تاریخچه گوگل از زمان پیدایش تا کنون

تاریخچه گوگل از زمان پیدایش تا کنون
  • 1402/3/7
  • گویا آی تی
  • 0

شرکت گوگل در سال ۱۹۹۸ به طور رسمی توسط دو دانشجو دانشگاه استنفورد، لری پیج   (Larry page)و سرگی برین (Sergey brin) به‌عنوان یک شرکت جستجو آنلاین راه‌اندازی شد. ولی اکنون با ارائه بیش از ۵۰ سرویس و محصول اینترنتی، جزو چهار شرکت برتر در حوزه فناوری پیشرفته است. در سال ۱۹۹۶ این دو نفر با کمک اسکات حسن و آلن استرمبرگ یک موتور جستجو به نام Backrub برنامه‌نویسی کردند. این موتور جستجو به دلیل امکانات بسیار زیاد به‌سرعت رشد کرد و دارای محبوبیت جهانی شد. در واقع Backrub اولین جرقه تاریخچه گوگل است.

آغاز پروژه Backrub

در سال ۱۹۹۶ پروژه Backrub توسط لری پیج و سرگی برین با کمک یک بنیان‌گذار غیررسمی به نام اسکات حسن آغاز شد. اسکات حسن نویسنده بسیاری از کدهای این پروژه است؛ ولی قبل از تأسیس رسمی شرکت گوگل آن را ترک کرد و به حرفه رباتیک مشغول شد. او شرکت Willow garage را در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازی کرد.

لری پیج، موضوع ویژگی‌های ریاضی شبکه اطلاعاتی world wide web را به‌عنوان پایان‌نامه خود انتخاب کرد. هدف او از انتخاب این موضوع درک ساختار لینک به‌عنوان گراف بزرگ این شبکه بود. ناظر او تری وینوگراد این ایده را به او پیشنهاد کرد و آغازگر تاریخچه گوگل شد. پیج بعدها گفت این بهترین توصیه‌ای بود که کسی می‌توانست به او بکند. او ایده‌های خود را با اسکات حسن در میان گذاشت و اسکات شروع به نوشتن کدهای این پروژه کرد. این پروژه تحقیقاتی با نام مستعار Backrub راه‌اندازی شد. سرگی برین هم بعد از مدتی با کمک‌هزینه بنیاد ملی علوم به آن‌ها پیوست.

پیج و برین متوجه شدند صفحاتی که بیشترین لینک را از سایر صفحات مرتبط دارند؛ باید مرتبط‌ترین صفحات با جستجو باشند. آن‌ها بعد از آزمایش پایان‌نامه خود، این اطلاعات را اساس موتور جستجوی خود قرار دادند و اولین نسخه گوگل خود را در سال ۱۹۹۶ در وب‌سایت دانشگاه استنفورد منتشر کردند.

Backrub به زبان برنامه‌نویسی جاوا و پایتون نوشته شده است. این موتور جستجو روی چندین sun ultra و intel pentium که لینوکس دارند قابل‌اجرا است. اسکات حسن، سرگی برین و آلن استرمبرگ کمک زیادی به این قابلیت Backrub کردند.

پیج و برین اظهار داشتند اسکات حسن و آلن استرمبرگ نقش مهمی در توسعه گوگل داشتند. راجیو موتوانی و تری وینوگراد اولین مقاله دررابطه‌با این پروژه را با کمک پیج و برین نوشتند. پیج، نمونه اولیه موتور جستجوی گوگل را در این مقاله توصیف کرد. سال انتشار این نمونه مربوط به ۱۹۹۸ است.

backrub نام تجاری اصلی گوگل بود

 

پیشرفت شرکت گوگل

موتور جستجوی گوگل اوایل از وب‌سایت دانشگاه استنفورد استفاده می‌کرد. در سال ۱۹۹۷ این دامنه‌ها به google.com تغییر نام دادند. شرکت گوگل در سال ۱۹۹۸ در گاراژ سوزان وجیتسکی راه‌اندازی شد و تاریخچه گوگل از این گاراژ شروع شد. وجیتسکی یکی از دوستان آن‌ها بود. بعدها مدیر اجرایی آن‌ها در گوگل و مدیرعامل یوتیوب شد.

برین و پیج از مخالفان استفاده از پاپ‌آپ‌های تبلیغاتی در موتور جستجوی خود بودند و حتی یک مقاله تحقیقاتی در این باره نوشتند. ولی همان ابتدا نظر خود را عوض کردند و اجازه استفاده از تبلیغات متنی ساده را دادند.

در سال ۱۹۹۸ گوگل با ۶۰ میلیون صفحه همچنان از صفحه اصلی BETA استفاده می‌کرد؛ اما یک مقاله در Salon.com اظهار داشت نتایج جستجوی گوگل بهتر از رقبای آن Hotbot و Excite.com است. و گوگل را به‌خاطر نوآوری در اطلاعات زیاد بارگذاری شده در آن تحسین می‌کرد.

برین و پیج در سال ۱۹۹۹ تصمیم به فروش گوگل به شرکت Excite گرفتند. آن‌ها به جورج بل، مدیرعامل این شرکت پیشنهاد ۱ میلیون دلار دادند؛ ولی او این پیشنهاد را رد کرد.

گوگل در مارس سال ۱۹۹۹ به دفاتر دیگر خود در خیابان دانشگاه ۱۶۵ و پالو آلتو نقل‌مکان کرد. پس از رشد دو سایت دیگر خود مجموعه‌ای از ساختمان‌های Mountain view را از Silicon graphics اجاره کرد. از آن زمان این ملک به نام google plex شناخته شد. در سال ۲۰۰۶ گوگل این ملک را خریداری کرد.

در سال ۲۰۱۵ از طریق تغییر ساختار گوگل، شرکت هلدینگ Alphabet inc تأسیس شد. و به یکی از موفقیت‌های تاریخچه گوگل تبدیل شد. شرکت الفابت به‌عنوان سومین شرکت فناوری برتر جهان معرفی شد.

Google inc در سال ۲۰۱۷ بازسازی شد و به یک شرکت limite liability برای نگهداری سهام، تبدیل شد. این شرکت به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیر مجموعه الفابت اعلام شد. شرکت limite liability در واقع یک شرکت نیست؛ بلکه شکل قانونی یک شرکت است که مسئولیت محدودی برای صاحبان آن در حوزه‌های مختلف قضایی ارائه می‌کند.

اولین سرور گوگل با سخت‌افزار ارزان‌قیمت با طراحی آسیب پذیر

فراز و نشیب‌های تاریخچه گوگل

گوگل در سال ۲۰۰۰ شروع به فروش تبلیغات صفحه‌کلید کرد. کلمات کلیدی با قیمت پیشنهادی ۰,۰۵ دلار به‌ازای هر کلیک به فروش می‌رفت. تا سال ۲۰۰۴ اکثر درآمد شرکت از همین تبلیغات بود. گوگل تا سال ۲۰۰۷ که آغاز بحران مالی ۲۰۰۷ – ۲۰۰۸ بود از کوکی‌های اینترنتی (HTTP) استفاده نکرد. ولی در سال ۲۰۰۶ درآمد حاصل از این تبلیغات کاهش یافت. این اتفاق به دلیل امتناع بسیاری از تبلیغ‌کنندگان از خرید تبلیغات نمایشی گوگل بود. بعد از آن گوگل تصمیم گرفت استخدام کارمند را متوقف کند؛ زیرا اگر اوضاع همین‌طور پیش می‌رفت شرکت ورشکسته می‌شد.

در سال ۲۰۰۷، Double click توسط گوگل به مبلغ ۳,۱ میلیارد دلار خریداری شد. همین اتفاق آغاز استفاده از کوکی‌های اینترنتی بود. حتی با خرید کوکی‌ها بحران مالی تا سال ۲۰۰۹ همچنان متوجه شرکت بود.

در سال ۲۰۱۱ گوگل، Google+ را راه‌اندازی کرد. این چهارمین ورود او به شبکه اجتماعی بود؛ درحالی‌که سه پروژه قبلی با شکست مواجه شدند. سال‌های فعالیت آن سه پروژه به‌صورت رو به برو است. Google Buzz در سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱، google friend connect در سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ و orkut در سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴٫

در سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، کارمندان و کارفرمایان شرکت با هم به مشکل برخوردند. زیرا کارمندان با چند مورد از تصمیمات اساسی شرکت مخالف بودند. یکی از موارد، عدم رسیدگی شرکت به شکایت کارمندان برای آزار جنسی در محیط کار بود. مورد دوم طراحی موتور جستجوی Dragonfly  بود. دراگون فلای یک موتور جستجوی چینی است که بر مبنای قوانین چین طرح‌ریزی‌شده است. کارمندان اظهار داشتند؛ با ارائه تکنولوژی‌هایی که در راستای سرکوب ضعیفان در برابر قدرتمندان فعالیت می‌کنند، مخالف هستند و مهم نیست این اتفاق در کجای دنیا رخ دهد. مورد دیگر پروژه Maven بود. طبق این پروژه اطلاعات کاربران گوگل بدون اجازه آن‌ها برای شرکت پنتاگون ارسال می‌شد. در راستای این اختلافات کارمندان زیادی در سرتاسر جهان مخالفت خود را اعلام کردند و حتی برخی از آن‌ها از شرکت استعفا دادند. یکی از مدیرعاملان این شرکت، ساندار پیچای از این اعتراضات حمایت کرد.

 

کمک‌های مالی و عرضه اولیه سهام

اندی بچتولشیم یکی از بنیان‌گذاران sun microsystems اولین کمک مالی خود را در سال ۱۹۹۸ به شرکت گوگل تضمین کرد درحالی‌که این شرکت هنوز راه‌اندازی نشده بود. مبلغ این کمک ۱۰۰ هزار دلار بود. اولین دور سرمایه‌گذاری سهام به مبلغ ۲۵ میلیون دلار در سال ۱۹۹۹ اعلام شد. بااین‌وجود شرکت گوگل باز هم به بودجه نیاز داشت. پیج و برین حتی با وجود مشکلات مالی برای عمومی‌کردن سهام شرکت مطمئن نبودند. زیرا حاضر به ازدست‌دادن کنترل شرکت نبودند.

پس از پایان دور سرمایه‌گذاری، سکویا به پیج و برین پیشنهاد کرد یک مدیرعامل استخدام کنند. آن‌ها در نهایت با این پیشنهاد موافقت کردند و اولین مدیرعامل گوگل به نام اریک اشمیت در سال ۲۰۰۱ استخدام شد. در سال ۲۰۰۳ مایکروسافت به شرکت گوگل پیشنهاد مشارکت یا ادغام دو شرکت را داد. ولی در آخر این معامله محقق نشد.

شرکت گوگل در سال ۲۰۰۴ اعلام کرد مورگان استنلی و گروه گلدمن ساکس را برای ترتیب عرضه عمومی سهام (IPO) استخدام کرده است. افزایش عرضه اولیه سهام ۴ میلیارد دلار پیش‌بینی‌شده بود. به تقریب ۱۹ میلیون سهام عرضه شد که قیمت هر سهام ۸۵ دلار بود. این فروش بیش از ۲۳ میلیارد دلار به گوگل سرمایه داد و بسیاری از کارمندان شرکت تبدیل به میلیونرهای کاغذی شدند. شرکت یاهو نیز از این فروش بهره برد؛ زیرا ۲,۷ میلیون دلار از سهم گوگل متعلق به این شرکت است.

در سال ۲۰۰۴ بعد از عرضه اولیه سهام، برین و پیج بنیان‌گذاران شرکت به همراه اریک اشمیت مدیرعامل این شرکت درخواست حقوق ۱ دلاری کردند. برخی از مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ و دولتی زمانی از حقوق ۱ دلاری استفاده می‌کنند که بخواهند بدون پرداخت حقوق مستقیم کار کنند. ولی به دلایل قانونی باید مبلغی بالای صفر دریافت کنند. بعدها شرکت پیشنهاد داد حقوق آن‌ها را افزایش دهد؛ زیرا حقوق اصلی آن‌ها همچنان از مالکیت سهام در گوگل است. ولی نهایتاً این پیشنهاد رد شد.

قبل از سال ۲۰۰۴ اشمیت سالانه ۲۵۰ هزار دلار و پیج و برین هر کدام سالانه ۱۵۰ هزار دلار دریافت می‌کردند.

اندی بچتولشیم اولین حامی مالی گوگل

Googol

در واقع نام اصلی شرکت Google، Googol است. ولی به دلیل یک غلط املایی، شکل رایج این نام تبدیل به گوگل شد. بر همین اساس پیج و برین تصمیم گرفتند از نام ” گوگل” استفاده کنند. نام قبلی این شرکت یک اصطلاح ریاضی بود. دلیل انتخاب این نام، سرویس اطلاعاتی گسترده این شرکت است.

نام گوگل برای اولین‌بار در سال ۱۹۱۹ در زمان خلق یک شخصیت کمیک، Barney google مورداستفاده قرار گرفت. آنید بریتون نویسنده بریتانیایی داستان‌های کودک نیز در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۶ از عبارت google bun در دو اثر خود استفاده کرد. نام این آثار the magic faraway tree و the folk of the faraway tree است. در سال‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۹۶ نیز از نام گوگل در برخی آثار استفاده شد.

در سال ۲۰۰۲ برای اولین‌بار از “گوگل” در فرهنگ پاپ در یک سریال تلویزیونی به نام Buffy the vampire slayer استفاده کردند.

بعد از مدت‌ها که google به زبان روزمره راه یافت؛ در سال ۲۰۰۶ به فرهنگ لغت دانشگاهی مریام وبستر و فرهنگ لغت انگلیسی دانشگاه آکسفورد اضافه شد. استفاده از این اصطلاح نشان‌دهنده سازماندهی اطلاعات بسیار زیاد در وب‌سایت گوگل است.

در سال ۲۰۰۹، ناظر زبان جهانی، کلمه گوگل را در شماره هفت لیست کلمات برتر جهان قرارداد.

جالب است بدانید

  • Google new york در سال ۲۰۰۰ در استارباکس خیابان ۸۶ شروع به کارکرد که توسط تیم فروش تک‌نفره هدایت می‌شد. در حال حاضر هزاران نفر در دفتر مجلل آن در نیویورک مشغول به کار هستند.
  • جیمیل در روز اول آوریل (روز دروغ آوریل) راه‌اندازی شد. وقتی اعلامیه آن در این روز منتشر شد همه فکر می‌کردند این یکی از شوخی‌های آوریل است.
  • گوگل در سال ۲۰۰۶ به شهر Mountain view که مقر اصلی گوگل در آن قرار دارد؛ وای‌فای رایگان ارائه داد.

گوگل و کسب درآمد از روش های مختلف

جمع بندی

گوگل یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری در دنیاست که با ایده‌های خلاقانه و کارآمد در زمینه جستجوی اینترنتی، تبلیغات آنلاین، سیستم عامل موبایل و سرورهای ابری، به یکی از پرفروش‌ترین شرکت‌های دنیا تبدیل شده است. شرکت گوگل در سال ۱۹۹۸ توسط دو دانشجوی دانشگاه استنفورد تاسیس شد. در سال‌های بعد، گوگل به عنوان یکی از محبوب‌ترین موتورهای جستجو در دنیا شناخته شد و با ورود به بازار تبلیغات آنلاین، به بزرگترین شبکه تبلیغاتی در جهان تبدیل شد.

همچنین، گوگل با معرفی سیستم عامل اندروید، به یکی از پرطرفدارترین سیستم‌عامل‌های موبایل جهان تبدیل شد. در حال حاضر، شرکت گوگل به یکی از پیشروان صنعت فناوری تبدیل شده است که همچنان در تلاش برای ارائه خدمات نوآورانه و بهبود بهترین راه‌حل‌های فناورانه به مشتریان خود است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *