راهنمای خرید سافت باکس

راهنمای خرید سافت باکس
  • 1399/8/12
  • گویا آی تی
  • 0

یکی از مهمترین تجهیزات نورپردازی، خصوصا در عکاسی استودیویی سافت باکس است. اصلی‌ترین کاری که سافت باکس انجام می‌دهد نرم کردن و جهت دادن به نور برای عکاسی پرتره است، اما برای اینکه عملکرد آن را بتوانید بهتر درک کنید ابتدا باید با مفهوم نور سخت و نور نرم آشنا باشید.

اگر بخواهم خیلی ساده برایتان توضیح بدهم نور نرم باعث می‌شود سایه‌های ایجاد شده در سوژه بسیار نرم‌تر باشند که این می‌تواند در سبک‌های مختلف کاربردهای متفاوتی داشته باشد، این نور نرم را به وسیله‌ی تجهیزات مختلفی می‌توان بدست آورد که یکی از رایج‌ترین آنها سافت باکس است.

من در این مقاله سعی دارم به تمامی سوال‌های شما در مورد خرید سافت باکس و عملکرد آن بپردازم تا در هنگام خرید تجربه‌ی بهتری داشته باشید.

اگر قصد دارید یک سافت باکس برای استودیوی عکاسی خود تهیه کنید، به شما توصیه می‌کنم پیش از هر کار دیگری این مقاله را با دقت مطالعه کنید تا آگاهی کاملی در مورد این دسته از تجهیزات عکاسی داشته باشید. پس با من همراه باشید …

سافت باکس چیست ؟

همانطور که از نام آن معلوم است ( Soft به معنی نرم )، اصلی‌ترین وظیفه‌ی سافت باکس نرم کردن نور برای دستیابی به سایه‌های نرم و یکدست است. سافت باکس‌ها به ما این امکان را می‌دهند که عکس‌های استانداردی را ثبت کنیم، بدون اینکه نور یا سایه‌ی تیزی داشته باشیم.

هر چه ابعاد سافت باکس نسبت به سوژه بزرگتر باشد، نور حاصل نرم‌تر و سایه‌ها نیز نرم‌تر خواهند بود. علاوه بر ابعاد آن، فاصله‌ی سافت باکس تا سوژه هم در میزان نرم بودن سایه و نور کاملا موثر است.

از سافت باکس‌ها می‌توان در سبک‌های مختلفی از عکاسی استفاده کرد، از عکاسی پرتره و عروس و داماد گرفته تا عکاسی تبلیغاتی و یا حتی عکاسی استیج. به طور کلی سافت باکس‌ها را در دو حالت می‌توان استفاده کرد، یکی به عنوان نور اصلی و دیگری به عنوان نور ثانویه یا همان نور تلطیف کننده.

هنگامی که نور اصلی شما از طریق یک سافت باکس به سوژه بتابد نور بسیار نرم و یکدستی خواهید داشت و این می‌تواند برای عکاسی تبلیغاتی یا پرتره عالی باشد، اما ممکن است زمانی بخواهید از نور خورشید یا هر منبع نور دیگری به عنوان نور اصلی استفاده کنید و تنها برای کاهش سایه‌های سوژه بخواهید از سافت باکس استفاده کنید.

اجزای تشکیل دهنده‌ی سافت باکس

برای اینکه بتوانیم بهتر درک کنیم که عملکرد سافت باکس چگونه است، باید اجزای تشکیل دهنده‌ی آن را هم به خوبی بشناسیم. همچنین در انتخاب یک سافت باکس خوب، دانستن این موارد می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

تمامی سافت باکس‌ها یک روکش مخصوص دارند که بخش اصلی بدنه را تشکیل می‌دهد، این روکش معمولا از بیرون به رنگ مشکی و از داخل به رنگ آلومینیومی است تا بتواند نور را بهتر منعکس کرده و حجم و شدت آن را افزایش دهد. بخش بعدی یک کلگی، هدر یا آداپتور است که این روکش و لامپ‌ها را در کنار یک دیگر نگه می‌دارد.

معمولا روی این آداپتور چند عدد سرپیچ تعبیه شده تا بتوانید لامپ‌های خود را به آنها متصل کنید. این سرپیچ‌ها معمولا یک، سه یا پنج عدد هستند. بخش بعدی چند عدد میله‌ی نگه دارنده است که به چهار گوشه‌ی بدنه متصل می‌شوند تا روکش بیرونی فرم خود را به درستی حفظ کند. بخش آخر هم یک دیفیوزر است که وظیفه‌ی آن نرم کردن نور در یک یا دو مرحله خواهد بود.

البته بعضی از سافت باکس‌ها به یک پارچه‌ی Grid یا همان زنبوری هم مجهز شده‌اند که وظیفه‌ی این قطعه نرم کردن بیشتر نور است. به طور کلی کاربرد زنبوری کاهش شدت خروجی نور است، برای مواقعی که منبع نور شما بسیار پر قدرت است و می‌خواهید کمی از شدت آن کم کنید.

کاربرد زنبوری در سافت باکس‌ها چیست ؟

همانطور که اشاره کردم برخی از سافت باکس‌ها به یک پارچه‌ی شبکه بندی شده هم مجهز هستند که در زبان فارسی آن را زنبوری می‌نامند. معمولا بیشتر سافت باکس‌ها از زنبوری پشتیبانی می‌کنند.

زنبوری‌ها کاربردهای متفاوتی دارند، اما مهمترین و اصلی‌ترین کاربردشان کاهش شدت نور و نرم کردن مجدد آن است. این ویژگی برای زمان‌هایی به کار می‌آید که نور اصلی شما نسبت به سوژه‌تان شدت بسیار زیادی دارد و لازم است آن را کاهش دهید. همین باعث می‌شود سایه‌های تشکیل شده روی سوژه باز هم کمتر و نرم‌تر شوند.

علاوه بر آن زنبوری به شما اجازه می‌دهد به نور خود جهت دهید، چرا که کاملا منعطف هستند و می‌توانید آنها را همانند دریچه‌ی کولر به هر جهتی تنظیم کنید. همچنین با استفاده از زنبوری می‌توانید جلوی پراکندگی نور را بگیرید، برای مثال زمانی که می‌خواهید نور تنها به سوژه بتابد و پس زمینه را روشن نکند. با استفاده از گرید یا زنبوری می‌توانید نور را روی همان بخشی که می‌خواهید متمرکز کنید. این نکته در عکاسی پرتره بسیار مهم است، چرا که باعث می‌شود سوژه بهتر از قبل از پس زمینه جدا شود، حتی اگر بک لایت نداشته باشید.

سافت باکس اکسترنال چیست ؟

شاید گاهی اوقات با اصطلاح سافت باکس اکسترنال برخورد کرده باشید، در واقع این نوع سافت باکس‌ها را می‌توان به منابع نور اکسترنال یا قابل حمل متصل کرد. باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از مدل‌ها خودشان به یک منبع نور داخلی متصل شده‌اند که شما نمی‌توانید آن را تغییر دهید.

سافت باکس‌های اکسترنال عموما یا مانتی برای اتصال به سایر منابع نور دارند و یا به چند سرپیچ مجهز شده‌اند تا بتوانید خودتان لامپ‌هایی را متصل کنید تا قدرت، نوع و رنگ نور را خودتان انتخاب کنید.

مهمترین فاکتورهایی که در هنگام انتخاب یک سافت باکس باید به آنها توجه داشته باشید

 

متریال ساخت و اجزای تشکیل دهنده سافت باکس

همانطور که پیشتر توضیح دادم، بدنه‌ی سافت باکس‌ها ممکن از پارچه‌ها یا متریال‌های متفاوتی ساخته شده باشند که این تاثیر مستقیمی روی قیمت آنها خواهد داشت. بهترین نوع سافت باکس‌ها معمولا بدنه‌ای دو طرفه خواهند داشت، سمت بیرونی پارچه یا برزنت مشکی و سمت داخل فویل آلومینیومی براق.

ابعاد سافت باکس

ابعاد سافت باکس تاثیر مستقیمی روی میزان نرم شدن نور و سایه داشته و می‌تواند در سبک‌های مختلف تغییرات بسزایی را ایجاد کند. برای مثال زمانی که می‌خواهید از یک انگشتر عکاسی کنید شاید لازم نباشد از یک سافت باکس یک متری استفاده کنید، همچنین برای عکاسی پرتره یک سافت باکس بیست سانتی متری قطعا کافی نخواهد بود. تجهیزات مناسب عکاسی پرتره نیز یکی از عوامل مهم در کیفیت تصاویر شما است

باید با توجه به سوژه‌ای که قصد عکاسی از آن را دارید بهترین ابعاد را متناسب با نیازهایتان پیدا کنید. معمولا عکاسان حرفه‌ای در مجموعه‌ی خود چند سافت باکس در ابعاد مختلف دارند تا بتوانند در هر شرایطی از آنها استفاده کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که هر چه سافت باکس بزرگتر باشد شدت نور خروجی آن نیز بیشتر خواهد بود و به مراتب نور پراکنده‌تر و نرم‌تری را تولید خواهد کرد. در طرف مقابل یک سافت باکس کوچک نوری متمرکزتر  با شدت کمتر و شارپنس بیشتر خواهد داشت. پیشنهاد من به شما انتخاب حداقل سه سافت باکس در ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ است.

آیا اکتاباکس با سافت باکس تفاوت دارد؟

از نظر تکنیکی و عملکردها هیچ تفاوتی میان سافت باکس و اکتاباکس وجود ندارد. به بیان دقیق‌تر در واقع اکتاباکس‌ها دسته‌ای از سافت باکس‌ها هستند.
اصلی‌ترین تفاوت میان اکتاباکس و سافت باکس در شکل ظاهری آنها است. اکتاباکس همانگونه که از نام آن مشخص است دارای ۸ وجه می باشد. این چند وجهی بودن اکتاباکس باعث می‌شود تا نور خروجی به مراتب از سافت باکس و چتر آتلیه نرم‌تر باشد.
اکتاباکس‌ها نیز همچون سایر انواع سافت باکس‌ها نیاز به منبع نور خارجی دارند و در ابعاد متنوعی عرضه می‌شود.

برای خرید بهترین اکتاباکس های مناسب عکاسی پرتره نیز میتوانید به سایت دیدنگار مراجعه کرده و با کارشناسان آنها مشورت نمایید

قیمت سافت باکس

قیمت سافت باکس‌ها از آن دسته مواردیست که نمی‌توان به همین سادگی آن را تعیین کرد، چرا که با توجه به ابعاد، متریال ساخت، نور منبع نور یا مانت اتصال و کمپانی تولید کننده می‌تواند کاملا متفاوت باشد.

در حال حاضر ارزان‌ترین سافت باکس‌هایی که می‌توانید در بازار پیدا کنید حدود یک میلیون تومان قیمت خواهند داشت، با بالا رفتن کیفیت، ابعاد و باقی موارد قیمت آن می‌تواند تا چند میلیون تومان هم افزایش پیدا کند. باید توجه داشته باشید که ممکن است با توجه به مدل سافت باکسی که انتخاب می‌کنید مجبور به خرید منابع نور مجزا و یا سه پایه‌ی جداگانه برای آن باشید، پس هزینه‌ی آن را هم در نظر بگیرید !

برای خرید سافت باکس با بهترین قیمت و کیفیت می توانید با مراجعه به سایت دیدنگار و مشاوره رایگان به تیم فنی تجربه یک خرید آسان و لذت بخش را داشته باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *