چگونه برای بازنشستگی سرمایه گذاری کنیم (راه هوشمندانه و بدون استرس)

چگونه برای بازنشستگی سرمایه گذاری کنیم (راه هوشمندانه و بدون استرس)
  • 1398/10/11
  • زهرا معبودی
  • 0

سرمایه گذاری برای بازنشستگی موضوع مهمی است که نیاز به توصیه های یک متخصص و یا مشاور مالی دارد. اما همه کسانی که اینجا این مقاله را می خوانند نه در این باره تبحر دارند و نه از کم و کیف سرمایه گذاری با هدف بازنشستگی آگاهی دارند. حتی شاید شیوه و روش گذشته پدر خود را دنبال کنید و فکر کنید که در ۳۰ سال آینده بتوانید پول خوبی ذخیره کنید. اما نظر یک متخصص ممکن است این باشد که در شرایط مالی کنونی و پیش بینی شده این روش برای شما کار نکند. پس اینجا راهکارهایی اصولی به شما یاد می دهیم که حتی الامکان بدون نیاز به یک مشاور مالی بتوانید گلیم خود را از آب بکشید و بدون استرس و نگرانی، برای بازنشستگی سرمایه گذاری کنید.

 

بهترین زمان فروش سهام

بدانید که چرا می خواهید سرمایه گذاری کنید

بنظر می رسد که شما یکی از خوش شانس ترین افراد در روی کره زمین باشید چرا که می خواهید پا در عرصه سرمایه گذاری برای بازنشستگی بگذارید و این موضوع شما را درگیر کرده است.

هدف تان از این که بخواهید زودتر به بازنشستگی برسید چیست؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید؟ البته خوب است ابتدا مفهوم بازنشستگی را برای شما مشخص کنم.

در این جا منظور از بازنشستگی، این است که با ایجاد یک پشتوانه مالی مولد، بتوانید از شدت یا حتی از کل کار خود انصراف دهید و بتوانید از پشتوانه مالی خود بهره مند شوید.

خب با این اوصاف، شما، واقعا چرا می خواهید سریع تر بازنشسته شوید و چه اهدافی برای این ایام خود دارید؟

  1. آیا می خواهید وقت بیشتری را با خانواده خود همراه باشید ؟
  2. بازنشستگی برای شما چه معنی دارد؟
  3. آیا به دنبال راه اندازی آن شغلی هستید که سالها از آن استفاده نکردید؟

همه معمولا دوست دارند زودتر بازنشسته شوند، تا به هدف ها و مزیت های دلخواه خود دست یابند اما این که چه دلیلی دارید تا بازنشسته شوید هم در روند موضوع تاثیر دارد.

یکی از بهترین کارها در این باره این است که در بورس سرمایه گذاری کنید تا به سود مولد و مرکب برسید. معمولا اولین پیشنهاد برای همه افرادی که می خواهند با هر دلیلی به یک سرمایه خوب برسند این است که از حضور و مبادلات در بورس بهره مند شوند.

سرمایه گذاری برای بازنشستگی

بفهمید چه موقع باید سرمایه گذاری کنید

“بهترین زمان برای کاشت یک درخت ۲۰ سال پیش بود. بهترین زمان دوم،  زمان اکنون است. “- ضرب المثل چینی

اگر ۱۰ سال پیش سرمایه گذاری خود را شروع کرده بودید حالا پول بیشتری داشتید. پس اگر به دنبال آن هستید که زمان سرمایه گذاری تان فرا برسد، بدانید که همین حالا زمان سرمایه گذاری برای آینده است.

تقویم خود را باز کنید و دو سه ساعت، مشخص کنید و برای این امر مهم برنامه ریزی کنید.

شروع کنید و اهداف بازنشستگی خود را دقیق بنویسید تا بفهمید که برای چه می خواهید گام در این امر تقریبا سخت بگذارید.

اما شاید فکر کنید یک حساب پس انداز برای تان می تواند کار کند.

می توان به جرات گفت اگر بخواهید پول را فقط در حساب بانکی تان پس انداز کنید، مطمئنا سود خاصی نخواهید کرد و حتی از ارزش لحظه ای سرمایه تان نیز کم خواهد شد. چرا که تورم، همچنان وجود دارد.

برای درک این مفهوم به این فکر کنید که ۳۰ میلیون تومان در ۳۰ سال پیش، رقم بسیار لاکچری برای حساب بانکی بوده که می توانستید با آن چیزهای زیادی بخرید.

اما این ۳۰ میلیون تومان در حال حاضر، گره خاصی را باز نمی کند، چه رسد به تامین زندگی یک خانواده و حتی فرد برای بازنشستگی.

 

ریسک خود را ارزیابی کنید

سرمایه گذاری در پول، برای شما، کاملا به احساس شما ارتباط دارد.

به این دلیل که اگر در بازار دچار شوک های مقطعی شوید سریع از پس انداز و سرمایه گذاری تان پشیمان خواهید شد. مثلا اگر ریسک پذیر نباشید، به محض این که شرایط ناپایدار منفی رخ دهد، پول تان را از موسسه سرمایه گذاری یا بورس، بیرون می کشید و این نمی تواند به پیشرفت شما کمک کند.

قبل از این که اقدام به سرمایه گذاری کنید، لازم است که آگاهانه تحمل ریسک را ارزیابی کنید. تحمل ریسک شما تعداد سرمایه گذاری های مخاطره آمیز و ایمن را که می خواهید تعیین می کند مشخص می کند.

صرف نظر از سبک سرمایه گذاری ، باید سرمایه گذاری برای بازنشستگی را به عنوان یک بازی طولانی مدت مشاهده کنید. در این امر طبیعی است که مدت ها پول خود را در اختیار نداشته باشید اما بعد از دراز مدت همه چیز جبران می شود.

برای این که در هر امر طولانی مدت بیشتر انگیزه بگیرید و هدف خود را دنبال کنید می توانید این مطلب را بخوانید.

سرمایه گذاری برای بازنشستگی

خودتان را به چالش بکشید تا به طور مداوم سرمایه گذاری کنید

تعهد برای سرمایه گذاری برای بازنشستگی سخت است ، اما ادامه این کار سخت تر است. معمولا وقتی که سرمایه گذاری را شروع می کنید تمایل دارید تا سریع تر آن را تمام کنید چرا که می خواهید پول بیشتری در لحظه در جیب داشته باشید.

بنابراین اگر از مبالغ کم شروع کرده اید و تصمیم دارید ماهانه مبلغی از حقوق خود را سرمایه گذاری کنید، و شاید از روال معمول عام مردم استفاده کنید که سرمایه گذاری ۱ درصدی است، بهتر است که رقم را تا ۳۰ درصد افزایش دهید.

بررسی کنید که بعد از این که واقعا خرج و مخارج ماهانه خود را به طور کلی پرداخت کردید، چقدر می توانید سرمایه گذاری کنید. برای ایجاد انگیزه، از سرمایه شخصی استفاده کنید تا ارزش خالص خود را مشاهده کنید.

 

بدانید که کجا می خواهید سرمایه گذاری کنید

وقتی صحبت از سرمایه گذاری می شود، صرفا هدف ما این نیست که بگوییم تنها راه شما سهام و خرید آن است.

اما روش های مختلفی وجود دارد که به شما کمک می کند بتوانید در این باره گام موثری بردارید:

 

مشاوران Robo برای غیر ایرانی ها

مشاوران Robo الگوریتم های فانتزی هستند که بهترین سرمایه گذاری را برای شما انتخاب می کنند. سایت هایی مانند Wealthfront مکانی هستند که از صفر تا صد در کنار شما هستند تا بهترین الگوی سرمایه گذاری را به تناسب شرایط شما به شما پیشنهاد می کنند. تنها شما باید  اطلاعات خود را  وارد کرده و تحمل ریسک را تعیین می کنید.

سپس مبلغ سهم ماهانه خود را تعیین  می کنیدکنید و مشاور Robo بقیه کارها را انجام می دهد. مشاوران Robo هزینه ای را برای کمک یاری به شما دریافت می کنند اما این هزینه معمولا کمتر از مشاوران دیگر است.

در واقع در این باره، در این گونه وب سایت ها، شما از مشاوران مالی خاصی بهره می برید تا بهترین شرایط سرمایه گذاری را یاد بگیرید.

سرمایه گذاری برای بازنشستگی

اوراق قرضه

خرید اوراق قرضه نیز می تواند یک گزینه موثر برای سرمایه گذاری باشد. انواع اوراق قرضه در حال حاضر در تمام بانک ها و مراکز سرمایه گذاری وجود دارد که برخی از دیگری، ریسک پذیر تر هستند.

معمولا ۵ دسته اوراق قرضه به طور بین المللی شناخته شده و شما می توانید از آن بهره مند شوید

  1. اوراق قرضه دولتی
  2. اوراق مشارکت
  3. اوراق خزانه
  4. اوراق قرضه خارجی
  5. اوراق پشتوانه وام
  6. اوراق قرضه شهرداری
  7. صندوق سرمایه گذاری مشترک

این موارد در کشورهای مختلف ممکن است با نام های مختلفی باشد.

 

امور املاک

امور املاک، در اصل، یک نوع سرمایه گذاری است که واقعا جواب می دهد. یکی از این روش ها این است که شما، یک خانه بخرید. ارزش این خانه شاید ۲۰۰ میلیون تومان در حال حاضر باشد. اگر دو ماه آن را تعمیر کنید، می توانید آن را با قیمت بالاتری آن را به فروش برسانید.

به طور کلی خرید املاک از جمله، خانه، زمین، زمین زراعی، باب مغازه و غیره می تواند یک نوع سرمایه گذاری عالی برای شما محسوب شود.

حضور در بازار املاک، نه تنها روشی برای سرمایه گذاری طولانی مدت است بلکه به شما کمک می کند که سریع تر پولدار شوید و بازنشتگی تان خیلی خیلی زودتر رخ دهد.

 

مبادلات و خرید و فروش

یکی دیگر از روش هایی که افراد امروزه به آن چنگ می زنند تا سرمایه ای کسب کنند و البته سرمایه خود را حفظ کنند این است که، به خرید و فروش و ایجاد شبکه درآمد زایی روی پول خود اقدام می کنند. مثلا با داشتن ۲۰۰ میلیون تومان پول، می توان با بازارشناسی فروشگاه خاصی راه اندازی کرد و سود از آن ماهانه ایجاد کرد و این سود مولد را به چرخه درآمد خود تزریق کرد.

سرمایه گذاری برای بازنشستگی

از اهداف کوتاه مدت، دوری کنید

سرمایه گذاری کاری است که قرار است در طولانی مدت به شما جواب بدهد. به غیر از برخی از روش ها، مثل سرمایه گذاری در بازار املاک، ما بقی روش ها شاید به طور کوتاه مدت به شما نتیجه خوبی انتقال ندهند.

بنابراین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که از خیر اهداف کوتاه مدت و لذت های کوتاه مدت بگذرید تا بتوانید پول خوبی سرمایه گذاری کنید.

  • چطور نسبت به این موضوع آمادگی پیدا کنیم؟
  • پاسخ: با ایجاد یک رویکرد ذهنی مناسب

به این فکر کنید که بازنشستگی برای شما چه معنی دارد. یک هدف روشن به شما کمک می کند تا در هنگام رکود در بازار از برداشت پول خودداری کنید. این کمک می کند تا بیشتر پول خود را در سرمایه گذاری مورد نظر، قرار دهید.

 

مهم ترین حالت سرمایه گذاری را ابتدا انتخاب کنید

من در این لیست روش هایی برای سرمایه گذاری شما بیان کردم اما به مهم ترین آن هنوز نپرداخته ام.

از نظر شما مهم ترین حالت سرمایه گذاری چیست؟

ثروتمندان و کارآفرینان موفق معمولا می گویند: سرمایه گذاری روی خودتان می تواند به شما بهره بیشتری برساند. یا آن مدیر مشهور مولتی تریلیاردر می گوید کسی که بیشتر بداند بیشتر پول در می اورد.

سرمایه گذاری روی خودتان از مهم ترین حالت های سرمایه گذاری است.

وقتی روی خودتان سرمایه گذاری می کنید، علم و دانش و مهارت خود را بالا می برید، هیچ گونه رکودی، نمی تواند سرمایه شما را بگیرد.

 

چطور روی خودم سرمایه گذاری کنم؟

سرمایه گذاری روی خودتان و دانسته های تان معمولا رایگان است. می توانید کتاب بخوانید، وبلاگ بخوانید، در مسیر کار و منزل، پادکست گوش دهید. دوره های اموزشی شرکت کنید. شاید هم لازم باشد یک مربی استخدام کنید.

من معتقدم چیزی را که می توانید بیاموزید، و صرفا آن را با مطالعه یا تجربه بیاموزید و در ذهن بسپارید، نیاز به مربی ندارد. اما یک مربی می تواند نقطه کور شما را تشخیص دهد.

وجود یک مربی مناسب که نقاط کور شما را تشخیص می دهد و سعی بر این دارد که آن ها را رفع کند یا به حل آن ها شما را رجوع دهد، موجب می شود که شما سریع تر به اهداف خود برسید.

معمولا سرمایه گذاری روی چیز هایی که موجب می شود، بهتر باشید، تن و بدن و روح سالم تری داشته باشید، جلوی اتلاف هزینه های شما را می گیرد، و این خود کمک می کند که سرمایه گذاری طولانی مدت تان رقم بیشتری داشته باشد. پس به خودتان هم فکر کنید و به خاطر این که صرفا سرمایه گذاری می کنید، از سلامت خود غافل نشوید.

در این باره آیا تجربه ای ارزشمند دارید؟ بنظر شما بهترین روش سرمایه گذاری چه خواهد بود؟ از نظر شما یک خانم چطور می تواند سرمایه گذاری داشته باشد که بتواند آینده امنی داشته باشد؟

منبع

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *