نقد و بررسی Huawei Nova 7i

نقد و بررسی Huawei Nova 7i
  • 1399/6/3
  • گویا آی تی
  • 0

هوآوی اخیرا از جدیدترین گوشی هوشمند میان رده‌ی خودش یعنی Nova 7i رونمایی کرده است و ما شانس این را داشتیم که از آن استفاده کنیم. زمانی که این گوشی برای نقد و بررسی به ما داده شد، من خیلی شک داشتم که گوشی خوبی باشد زیرا این گوشی از سرویس‌های گوگل پشتیبانی نمی‌کند، اما تصمیم گرفتم دو هفته‌ی متوالی به جای استفاده از سرویس‌های گوگل، از سرویس‌های موبایلی هوآوی استفاده کنم و نتیجه‌ی آن را با شما در میان بگذارم.

مشخصات کلی

هوآوی Nova 7i در واقع نسخه‌ی تغییر نام یافته‌ی Nova 6 SE است که برای بازار چین عرضه شده بود و با اسم Huawei P40 Lite در بازارهای اروپا عرضه می‌شود. مشخصات این گوشی به شرح زیر است:

پردازنده HiSilicon Kirin 810
صفحه نمایش ۶٫۴-inch FHD+ LCD
حافظه‌ی رم ۸GB
حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸GB
باتری ۴,۲۰۰mAh
۴۰W Fast Charging
دوربین ۴۸ مگاپیکسل سنسور اصلی
۸ مگاپیکسل سنسور الترا واید
۲ مگاپیکسل سنسور ماکرو
۲ مگاپیکسل سنسور عمق
دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسل
اتصالات بلوتوث نسخه ۵٫۱
پورت USB Type-Cحسگر اثر انگشت در کنار گوشی
سیستم عامل Android 10
Huawei Mobile Services
رنگ‌ها Midnight Black
Crush Green
Sakura Pink

طراحی

طراحی Nova 7i تا حدودی شبیه به اکثر گوشی‌های هوشمند میان رده‌ی دیگر بازار است. وزن این گوشی در مقایسه با اکثر گوشی‌هایی که اخیرا به دست ما رسیده است خیلی سبک‌تر است. در سمت چپ این گوشی موبایل شما اسلات سیم کارت موبایل را مشاهده خواهید کرد که می‌تواند تا دو عدد سیم کارت مختلف را نگه‌داری کند. امکان گسترش حافظه‌ی گوشی از طریق کارت حافظه در این گوشی وجود ندارد.

در سمت راست گوشی شما کلیدهای تنظیم صدا را به همراه کلید پاور خواهید داشت که داخل آن سنسور اثر انگشت تعبیه شده است. اینکه هواوی تصمیم گرفته است سنسور اثر انگشت را از زیر صفحه نمایش خارج کند و آن را به کنار گوشی منتقل کند، اتفاق خیلی خوبی است. این نقطه جایی است که معمولا انگشت شما قرار می‌گیرد و به همین خاطر دسترسی به آن برای بازگشایی قفل گوشی خیلی راحت‌تر است.

در قسمت پائین دوربین شما پورت USB Type-C را مشاهده خواهید کرد و در کنار آن هم شبکه‌ی اسپیکر و جک صدای ۳٫۵ میلیمتری قرار گرفته است. با وجود اینکه خیلی از کمپانی‌ها جک صدا را برای حفظ فضای بیشتر حذف می‌کنند، هواوی توانسته است این جک را حفظ کند. این موضوع باعث می‌شود که دیگر نیازی به آداپتور ۳٫۵ میلیمتری به پورت USB Type-C نداشته باشید و خیلی راحت‌تر بتوانید از هدفون استفاده کنید.

در پشت گوشی یک قاب سبز زمردی خیلی زیبا قرار گرفته است که من خیلی آن را دوست دارم. طراحی این گوشی خیلی ساده و مینیمالیستی است. دیگر خبری از خطوط بازتاب نیست و فقط انحناهای نور هستند که از پشت گوشی می‌تابند. سیستم دوربین چهارتایی این گوشی هم برآمدگی خیلی نازکی دارد و وقتی که آن را روی میز یا هر سطح دیگری قرار دهید، شاهد هیچگونه لرزش و یا تق تق کردنی نخواهید بود.

در جلوی گوشی نیز ما یک صفحه نمایش با حاشیه بسیار کم را داریم. در این بخش هواوی برای قرار دادن دوربین سلفی از سوراخ صفحه نمایش استفاده کرده است تا Nova 7i تا جای ممکن زیبا به نظر برسد و بتواند یک گوشی با طراحی مدرن و به روز را به کاربر ارائه دهد.

از نظر ابعاد و وزن، این گوشی با توجه به استفاده از نمایشگر ۶٫۴ اینچی و باتری ۴۲۰۰ میلی‌آمپری در سطح قابل قبولی قرار دارد. وزن این گوشی فقط ۱۸۳ گرم و ضخامت آن نیز ۸٫۷ میلی‌متر است که در مقایسه با رقبای دیگر، این ابعاد و وزن بسیار قابل توجه است.

همانطور که گفته شد طراحی این گوشی دقیقا همان چیزی است که در اکثر گوشی‌های میان رده‌ی بازار مشاهده می‌کنید. در ساخت این گوشی فقط از پلاستیک استفاده شده است. جنس فریم گوشی از پلاستیک مات و جنس قاب پشتی پلاستیک براق است. در نگاه اول شما با یک گوشی شیک مواجه خواهید شد و ریزه‌کاری‌های طلائی دور قاب دوربین نیز به خوبی توجه شما را به خود جلب می‌کند.

استفاده از پلاستیک برای طراحی این گوشی، باعث شده است که این گوشی به شدت در معرض خراشیدگی و آسیب قرار داشته باشد. در صورتی که بدون قاب محافظ از گوشی خودتان استفاده کنید، پس از مدتی شاهد خراشیدگی قاب پشتی گوشی خودتان باشید.

هوآوی در طراحی قاب دور گوشی تلاش کرده است تا جای ممکن ضخامت آن را پائین نگه دارد و از مقدار ۹ میلیمتر فراتر نرود. این کار به خوبی انجام شده است اما حقیقت این است که ارگونومی گوشی‌هایی که ضخامت آن‌ها کمتر از ۸ میلیمتر است خیلی بهتر است. البته گوشی‌های بسیار کمی در این رده قیمتی وجود دارند که ضخامت آن‌ها کمتر از ۸ میلیمتر باشد.

کلیدهای مورد استفاده در این گوشی را هم می‌توان یکی دیگر از نقاط ضعف آن دانست. با وجود اینکه هواوی خیلی تلاش کرده است این کلیدها را تا جای ممکن با کیفیت بسازد اما خیلی در این امر موفق نبوده است. یکی از روش‌های سنجش کیفیت کلیدهای گوشی، برجستگی و کلیک‌دار بودن آن‌ها است و خیلی‌ها کیفیت کلیدها را با استفاده از این موضوع می‌سنجند اما مقدار حرکت کلیدهای این گوشی (Key Travel) خیلی کم است و اصلا چیزی نیست که انتظار آن را داشتیم.

گوشی موبایل هواوی Nova 7i یک موبایل میان رده است و نمی‌توان خیلی آن را به دلیل نداشتن یک صفحه نمایش با ضریب تازه‌سازی ۹۰ یا ۱۲۰ هرتز سرزنش کرد. در این گوشی موبایل از یک صفحه نمایش بزرگ ۶٫۴ اینچی با رزولوشن FHD+ و نسبت صفحه نمایش به بدنه‌ی ۹۰٫۶% استفاده شده است. همانطور که در بخش طراحی گفته شد، این صفحه نمایش حاشیه خیلی کمی دارد. مقدار حاشیه موجود در لبه‌ها نیز کاملا متعادل است و امکان لمس اتفاقی صفحه نمایش با کف دست‌های شما وجود ندارد.

صفحه نمایش هواوی Nova 7i از کیفیت خوبی برخوردار است. مقدار روشنایی این صفحه نمایش مناسب است و رزولوشن آن نیز به شکلی است که پیکسل‌ها را با جزئیات کامل نمایش می‌دهد. تولید رنگ گوشی در برخی برنامه‌ها ممکن است کمی بی روح باشد اما در زمان بازی کردن و یا مشاهده‌ی ویدیو رنگ‌ها خیلی شاداب و زنده به نظر می‌رسند.

هواوی تلاش زیادی کرده است تا پنل OLED را هم به صفحه نمایش این گوشی موبایل اضافه کند اما در این امر موفق نبوده است و پنل مورد استفاده در آن هنوز هم یک پنل LTPS IPS است. البته این موضوع خیلی بد هم نیست زیرا در صورت نیاز به تعمیرات یا تعویض صفحه نمایش، هزینه کمتری هم متحمل خواهید شد. نسبت تصویر این صفحه نمایش که رزولوشنی برابر با ۲۳۱۰*۱۰۸۰ دارد برابر با ۱۹٫۲:۹ است. همانطور که گفته شد رزولوشن این صفحه نمایش FHD+ است و شما شاهد تراکم پیکسلی ۳۹۸ پیکسل بر اینچ خواهد بود.

یکی از مشکلات صفحه نمایش از است که عرض آن در مقایسه با دیگر گوشی‌های موبایل خیلی بیشتر است. طراحی این صفحه نمایش تقریبا شبیه به گوشی هواوی Mate 10 است و محتوایی که به صورت افقی در آن نمایش داده می‌شود بیشتر از چیزی است که به صورت عمودی مشاهده خواهید کرد. به جز این مشکل، صفحه نمایش این گوشی هیچ مشکل دیگری ندارد. عمق رنگ مشکی و کنتراست آن تا حدود زیادی قابل قبول است. البته در برخی زوایای خاص شاهد افت روشنایی هستیم اما این زوایا چیزی نیست که در استفاده‌ی روزمره با آن مواجه شوید. پاسخگویی به لمس نیز که یکی از مشکلات مهم در گوشی‌های هواوی بود در این گوشی بهبود یافته است و نمی‌توانیم انتقادی به آن وارد کنیم.

تجربه کاربری

همانطور که گفته شد این گوشی به صورت پیشفرض از سرویس‌های موبایلی گوگل استفاده نمی‌کند و شما باید از سرویس‌های موبایلی هواوی استفاده نمائید. مشکل این سرویس برخلاف تصور خیلی‌ها راحتی کار با آن نیست بلکه مشکل آن این است که ما به استفاده از سرویس‌هایی به جز گوگل عادت نداریم. از زمان ایجاد سیستم عامل اندروید ما از سرویس‌های گوگل استفاده کرده‌ایم ولی اکنون که به زور این سرویس‌ها از هواوی گرفته شده‌اند خوشحالیم که هواوی توانسته است HSM را به عنوان یک نقشه جایگزین ارائه دهد. برای اینکه زندگی برای من آسان‌تر شود، من به صورت اختصاصی از اپ استور HMS که با نام APPGallery شناخته می‌شود APKPure استفاده کردم.

APPGallery خیلی از نرم‌افزارهای ضروری که به آن نیاز دارید را در خودش جای داده است و هواوی هم به صورت مداوم در تلاش است تا گزینه‌های بیشتری را به این استور اضافه کند. زمانی که نمی‌توانید یک نرم‌افزار خاص را در APPGallery پیدا کنید، می‌توانید از وبسایت APKPure استفاده کنید و فایل APK نرم‌افزار مورد نظر خودتان را دانلود کنید.

در صورتی که قبلا از گوشی‌های اندرویدی دیگر استفاده کرده‌اید، اولین کاری که باید انجام دهید، این است که تمامی چیزهایی که روی گوشی قبلی خودتان داشته‌اید را به این گوشی جدید انتقال دهید. با استفاده از نرم‌افزار Phone Clone هواوی شما می‌توانید تقریبا تمامی موارد مختلفی که روی گوشی دارید، از دفتر تلفن گرفته تا پیام‌ها، تصاویر، ویدیوها و حتی برنامه‌های خودتان را انتقال دهید. با این روش می‌توانید نرم‌افزارهای محبوب خودتان را به گوشی هواوی Nova 7i انتقال دهید. در صورتی که این کار ممکن نبود هم می‌توانید از AppGallery یا APKPure استفاده کنید.

البته چیزهایی که گفته شد بدین معنی نیست که نمی‌توانید از سرویس‌های گوگل روی این گوشی استفاده نکنید. شما می‌توانید تمامی برنامه‌های گوگل را روی این گوشی نیز نصب کنید ولی هسته اصلی گوشی به جای سرویس‌های گوگل، بر مبنای سرویس‌های هواوی است.

عملکرد

تراشه Kirin 810 مورد استفاده در گوشی موبایل هواوی Nova 7i باعث خواهد شد تجربه کاربری کلی این گوشی خیلی سریع و بهینه باشد. هیچ انیمیشن غیرضروری در این گوشی وجود ندارد و زبان طراحی مورد استفاده در رابط کاربری گوشی نیز خیلی بهینه است. با وجود ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره سازی، این دستگاه به خوبی می‌تواند کارهای روزانه‌ی شما را مدیریت کند. در تست‌هایی که ما انجام دادیم نتایج به دست آمده به شرح زیر هستند:

  • Antutu Benchmarks: 304,930
  • Sling Shot Extreme – OpenGL ES3.1 – ۲۸۳۱
  • Sling Shot Extreme – Vulkan – ۲۶۱۲
  • Geekbench – Single Score – ۵۸۶
  • Geekbench – Multi-score – ۱۸۴۶

پردازنده Kirin 810 مورد استفاده در این گوشی بر اساس معماری ۷ نانومتری طراحی شده است. این معماری باعث کاهش مصرف انرژی، دمای فعالیت پائین و در نهایت عملکرد بهتر این گوشی موبایل خواهد شد. این تراشه جدید از دو هسته‌ی بزرک Cortex-A76 و ۶ هسته کوچک‌تر Cortex-A55 تشکیل شده است. فرکانس این هسته‌ها به ترتیب ۲٫۲۷ و ۱٫۸۸ گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی مورد استفاده در این تراشه نیز Mali-G52 MP6 است که بهبود عملکردی برابر با ۱۶۲ درصد نسبت به نسل قبلی داشته است و از فناوری Kirin Gaming+ نیز پشتیبانی می‌کند.

سرعت گوشی موبایل هواوی Nova 7i در فعالیت‌های روزمره خیلی خوب است و هیچگونه مکث یا لگی در آن دیده نمی‌شود. علاوه بر تراشه قوی مورد استفاده در این گوشی موبایل، استفاده از رابط کاربری جدید EMUI 10.0.1 و بهینه‌سازی آن نیز نقش بسیار زیادی در سرعت این دستگاه داشته‌اند.

دوربین

در پشت گوشی موبایل هواوی Nova 7i شما شاهد ۴ دوربین خواهید بود. این دوربین‌ها به شرح زیر هستند:

  • سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی
  • سنسور الترا واید ۸ مگاپیکسلی
  • سنسور بوکه ۲ مگاپیکسلی
  • سنسور ماکرو ۲ مگاپیکسلی

درست است که هواوی در این گوشی از لنزهای لایکا استفاده نکرده است ولی با این وجود پردازش و حفظ جزئیات در زمان عکاسی با کیفیت بسیار خوبی انجام خواهد شد. دوربین به خوبی شرایط خیلی پر نور را مدیریت خواهد کرد. نور در بخش‌های خیلی روشن به خوبی متعادل‌سازی شده است. جزئیات واضح هستند و رنگ‌ها نیز به اندازه زنده و شاداب هستند. به لطف استفاده از سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی حتی زمانی که روی یک عکس زوم کنید هم وضوح تصویر به شکلی خواهد بود که با چشم غیرمسلح نمی‌بینید.

حالت شب هواوی زمان عکاسی در شب نیز کمک بسیار زیادی به شما می‌کند. فقط کافی است پس از فشار دادن کلید شاتر چند ثانیه منتظر بمانید تا تصاویر بسیار با کیفیت و روشنی با حداقل میزان نویز داشته باشید. جزئیات تصاویر شب ثبت شده با این گوشی به اندازه‌ی گوشی‌های سری P30 نیست اما باز هم شما تصاویری خواهید داشت که برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی مناسب هستند.

یکی از ویژگی‌های خیلی مهم سری Nova دوربین سلفی آن‌ها بوده است. حتی گوشی‌های سری P و Mate هم نمی‌توانند از لحاظ عکاسی سلفی با سری Nova رقابت کنند. الگوریتم زیبایی موجود در این گوشی به شکل کاملا واضحی سوژه را تشخیص می‌دهد و با بهبود جزئیات چهره‌ی وی باعث خواهد شد که عکس‌های سلفی ثبت شده خیلی بهتر به نظر برسند. با استفاده از تنظیمات مناسب، تصاویر شما بدون اینکه غیرطبیعی به نظر برسند، کاملا طبیعی خواهند بود.

عمر باتری

باتری ۴۲۰۰ میلی آمپر ساعتی مورد استفاده در این گوشی از نظر حجم جذابیت خیلی زیادی ندارد ولی نکته‌ی قابل توجه این گوشی موبایل توان شارژر آن می‌باشد. شارژر فوق سریع ۴۰ واتی موجود در جعبه‌ی این گوشی یک غول به تمام معنا است و با استفاده از آن می‌توانید حتی لپتاپ‌های USB-C را هم شارژ کنید. با اتصال شارژر به گوشی شاهد یک انیمیشن جذاب خواهید بود که قبلا نیز در گوشی‌های هواوی دیده شده است. هواوی به جای نمایش شارژ با اعداد صحیح، مقدار شارژ باتری را با دو رقم اعشار نمایش می‌دهد تا سرعت بالای شارژ شدن دستگاه موبایل خودتان را مشاهده کنید. با استفاده از این شارژر باتری هواوی Nova 7i در مدت زمان خیلی کمی از ۰% به ۷۰% می‌رسد.

به صورت کلی هواوی تولیدکننده‌ای است که دستگاه‌های بسیار با کیفیتی را با قیمت مناسب عرضه می‌کند. Nova 7i نیز از این قاعده مستثنی نیست. در صورتی که اولین بار است که می‌خواهید از برند هواوی استفاده کنید، Nova 7i نقطه شروع خیلی خوبی است. با توجه به قیمت خیلی کمی که این دستگاه دارد، شما می‌توانید تقریبا تمامی کارهایی که در نظر دارید را با استفاده از این گوشی انجام دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *