نقد و بررسی Huawei P40 Pro

نقد و بررسی Huawei P40 Pro
  • 1399/6/3
  • گویا آی تی
  • 0

Huawei P40 Pro نسخه بهبود یافته P30 Pro سال گذشته است که توانسته است به معنای واقعی کلمه به نقطه قوت ویژه سری «P» که دوربین است تحول ویژه‌ای ببخشد، یک سنسور بزرگ دوربین، صفحه نمایش ۹۰ هرتزی و سخت افزار به روز، دلایل خوبی برای علاقه به P40 Pro است. باعث سرافکندگی است که عدم وجود سرویس‌های گوگل به گونه‌ای منفی روی این گوشی تاثیر می‌گذارد.

سال گذشته Huawei P30 Pro دارای یکی از بهترین‌ دوربین‌هایی بود که این صنعت تا به حال به خود دیده بود. دوربین سوپرزوم نوآورانه آن و کیفیت قابل تحسین تصاویر چیزی کم از عالی نبود و ما آن را دوست داشتیم.

امسال، به لطف تحریم‌های دولت ایالات متحده و فقدان برنامه‌های گوگل، با یک نقص شدید رو به رو است. به دلیل عدم وجود خدمات گوگل احتمالاً برخی از مصرف کنندگان آن را به عنوان یک گزینه برای ارتقاء قبول نداشته باشند. آیا عملکرد خوب سخت افزاری می‌تواند جای خالی عملکرد ضعیف نرم افزاری آن را برای ما پر کند؟ برای فهمیدن این موضوع در ادامه با بررسی Huawei P40 Pro با ما همراه باشید.

طراحی و صفحه نمایش

 

یکی از بهترین بهبودها نسبت به مدل سال گذشته، طراحی این گوشی است، اما نه آنطوری که شما فکر می‌کنید. P40 Pro لبه‌هایی برآمده با گوشه‌هایی خمیده در هر چهار طرف دارد. نتیجه این کار یک زیبایی منحصر به فرد است که ممکن است باب سلیقه همه نباشد، حداقل باب سلیقه من نیست. من کاملاً نمی‌توانم انگشت خود را روی آن بگذارم، اما حاشیه‌های بسیار نازک آن عجیب به نظر می‌رسند، به خصوص در قسمت بالایی. با این حال، نتیجه این طراحی، پیشرفت‌های فوق‌العاده ارگونومیک است.

برای مثال، ژست‌های حرکتی تبدیل به روش پیشفرض برای گشت و گذار بین گوشی شده‌اند. در برخی از گوشی‌ها به دلیل انتقال سخت بین فلز بدنه و شیشه صفحه نمایش، یکپارچه نگه داشتن حرکات لمسی خیلی سخت است، مخصوصا در بخش بالا و لبه‌های پایینی. با شیشه خمیده P40 Pro، سوایپ کردن از هر جهت حس روان‌تری نسبت به هرچیزی که من تا به حال استفاده کرده بودم داشت.

سمت‌ چپ و راست آلمینیومی گوشی کمی زاویه دار طراحی شده‌اند تا به گوشی کمک کنند بی دردسر در دست شما قرار بگیرد. در مقابل، نگه داشتن مدل سال گذشته P30 Pro به دلیل فریم نازک احساس خیلی بهتری به شما می‌داد و Mate 30 Pro به دلیل شیشه صفحه نمایش آبشاری و بیش از حد گرد احساس لغزندگی بیشتری داشت. این گوشی به دلیل تقسیم وزن مناسب، باعث احساس پایداری در دست می‌شود. من معتقدم که این بهترین گوشی موجود از نظر طراحی در بازار است.

کلیدهای خانه و کم و زیاد کردن صدا در سمت راست گوشی احساس دقیق و خوبی دارند. حسگر مادون قرمز و میکروفون دوم در بخش بالایی گوشی مطابقت رضایت بخشی دارند و این موضوع از آنجایی که محل قرارگیری سیم‌کارت، میکروفون اصلی، پورت USB-C و اسپیکرها قرار دارند برای قسمت پایینی گوشی نیز صدق می‌کند. همه چیز به نظر حساب شده و دقیق می‌آید. این گوشی دارای امتیاز IP68 است تا به شما آرامش خاطر دهد که دستگاه ۱۰۰۰ دلاری شما در صورت پاشیدن آب و یا شنا دوام می‌آورد.

انتخاب های طراحی هواوی ممکن است باعث شود برخی از خریداران از خرید P40 Pro خودداری کنند. گوشه‌های صفحه نمایش بیش از حد گرد، بیرون زدگی زیاد دوربین، بریدگی دوربین جلو بزرگ و گوشه‌های خمیده عجیب و غریب آن ممکن است برای هر سلیقه‌ای مناسب نباشد. می‌توانیم این گونه بگوییم که هواوی تلاش کرده است که نسخه ۲۰۲۰ P30 Pro را عرضه کند که نتیجه آن چندان مناسب نبوده است.

هواوی سرانجام یک صفحه نمایش با رفرش ریت بالا به یکی از پرچم‌داران خود اضافه کرد. پنل ۹۰ هرتزی AMOLED موجود در P40 Pro علی‌رغم وضوح تصویر متوسط آن نسبت به رقبا، عالی به نظر می‌رسد. به نظر می‌رسد این بهترین صفحه نمایشی است که تا به حال روی گوشی‌های هواوی قرار گرفته است. زوایای دید آن عالی است و هیچ تغییر رنگی با چرخش گوشی ایجاد نمی‌شود. با روشنایی ۴۴۰ نیت، در صدر هیچ جدولی قرار نمی‌گیرد، اما در نور مستقیم خورشید کاملاً قابل مشاهده است.

اول از همه وقتی به رنگ‌های فلت نگاه می‌کنید، سایه ناشی از لبه‌های خمیده شیشه‌ای را می‌توانید ببینید. این موضوع مخصوصا در  لبه‌های سمت چپ و راست صفحه نمایش واضح است. دوم،در حالی که صفحه نمایش ۹۰ هرتزی یک پیشرفت است، عدم وجود ۱۲۰ هرتز و رزولوشن Quad HD بدان معنی است که P40 Pro کاملاً مناسب رقابت نیست. این موضوع برای استفاده روزمره برای من یک مشکل نبود، اما ممکن است روی فروش گوشی تاثیر بگذارد.

عملکرد و سخت افزار

به لطف بهینه‌ سازی خوب بین پردازنده و حافظه، Mate 30 Pro سال گذشته یک پیش نمایش از عملکرد P40 Pro به ما ارائه داد. در مجموع، Kirin 990 با قدرت پردازشی مشابه به Snapdragon 855 یک تراشه خیلی خوب است، ولی با عملکرد گرافیکی کمتر.

P40 Pro به لطف Kirin 990 5G و ۸ گیگابایت حافظه رم، عمدتاً نرم و روان است. کمی افت فریم در عناوین بازی سه بعدی مختلف، به ویژه Fortnite و PUBG Mobile وجود داشت. این افت فریم‌ها به هیچ وجه روی عملکرد بازی تاثیر ندارد، اما قابل مشاهده هستند. این احتمالاً به دلیل GPU قدیمی‌تر است. برای کمک به گوشی در حفظ فریم ریت بالا، هواوی واقعاً باید در نسخه بعدی تراشه Kirin ، GPU را ارتقا دهد.

با وجود گوشی‌هایی با رم‌های ۱۲ و ۱۶ گیگابایت رم ۸ گیگابایتی P40 Pro به نظر نا امید کننده می‌آید. با این حال، من می‌توانم به شما اطمینان خاطر بدهم که ۸ گیگابایت حافظه رم برای سال ۲۰۲۰ کافی است. این موضوع کمک می‌کند تا Management Task هواوی بی رحمانه باشد و به طور مداوم با از بین بردن برنامه‌های قدیمی حافظه را آزاد کند. از طرف دیگر، این موضوع می‌تواند از تجربه کاربری کم کند، برخی از کاربران گزارش داده‌اند که به دلیل مدیریت رم سختگیرانه هواوی برنامه‌های پادکست و موسیقی از لیست برنامه‌های اخیر حذف می‌شوند.

بازگشایی قفل گوشی به همان سرعتی است که از یک گوشی با این قیمت انتظار داریم. این گوشی از یک حسگر اثر انگشت اپتیکال زیر صفحه نمایش استفاده می‌کند که هواوی ادعا می‌کند ۳۰ درصد بزرگتر و ۳۰ درصد سریع‌تر از مدل قبلی است، این یک پیشرفت قابل ملاحظه است. این حسگر اثر انگشت من را خیلی بهتر از P30 Pro  تشخیص داد.

بازگشایی قفل با استفاده از چهره نیز واقعا سریع است، اگرچه با توجه به تجربه من Pixel 4 سریع‌تر بود. طبق تبلیغات هواوی، P40 Pro از یک تکنولوژی مادون قرمز برای تشخیص چهره کاربر استفاده می‌کند که حتی در تاریکی مطلق نیز قابل استفاده است.

هواوی به تولید گوشی‌هایی با مصرف باتری کم مشهور است. دو روز چیزی است که من از یک پرچمدار هواوی انتظار دارم. P40 Pro نیز از این قاعده مستثنی نیست و من به طور مداوم چهار روز بدون نیاز به شارژ مجدد با این گوشی کار کردم.

یک روز من تصمیم گرفتم که با اجرای گوشی با رزولوشن آخر، رفرش ریت بالا و روشنایی حداکثر در حالی که بازی‌های ۳ بعدی سنگینی را اجرا می‌کردم باتری گوشی را خالی کنم. چیزی که به دست آوردم قابل توجه بود( به خاطر داشته باشید، این استفاده معمولی از گوشی نیست.)  P40 Pro با وجود این شرایط غیر معمول شدید هفت ساعت به طور مداوم روشن بود و کار می‌کرد. این به معنای این است که اگر از گوشی زیاد کار بکشید ممکن است به راحتی تا هشت الی ده ساعت دوام بیاورد.

یک آداپتور سوپرشاررژ ۴۰ واتی در جعبه گوشی تعبیه شده که باتری ۴۲۰۰ میلی آمپری این گوشی را در ۷۴ دقیقه از ۰ درصد به ۱۰۰ درصد برساند. این ممکن است به اندازه Mate 30 Pro که شارژر ۴۰ واتی آن برای رسیدن به ۹۷ درصد سطح باتری فقط ۶۰ دقیقه زمان لازم داشت خوب نباشد. شارژر ۴۰ واتی دقیقا چیزی است که ما از یک گوشی پرچم‌دار در سال ۲۰۲۰ انتظار داشتیم. این شارژر بین شارژر ۲۵ واتی سامسونگ Galaxy S20 و شارژر ۶۵ واتی گوشی Oppo Find X2 Pro قرار می‌گیرد. این شارژر چند درصد آخر باتری را با ولتاژ کم شارژ می‌کند که به عمر باتری بالاتری منجر خواهد شد. علاوه بر این، هواوی P40 Pro از شارژ بیسیم ۲۷ واتی نیز پشتیبانی می‌کند ولی ما به دلیل در دسترس نبود تجهیزات سخت‌افزاری لازم قادر نبودیم این موضوع را تست کنیم.

اما موفق شدیم شارژ بیسیم معکوس این گوشی را تست کنیم. این قابلیت برای شارژ ساعت‌ها، هدفون‌ها و حتی گوشی‌هایی که توانایی شارژ Qi دارند مناسب است. من با این قابلیت توانستم گوشی آیفون ۱۱ خودم را تا حدودی با این قابلیت شارژ کنم و با وجود اینکه سرعت آن خیلی زیاد نیست اما می‌تواند با کمی شارژ کردن گوشی، تا زمانی که به یک پریز برق می‌رسید، به شما کمک کند.

دوربین

هواوی دوربین این گوشی را هم که یکی از ویژگی‌های سری P هواوی است بهینه سازی کرده است و به جرات می‌توان گفت که بهترین دوربین مورد استفاده روی یک گوشی تا به امروز است. روی این گوشی شما چهار عدد دوربین دارید. این دوربین‌ها به ترتیب واید، الترا واید، تله فوتو و Time of Flight (ToF) هستند.

این ترکیب خاص دوربین‌ها خیلی متداول نیست. دوربین ۵۰ مگاپیکسلی RYYB این دوربین یک سنسور ۱/۱٫۲۸ اینچی دارد و بزرگترین سنسور مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند تا به امروز است. تصاویر به دست آمده توسط این سنسور فوق‌العاده هستند. رنگ‌ها بدون اینکه چشم‌های شما را اذیت کنند شاداب و روشن هستند و محدوده داینامیک آن نیز به لطف تونینگ HDR هواوی فوق‌العاده است. جزئیات تصویر حتی در حالت Pixel-Binned نیز فوق‌العاده است و جداسازی سوژه از پس زمینه آن نیز فوق‌العاده است.

خیلی از ما نگران این بودیم که P40 Pro ممکن است مثل S20 Ultra با مشکلات ناشی از اتوفوکوس مواجه باشد و متاسفانه تاحدودی این مشکل در این گوشی وجود دارد. البته این مشکل خیلی شدید نیست و اکثر مواقع گوشی می‌تواند به خوبی فوکوس را قفل کند اما سوژه‌هایی که خیلی نزدیک هستند و یا کوچک هستند ممکن است برای مدت کمی دستگاه را با مشکل مواجه کنند.

حالت‌های پرتره و اولویت دیافراگم به تغییرات زیادی نیاز نداشتند ولی با این وجود هواوی این قابلیت‌ها را هم بهینه‌سازی کرده است و آن‌ها را خیلی بهتر از قبل کرده است. نتایج به دست آمده از طریق حالت پرتره P40 خیلی شما را ناامید نخواهد کرد. جداسازی سوژه از پس زمینه به خوبی انجام خواهد شد. هواوی به شما این امکان را می‌دهد که نوع بوکه‌ی شبیه‌سازی شده را تغییر دهید و ما نیز از این قابلیت خیلی لذت بردیم.

عکاسی در نور کم همیشه یکی از نقاط قوت هواوی بوده است و P40 نیز از این قاعده مستثنی نیست. سنسور RYYB مورد استفاده در این دوربین کمک زیادی در ثبت جزئیات به شما می‌کند و می‌توانید با استفاده از حالت شب این دوربین، عکس‌های خیلی خوبی در تاریکی بگیرید.

دوربین ۴۰ مگاپیکسلی التراواید سینمایی Mate 30 Pro در P40 Pro نیز مورد استفاده قرار گرفته است و یک بروزرسانی فوق‌العاده است. این سنسور نسبت به P30 Pro به وضوح بزرگتر است و رزولوشن آن نیز ۴ برابر بیشتر است. این موضوع به عملکرد خیلی بهتری در نور کم و در حالت الترا واید منجر خواهد شد. لنز الترا واید قبلی یک لنز معادل ۱۶ میلیمتری بود در حالی که در P40 Pro از یک لنز ۱۸ میلیمتری با میدان دید بسته‌تر استفاده شده است.

سخن نهایی

گوشی موبایل هواوی P40 Pro یک دستگاه قدرتمند است و توانایی‌های بسیار زیادی مثل صفحه نمایش قوی، کیفیت ساخت بالا، عمر باتری فوق‌العاده و یک سیستم دوربین خیلی قدرتمند دارد. در صورتی که P40 Pro و Galaxy S20 را به من بدهید و بخواهید که یکی از آن‌ها را انتخاب کنم، مطمئنا انتخاب من P40 Pro خواهد بود. تنها عیب این گوشی عدم دسترسی آن به سرویس‌های گوگل است. در صورتی که شما نیازی به سرویس‌های گوگل ندارید، در حال حاضر هواوی P40 Pro یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار است و من به شدت آن را توصیه می‌کنم. در صورتی که به یک گوشی با بهترین دوربین موبایل نیاز دارید، این محصول چیزی است که باید تهیه کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *