.

 

پیام تشکر از ثبت نام ارسال کنید

یکی از کارهایی که معمولا موجب می شود یک وبینار به خاطر سپرده شود این است که بعد از ثبت نام، ایمیلی تشکر آمیز که حاوی اطلاعات خاصی است را به کاربر ارسال کنید.

برخی از کاربران این ایمیل را حذف می کنند و برخی هم آن را نگه می دارند تا زمان وبینار را فراموش نکنند. بهتر است که یک CTA به ابتدای ایمیل تشکر از ثبت نام اضافه کنید و بگویید که این تاریخ ( تاریخ وبینار ) را به تقویم خود بیفزایید.

بدین صورت احتمال این که مخاطب کمتر فراموش کند بیشتر است.

همچنین در پایان این پیام کوتاه، به طور تیتروار مزیت های شرکت در این وبینار از تخفیف ها گرفته تا مزیت فردی و اجتماعی وبینار را لیست کنید.

 

ایمیل های ارزشمندی جهت یاد اوری ارسال کنید

این که بخواهید برای یاد آوری رویداد وبینار خود، ایمیل ارسال کنید کار درستی است اما

  1. این ایمیل ها را چه زمانی ارسال کنید؟
  2. این ایمیل ها را با چه محتوایی ارسال کنید؟

پاسخ به این دو سوال برای موفقیت شما اهمیت دارد.

ایمیل های یاد اور را از یکی دو هفته قبل شروع کنید. لازم نیست هر روز ایمیل ارسال کنید.

بسیاری از کاربران نه تنها فراموش کرده اند که در این رویداد ثبت نام کرده اند بلکه فراموش کرده اند که اصلا برای چه ثبت نام کرده اند.

بنابراین محتوای ایمیل را شامل مطالبی کنید که ارزش این وبینار و خروجی آن را به تصویر می کشد. این محتوا از هر نوعی که باشد باید انگیزشی باشد تا کاربر برای دیدن آن لحظه شماری کند.

بهتر است که این ایمیل های یاد اور، حداقل دو مورد باشد. یک ایمیل را یک روز قبل از وبینار ارسال کنید و لینک ورود را در آن دوباره ارسال کنید.

یک مورد هم می تواند در هفته قبل از رویداد باشد ( دقیقا در همان روز و همان ساعت ) و یاد آوری شود که هفته بعد یک رویداد عالی و پر ارزش برای شان تدارک دیده اید.

 

راهکارهایی  برای معرفی وبینار که کمتر نیاز به توضیح دارند

این راهکار چندان نیاز به معرفی ندارند پس به تیتر اشاره می کنیم:

  1. در مورد وبینار خود وبلاگ نویسی کنید
  2. تبلیغ کنید و هزینه کنید
  3. از شبکه های اجتماعی برای معرفی و ثبت نام استفاده کنید
  4. لینک صفحه لندینگ خود را در فیس بوک به صورت دکمه ایجاد کنید
  5. صفحه خانگی سایت خود را به وبینار خود مزین کنید
  6. با مشارکت یک نهاد و سازمان وابسته به خود تبلیغ کنید

بدین ترتیب می توانید شمار شرکت کنندگان در وبینار را افزایش دهید و کاری کنید که در ذهن کاربران، این موضوع حک شود که شما در فلان تاریخ و فلان ساعت یک وبینار دارید که هرکس آن را از دست دهد، بازنده است ( یا به قولا X دلار ضرر می کند )

آیا تا کنون در وبیناری شرکت کرده اید؟ با چه انگیزه ای و چگونه برای شرکت در این رویداد حاضر شده اید؟ عناصر انگیزشی خود را برای ما بنویسید.

منبع

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *